AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Jobber som sykepleier i en travel avdeling med primærsykepleie som arbeidsmetode. Arbeidsgiver sier det ikke er mulig å tilrettelegge utover å få unngå kveld-dag. Hun sier også at om jeg ikke klarer å jobbe så må jeg sykemelde meg... Jeg har ingen plager i svangerskapet utover at jeg må spise ofte, noe det ikke alltid er tid til. Vi går ofte på minstebemanning slik at alle på jobb "løper". Bedriftsjordmor har nevt graderte svangerskapspenger fra uke 25 ca når det er mer forventet at arbeidsevnen er redusert pga graviditet og at man da bør skjermes for slike arbeidsdager vi har i en 100% stilling. Har kjent den siste tiden at under mye stress og høyt tempo får jeg kynnere som kommer og går. Hørt svangerskapspenger har blitt vanskelig å få innvilget, så er stresset for at jeg må få gradert sykemelding istedenfor. Noen som har nylig erfaring med å få innvilget svangerskapspenger? Anonymkode: fdce4...784
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Jeg fikk svangerskapspermisjon ganske tidlig! Begynte som en sykemelding mens søknaden var inne. Jobber i et varehus, som innebærer tusenvis av skritt på flisgulv, tunge løft, opp og ned i stiger osv osv. Slet med bekkenløsning allerede fra uke 19, og ble sykemeldt fra da av. Arbeidsgiver klarte ikke tilrettelegge nok til at jeg skulle klare å holde ut på jobb, derfor ble dette alternativet for meg, selv om jeg i utgangspunktet var frisk og jobben ikke innebar en risiko for fosteret i den forstand. Virka som ganske vanlig prosedyre i følge legen min, i hvert fall. Anonymkode: d6ceb...99f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk svangerskapspermisjon ganske tidlig! Begynte som en sykemelding mens søknaden var inne. Jobber i et varehus, som innebærer tusenvis av skritt på flisgulv, tunge løft, opp og ned i stiger osv osv. Slet med bekkenløsning allerede fra uke 19, og ble sykemeldt fra da av. Arbeidsgiver klarte ikke tilrettelegge nok til at jeg skulle klare å holde ut på jobb, derfor ble dette alternativet for meg, selv om jeg i utgangspunktet var frisk og jobben ikke innebar en risiko for fosteret i den forstand. Virka som ganske vanlig prosedyre i følge legen min, i hvert fall. Anonymkode: d6ceb...99f Du fikk ikke svangerskapspermisjon tidlig. Eller mulig du gjorde det, men det har ikke legene noe.med. tok du sykemeldt eller tok du svangerskapspenger? Anonymkode: 16342...247
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du fikk ikke svangerskapspermisjon tidlig. Eller mulig du gjorde det, men det har ikke legene noe.med. tok du sykemeldt eller tok du svangerskapspenger? Anonymkode: 16342...247 Det heter visst svangerskapspermisjon, jo, og da får man svangerskapspenger. Gikk først ut i sykemelding, og denne sto frem til søknaden om svangerskapspermisjon ble godkjent. Anonymkode: d6ceb...99f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Fikk svangerskapspenger fra uke 9. Var ingen problem utover å gå uten lønn i påvente av saksbehandlingen. Fikk etterbetalt. Ingen gravide som er i jobb hos oss utover uke 12 uansett. Anonymkode: 97366...eb7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Jeg fikk ikke som sykepleier da det ikke var noen fare for fosteret. Jobber også på en travel sykehusavdeling. Anonymkode: e7c30...793
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke som sykepleier da det ikke var noen fare for fosteret. Jobber også på en travel sykehusavdeling. Anonymkode: e7c30...793 Fikk du ingen tilrettelegging i forhold til oppgavefordeling heller? Anonymkode: fdce4...784
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ingen tilrettelegging i forhold til oppgavefordeling heller? Anonymkode: fdce4...784 Jo, men det var ikke nok. Så jeg ble sykemeldt til slutt.. Anonymkode: e7c30...793
hopeful Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Jobbet i et annet fysisk tungt yrke, jeg fikk svangerskapspenger fra rundt uke 16. Det startet fra 1. Dag, og trengte ikke å bli sykmeldt først. Og fikk lønn som vanlig. Tok vell 1-2 uker å få søknaden innvilget. Fikk gradert da. Ikke 100%.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 Hvorfor er dere sykmeldte før dere får svangerskapspenger? Hvis man er syk så skal man ikke ha svangerskapspenger. Anonymkode: fd6a5...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #11 Skrevet 3. februar 2019 Svangerskapspenger får man kun dersom arbeidet er en risiko for barnets liv og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for annet arbeid. Vanlig stress eller andre typisk symptomer og ubehag relatert til svangerskapet gir ingen rett til svangerskapspenger. Da må man sykemelde seg. Kjemiske stoffer f.eks eller f.eks risiko for å få slag eller spark i magen av psykiatriske pasienter er gjerne gode grunner for svangerskapspenger. Hva slags institusjon jobber du i? Er det en IA-bedrift? Da skal isåfall arbeidsgiver kunne tilrettelegge langt mer enn å unngå kveld-dag jobbing. Da kan arbeidsgiver få tilskudd til en ekstra person når du er på jobb til å ta enkelte oppgaver for deg. Arbeidsgiver taper altså ikke på at du er i jobb og er mindre effektiv enn vanlig. Jeg skjønner ikke hvorfor bedriftsjordmor snakker om graderte svangerskapspenger. Man får ikke svangerskapspenger som sykepleier med mindre man jobber i psykiatrien. Anonymkode: c3c45...067
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #12 Skrevet 3. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svangerskapspenger får man kun dersom arbeidet er en risiko for barnets liv og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for annet arbeid. Vanlig stress eller andre typisk symptomer og ubehag relatert til svangerskapet gir ingen rett til svangerskapspenger. Da må man sykemelde seg. Kjemiske stoffer f.eks eller f.eks risiko for å få slag eller spark i magen av psykiatriske pasienter er gjerne gode grunner for svangerskapspenger. Hva slags institusjon jobber du i? Er det en IA-bedrift? Da skal isåfall arbeidsgiver kunne tilrettelegge langt mer enn å unngå kveld-dag jobbing. Da kan arbeidsgiver få tilskudd til en ekstra person når du er på jobb til å ta enkelte oppgaver for deg. Arbeidsgiver taper altså ikke på at du er i jobb og er mindre effektiv enn vanlig. Jeg skjønner ikke hvorfor bedriftsjordmor snakker om graderte svangerskapspenger. Man får ikke svangerskapspenger som sykepleier med mindre man jobber i psykiatrien. Anonymkode: c3c45...067 Selv om jeg poengterte i møte med leder og bedriftsjormor at arbeidsgiver skal tilrettelegge ved redusert arbeidsevne er det ikke så mye å gjøre når det ikke finnes noe som kan tilrettelegges. Da var graderte svangerskapspenger løsningen, i følge jordmor. Det er en IA-bedrift men i følge bedriftsjordmor var tilskuddet som gav mulighet for innleie av ekstra personell utgått etter 01.01.19. Vi har som alle andre psykiatri og ruspasienter på avdelingen, men dette er jo også "vanlige" pasienter i samfunnet. Kollegaer tilrettelegger så godt de kan når de kommer til å skjerme meg fra slike pasientgrupper og smitte. Ellers er det ikke noe som kan gjøres, noe som er veldig frustrerende når jeg ikke har noe spesifikt å sykemelde meg for og føler da at jeg kommer til å slite meg helt ut og ikke kunne få mulighet til å prioritere matinntak, dobesøk og "gravidpauser". Det er jo også belastende for kollegaer når de må ta det den gravide ikke har kapasitet til å klare. Synd at det er slik det skal være. Anonymkode: fdce4...784
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Selv om jeg poengterte i møte med leder og bedriftsjormor at arbeidsgiver skal tilrettelegge ved redusert arbeidsevne er det ikke så mye å gjøre når det ikke finnes noe som kan tilrettelegges. Da var graderte svangerskapspenger løsningen, i følge jordmor. Det er en IA-bedrift men i følge bedriftsjordmor var tilskuddet som gav mulighet for innleie av ekstra personell utgått etter 01.01.19. Vi har som alle andre psykiatri og ruspasienter på avdelingen, men dette er jo også "vanlige" pasienter i samfunnet. Kollegaer tilrettelegger så godt de kan når de kommer til å skjerme meg fra slike pasientgrupper og smitte. Ellers er det ikke noe som kan gjøres, noe som er veldig frustrerende når jeg ikke har noe spesifikt å sykemelde meg for og føler da at jeg kommer til å slite meg helt ut og ikke kunne få mulighet til å prioritere matinntak, dobesøk og "gravidpauser". Det er jo også belastende for kollegaer når de må ta det den gravide ikke har kapasitet til å klare. Synd at det er slik det skal være. Anonymkode: fdce4...784 Ja, men like fullt, det heter ikke graderte svangerskapspenger som jeg poengterte. Det er gradert sykemelding. forskjellen ligger i at det ikke er fare for livet til barnet ditt fordi du føler du ikke får prioritert å gått på do eller spise mellommåltider eller ha beina opp i to minutter her og der. Jeg slepte meg rundt på en lungeavdeling (tung pasientgruppe!), med 150 i puls, bekkenløsning, oppkast, kvalme, halsbrann utav en annen verden og 20 kg i ødemer, og begynnende svangerskapsforgiftning. Jeg jobbet 100% til uke 34. Og jeg var heeeelt ferdig da jeg kastet inn håndkle. Jeg så det derimot som en selvfølge å ivareta mine grunnleggende behov som å spise, tisse og få de tømmerstokkbeina mine litt opp i ny og ne. Og det hadde absolutt ALLE forståelse for, det tok uansett ikke mer enn 2-5min her og der. Jeg jobber i et yrke der mange kommer til å være gravide. Jeg har hatt min tur hvor andre hjalp meg litt ekstra kanskje, men jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg selvsagt har hjulpet andre gravide når jeg selv ikke har vært det. Man gir og tar. Jeg ser virkelig ikke hvorfor andre skal få svangerskapspenger fordi de er bekymret for å ikke få spise og tisse nok? Det blir jo helt feil. Anonymkode: c3c45...067
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #14 Skrevet 3. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men like fullt, det heter ikke graderte svangerskapspenger som jeg poengterte. Det er gradert sykemelding. forskjellen ligger i at det ikke er fare for livet til barnet ditt fordi du føler du ikke får prioritert å gått på do eller spise mellommåltider eller ha beina opp i to minutter her og der. Jeg slepte meg rundt på en lungeavdeling (tung pasientgruppe!), med 150 i puls, bekkenløsning, oppkast, kvalme, halsbrann utav en annen verden og 20 kg i ødemer, og begynnende svangerskapsforgiftning. Jeg jobbet 100% til uke 34. Og jeg var heeeelt ferdig da jeg kastet inn håndkle. Jeg så det derimot som en selvfølge å ivareta mine grunnleggende behov som å spise, tisse og få de tømmerstokkbeina mine litt opp i ny og ne. Og det hadde absolutt ALLE forståelse for, det tok uansett ikke mer enn 2-5min her og der. Jeg jobber i et yrke der mange kommer til å være gravide. Jeg har hatt min tur hvor andre hjalp meg litt ekstra kanskje, men jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg selvsagt har hjulpet andre gravide når jeg selv ikke har vært det. Man gir og tar. Jeg ser virkelig ikke hvorfor andre skal få svangerskapspenger fordi de er bekymret for å ikke få spise og tisse nok? Det blir jo helt feil. Anonymkode: c3c45...067 Det er dessverre kjempevanlig at svangerskapspenger deles ut på feil grunnlag. Ser det i termingruppa mi. Graderte svangerskapspenger er veldig vanlig. Fører til en veldig stor forskjellsbehandling opp mot de som har jordmor/lege som kan regelverket, og derfor ikke søker svangerskapspenger. Anonymkode: 12e0f...688
Ilas Skrevet 8. juni 2022 #15 Skrevet 8. juni 2022 (endret) Hei. Det er mange ulike faktorer som kvalifiserer til svangerskapspenger: - fyisks tung arbeid - Høyt arbeidstempo - Arbeid med kjemikalier - Arbeid med risiko for vold og utagering - Psykososiale stressfaktorer - Turnus/skiftarbeid osv. Svangerskapspenger kan innvilges når arbeidet ansees som fare for barn i magen. Og som du ser over, er det faktisk veldig mange ulike faktorer som skal ansees som det. At det fins gravide som presser seg til ytterpunktene betyr ikke at man skal det, eller at det er sundt. Men jeg syns det veldig rart at "gravidpolitiet" skal være så streng og sette kjæreregler for hva som skal gjelde alle andre gravide. Om du eller andre vil kjøre dere knallhardt i et tungt krevende yrke, og utsette dere selv og barnet for risiko med unødig mye stress og høy belastning over tid, er det deres privilegie, men det betyr ikke at det er riktig for alle andre gravide. Man skal også ta vare på seg selv, og snakke med jordmor/lege om sine eventuelle begrensninger, og utfordringer på jobb. Det går absolutt ann å ha gradert svangerskapspenger, da det kan redusere ulemper som ved skiftarbeid, unormalt mye kynnere, og det gir den gravide tid til å hente seg inn mellom vaktene, evt at den gravide får kortere vakter og kan gi seg i tide. Dette kan faktisk bidra til at gravide arbeidstakere arbeider lengre. Hver kvinne er forskjellig, og hver graviditet er forskjellig. Nå må vi gravide og kvinner generelt begynne å være litt mer raus med hverandre, og ikke konkurrere om hvem som holder ut lengst. Hver sitt yrke, hver sin kropp og hver sin erfaring. Jeg vil anbefale alle gravide sykepleiere i hvertfall om å ta kontakt med bedriftsjordmor om samtale. Da kan man gjerne få litt mer informasjon om rettigheter, og hva man som gravid kan gjøre, og hva man ikke skal gjøre i jobben. Og deretter snakke med sjefen om hva som funker og ikke funker. Gjerne sammen med bedriftsjordmor. Mvh gravid intensivsykepleier. Endret 8. juni 2022 av Ilas 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #16 Skrevet 8. juni 2022 15 hours ago, Ilas said: Hei. Det er mange ulike faktorer som kvalifiserer til svangerskapspenger: - fyisks tung arbeid - Høyt arbeidstempo - Arbeid med kjemikalier - Arbeid med risiko for vold og utagering - Psykososiale stressfaktorer - Turnus/skiftarbeid osv. Svangerskapspenger kan innvilges når arbeidet ansees som fare for barn i magen. Og som du ser over, er det faktisk veldig mange ulike faktorer som skal ansees som det. At det fins gravide som presser seg til ytterpunktene betyr ikke at man skal det, eller at det er sundt. Men jeg syns det veldig rart at "gravidpolitiet" skal være så streng og sette kjæreregler for hva som skal gjelde alle andre gravide. Om du eller andre vil kjøre dere knallhardt i et tungt krevende yrke, og utsette dere selv og barnet for risiko med unødig mye stress og høy belastning over tid, er det deres privilegie, men det betyr ikke at det er riktig for alle andre gravide. Man skal også ta vare på seg selv, og snakke med jordmor/lege om sine eventuelle begrensninger, og utfordringer på jobb. Det går absolutt ann å ha gradert svangerskapspenger, da det kan redusere ulemper som ved skiftarbeid, unormalt mye kynnere, og det gir den gravide tid til å hente seg inn mellom vaktene, evt at den gravide får kortere vakter og kan gi seg i tide. Dette kan faktisk bidra til at gravide arbeidstakere arbeider lengre. Hver kvinne er forskjellig, og hver graviditet er forskjellig. Nå må vi gravide og kvinner generelt begynne å være litt mer raus med hverandre, og ikke konkurrere om hvem som holder ut lengst. Hver sitt yrke, hver sin kropp og hver sin erfaring. Jeg vil anbefale alle gravide sykepleiere i hvertfall om å ta kontakt med bedriftsjordmor om samtale. Da kan man gjerne få litt mer informasjon om rettigheter, og hva man som gravid kan gjøre, og hva man ikke skal gjøre i jobben. Og deretter snakke med sjefen om hva som funker og ikke funker. Gjerne sammen med bedriftsjordmor. Mvh gravid intensivsykepleier. Nå var det sikkert meg blant annet du siktet til. Men jeg var i kontakt med bedriftsjordmor for mine ubehag og plager, tilrettelegging og vurdering av sykemelding. Både jordmor og leder var uansett klar på at det tunge fysiske arbeidet og stressnivået ikke kvalifiserte til svangerskapspenger. Siden det ikke var fare for barnets liv. Jeg prøvde vel, på en kanskje dårlig måte å poengtere at man er nødt til å passe på seg selv, prioritere barnet i magen, ved å gi seg de pausene, drikk, måten osv som man trenger. Det er ikke lenger et alternativ å utsette slike behov, når det er snakk om å gro et barn. Om man må kaste inn håndkle (og det er forståelig i slike krevende yrker) så må man be om sykemelding. Men det burde vært svangerskapspenger, det er jeg enig i. Av flere grunner. Anonymkode: c3c45...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå