Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har herpes og jeg var ikke klar over det før en jeg datet plutselig fikk det og ringte meg å spurt om jeg hadde det.

trodde rett å slett det var noen andre som hadde gitt han det,men når jeg tok blodprøve så visste det seg at jeg hadde det.

Aner ikke hvem jeg har fått det av og aldri hørt at jeg har gitt det til noen andre heller.

heldigvis tok han det utrolig fint,ble helt sikkert ikke super happy,men reaksjonen hans synes jeg sa mye om hvor mye han brydde seg om meg.

Vi hadde bare datet i noen mnd,og det er desverre ikke oss lenger,(ikke pga.dette vell å merke) men vi er fortsatt gode venner og han er ikke bitter på meg.

Anonymkode: 9d1a4...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har herpes og jeg var ikke klar over det før en jeg datet plutselig fikk det og ringte meg å spurt om jeg hadde det.

trodde rett å slett det var noen andre som hadde gitt han det,men når jeg tok blodprøve så visste det seg at jeg hadde det.

Aner ikke hvem jeg har fått det av og aldri hørt at jeg har gitt det til noen andre heller.

heldigvis tok han det utrolig fint,ble helt sikkert ikke super happy,men reaksjonen hans synes jeg sa mye om hvor mye han brydde seg om meg.

Vi hadde bare datet i noen mnd,og det er desverre ikke oss lenger,(ikke pga.dette vell å merke) men vi er fortsatt gode venner og han er ikke bitter på meg.

Anonymkode: 9d1a4...410

Det kan jo like gjerne ha vært du som fikk det fra han. Ingen av dere vet hvor lenge dere har hatt viruset. 

Anonymkode: b6d86...322

• Liker 2
Skrevet
On 2/2/2019 at 7:25 AM, AnonymBruker said:

Er i NØYAKTIG samme situasjon som deg. Til punkt og prikke. Dette har jeg bestemt meg for:

1. Møter jeg en mann for tilfeldig sex eller tidlig sex under dating så bruker jeg ALLTID kondom. Da er uansett smittefaren nærmest minimal og jeg trenger ikke opplyse om dette uansett.

2. Møter jeg en mann som jeg ønsker å gå inn i et forhold med kommer vi til å bruke kondom i startet (det burde man alltid gjøre) og deretter informere om herpes virus hvis vi begge vil noe seriøst. Om mannen mot formodning ikke takler et virus rundt 60% (?) av befolkningen har er han ikke en mann for meg uansett:danse:

Dette er min slagplan, håper det var til hjelp.

Anonymkode: c8395...bde

Leste jeg rett? 🤔 Du legimiterer å spre kjønnssykdommer fordi smitterisikoen er lav W T F.

Skrevet

Når herpes er så utbredt som det er, kan smitte utenom utbrudd, kondom ikke gir fullgod beskyttelse og så mange er livredde for å få det, skjønner jeg ikke at de samne menneskene tør å ha så mange sexpartnere. En gjennomsnittsperson har garantert hatt sex med en eller flere med herpesvirus i løoet av "karrieren". 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når herpes er så utbredt som det er, kan smitte utenom utbrudd, kondom ikke gir fullgod beskyttelse og så mange er livredde for å få det, skjønner jeg ikke at de samne menneskene tør å ha så mange sexpartnere. En gjennomsnittsperson har garantert hatt sex med en eller flere med herpesvirus i løoet av "karrieren". 

Absolutt! Det er jo bare 20% som ikke har type 1, og tatt i betraktning at type 1 smitter fra munn til underliv kan man få dette fra nesten hvem som helst. Jeg syns det er litt festlig at såå mange er livredde, så har de statistisk sett herpes selv 😄

Anonymkode: b09fe...717

• Liker 1
Skrevet
På ‎04‎.‎02‎.‎2019 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon. Eller, ikke egentlig. Jeg var i samme posisjon, for to år siden. Har siden det hatt sex to ganger, det var de første tre mnd etter jeg ble smittet. Kan ikke gjøre det igjen, var fysisk dårlig av bekymring og skam, var så redd for at jeg hadde smittet dem. Livet mitt har faktisk stoppet opp, jeg er deprimert og ensom, og skulle så gjerne vært med noen. Har en mann jeg har truffet et par ganger, og synes det er så sårt. Av en eller annen merkelig grunn så føler jeg meg så skamfull, jeg har ikke en gang fortalt det til venninner, er så redd. Føler meg også falsk når jeg er med venninner, vi deler egentlig alt, og her sitter jeg å lyver. Jeg er 30, vennene mine er på kull nummer to, mens jeg kommer til å være alene resten av livet:(  

Kjære deg, du kan ikke la det stoppe opp livet ditt! Det er utrolig mange som får herpes-virus i løpet av livet, synes det er trist at du føler på en så massiv skam som du gjør. Jeg håper virkelig du tør å åpne opp og fortelle det til en god venn, så vil du se at du ikke blir dømt, men får omsorg..  Jeg vet at mange reagerer slik som du gjør. Helt unødvendig! Du burde virkelig dele tankene dine med noen, en venn eller en psykolog eller noe. Masse lykke til! 

Anonymkode: 9defd...5e4

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Det er jo bare 20% som ikke har type 1, og tatt i betraktning at type 1 smitter fra munn til underliv kan man få dette fra nesten hvem som helst. Jeg syns det er litt festlig at såå mange er livredde, så har de statistisk sett herpes selv 😄

Anonymkode: b09fe...717

Teagikomisk, egentlig. Tragisk for dem som blir avvist pga noe vedkommende kanskje har selv. Eller kanskje vedkommende dumper en potensiell partner pga kjent herpessmitte, og i stedet ender opp med en med ukjent herpessmitte. Begge deler skjer nok relativt hyppig. 

Skrevet
På 6.2.2019 den 14.29, ytmnd skrev:

Leste jeg rett? 🤔 Du legimiterer å spre kjønnssykdommer fordi smitterisikoen er lav W T F.

Nei? Vondt i vilja eller?

Anonymkode: c8395...bde

Skrevet
På 7.2.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Enig. Herpes er det siste som bekymrer meg. Jeg har herpes type 1 nedentil etter oralsex med ex. Smittet også meg selv til munn med samme opplegget. Hatt utbrudd 1 gang.

setter ikke livet på vent av den grunn.

Nå sitter min herpessmitte på et sted man skjeldent kommer borti via samleie, men unngår selvsagt sex uansett hvis jeg skulle få flere utbrudd. 

Anonymkode: d8072...67e

• 2 uker senere...
Skrevet
On 2/4/2019 at 7:50 PM, AnonymBruker said:

Førstegangsutbrudd trenger ikke å være så veldig vondt. Man kan også få vonde utbrudd senere. Dette er veldig individuelt. Herpes1 gir gjerne mildere utbrudd enn herpes2, men dette varierer også. 

Ca 80% har herpes 1 i munnen, de fleste uten å vite det. Dette kan også smitte til kjønnsorganene. Så ca 80% av befolkningen risikerer å smitte partneren til kjønnsorganene om de gir oralsex. Og i dag er jo oralsex nærmest "obligatorisk". 

Selv er jeg i et fast forhold, og ikke på "markedet". Men om jeg skulle blitt single, tror jeg dette ville hindret meg om jeg mot formodning skulle møtt en ny mann. Ønsker jo ikke å smitte noen, og han må ihvertfall få velge selv om han vil ta sjansen. Men da risikerer man jo å bli avvist, og i verste fall at han forteller det videre. Ønsker jo ikke at dette skal være "allment kjent". Ingen andre enn mine nærmeste fortrolige og pitensielke sexpartnere har noe med dette. 

Det er litt bittert å tenke på at så mange er smittet uten å vite det, og at man risikerer å bli dumpet pga dette av en person som selv har viruset....

Egentlig burde alle testes med blodprøve, men helsepersonell anbefaler ikke dette fordi det vil være en nedtur å teste positivt om man er lykkelig uvitende. Men de utgjør jo like stor smittefare for andre som de som har hatt (merkbart) utbrudd. 

Jeg skjønner greia med at de helst vil la folk være lykkelig uvitende. Men samtidig er det sånn at om man møter en partner som skal vurdere om de er villige til å utsette seg for risiko, så hadde det jo vært innmari greit om det var mulig å finne ut av om de allerede hadde viruset i kroppen. Jeg veit ikke om det bare er legen min, men han påsto at det ikke var mulig å teste herpes ved blodprøve i Norge. Og da blir det jo sånn at uansett om sjansen for at partneren din allerede har viruset i kroppen, så tenker jeg at det kan være veldig vanskelig for dem å senke skuldrene.

• Liker 1
Skrevet
On 2/6/2019 at 2:29 PM, ytmnd said:

Nå synes jeg du er veldig streng. Man har faktisk ikke opplysningsplikt og jeg har som sagt blitt rådet av helsepersonell til å ikke si noe. Ifølge de legene jeg har snakka med anser de det nærmest som at om man vil ha sex eller kysse folk så må man på en måte ta utgangspunkt i at man samtidig kan være utsatt for å få herpes. Jeg forstår det veldig godt at man nødvendigvis ikke føler seg komfortabel med å fortelle om herpes-diagnosen i begynnelsen. Jeg føler at jeg må det, men jeg synes det er helt jævelig hver gang og jeg dømmer absolutt ingen som ikke orker å utsette seg for den situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 2/7/2019 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

Kjære deg, du kan ikke la det stoppe opp livet ditt! Det er utrolig mange som får herpes-virus i løpet av livet, synes det er trist at du føler på en så massiv skam som du gjør. Jeg håper virkelig du tør å åpne opp og fortelle det til en god venn, så vil du se at du ikke blir dømt, men får omsorg..  Jeg vet at mange reagerer slik som du gjør. Helt unødvendig! Du burde virkelig dele tankene dine med noen, en venn eller en psykolog eller noe. Masse lykke til! 

Anonymkode: 9defd...5e4

Endret av shakini
Skrevet
On 2/4/2019 at 7:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg er i samme situasjon. Eller, ikke egentlig. Jeg var i samme posisjon, for to år siden. Har siden det hatt sex to ganger, det var de første tre mnd etter jeg ble smittet. Kan ikke gjøre det igjen, var fysisk dårlig av bekymring og skam, var så redd for at jeg hadde smittet dem. Livet mitt har faktisk stoppet opp, jeg er deprimert og ensom, og skulle så gjerne vært med noen. Har en mann jeg har truffet et par ganger, og synes det er så sårt. Av en eller annen merkelig grunn så føler jeg meg så skamfull, jeg har ikke en gang fortalt det til venninner, er så redd. Føler meg også falsk når jeg er med venninner, vi deler egentlig alt, og her sitter jeg å lyver. Jeg er 30, vennene mine er på kull nummer to, mens jeg kommer til å være alene resten av livet:(  

Anonymkode: b98cd...261

Uffameg, dette var veldig vondt å høre. Husk at du ikke har en alvorlig sykdom, det er bare et forkjølelsessår på tissen. Jeg synes det å ha herpes er en litt tråkig moralsk situasjon å være i, men jeg nekter å føle skam eller skyld. Det synes jeg ikke du skal heller. Herpes kompliserer ting litt, men ikke la det ødelegge livet ditt. Og husk at du ikke er aleine! Det er masse folk der ute som er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg sa det til en fyr jeg liker kjempegodt i helgen. Ingen tvil om at han frika ut, men han løp ikke sin veg og han virker å være ganske interressert fremdeles, tross alt. Kanskje kunne du gått på virusnedsettende i begynnelsen av forholdet ditt, om du synes det er vanskelig å si noe? Jeg tror de setter ned sjansen for smitte ganske betydelig. Så kunne du sagt det litt lenger inn i forholdet, når du er mer trygg og det i tillegg kanskje er lettere for han du er sammen med å beholde roen? 

Skrevet

Herpes er kun smittsomt under utbrudd, og utbrudd merker man jo at man har. Utbrudd varer heller ikke lenge. Kondom er jo uansett å anbefale både din og partnerens skyld, men du smitter i alle fall ikke en partner mellom utbruddene. Utbruddene vil også komme sjeldnere og sjeldnere over tid, og om du får medisin når du har utbrudd går de også raskere over. Om du trenger å si det til en partner eller ikke er jo en vurderingssak du må må tenke over selv. En fast partner ville jeg nok fortalt det til, men tilfeldige du har sex med som du ikke ser så ofte eller bare én gang, da ville jeg nok ikke tatt det opp så lenge du bruker kondom og ikke har utbrudd. 

Skrevet
På 4.2.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ifra. Jeg endte opp med å bli paralysert I 7 måneder p.ga herpesviruset. 4 år etter og jeg har fortsatt muskelsvakheter. Syns folk skal kunne få bestemme selv om de vil utsettes for det. Det kan faktisk gi rimelig alvorlige symptomer for noen. 

Anonymkode: d668d...286

Kan du fortelle litt mer om symptomene du fikk? Selv er jeg hardt rammet med kontinuerlige utbrudd, men går på medisin fast for å holde det under kontroll.  Jeg frykter at herpes kan svekke immunforsvaret, men finner lite om de mer alvorlige og langsiktige farene.

Anonymkode: 7ad4a...32b

Skrevet
12 timer siden, tigertone skrev:

Herpes er kun smittsomt under utbrudd, og utbrudd merker man jo at man har. Utbrudd varer heller ikke lenge. Kondom er jo uansett å anbefale både din og partnerens skyld, men du smitter i alle fall ikke en partner mellom utbruddene. Utbruddene vil også komme sjeldnere og sjeldnere over tid, og om du får medisin når du har utbrudd går de også raskere over. Om du trenger å si det til en partner eller ikke er jo en vurderingssak du må må tenke over selv. En fast partner ville jeg nok fortalt det til, men tilfeldige du har sex med som du ikke ser så ofte eller bare én gang, da ville jeg nok ikke tatt det opp så lenge du bruker kondom og ikke har utbrudd. 

Dette er feil. Man kan også utskille smitte utenom utbrudd eller ha utbrudd som er så små og/eller atypiske at man ikke merker det, eller tror det er noe annet. De fleste som har herpesvirus er faktisk smittet av noen som selv ikke vet at de har det. 

Kondom gir ikke fullgod beskyttelse mit herpes. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Man kan også utskille smitte utenom utbrudd eller ha utbrudd som er så små og/eller atypiske at man ikke merker det, eller tror det er noe annet. De fleste som har herpesvirus er faktisk smittet av noen som selv ikke vet at de har det. 

Kondom gir ikke fullgod beskyttelse mit herpes. 

Da beklager jeg på det sterkeste. Du har selvfølgelig rett, og informasjonen jeg svarte ut fra er dessverre utdatert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...