Gå til innhold

Sameie regner for økning av husleie.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

 

Jeg flyttet inn i en leilighet i ett sameie for 4 mnd siden.. når jeg kjøpte leiligheten stod det i min kontrakt at det kostet 1000 kr mnd i fellesutgifter. Jeg har ikke fått faktura på dette eller fått informasjon om hvor eller når jeg skal betale. Siden det ikke var kommet faktura eller noe informasjon om styret osv i posten så har jeg ikke betalt noe enda. Jeg skal selvfølgelig gjøre opp for meg.

 

Fikk en regning i posten i går. Det det står at jeg skylder 6000. Jeg snakket med en nabo som kunne informere at leien hadde økt med 500kr i mnd den mnd jeg overtok leiligheten . Jeg har heller ikke fått noe skriv eller informasjon om dette.  Kan de forvente at jeg skal betale 500 kr mer når jeg ikke har fått noe varsel om dette..? Er så rart at jeg ikke har fått noe informasjon i det hele tatt. 

Anonymkode: 565f9...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tenker jeg at det er selger/megler som ikke har oppgitt riktige opplysninger. Det er jo ikke styrets feil at en som selger ikke klarer å få med seg riktig info. 

  • Liker 7
Skrevet
25 minutter siden, SPOCA skrev:

Her tenker jeg at det er selger/megler som ikke har oppgitt riktige opplysninger. Det er jo ikke styrets feil at en som selger ikke klarer å få med seg riktig info. 

Eller vedkommende har ikke lest hele prospektet. Nederst pkeier det å stå kommende økninger i fellesleien sammen med disponering av disse☺

 

TS, leste du hele prospektet?

Anonymkode: d46c1...6ed

  • Liker 8
Skrevet

Her er skylden på deg.

I prospekt vil husleien være angitt, med fotnote om at endringer kan forekomme. Styre i sameie står fritt til å justere husleie, det skjer ofte årlig, så sannsynligvis har det skjedd i perioden mellom prospektet ble laget, og overtagelse. Du vil når som helst kunne se dette når du ber styreleder om styremøtereferat og evt. oppdaterte vedtekter, noe prospektet også vil fortelle deg at er ditt ansvar. 

Veldig få sameier praktiserer faktura, det er jo bare merkostnad som igjen må dekkes gjennom husleie. Det er angitt i sameieavtalen, som nok var en del av overtagelsesdokumentasjonen, at du plikter å betale til konto xxx innen dato xx hver måned. Faktura sendes først når noen er dårlige betalinger, fordi det er et krav å sende to faktura før krav går til inkasso. 

Anonymkode: 03af5...f50

  • Liker 6
Skrevet

Skylden er vel på den som har informert så dårlig at kjøper ikke har fått med seg disse endringene, men ansvaret (og kostnaden) faller på TS.

Anonymkode: c9c36...ddc

  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her var det mye rare opplysninger.

1) En økning på 500/mnd er en VESENTLIG økning. For meg ville det vært så vesentlig at jeg hadde avkrevd megler og selger en forklaring. Husk at utgangspunktet er 1000/mnd. Hva er det de skal i gang med?

2) Det er vanvittig sløvt av sameiet å ikke greie å innkreve felleskostnader på fire måneder. Greit nok at de ikke sender faktura eller giro, men TS er jo ikke synsk. Hvordan skal man vite hvor og hva man skal betale uten at sameiet opplyser dette?

3) Hvor veldrevet er dette sameiet hvis man øker felleskostnaden med 500 uten at alle blir varslet? Jeg antar jo at det her ligger et styrevedtak i grunnen, hvorfor informeres ikke nyinnflyttet om dette?

TS: Du må nok dessverre betale dette, men det er all gode grunn til å stille spørsmål til megler hvorfor denne vesentlige opplysningen ikke fremkom av salgsoppgaven eller på visning.

Skrevet
34 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her var det mye rare opplysninger.

1) En økning på 500/mnd er en VESENTLIG økning. For meg ville det vært så vesentlig at jeg hadde avkrevd megler og selger en forklaring. Husk at utgangspunktet er 1000/mnd. Hva er det de skal i gang med?

2) Det er vanvittig sløvt av sameiet å ikke greie å innkreve felleskostnader på fire måneder. Greit nok at de ikke sender faktura eller giro, men TS er jo ikke synsk. Hvordan skal man vite hvor og hva man skal betale uten at sameiet opplyser dette?

3) Hvor veldrevet er dette sameiet hvis man øker felleskostnaden med 500 uten at alle blir varslet? Jeg antar jo at det her ligger et styrevedtak i grunnen, hvorfor informeres ikke nyinnflyttet om dette?

TS: Du må nok dessverre betale dette, men det er all gode grunn til å stille spørsmål til megler hvorfor denne vesentlige opplysningen ikke fremkom av salgsoppgaven eller på visning.

Svarer basert på at jeg har eid flere sameieleiligheter, og også sittet i flere styrer. 

1) det skjer ofte i forbindelse med oppussingsprosjekt og oppgraderinger i sameie, da alternativet er å ta opp ekstern gjeld. Dette tas opp i sameiemøte, og er gjenstand for en avstemming i styret. I det megler og selger i salgsoppgaven har skrevet at de oppfordrer potensielle selgere til å kontakte styre og innhente informasjon er det nettopp av denne grunnen. Det er standard tekst 

2) det er helt vanlig praksis, og det finnes en sameieavtale der dette er beskrevet. Med tanke på innkreving, her snakker vi et frivillig styre, som består av andre i sameiet. Da jeg var styreleder ga jeg for det første alle slack, og så an et-par måneder om betaling dukket opp før jeg purret, og jeg hadde heller ikke (ved siden av full jobb) kapasitet til å avstemme 125 innbetalinger hver eneste måned i et ubetalt verv. Om noe har styret her vært snille - TS har jo ikke fått gebyr en gang selv om betalingen er vesentlig forsinket. 

3) tidligere eier er varslet, sannsynligvis da endring har skjedd i perioden mellom salg og overtagelse, og har dersom megler har gjort jobben sin ryggen helt fri her da det i prospekt og i overtagelsesdokumenter vises til sameiets styre for videre informasjon.

Det er helsløvt å ikke sette seg inn i sameieavtale, vedtekter, styrefeferat og annen relevant informasjon når man kjøper sameieleilighet. Husleien er bare en liten del av det man bør vite noe om. 

Anonymkode: 03af5...f50

  • Liker 11
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

 

Jeg flyttet inn i en leilighet i ett sameie for 4 mnd siden.. når jeg kjøpte leiligheten stod det i min kontrakt at det kostet 1000 kr mnd i fellesutgifter. Jeg har ikke fått faktura på dette eller fått informasjon om hvor eller når jeg skal betale. Siden det ikke var kommet faktura eller noe informasjon om styret osv i posten så har jeg ikke betalt noe enda. Jeg skal selvfølgelig gjøre opp for meg.

 

Fikk en regning i posten i går. Det det står at jeg skylder 6000. Jeg snakket med en nabo som kunne informere at leien hadde økt med 500kr i mnd den mnd jeg overtok leiligheten . Jeg har heller ikke fått noe skriv eller informasjon om dette.  Kan de forvente at jeg skal betale 500 kr mer når jeg ikke har fått noe varsel om dette..? Er så rart at jeg ikke har fått noe informasjon i det hele tatt. 

Anonymkode: 565f9...305

Du har ikke fått noe informasjon av den grunn at du ikke har brydd deg med å hente den inn. Hvem kjøper leilighet og ikke orker å finne ut hvordan man skal betale husleia? Eller spør Kvinneguiden om hvorfor den har steget? Si meg, er du klar for en slik økonomisk forpliktelse å eie egen bolig er? 

Anonymkode: 74b98...039

  • Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer basert på at jeg har eid flere sameieleiligheter, og også sittet i flere styrer. 

1) det skjer ofte i forbindelse med oppussingsprosjekt og oppgraderinger i sameie, da alternativet er å ta opp ekstern gjeld. Dette tas opp i sameiemøte, og er gjenstand for en avstemming i styret. I det megler og selger i salgsoppgaven har skrevet at de oppfordrer potensielle selgere til å kontakte styre og innhente informasjon er det nettopp av denne grunnen. Det er standard tekst 

2) det er helt vanlig praksis, og det finnes en sameieavtale der dette er beskrevet. Med tanke på innkreving, her snakker vi et frivillig styre, som består av andre i sameiet. Da jeg var styreleder ga jeg for det første alle slack, og så an et-par måneder om betaling dukket opp før jeg purret, og jeg hadde heller ikke (ved siden av full jobb) kapasitet til å avstemme 125 innbetalinger hver eneste måned i et ubetalt verv. Om noe har styret her vært snille - TS har jo ikke fått gebyr en gang selv om betalingen er vesentlig forsinket. 

3) tidligere eier er varslet, sannsynligvis da endring har skjedd i perioden mellom salg og overtagelse, og har dersom megler har gjort jobben sin ryggen helt fri her da det i prospekt og i overtagelsesdokumenter vises til sameiets styre for videre informasjon.

Det er helsløvt å ikke sette seg inn i sameieavtale, vedtekter, styrefeferat og annen relevant informasjon når man kjøper sameieleilighet. Husleien er bare en liten del av det man bør vite noe om. 

Anonymkode: 03af5...f50

1) Hvis det er oppussing som er årsak til økningen burde dette stå klart i salgsoppgaven. Det samme gjelder dersom dette er et årsmøte vedtak.

2) I de tre sameiene jeg har eid leilighet i og sittet i styrene til har det vært forretningsfører som gjorde den jobben. Det har aldri vært styrets oppgave å innkreve felleskostnader. Og dette har vært langt færre enn 125 boenheter. Jeg er helt enig i at styret har vært snille - men det er jo meningsløst for likviditeten å være snill på denne måten. Og jeg som beboer hadde ikke latt det gå flere måneder før jeg etterlyste betaling - bare sånn at det er sagt.

3) Jeg synes fremdeles det er rart at dersom det er oppussing som er grunnen for 50 % økning at dette ikke på noe tidspunkt fremkom av materiellet som kjøper baserte sitt kjøp på. Jeg har også solgt to leiligheter og dette med felleskostnader ble tydelig forklart på overtakelsesmøtet. 

Du påstår det er helsløvt av kjøper å ikke sette seg inn i styrereferat. Dette er ikke offentlig dokumentasjon hos oss. Sameiemøteprotokoll er offentlig. Jeg er forøvrig enig i at felleskostnaden er en brøkdel av kunnskapen man må ha, men det er mye å sette seg inn i for en førstegangs kjøper f.eks. Da må en kunne forvente at en får tak i disse opplysningene.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er utrolig merkelig at noen bor i en leilighet i hele 4 mnd (!) uten å undersøke hvorfor husleiefakturaen ikke er kommet! Personlig hadde jeg begynt å undersøke den etter maks en måned. Sendt epost til styret eller de som administrerer borettslagets regnskap.  

Det er litt rart at du ikke skal ha fått noe informasjon, men det kom nok i forkant av økningen, dvs noe før du flyttet inn. De informerer ikke flere ganger som at "snart kommer det en økning" og så et nytt info skriv om at "Nå er den økt!" Du var altså litt uheldig som flyttet inn først etter at info var gitt og og akkurat når økningen fant sted. Men antageligvis sto det nevnt i prospektet at husleien stod for tur til å øke.

Det er ditt ansvar å betale for leiligheten du bor i, og ditt ansvar å etterlyse eventuelle manglende fakturaer. Alle VET at man må betale for å bo et sted, og det er derfor ingen godtatt unnskyldning å sitte med hendene i fanget og ikke gjøre noenting på fire måneder.

Du må altså betale både husleien og økt husleie, ja.

 

Endret av Million
  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

1) Hvis det er oppussing som er årsak til økningen burde dette stå klart i salgsoppgaven. Det samme gjelder dersom dette er et årsmøte vedtak.

2) I de tre sameiene jeg har eid leilighet i og sittet i styrene til har det vært forretningsfører som gjorde den jobben. Det har aldri vært styrets oppgave å innkreve felleskostnader. Og dette har vært langt færre enn 125 boenheter. Jeg er helt enig i at styret har vært snille - men det er jo meningsløst for likviditeten å være snill på denne måten. Og jeg som beboer hadde ikke latt det gå flere måneder før jeg etterlyste betaling - bare sånn at det er sagt.

3) Jeg synes fremdeles det er rart at dersom det er oppussing som er grunnen for 50 % økning at dette ikke på noe tidspunkt fremkom av materiellet som kjøper baserte sitt kjøp på. Jeg har også solgt to leiligheter og dette med felleskostnader ble tydelig forklart på overtakelsesmøtet. 

Du påstår det er helsløvt av kjøper å ikke sette seg inn i styrereferat. Dette er ikke offentlig dokumentasjon hos oss. Sameiemøteprotokoll er offentlig. Jeg er forøvrig enig i at felleskostnaden er en brøkdel av kunnskapen man må ha, men det er mye å sette seg inn i for en førstegangs kjøper f.eks. Da må en kunne forvente at en får tak i disse opplysningene.

1) det er ikke et krav, informasjon om hente inn sameiedokumenter fra styret er tilstrekkelig, og er også i tråd med god meglerskikk. 

2) forretningsfører er dyrt, å ansette en slik betyr vesentlig økt husleie. Vi vurderte det i det større sameie, men gitt kompetansen til meg og andre i styret ble det besluttet å spare titusener på å ta dette selv i stedet for å sette det ut eksternt. Dette styret lot det gå 4 måneder, vi hadde 3 måneder som grense, jeg synes begge deler er innenfor. Og om manglende innbetaling fra en enhet velter likviditeten har sameiet en alt for presset økonomi. 

3) felleskostnader har vært et tema ved kontraktsinngåelse, og helt sikkert fremgått av dokumentasjonen mottatt i forkant. Men basert på ansvarsfraskrivelsen og uvitenheten TS utviser er det kanskje ikke rart at dokumentpakken ikke ble lest før signering. 

Mener du virkelig at sameielov og god meglerskikk skal ta hensyn til uvitende førstegangskjøpere? At all informasjon skal bli servert (med høytlesning?) på et gullfat? Når oppfordring til å kontakte styret, be om dokumentasjon (som de er pliktig til å gi), står tydelig i salgsoppgave? Når sameieavtale er en del av dokumentasjonspakken man får i forkant av kontraktsmøte? 

Anonymkode: 03af5...f50

  • Liker 1
Skrevet

Her sier ikke TS noe om hvem som er avsender av fakturaen.

Videre opplyses heller ikke om sameiet har forretningsfører. Det nevnes noe om at forretningsfører er dyrt, og at mange/noen av den grunn ikke velger å ha forretningsfører. Det er mulig noen sameier vurderer forretningsfører som dyrt. Selv ville jeg ikke vært så veldig happy med å kjøpe en del av en bygningsmasse uten en god forretningsfører. Bor og eier en pen del av en kombinert nærings-/bolig bygård i en by. Vi bruker det lokale boligbyggelaget som forretningsfører. Koster noen kroner, men er verd hver krone fordi alt er på stell til enhver tid.

Så tilbake til TS og hens sak:

Om forretningsfører fikk informasjon om deg som ny eier sent fra megler, så kan det ha opparbeidet seg en viss restanse. Men, ta kontakt med styret og undersøk hvor forsinkelsen har oppstått, og sjekk at du er tinglyst eier av din andel.

Anonymkode: 48364...c14

  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) det er ikke et krav, informasjon om hente inn sameiedokumenter fra styret er tilstrekkelig, og er også i tråd med god meglerskikk. 

2) forretningsfører er dyrt, å ansette en slik betyr vesentlig økt husleie. Vi vurderte det i det større sameie, men gitt kompetansen til meg og andre i styret ble det besluttet å spare titusener på å ta dette selv i stedet for å sette det ut eksternt. Dette styret lot det gå 4 måneder, vi hadde 3 måneder som grense, jeg synes begge deler er innenfor. Og om manglende innbetaling fra en enhet velter likviditeten har sameiet en alt for presset økonomi. 

3) felleskostnader har vært et tema ved kontraktsinngåelse, og helt sikkert fremgått av dokumentasjonen mottatt i forkant. Men basert på ansvarsfraskrivelsen og uvitenheten TS utviser er det kanskje ikke rart at dokumentpakken ikke ble lest før signering. 

Mener du virkelig at sameielov og god meglerskikk skal ta hensyn til uvitende førstegangskjøpere? At all informasjon skal bli servert (med høytlesning?) på et gullfat? Når oppfordring til å kontakte styret, be om dokumentasjon (som de er pliktig til å gi), står tydelig i salgsoppgave? Når sameieavtale er en del av dokumentasjonspakken man får i forkant av kontraktsmøte? 

Anonymkode: 03af5...f50

Jeg mener selvsagt at kjøper har plikt til å sette seg inn i all informasjon om objektet de tenker å kjøpe / har kjøpt. Selv ville jeg ALDRI ha latt det gå fire måneder.

Jeg vet også at det er en enorm forskjell på meglere der ute. Noen er flinke til å innhente opplysninger som de videreformidler, andre kunne ikke gitt mer faen om de hadde forsøkt.

Jeg tillater meg fortsatt å stusse over en økning på 50 % av felleskostnaden. Jeg har aldre sagt at TS ikke skal godta denne eller at hun ikke har plikt til å sette seg inn i informasjonen. Jeg reagerer på at dette er en nødvendig økning.

De styrene jeg har sittet i har vært nødt til å belemre sameierne med en vesentlig økning fordi tidligere styre aldri fikk somlet seg til å minst justere for KPI hvert år eller vi hadde en større investering som måtte gjøres. Men jeg har aldri måttet øke med 50 %. 

Det er sant at likviditeten ikke bør bli berørt av at en sameier ikke betaler. Men for det første kan den ene eieren eie en ganske stor andel (opplevd en gang, styret vant mot denne sameieren i retten så vedkommende kunne ikke fortsette å unndra seg betaling - unndragelsen medførte store konsekvenser for vår økonomi den gangen) eller det kan være flere enn en som henger etter med fire måneder. Jeg synes det er normal skikk at det purres på normal måte ved første uteblitte betaling slik at det ikke blir nødvendig med inkasso og skitt for å inndrive beløpet.

Gjest Blondie65
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sier ikke TS noe om hvem som er avsender av fakturaen.

Videre opplyses heller ikke om sameiet har forretningsfører. Det nevnes noe om at forretningsfører er dyrt, og at mange/noen av den grunn ikke velger å ha forretningsfører. Det er mulig noen sameier vurderer forretningsfører som dyrt. Selv ville jeg ikke vært så veldig happy med å kjøpe en del av en bygningsmasse uten en god forretningsfører. Bor og eier en pen del av en kombinert nærings-/bolig bygård i en by. Vi bruker det lokale boligbyggelaget som forretningsfører. Koster noen kroner, men er verd hver krone fordi alt er på stell til enhver tid.

Så tilbake til TS og hens sak:

Om forretningsfører fikk informasjon om deg som ny eier sent fra megler, så kan det ha opparbeidet seg en viss restanse. Men, ta kontakt med styret og undersøk hvor forsinkelsen har oppstått, og sjekk at du er tinglyst eier av din andel.

Anonymkode: 48364...c14

Nå har TS fått regning - så hun er registrert som eier.

Forøvrig er jeg enig med deg - det skal være et ganske lite sameie med ganske få sameiere før en ikke får noe igjen for det en betaler for forretningsføreren.

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg mener selvsagt at kjøper har plikt til å sette seg inn i all informasjon om objektet de tenker å kjøpe / har kjøpt. Selv ville jeg ALDRI ha latt det gå fire måneder.

Jeg vet også at det er en enorm forskjell på meglere der ute. Noen er flinke til å innhente opplysninger som de videreformidler, andre kunne ikke gitt mer faen om de hadde forsøkt.

Jeg tillater meg fortsatt å stusse over en økning på 50 % av felleskostnaden. Jeg har aldre sagt at TS ikke skal godta denne eller at hun ikke har plikt til å sette seg inn i informasjonen. Jeg reagerer på at dette er en nødvendig økning.

De styrene jeg har sittet i har vært nødt til å belemre sameierne med en vesentlig økning fordi tidligere styre aldri fikk somlet seg til å minst justere for KPI hvert år eller vi hadde en større investering som måtte gjøres. Men jeg har aldri måttet øke med 50 %. 

Det er sant at likviditeten ikke bør bli berørt av at en sameier ikke betaler. Men for det første kan den ene eieren eie en ganske stor andel (opplevd en gang, styret vant mot denne sameieren i retten så vedkommende kunne ikke fortsette å unndra seg betaling - unndragelsen medførte store konsekvenser for vår økonomi den gangen) eller det kan være flere enn en som henger etter med fire måneder. Jeg synes det er normal skikk at det purres på normal måte ved første uteblitte betaling slik at det ikke blir nødvendig med inkasso og skitt for å inndrive beløpet.

Her jeg bor øker husleien betraktelig. Fra 3500 til 5000. Dette pga renovering av alle baderommene. Deler av økningen kom allerede før de startet med badene, og så øker den to ganger til inntil rett etter at renoveringen er ferdig.

Det kan være noen planlagte renoveringer hos TS også. Yttervegger, bad, fellesvaskerier, hva som helst.

Anonymkode: c55ae...e69

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor øker husleien betraktelig. Fra 3500 til 5000. Dette pga renovering av alle baderommene. Deler av økningen kom allerede før de startet med badene, og så øker den to ganger til inntil rett etter at renoveringen er ferdig.

Det kan være noen planlagte renoveringer hos TS også. Yttervegger, bad, fellesvaskerier, hva som helst.

Anonymkode: c55ae...e69

Du må skille mellom sameier og borettslag. TS bor i et sameie. Der er det ikke vanlig at man tar badet på fellesregning. Og uansett burde det da stå veldig tydelig i salgsoppgaven at man må forvente økning grunnet at badene skal tas. 

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Du må skille mellom sameier og borettslag. TS bor i et sameie. Der er det ikke vanlig at man tar badet på fellesregning. Og uansett burde det da stå veldig tydelig i salgsoppgaven at man må forvente økning grunnet at badene skal tas. 

TS kan jo rett og slett bare ta kontakt med styrer og spørre. 

Det trenger ikke være snakk om planlagte rehabiliteringsarbeider her. Det kan ha oppstått en prekær situasjon.

 

Jeg er forøvrig enig med andre i at det er ganske utrolig at TS ikke selv har tatt initiativ til å skaffe seg informasjon om hvordan betale felleskostnader.

Anonymkode: c23d3...640

  • Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS kan jo rett og slett bare ta kontakt med styrer og spørre. 

Det trenger ikke være snakk om planlagte rehabiliteringsarbeider her. Det kan ha oppstått en prekær situasjon.

 

Jeg er forøvrig enig med andre i at det er ganske utrolig at TS ikke selv har tatt initiativ til å skaffe seg informasjon om hvordan betale felleskostnader.

Anonymkode: c23d3...640

Styret*

Anonymkode: c23d3...640

Skrevet

Du vet du skal betale en månedlig felleskostnad, da er det ditt ansvar å etterlyse faktura om den ikke kommer. 
Ofte står det også informasjon om endringer på selve fakturaen. 
Om endringen kom samme måned som du flyttet inn, så har varslet kommet til selger. 

Anonymkode: 6cc10...1b2

Skrevet

Jeg bor også i ett sameie og fikk heller ikke info om f.eks kontonummer for husleie. Jeg kontaktet bare styret selv og fikk informasjonene jeg trengte? Husleia forsvinner jo ikke av at man ignorerer den..syns du virker tiltaksløs og ansvarløs egentlig når du ikke engang har tatt initativ til å skaffe deg informasjonen du trengte. 

Anonymkode: 20704...519

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...