Gå til innhold

Tvillinger, men helt forskjellige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tvillingene på 10 1/2 måneder utvikler seg veldig forskjellig motorisk. De er eneggede og er født 5 uker før termin.

Tvilling 1 satt uten støtte og krabbet da hun var 7-8 mnd. Kan vinke, klappe, si omtrent 5 ord (blant annet mamma og pappa), peke og drar seg nå opp etter møbler og forsøker å gå. Kan det meste. Altså h*n følger boka når det gjelder utvikling.

Tvilling 2 åler seg enda rundt på gulvet (krabber ikke) men kan komme seg opp i krabbestilling. Driver å gynger litt frem og tilbake før h*n åler videre. Sitter ikke med eller uten støtte, vinker og klapper ikke, pludrer lite og er ganske rolig. H*n er på en måte i en slags boble mesteparten av tiden. Følger ikke noe særlig med på omgivelsene og unngår øyekontakt. Når h*n holder på med noe eller er i den bobla, reagerer h*n heller ikke på navnet sitt. Må nærmest synge navnet eller gjenta det 3-4 ganger før jeg får en 2 sekunders blikkontakt. Gråter heller ikke når h*n slår seg.. Det er så vanskelig å beskrive det.. Må legge til at h*n kom til verden på en litt brutal måte under fødselen og trengte intensiv hjelp i noen uker. Hadde og mye lavere fødselsvekt enn tvilling 1. Har og nylig fått astma. Kan det være en av grunnene til utviklingen og reaksjonene? 

Prøver så godt å stimulere begge likt. Men de har så ulik personlighet at jeg må stimulere de på helt forskjellige måter. Det er ikke så lett det der. Blir veldig fortvilet av og til. 

Før dere nevner at jeg må ta det opp med helsesøster så må jeg si at jeg skal dit veldig snart. Tvilling 2 har også blitt henvist til HABU (habilitering for barn og unge) 

Men nå er spørsmålet mitt om dere har hatt barn med litt treg motorisk utvikling? Hvordan gikk det? Har noen tvillingforeldre her vært i samme situasjon?

Anonymkode: 2f253...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spørre på tvillingforumet på Facebook. Der er det mange som kan hjelpe deg. Hvis du ikke vil skrive med ditt eget navn, vil jeg tro du kan spørre en av de som administrerer gruppen kan legge det ut for deg. Lykke til.

Anonymkode: 19329...70c

• Liker 2
Skrevet

Uten å kommentere på tvillinger, vil jeg si at spennet for "normal utvikling" i den alderen der er utrolig bredt. Fra å reise seg opp ved 5 mnd til å reise seg opp ved... 11-12? Alle barn har sitt eget tempo. Og litt tøff start kan selvsagt påvirke. Mer konkret må du nesten ta med helseperson.

• Liker 1
Skrevet

Det med blikkontakt hadde jeg ville undersøkt nærmere.. jeg hadde bestilt en time hos legen eller helsestasjonen. Ellers ingen erfaringer med tvillinger,men er vel ikke uvanlig at de utvikler seg forskjellig?

Anonymkode: 031ba...482

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er poenget med å anonymisere kjønnet på en av to eneggede tvillinger? Det er jo åpenbart at begge er av samme kjønn.  

Endret av Factum Factaria
  • Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, Factum Factaria skrev:

Hva er poenget med å anonymisere kjønnet på en av to eneggede tvillinger? Det er jo åpenbart at begge er jenter. 

Jeg ser at det har skjedd en glipp. Kjønnet er dessuten urelevant til spørsmålet mitt. Veldig unødvendig kommentar av deg.

-ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre på tvillingforumet på Facebook. Der er det mange som kan hjelpe deg. Hvis du ikke vil skrive med ditt eget navn, vil jeg tro du kan spørre en av de som administrerer gruppen kan legge det ut for deg. Lykke til.

Anonymkode: 19329...70c

Takk for tips :) 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med blikkontakt hadde jeg ville undersøkt nærmere.. jeg hadde bestilt en time hos legen eller helsestasjonen. Ellers ingen erfaringer med tvillinger,men er vel ikke uvanlig at de utvikler seg forskjellig?

Men det er mange andre grunner til at jeg er bekymret. Hvem som kan stå eller krabbe er ikke viktig for meg. Det er heller det med blikkkontakt, oppmerksomhet og respons som gjør meg mest bekymret. Jeg kan bare ikke forstå det.. Jeg føler at jeg gjør noe galt.. Det er mine første og jeg har alltid hatt et inntrykk om at tvillinger er noenlunde like på det meste, spesielt eneggede tvillinger som jeg har. Mine er stikk motsatt. Det er veldig spesielt der der :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er mange andre grunner til at jeg er bekymret. Hvem som kan stå eller krabbe er ikke viktig for meg. Det er heller det med blikkkontakt, oppmerksomhet og respons som gjør meg mest bekymret. Jeg kan bare ikke forstå det.. Jeg føler at jeg gjør noe galt.. Det er mine første og jeg har alltid hatt et inntrykk om at tvillinger er noenlunde like på det meste, spesielt eneggede tvillinger som jeg har. Mine er stikk motsatt. Det er veldig spesielt der der :) 

Da har du fått feil inntrykk.

Anonymkode: b41da...a6d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt klart at blikkontakt og responsen bør undersøkes. Bra du har time og følg magefølelsen din på at dette bør følges opp. Men det er uansett ikke du som gjør noe galt hvis det skulle vise seg at tvilling2 har forsinket utvikling av en eller annen årsak. Eller at tvilling2 bare er ett bedagelig lite menneske som tar livet med ro😊 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så spesielt, du har fått feil inntrykk... 

Og er du sikker på at de er eneggede? Uansett, at de er ulike er ikke noe å være redd for, det er to babyer med forskjellige behov. SÅ enkelt er det. 

Anonymkode: c789d...47d

Skrevet

Jeg har tvillinger. Ikke eneggede som dine, men det har jo likevel vært naturlig å sammenligne dem i utviklingen. Da de var babyer, kunne beskrivelsen din nesten passet helt på mine. Den ene var veldig alvorlig, rolig, og mye senere utviklet enn den andre. De var veldig ulike. Nå er de seks år, og helt normale, viltre, fine og intelligente unger begge to.

Jeg skjønner at du bekymrer deg, kanskje særlig for dette med blikkontakten, men det er ikke uvanlig at tvillinger, heller ikke eneggede, er veldig ulike.   

Anonymkode: b1af0...9a4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så spesielt, du har fått feil inntrykk... 

Og er du sikker på at de er eneggede? Uansett, at de er ulike er ikke noe å være redd for, det er to babyer med forskjellige behov. SÅ enkelt er det. 

Anonymkode: c789d...47d

Jeg har DNA testet dem så ja, jeg er sikker. Jeg liker at de er ulike og jeg liker at de har forskjellige personligheter. Jeg vet at de har forskjellige behov. Det er ikke det som bekymrer meg. Jeg er bekymret over hvordan utviklingen blir senere dersom det fortsetter i den retningen. Nei, det er ikke så enkelt som det.

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvillingene på 10 1/2 måneder utvikler seg veldig forskjellig motorisk. De er eneggede og er født 5 uker før termin.

Tvilling 1 satt uten støtte og krabbet da hun var 7-8 mnd. Kan vinke, klappe, si omtrent 5 ord (blant annet mamma og pappa), peke og drar seg nå opp etter møbler og forsøker å gå. Kan det meste. Altså h*n følger boka når det gjelder utvikling.

Tvilling 2 åler seg enda rundt på gulvet (krabber ikke) men kan komme seg opp i krabbestilling. Driver å gynger litt frem og tilbake før h*n åler videre. Sitter ikke med eller uten støtte, vinker og klapper ikke, pludrer lite og er ganske rolig. H*n er på en måte i en slags boble mesteparten av tiden. Følger ikke noe særlig med på omgivelsene og unngår øyekontakt. Når h*n holder på med noe eller er i den bobla, reagerer h*n heller ikke på navnet sitt. Må nærmest synge navnet eller gjenta det 3-4 ganger før jeg får en 2 sekunders blikkontakt. Gråter heller ikke når h*n slår seg.. Det er så vanskelig å beskrive det.. Må legge til at h*n kom til verden på en litt brutal måte under fødselen og trengte intensiv hjelp i noen uker. Hadde og mye lavere fødselsvekt enn tvilling 1. Har og nylig fått astma. Kan det være en av grunnene til utviklingen og reaksjonene? 

Prøver så godt å stimulere begge likt. Men de har så ulik personlighet at jeg må stimulere de på helt forskjellige måter. Det er ikke så lett det der. Blir veldig fortvilet av og til. 

Før dere nevner at jeg må ta det opp med helsesøster så må jeg si at jeg skal dit veldig snart. Tvilling 2 har også blitt henvist til HABU (habilitering for barn og unge) 

Men nå er spørsmålet mitt om dere har hatt barn med litt treg motorisk utvikling? Hvordan gikk det? Har noen tvillingforeldre her vært i samme situasjon?

Kan være barneautisme. Lite øyekontakt og treg motorisk er typiske tegn uten at det selvsagt må være tilfelle. 

Ville bedt om sakkyndig vurdering av ppt for å avklare og ikke minst få hjelpen og ressursene det medfører.

Skrevet

Er de 10 år eller 10 mnd? Vesentlug forskjell etter min mening.

Anonymkode: 6e408...8fd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tvillinger. Ikke eneggede som dine, men det har jo likevel vært naturlig å sammenligne dem i utviklingen. Da de var babyer, kunne beskrivelsen din nesten passet helt på mine. Den ene var veldig alvorlig, rolig, og mye senere utviklet enn den andre. De var veldig ulike. Nå er de seks år, og helt normale, viltre, fine og intelligente unger begge to.

Jeg skjønner at du bekymrer deg, kanskje særlig for dette med blikkontakten, men det er ikke uvanlig at tvillinger, heller ikke eneggede, er veldig ulike.   

Anonymkode: b1af0...9a4

Godt å lese fra en som har vært i samme situasjon. Veldig godt å høre at det har ordnet seg med årene. Jeg ser frem til å få undersøkt de snart. -ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10 måneder

Skrevet
2 minutter siden, BearMama skrev:

Kan være barneautisme. Lite øyekontakt og treg motorisk er typiske tegn uten at det selvsagt må være tilfelle. 

Ville bedt om sakkyndig vurdering av ppt for å avklare og ikke minst få hjelpen og ressursene det medfører.

Jeg leste litt om autisme på nett. Jeg ble automatisk bekymret fordi mange av « symptomene « var lik det ene barnet. Men nå er de såpass små.. Er det ikke for tidlig til å vurdere det? Hvordan kommer jeg i kontakt med ppt?

takk for tips -ts

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo i hovedinnlegget at de er 10 mnd. Hvor får du 10 år fra?

Anonymkode: ada4e...8b4

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste litt om autisme på nett. Jeg ble automatisk bekymret fordi mange av « symptomene « var lik det ene barnet. Men nå er de såpass små.. Er det ikke for tidlig til å vurdere det? Hvordan kommer jeg i kontakt med ppt?

takk for tips -ts

Det er ikke for tidlig nei. De starter med å observere barnet og om de mener at han trenger ekstra ressurser så får barnet assistent, tilbud om fysioterapi etc.

Når barnet har hatt dette ca. 1/2 år og man fremdeles merker at barnet heller mot en diagnose som autisme så kobles Habu inn og barnet blir utredet for barneautsime av spesialpedagoger og psykolog. Får barnet diagnosen så setter det inn enda mer hjelpetiltak og du har også rettigheter mht hjelpestønad, hjelpemiddelsentralen og om barnet er forsikret så får dere en engangsutbetaling om barnet fåt hjelpestønad 2 eller mer(noe de første barn med autsimediagnosen får).

Om barnet går i barnehage så snakk med pedagogisk leder om å sender inn søknad til ppt for sakkyndig vurdering. Da er prosessen i gang.

Dess tidligere barnet får diagnose dess større sjanse er det for å bedre symptomer med målrettet trening på både det motoriske og med språket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...