Gå til innhold

problemer med utflytting av leieboer! trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har det seg sånn at jeg har avsluttet leieforholdet av enkeltrom i leiligheten min, fordi jeg ønsker å disponere rommet og leiligheten helt selv. Leieforholdet har heller ikke fungert bra, uten at jeg vil bruke tid på å gå inn på det. Det er ihvertfall hovedgrunnen til oppsigelsen. 

Utflyttingen og rommet skulle være klart og rent til disposisjon fra 1. februar. Et par uker før utflytting sendte jeg et skriv som omfattet informasjon om hva som forventet av utvasken (hun skulle slippe å vaske hele leiligheten, men kun sine "ting"), depositumskonto osv. Daværende leieboer svarte ikke engang på det, så jeg oppfattet det som at det var enighet. Vi avtalte også at leier kunne få la store møbler (kun seng og kommode) stå igjen over noen dager, slik at hun kun skulle hente disse tingene når hun hadde fått tak i henger. Dette gjaldt kun henting av et par møbler, og ikke utvask eller annen utflytting i leiligheten! Jeg var tydelig på at rommet skulle likevel kunne disponeres av meg fra 1. februar, slik at jeg kan få satt inn tingene mine, selv om hun fortsatt har et par møbler der. 

Da jeg kom hjem på overtakelseskvelden var det tydelig at det ikke har blitt vasket i det hele tatt (nøkkelen ble levert i postkassen). Leiligheten er mer støvete enn den var før utflytting og jeg har sendt mange bevis for at leiligheten (hun skulle kun vaske eget soverom, badet og benker/skap hun disponerer selv) ikke er godt nok vasket. Det sto blant annet igjen ekkel søppel med mensenrester, masse støv, merker igjen på postkasse, bremsespor i doen, fullt sluk i dusjen, lyspærer som ikke er skiftet ut, osv. Samtidig har veggen på soverommet fått markerte merker på vegg som ikke var der før. Leier har satt opp bilde/speil uten godkjennelse og merker står igjen etter det, og skruene som er igjen er skjeve og løse. Jeg håper dette kan vaskes av, men eventuelt krever dette en malejobb. Det ser ikke fint ut. 

Her er saken: Jeg har gitt beskjed til tidligere leier at vasken er mangelfull og jeg har foreslått en rimelig pris til leier for å dekke vasking. Da foreslo jeg å se bort i fra merker på vegg, lyspærer som ikke er byttet ut osv. Eventuelt har jeg også sjekket ut pris fra et vaskefirma som blir betydelig dyrere for henne. Jeg har sendt henne masse informasjon og bilder som bevis for at vasken er langt i fra bra nok. Tidligere leier krever at hun skal få vaske om igjen, mens jeg er lite interessert i at hun skal komme her på nytt, flere dager etter utflyttingen. Vasken var såpass dårlig første gangen (ser ikke ut som hun har prøvd engang, det var bare ekkelt!) og jeg er ivrig på å bruke helgen selv til å flytte inn på rommet. Kan hun kreve å vaske på nytt? Dette er snakk om flere dager etter oppsigelsen av leieforhold. 

Jeg vet det ville vært det letteste å la henne vaske om igjen. Det har likevel vært så mye problemer med leieforholdet, at jeg ikke ønsker at hun skal vaske her igjen flere dager over tiden. Hva tenker dere 

Anonymkode: 5562c...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener hun har rett til å rette opp manglene ved vask. 

Anonymkode: 9e97f...9fe

• Liker 5
Skrevet

Ja, hun kan innen rimelig tid kreve å vaske på nytt. Hun skal ha en sjanse å gjøre opp for seg. Gi henne en frist som det skal vaskes ut innen.

Anonymkode: aa80d...930

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, hun kan innen rimelig tid kreve å vaske på nytt. Hun skal ha en sjanse å gjøre opp for seg. Gi henne en frist som det skal vaskes ut innen.

Anonymkode: aa80d...930

Hei! Takk for svar. Hvor står det om at hun skal kunne komme å vaske på nytt innen rimelig tid? Jeg har lett gjennom mange regler, men ikke funnet det. 

Skrevet

Det er jo helt klart at hun ikke har vært borti en eneste klut her. Søppelfolk altså! Det er sikkert sånn at hun har rett til å prøve å "rette opp" manglende vask (hadde det nå vært sånn at hun kun hadde glemt noe), men her har hun stukket av uten å ha gjort noe. Ville ha leid inn vaskebyrå og krevd henne for betaling for jeg ville ikke stolt på vasken hun kom og gjorde i ettertid.

Regn med at hun ikke kommer til å betale, men da slipper du iallefall å ha noe mer med henne å gjøre.

Gjest Sislo Rucli
Skrevet

Du skriver at dere har depositumskonto - da burde jo den saken være grei. Om ikke det er rengjort slik du ønsker har du jo en sum her. Jeg kjenner ikke reglene men det finner du sikkert ved å lese på diverse nettsider som omhandler leie/utleie. 

Men gi henne en sjanse til. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan ikke se av disse paragrafene i husleieloven at leier har krav på å få lov til å utbedre?

Sitat

§ 10-2.Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre.

Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap.

Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Om leierens krav på vederlag gjelder § 10-5.

§ 10-3.Erstatning for forsinkelse og mangel

Stilles ikke husrommet til utleierens disposisjon den dagen leieforholdet er opphørt, kan utleieren kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører.

Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Utleieren kan kreve erstatning for annet tap som følge av leierens mislighold. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll, som leieren ikke med rimelighet kunne forventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes misligholdet en tredjeperson som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å sette husrommet i stand, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter reglene i tredje ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Reglene i tredje, fjerde og femte ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som er nevnt i § 5-8 fjerde ledd.

Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, femte og sjette ledd tilsvarende.

§ 10-4.Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Skrevet
33 minutter siden, visp skrev:

Det er jo helt klart at hun ikke har vært borti en eneste klut her. Søppelfolk altså! Det er sikkert sånn at hun har rett til å prøve å "rette opp" manglende vask (hadde det nå vært sånn at hun kun hadde glemt noe), men her har hun stukket av uten å ha gjort noe. Ville ha leid inn vaskebyrå og krevd henne for betaling for jeg ville ikke stolt på vasken hun kom og gjorde i ettertid.

Regn med at hun ikke kommer til å betale, men da slipper du iallefall å ha noe mer med henne å gjøre.

Ja, det er tydelig at det ikke er glemt å vaske enkelte steder, men bevisst ikke vasket i det hele tatt. Det er så støvete at jeg blir sjokkert. Tar jeg langs listene på soverommet hennes, så har jeg fått masse møkk på fingrene. Vinduskarmen er skitten og det er betydelige merker på veggen som ikke har vært der tidligere. Badet er så skittent at jeg måpte med størknede merker på fliser, støvet "flyr" av sted når jeg tar på benker som kun hun disponerte osv. Vi har jo bodd sammen, men leiligheten var betydelig mer skitten ved overlevering enn da jeg gikk fra den dagen før (jeg ga henne en dag alene til å vaske seg ut). Hun leverte nøkkel i postkassen, siden hun valgte å ikke vente til jeg kom hjem på kvelden etter jobb for å gå over leiligheten. Det er en mulighet jeg ga henne. 

Vi har jo hatt et vanskelig leieforhold, der hun har bidratt lite hele veien. Hun har ikke bidratt noe med fellesting, jeg har gjort "alt" av tømming av søppel, husarbeid osv. Det er derfor jeg er svært skeptisk til at hun skal få vaske her igjen. 

Vi har depositumskonto. Jeg har krevd å få utbetalt for vask og forskuddsbetaling på strøm siden jeg tviler på at hun kommer til å betale den i ettertid. Merkene på veggen ønsker jeg bare å ordne opp i selv på egen regning, tror jeg. Det tviler jeg på at jeg får fra henne.

- TS

Skrevet

Du skriver at forholdet mellom dere ikke har vært det aller beste. 

Kan det være at hun gjør dette med vilje, at hun tenker at du ikke fortjener at hun vasker skikkelig etter seg? Jeg har vært leieboer selv, og noen av de har vært så ufyselige at jeg har ikke vasket så godt som jeg kunne. 

Så her er det mange løsninger. 1. La det gå, hun er muligens ute etter å gjøre det litt strevsomt for deg. 2. Bruk depositumskontoen, og legg frem krav om vask. 3. La henne forsøke igjen. 

Anonymkode: f0ec4...eb8

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er tydelig at det ikke er glemt å vaske enkelte steder, men bevisst ikke vasket i det hele tatt. Det er så støvete at jeg blir sjokkert. Tar jeg langs listene på soverommet hennes, så har jeg fått masse møkk på fingrene. Vinduskarmen er skitten og det er betydelige merker på veggen som ikke har vært der tidligere. Badet er så skittent at jeg måpte med størknede merker på fliser, støvet "flyr" av sted når jeg tar på benker som kun hun disponerte osv. Vi har jo bodd sammen, men leiligheten var betydelig mer skitten ved overlevering enn da jeg gikk fra den dagen før (jeg ga henne en dag alene til å vaske seg ut). Hun leverte nøkkel i postkassen, siden hun valgte å ikke vente til jeg kom hjem på kvelden etter jobb for å gå over leiligheten. Det er en mulighet jeg ga henne. 

Vi har jo hatt et vanskelig leieforhold, der hun har bidratt lite hele veien. Hun har ikke bidratt noe med fellesting, jeg har gjort "alt" av tømming av søppel, husarbeid osv. Det er derfor jeg er svært skeptisk til at hun skal få vaske her igjen. 

Vi har depositumskonto. Jeg har krevd å få utbetalt for vask og forskuddsbetaling på strøm siden jeg tviler på at hun kommer til å betale den i ettertid. Merkene på veggen ønsker jeg bare å ordne opp i selv på egen regning, tror jeg. Det tviler jeg på at jeg får fra henne.

- TS

Jeg kommer aldri til å skjønne hva som foregår oppe i hodene på sånne folk. Hvordan har man samvittighet til det liksom? Den gang jeg leide starter jeg alltid innflyttingen med å vaske for det var aldri bra nok. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok kanskje bedt henne om å komme tilbake for å vaske, kun for å gjøre det vanskelig for henne, men hadde gått skikkelig over selv etterpå.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at forholdet mellom dere ikke har vært det aller beste. 

Kan det være at hun gjør dette med vilje, at hun tenker at du ikke fortjener at hun vasker skikkelig etter seg? Jeg har vært leieboer selv, og noen av de har vært så ufyselige at jeg har ikke vasket så godt som jeg kunne. 

Så her er det mange løsninger. 1. La det gå, hun er muligens ute etter å gjøre det litt strevsomt for deg. 2. Bruk depositumskontoen, og legg frem krav om vask. 3. La henne forsøke igjen. 

Anonymkode: f0ec4...eb8

Jeg har hatt noen rasshøl til utleiere jeg også. Det har aldri falt meg inn baklengs å gi de rett i noe som helst om meg ved å ikke vaske ut etter meg. Jeg risikerer da virkelig ikke mitt eget depositum fordi jeg ikke gidder gjøre min del av oppgaven?

Skrevet

Tror nok det er mer styr og stå på kravene her, en og begynne å vaske selv. Så lenge det er snakk om et rom og ikke et helt hus 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...