Mons Skrevet 2. februar 2019 #21 Skrevet 2. februar 2019 17 minutter siden, Blondie65 skrev: Du må skille mellom sameier og borettslag. TS bor i et sameie. Der er det ikke vanlig at man tar badet på fellesregning. Og uansett burde det da stå veldig tydelig i salgsoppgaven at man må forvente økning grunnet at badene skal tas. Vanlig? Det finnes selvfølgelig flere modeller, men låneopptak i et sameie er ikke uvanlig. Rentene er riktignok høyere enn for et borettslag, men for å få gjennomført et prosjekt må dette ofte til. Ikke så lett for mange seksjonseiere å fremskaffe opp mot kr 300.000. Eller for et sameie å bygge opp nok egenkapital. Rehabilitering av baderom er ofte en konsekvens av behov for å skifte ut vannrør og avløp. Da må baderommene pigges opp og bygges opp på nytt. Så nytt bad er som regel en mye større jobb en selve baderommet. En økning på kr 500 mnd er alt for lite til å gjelde noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #22 Skrevet 3. februar 2019 I vårt sameie er felleskostnadene steget med nærmere 50% de siste mnd. To stk har solgt iløpet av den tiden. I prospektet sto det ikke økningen som kom, så disse får seg nok en overraskelse. Mener ikke det er styrets jobb å informere megler om dette. Anonymkode: 3b8c5...9de
Factum Factaria Skrevet 3. februar 2019 #23 Skrevet 3. februar 2019 (endret) Tydeligvis veldig ulike løsninger rundt omkring. Jeg bor i mitt første og så langt eneste sameie og her betales fellesutgiftene en gang i året. Dette fikk jeg ikke beskjed om, så jeg etterlyste betalingsinformasjon et par måneder etter innflytting. Endret 3. februar 2019 av Factum Factaria
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #24 Skrevet 3. februar 2019 Du er jo pliktig til å betale selv om du ikke har fått faktura. Så her burde du ha undersøkt første måneden. Hadde du tatt kontakt med styret da, så hadde du nok også fått opplyst at det ville komme økning på husleie fra den datoen som var fastsatt. Anonymkode: 7b139...eb7 1
Million Skrevet 3. februar 2019 #25 Skrevet 3. februar 2019 (endret) 22 timer siden, Blondie65 skrev: Du må skille mellom sameier og borettslag. TS bor i et sameie. Der er det ikke vanlig at man tar badet på fellesregning. Og uansett burde det da stå veldig tydelig i salgsoppgaven at man må forvente økning grunnet at badene skal tas. Faren min bor i selveierleilighet i en blokk i Oslo, der er det sameie. Styret har nå tatt opp renovering av badene i regi av sameiet på møtene sine. Det blir noe av, og da øker husleien der også, akkurat som i mitt borettslag. Endret 3. februar 2019 av Million
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2019 #26 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I vårt sameie er felleskostnadene steget med nærmere 50% de siste mnd. To stk har solgt iløpet av den tiden. I prospektet sto det ikke økningen som kom, så disse får seg nok en overraskelse. Mener ikke det er styrets jobb å informere megler om dette. Anonymkode: 3b8c5...9de Jo det er det faktisk - men megler må etterspørre det. Her er det enorm forskjell på meglere: Noen spør om sånt, andre ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #27 Skrevet 3. februar 2019 2 timer siden, Factum Factaria skrev: Tydeligvis veldig ulike løsninger rundt omkring. Jeg bor i mitt første og så langt eneste sameie og her betales fellesutgiftene en gang i året. Dette fikk jeg ikke beskjed om, så jeg etterlyste betalingsinformasjon et par måneder etter innflytting. oi blir ikke det en veldig høy engangssum?? Anonymkode: f1958...422
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #28 Skrevet 3. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I vårt sameie er felleskostnadene steget med nærmere 50% de siste mnd. To stk har solgt iløpet av den tiden. I prospektet sto det ikke økningen som kom, så disse får seg nok en overraskelse. Mener ikke det er styrets jobb å informere megler om dette. Anonymkode: 3b8c5...9de Jeg trodde de nye reglene henviste til at megler er pliktig til å opplyse om evnt snarlige prosjekter i borettslaget. Nesten samtlige annonser som ligger ute er det nederst referert til det. Jeg har sett at det står at man kan kontakte styret for nærmere informasjon også, men som sagt trodde jeg at de var pålagt å informere om fremtidige byggeplaner som øker fellesleien. Anonymkode: f1958...422
Gjest Raggy Skrevet 3. februar 2019 #29 Skrevet 3. februar 2019 (endret) Jeg vurderer kjøp av leilighet i sameiet å for meg er det en selvfølge at jeg selv tar kontakt med den personen har som ansvar for sameiet sin økonomi for å få informasjon om hvordan det blir drevet, hvilken endringer som muligens kommer ut i fra byggets forfatning osv. Jeg kan ikke kjøpe noe og samtidig være uvitende om økonomien fremover så her tenker jeg at du burde tatt ansvar selv ts. Det er greit å skylde på megler å si at han skulle underettet deg, men det hjelper lite nå som du har fått regningen og ikke har sjekket dette hverken før eller etter kjøp av leilighet. Endret 3. februar 2019 av Raggy
Factum Factaria Skrevet 3. februar 2019 #30 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: oi blir ikke det en veldig høy engangssum?? Anonymkode: f1958...422 Summen varierer litt, særlig på grunn av hvor mye snømåking som kreves. Men så lenge jeg har bodd her har den vært på i overkant av 3000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå