AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Vennen til sønnen min kiler han på på tissen på utsiden av buksen på skolen. De er 7 år. Barnet mitt sier det er ekkelt og ber han slutte. Det skjer relativt hyppig. Han tar ofte fingeren bakpå rompa og borren den i runpesprekken. Jeg har et eldre barn også som blir utsatt for å få fingeren baki rompa av dette barnet på vei til bussen feks. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er det best å si ifra til skolen? Foreldrene er dessverre litt fraværene og barna mye overlatt til seg selv. Dette barnet og også en eldre bror. Er dette vanlig uskyldige greier? Eller kan det være tegn på misbruk? Det eldste barnet er veldig utagerende og generelt mye sint på alt og alle. Anonymkode: 77cbc...93f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vennen til sønnen min kiler han på på tissen på utsiden av buksen på skolen. De er 7 år. Barnet mitt sier det er ekkelt og ber han slutte. Det skjer relativt hyppig. Han tar ofte fingeren bakpå rompa og borren den i runpesprekken. Jeg har et eldre barn også som blir utsatt for å få fingeren baki rompa av dette barnet på vei til bussen feks. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er det best å si ifra til skolen? Foreldrene er dessverre litt fraværene og barna mye overlatt til seg selv. Dette barnet og også en eldre bror. Er dette vanlig uskyldige greier? Eller kan det være tegn på misbruk? Det eldste barnet er veldig utagerende og generelt mye sint på alt og alle. Anonymkode: 77cbc...93f Må legge til at alt skjer på utsiden av buksa. Anonymkode: 77cbc...93f
Luckiness Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Ville meldt i fra til skolen samt sendt bekymringsmelding til barnevernet. Da tenker jeg både på at du opplever foreldrene som fraværende og at atferden barnet har ovenfor dine barn kan være tegn på negative opplevelser. Det kan selvsagt være helt uskyldig, som et barn som er veldig nysgjerrig og utforskende. Men ville likevel meldt i fra, så får kyndige vurdere det. 26
stan Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 Gi beskjed til skolen. Si ifra til foreldrene, det er ikke sikkert at de er klare over hva ungene driver med. Nevn det også for andre foreldre. Slikt bør ikke forties, det er gjerne flere som opplever det samme. 13
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Ville først tatt det opp med foreldrene. Dersom du ikke får respons, og foreldrene fortsatt virker «fraværende», ville jeg vurdert bekymringsmelding. Det barnet som gjør dette, trenger trolig hjelp. Vedkommende har muligens opplevd overgrep selv, eller mangler av andre årsaker forståelse for hva som er sosialt akseptabel atferd. Anonymkode: c0b1d...d74 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Be barna dine slutte å henge med disse barna. Neste gang foregår kilingen under buksa.. Jeg hadde klikka hvis noen gjorde noe sånt på barna mine! Hadde snakket med foreldrene deres selvom de var fraværende. Anonymkode: d0425...576 3
Gjest BearMama Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville først tatt det opp med foreldrene. Dersom du ikke får respons, og foreldrene fortsatt virker «fraværende», ville jeg vurdert bekymringsmelding. Det barnet som gjør dette, trenger trolig hjelp. Vedkommende har muligens opplevd overgrep selv, eller mangler av andre årsaker forståelse for hva som er sosialt akseptabel atferd. Anonymkode: c0b1d...d74 Og om grunnen er seksuelt misbruk/grov omsorgssvikt fra foreldre? Nei, ta det med rette instanser så noen utenfra kan komme inn og se hva som foregår.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Kan være tegn på misbruk dette ja Eventuelt en form for utagering, eller kanskje tilogmed en måte å teste folk rundt seg sosialt. At det ikke er ett utrykk for å ha det tøft hjemme, men ett uttrykk for å teste hva normal sosial tilstedeværelse er. Ungene rundt (og de voksne!) må ikke akseptere denne oppførselen, men si ifra om at det ikke er greit. Men meldt uansett ifra til barnevernet, lærere, foreldre til gutten, si ifra til andre foreldre i klassen slik at de også kan være oppmerksom om oppførselen går utover deres barn og jeg ville ha sagt ifra til storebroren sin lærer også. Anonymkode: 57a5b...f78 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 Ikke snakk med foreldrene! Det skal aldri gjøres om man mistenker at det er noe seksuelt.. skolen og/eller barnevernet er riktig instanse Anonymkode: 888a1...264 17
Lykkehjerte Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vennen til sønnen min kiler han på på tissen på utsiden av buksen på skolen. De er 7 år. Barnet mitt sier det er ekkelt og ber han slutte. Det skjer relativt hyppig. Han tar ofte fingeren bakpå rompa og borren den i runpesprekken. Jeg har et eldre barn også som blir utsatt for å få fingeren baki rompa av dette barnet på vei til bussen feks. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er det best å si ifra til skolen? Foreldrene er dessverre litt fraværene og barna mye overlatt til seg selv. Dette barnet og også en eldre bror. Er dette vanlig uskyldige greier? Eller kan det være tegn på misbruk? Det eldste barnet er veldig utagerende og generelt mye sint på alt og alle. Anonymkode: 77cbc...93f Kan definitivt være tegn på seksuelt misbruk, behøver ikke være det, men dette er ikke bra uansett! Selvsagt ikke for dine barn heller! Meld fra til skolen (eller barnevern), og gi beskjed om at de må følge med på dette i forhold til dine barn også, så de slipper å oppleve denne adferden mer fra sin venn. Selv om det ikke er av de største, så er det er faktisk overgrep for dem å bli behandlet slik av vennen sin. (Dessuten er det kun barna selv som kan definere str/omfang av den uønskede adferden, for noen kan der oppleves mer krenkende med slik, enn det andre føler det etter annen type overfall) Svært bra at de har fortalt dette til deg/hjemme❤ 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Be barna dine slutte å henge med disse barna. Neste gang foregår kilingen under buksa.. Jeg hadde klikka hvis noen gjorde noe sånt på barna mine! Hadde snakket med foreldrene deres selvom de var fraværende. Anonymkode: d0425...576 Du tenker at det er den beste hjelpen ts kan gi barn som muligens er utsatt for overgrep? Anonymkode: 9f447...f7a 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 Hadde snakket med skolen og sendt bekymring til barnevernet, så kan de vurdere om dette er bekymringsverdig. Anonymkode: 030f0...ec1 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 Du kan sikkert ringe barnevernet og fortelle saken anonymt, og høre hva de tenker, om det her er bekymringsverdig oppførsel, om det bør sendes en bekymringsmeding etc. Anonymkode: ba6e7...9f4 7
Gjest BearMama Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Be barna dine slutte å henge med disse barna. Neste gang foregår kilingen under buksa.. Jeg hadde klikka hvis noen gjorde noe sånt på barna mine! Hadde snakket med foreldrene deres selvom de var fraværende. Anonymkode: d0425...576 Ja, la oss ignorere atferd hos BARN som skriker etter oppmerksomhet og signaler om grov omsorgssvikt/seksuelt misbruk 🙄 For sikkerhetsskyld gå til foreldrene som muligens er årsaken til atferden slik at du kan gjøre livet enda verre for barnet 🙌🙌🙌
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #16 Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tenker at det er den beste hjelpen ts kan gi barn som muligens er utsatt for overgrep? Anonymkode: 9f447...f7a Jeg tenker at hun må tenke på sine egne barn først. Anonymkode: d0425...576 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #17 Skrevet 2. februar 2019 43 minutter siden, BearMama skrev: Ja, la oss ignorere atferd hos BARN som skriker etter oppmerksomhet og signaler om grov omsorgssvikt/seksuelt misbruk 🙄 For sikkerhetsskyld gå til foreldrene som muligens er årsaken til atferden slik at du kan gjøre livet enda verre for barnet 🙌🙌🙌 Ja for du hadde jo helt sikkert latt dine barn fortsette å henge med barn som tar dem på upassende steder. Anonymkode: d0425...576
Gjest BearMama Skrevet 2. februar 2019 #18 Skrevet 2. februar 2019 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja for du hadde jo helt sikkert latt dine barn fortsette å henge med barn som tar dem på upassende steder. Anonymkode: d0425...576 Jeg hadde tatt tak i det. Hadde prøvd å snakke med med gutten og ikke minst sagt ifra til barnevernet. Det kalles empati og medmenneskelighet. Google it. Endret 2. februar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville først tatt det opp med foreldrene. Dersom du ikke får respons, og foreldrene fortsatt virker «fraværende», ville jeg vurdert bekymringsmelding. Det barnet som gjør dette, trenger trolig hjelp. Vedkommende har muligens opplevd overgrep selv, eller mangler av andre årsaker forståelse for hva som er sosialt akseptabel atferd. Anonymkode: c0b1d...d74 Ta ALDRI opp med foreldre dersom en mistenker at det kan være overgrep. Gå veien om barnevernet først. Faren for bevisforspillelse er stor hvis foreldrene /andre nære overgripere blir advart, dessuten kan det gi overgriperen tid til å true barnet til taushet. Når bv får melding, blir barnet avhørt før foreldrene får vite noe- enten av bv eller i barneavhør. Overgrep faller inn under straffeloven, og derfor blir politiet alltid involvert. I mine 20 år som barnevernsarbeider har jeg enda til gode å møte et barn som stryker andre barn på en slik måte du beskriver TS, uten å ha vært utsatt for noe seksuelt. MEN: IKKE glem at overgriperen kan være noen andre. «Fraværende foreldre» er ofte ikke de typiske overgriperne, men heller nabo/onkel/trener som ser sitt snitt der foreldre er mye borte. av samme grunn må du unngå å spre informasjonen du har- for du vet ikke hvem den når. Kun bv eller politi er rett instans. Du kan melde til bv anonymt om det gjør det lettere å si fra. Å snakke med skole etc er bare tull, og drar bare ut tiden. Ved overgrep på barn, teller hvert sekund. Vær så snill, ikke vent et sekund. Dette er ALVORLIG! Anonymkode: 2dba4...0cc 12
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Be barna dine slutte å henge med disse barna. Neste gang foregår kilingen under buksa.. Jeg hadde klikka hvis noen gjorde noe sånt på barna mine! Hadde snakket med foreldrene deres selvom de var fraværende. Anonymkode: d0425...576 Skremmende holdning. Du må utdanne deg og få informasjon. Det trenger du virkelig !!!! Anonymkode: 2dba4...0cc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå