AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Jeg er ei dame som er venneløs. Jeg hører dårlig og blir fort sliten når det er mye lyd. Altså jeg hører men har ikke så god tallforståelse. Så jeg bruker masse krefter på å høre. Da kommer det masse misforståelser og oppgitthet osv. Jeg leser mye på kroppsspråk og ser fort når folk blir oppgitt og lei . Jeg jobber i 100 % og møter folk på jobb . Men der er det kun korte meldinger og vi som jobber der er jo kun kollegaer ikke venner. Så da tørr jeg ikke bli kjent med folk og trakk meg unna. Men behovet er der . Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg inn i det der venne greiene igjen. Jeg passer ikke med de som er i hørselstap gruppa her i byen . Jeg er under 60 gitt . Jeg orker ikke mye lyd så konsert og by liv er heller ikke tingen. Kino JA men det gjør jeg uansett . Jeg har prøvd å være åpen men har noen får etter kraftig mobbing pga hørsehemmingen så jeg må jobbe med å tørre å si Ja. Så viss noen har noen tips om hvordan komme seg igang igjen. Og lære seg å stole på folk igjen så ja takk. Anonymkode: bc7d6...a6e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ei dame som er venneløs. Jeg hører dårlig og blir fort sliten når det er mye lyd. Altså jeg hører men har ikke så god tallforståelse. Så jeg bruker masse krefter på å høre. Da kommer det masse misforståelser og oppgitthet osv. Jeg leser mye på kroppsspråk og ser fort når folk blir oppgitt og lei . Jeg jobber i 100 % og møter folk på jobb . Men der er det kun korte meldinger og vi som jobber der er jo kun kollegaer ikke venner. Så da tørr jeg ikke bli kjent med folk og trakk meg unna. Men behovet er der . Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg inn i det der venne greiene igjen. Jeg passer ikke med de som er i hørselstap gruppa her i byen . Jeg er under 60 gitt . Jeg orker ikke mye lyd så konsert og by liv er heller ikke tingen. Kino JA men det gjør jeg uansett . Jeg har prøvd å være åpen men har noen får etter kraftig mobbing pga hørsehemmingen så jeg må jobbe med å tørre å si Ja. Så viss noen har noen tips om hvordan komme seg igang igjen. Og lære seg å stole på folk igjen så ja takk. Anonymkode: bc7d6...a6e Skulle stå taleforsåelse ikke tallforståelse Anonymkode: bc7d6...a6e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Er det bare høreslvansker eller er det sensoriske/språkvansker(impressivespråkvansker) også? Har du hatt det hele livet er det kanskje noe mer enn bare nedsatt hørsel? Bruker du høreapparat? Har du tinnitus? Anonymkode: e673e...2f0
Gjest Blondie65 Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 Kanskje du skal konsentrere deg om en venn om gangen. Bli ordentlig kjent og forholde deg til denne personen. Kanskje dere kan øve på kommunikasjon. Vi som hører har godt av å lære oss å vise hensyn - men da må det være færre i gruppen. Dvs. at jeg kan sitte overfor deg å snakke med deg, påkalle oppmerksomheten din ved å ta deg på armen slik at du ser på meg og jeg på deg når vi snakker. Hvis du var min venninne ville jeg foreslått at vi gikk og lærte tegnspråk sammen - da bruker vi tid i fellesskap til å forbedre kommunikasjonen. Det er verre å få dette til i en stor gruppe, fordi det da lett blir støy og vanskelig å oppfatte det som blir sagt eller det som skjer.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Jeg hadde ei venninne som var døv. Vi har desverre ikke kontakt lenger, men det har ingenting med hennes hørselsproblemer å gjøre altså. Jeg likte best når det bare var oss to, fordi hun gjerne falt ut når det var mange til stede. Men når det var bare oss gikk det supert - hun leste på leppene og jeg lærte pittelitt tegnspråk. Jeg var sikkert ikke alltid kjempeflink til å ta hensyn, men det er også noe man må øve på. Når man er vant til å plapre avgårde er det fort gjort å glemme seg... Jeg har ikke så mange gode råd, men jeg hadde personlig ikke hatt noen betenkeligheter med å bli venninne med noen med hørselshemming igjen ☺️ Håper du får noen gode venner etterhvert, og tørr å si mer ja! Anonymkode: febaa...69b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Det at du er i full jobb er et stort pluss og viktig sosialt. Ikke uvanlig at hørselshemmede faller ut av arbeidslivet. Selv om du ikke ser på dine arbeidskolleger som venner, så ville jeg ikke vært så rask med å utelukke det. Er det noen på jobb du liker å prate med? Noen du kan tenke deg å invitere ut utenom jobb, eventuelt prøve si mer ja om de spør. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg passer ikke med de som er i hørselstap gruppa her i byen . Jeg er under 60 gitt Det er ikke bare gamle som hører dårlig. Det er døve og hørselshemmede i alle aldersgrupper. Å kunne tegnspråk kan være en stor fordel her, og miljøet er ofte veldig sammensveiset. Det at du blir fort sliten av lyd og støy er nok vanlig. Når man hører dårlig og i tillegg er sliten mister man lett konsentrasjonen slik at ordene blir utydelig selv om lyden er der( noe sånt?). Hvis du bruker høreapparat er det kanskje aktuelt med nytt(?) Utviklingen har kommet langt og nye apparater har blitt veldig bra. Men viktigste er å ikke gi opp. De fleste er veldig greie og det er ikke noe farlig at folk må gjenta i blant. Hvis de blir oppgitt av å gjenta et par ganger så sier det mer om dem enn deg. Anonymkode: 80597...6bc
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Vil bare si at jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg er også hørselshemmet og langt under 60 år Jeg har ikke alltid vært hørselshemmet så jeg vet hvordan livet var med normal hørsel kontra med nedsatt hørsel. Jeg tror at åpenhet er det beste selv om det kan føles ubehagelig og litt urettferdig at man må blottlegge seg for å bli forstått. Men, folk vet så lite når det kommer til det å høre dårlig. Å høre dårlig innebærer så mye mer enn hørsel. Folk tenker ikke på at for en som hører dårlig er det viktigere å snakke tydelig enn å rope, eller at det er viktig at den som hører dårlig ser munnen og ansiktet til den som prater. Har dere en facebookgruppe på jobben så kunne du kanskje skrive et lite innlegg der og forklare litt så de kan forstå hvordan de kan kommunisere bedre med deg? Er uansett imponert at du klarer å være i full jobb, håper jeg også klarer det etterhvert. Anonymkode: 49321...c74
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Har alltid hørt dårlig født med en skade men det ble ikke oppfattet før jeg var 25 . Så gått glipp av en del . Men fikk meg forklaring hvorfor jeg trodde jeg var dum. Det er flest 60 som er medlemer forbundet her. Når møtet er på det lokale eldre sentere og det serveres snitter til kaffen sier sitt. Og jobb orker jeg værre med livet etter jobb. For sliten noen ganger til å gjøre noe andet en å sitte i sofa . Har Tinius ja . Alt fra prøvebilde lyder og brøytebil inni hodet . Spesielt når jeg er sliten eller lei meg. Jeg har høre app men har såpass stort hørselstap at jeg ikke hører noen lyder uansett. Pluss tale. Jeg kan høre du snakke men ikke helt få med meg alt. Mye går på tipping og lese på munn. Ja det med å snakke høyt i steden for tydelig er en gjenganger. Og jeg må nesten forholde meg til en eller to. Men alt skal jo skje i grupper om dagen. Vel jeg får jobbe på. Tviler jeg finner noe på jobb . Jeg prøver men miljøet der er ikke helt bra . Vil så gjerne ha en venn som forstår meg. Anonymkode: bc7d6...a6e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Hvis bråk og mye lyder gjør at du sliter, hvorfor ikke møtes andre steder? Inviter hjem til deg feks? Eller finn en rolig liten kafe eller lignende. Man må ikke ut på bråkete steder hele tida. Jeg møter som regel venninnene mine hjemme hos en av oss, der får vi roen og friheten til å være oss. Anonymkode: 7b445...cff
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis bråk og mye lyder gjør at du sliter, hvorfor ikke møtes andre steder? Inviter hjem til deg feks? Eller finn en rolig liten kafe eller lignende. Man må ikke ut på bråkete steder hele tida. Jeg møter som regel venninnene mine hjemme hos en av oss, der får vi roen og friheten til å være oss. Anonymkode: 7b445...cff Vel må først å fremst få noen å møte vel. Og hvor skal man treffe på folk ? Anonymkode: bc7d6...a6e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 Hvilke høreapparater har du? Altså merke. Er de gammel? Enkelte høreapparatmerker har små bordmikrofoner du kan få, da blir det enklere å høre de andre. Evt finnes det en mikrofon som herer rogerpenn og den går til de fleste merkene. Denne kan audiografen henvise deg til audiopedagog/hjelpemiddelsentral for å få. Anonymkode: 3f614...16b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke høreapparater har du? Altså merke. Er de gammel? Enkelte høreapparatmerker har små bordmikrofoner du kan få, da blir det enklere å høre de andre. Evt finnes det en mikrofon som herer rogerpenn og den går til de fleste merkene. Denne kan audiografen henvise deg til audiopedagog/hjelpemiddelsentral for å få. Anonymkode: 3f614...16b Har alt av hjelpe midler . De hjelper litt spesielt en til en . Men i store grupper funker det ikke så bra. Dessuten blir det mye støy i øra som man ikke hørte før og da blir man jo dobbelt så sliten. Anonymkode: bc7d6...a6e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 Har du tenkt på å kanskje for eksempel prøve deg inn i miljøer hvor det i utgangspunktet er mer rom for at vi alle er forskjellige? Jeg har gått på folkehøgskole der det var ulike funksjonsnedsettelser og det var topp. Også de med store funksjonsnedsettelser fikk venner. Når er jo du allerede i jobb, som er kjempebra!!!, men det jeg egentlig ville si er at det er ulike miljøer hvor jeg ser forskjellen på toleransen. Tror jeg er litt ekstra obs på det. For eksempel Røde Kors hjelpekorps, Sanitetskvinnene, lokalpolitikken osv. Jeg har ikke funksjonsnedsettelser selv, men ser mye mer toleranse på disse arenaene enn f.eks gjennom skolen eller lignende. Har selv vært aktiv i disse foreningene og et politisk lokallag, og blitt godt kjent med en med hørselsnedsettelse. Det var også taleslynge tilgjengelig. Likte ellers at det ganske tidlig ble sagt at hun hadde det, for da visste vi at vi måtte være obs i stedet for å drite oss ut. Ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: 5d526...e5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå