shakini Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 (endret) Selv om jeg ikke har noen formell diagnose (ingen av de legene jeg har gått til har klart å ta riktig prøve av meg) er jeg ganske sikker på at jeg fikk genital herpes for noen måneder siden. Når jeg fikk det tenkte jeg sånn umiddelbart at det ikke var noen big deal. Men nå begynner jeg å innse at det er litt mer problematisk enn jeg trodde i begynnelsen. Jeg har begynt å bli redd for at det skal begynne å gro spindelvev i tissen min, at jeg skal være singel for resten av livet, og at jeg alltid skal få en ekkel bismak i magen hver gang noen flørter med meg. Jeg føler jeg meg egentlig helt lost. På en måte synes jeg herpes har vært ganske sånn piece of cake i seg selv. Selv om jeg har hatt ganske mange utbrudd (kanskje ca en gang i md), er de egentlig ikke veldig plagsomme og går over veldig fort. Men jeg gikk jo ikke akkurat rundt og ønska meg genital herpes før jeg fikk det, og kjenner at jeg har en del indre motstand mot å gi et uhelbredelig virus videre til andre med viten og vilje. Tross alt vil jeg jo som regel helst ligge med folk jeg liker og vil vel. Så selv om mange leger og helsearbeidere har råda meg til å holde herpesen hemmelig for nye partnere (det anses ikke som en alvorlig sykdom og man har derfor ikke juridisk sett opplysningsplikt bortsett fra akkurat når man har utbrudd), kjennes ikke det egentlig ut som et komfortabelt alternativ. Samtidig fører opplysning om herpes-smitte nesten alltid til avvisning (i alle fall fram til nå). Jeg lurer veldig på hva andre i samme situasjon som meg gjør. Er det noen som har lyst til å dele noen tanker eller erfaringer? Endret 1. februar 2019 av shakini
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Er i NØYAKTIG samme situasjon som deg. Til punkt og prikke. Dette har jeg bestemt meg for: 1. Møter jeg en mann for tilfeldig sex eller tidlig sex under dating så bruker jeg ALLTID kondom. Da er uansett smittefaren nærmest minimal og jeg trenger ikke opplyse om dette uansett. 2. Møter jeg en mann som jeg ønsker å gå inn i et forhold med kommer vi til å bruke kondom i startet (det burde man alltid gjøre) og deretter informere om herpes virus hvis vi begge vil noe seriøst. Om mannen mot formodning ikke takler et virus rundt 60% (?) av befolkningen har er han ikke en mann for meg uansett Dette er min slagplan, håper det var til hjelp. Anonymkode: c8395...bde 11
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Samme problem her.. syntes det er skikkelig vanskelig Anonymkode: f58ea...047
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 På 2.2.2019 den 7.25, AnonymBruker skrev: Er i NØYAKTIG samme situasjon som deg. Til punkt og prikke. Dette har jeg bestemt meg for: 1. Møter jeg en mann for tilfeldig sex eller tidlig sex under dating så bruker jeg ALLTID kondom. Da er uansett smittefaren nærmest minimal og jeg trenger ikke opplyse om dette uansett. 2. Møter jeg en mann som jeg ønsker å gå inn i et forhold med kommer vi til å bruke kondom i startet (det burde man alltid gjøre) og deretter informere om herpes virus hvis vi begge vil noe seriøst. Om mannen mot formodning ikke takler et virus rundt 60% (?) av befolkningen har er han ikke en mann for meg uansett Dette er min slagplan, håper det var til hjelp. Anonymkode: c8395...bde Kondom beskytter ikke mot herpes. Anonymkode: d8072...67e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Jeg sier ifra. Jeg endte opp med å bli paralysert I 7 måneder p.ga herpesviruset. 4 år etter og jeg har fortsatt muskelsvakheter. Syns folk skal kunne få bestemme selv om de vil utsettes for det. Det kan faktisk gi rimelig alvorlige symptomer for noen. Anonymkode: d668d...286 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kondom beskytter ikke mot herpes. Anonymkode: d8072...67e Beskytter litt. Og i allefall mot andre kjønns sykdommer. Anonymkode: eb34f...4c1 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Kondom beskytter bare litt ja.. det er vel bare å hoppe i det. Ikke alle blir smittet heller Anonymkode: 1aceb...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beskytter litt. Og i allefall mot andre kjønns sykdommer. Anonymkode: eb34f...4c1 Nei. Ikke mot herpes, med mindre du har herpes ved skjedeinngangen. Og han ikke kommer borti området med andre hudpartier ikke beskyttet av kondom. jeg ble smittet av herpes i underlivet via oralsex. Altså exen hadde en blemme i munnviken. Anonymkode: d8072...67e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Jeg er i samme situasjon. Eller, ikke egentlig. Jeg var i samme posisjon, for to år siden. Har siden det hatt sex to ganger, det var de første tre mnd etter jeg ble smittet. Kan ikke gjøre det igjen, var fysisk dårlig av bekymring og skam, var så redd for at jeg hadde smittet dem. Livet mitt har faktisk stoppet opp, jeg er deprimert og ensom, og skulle så gjerne vært med noen. Har en mann jeg har truffet et par ganger, og synes det er så sårt. Av en eller annen merkelig grunn så føler jeg meg så skamfull, jeg har ikke en gang fortalt det til venninner, er så redd. Føler meg også falsk når jeg er med venninner, vi deler egentlig alt, og her sitter jeg å lyver. Jeg er 30, vennene mine er på kull nummer to, mens jeg kommer til å være alene resten av livet:( Anonymkode: b98cd...261
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 Jeg fikk herpes for 10 år siden. Følte det var verdens undergang. Jeg får utbrudd i forbindelse med mensen, og hvis det var vondt/plagsomt så tok jeg tabletter for det så utbruddet gikk fortere over. Jeg datet og hadde ons med kondom og passet på å ikke ha det under utbrudd. Jeg fant min nåværende kjæreste for 7 år siden. Fortalte han det da det begynte å bli seriøst og før vi hadde sex (ca 3 mnd med dating). Han ønsket å satse på meg. Vi har avstått fra sex når jeg har utbrudd (ganske enkelt egentlig siden jeg fremdeles får det under mens) og vi brukte kondom i starten til han var klar for å ta risikoen. Vi sluttet å bruke prevensjon, kun forhåndsregler ved å avstå fra sex også når jeg kjenner murringer (nummen på ene siden av låret/rumpa) og ventet 4-7 dager etter utbrudd var over. På de 7 årene har han aldri fått noen utbrudd har lest om ekteskap over flere tiår der den andre partneren ikke har blitt smittet/hatt symptomer. Anonymkode: 54c45...118 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 Herpes er ikke verdens undergang. Du kan være uheldig å få litt utbrudd i starten men etterhvert blir det som regel veldig sjeldent. Ingenting å tenke over! Anonymkode: 1aceb...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes for 10 år siden. Følte det var verdens undergang. Jeg får utbrudd i forbindelse med mensen, og hvis det var vondt/plagsomt så tok jeg tabletter for det så utbruddet gikk fortere over. Jeg datet og hadde ons med kondom og passet på å ikke ha det under utbrudd. Jeg fant min nåværende kjæreste for 7 år siden. Fortalte han det da det begynte å bli seriøst og før vi hadde sex (ca 3 mnd med dating). Han ønsket å satse på meg. Vi har avstått fra sex når jeg har utbrudd (ganske enkelt egentlig siden jeg fremdeles får det under mens) og vi brukte kondom i starten til han var klar for å ta risikoen. Vi sluttet å bruke prevensjon, kun forhåndsregler ved å avstå fra sex også når jeg kjenner murringer (nummen på ene siden av låret/rumpa) og ventet 4-7 dager etter utbrudd var over. På de 7 årene har han aldri fått noen utbrudd har lest om ekteskap over flere tiår der den andre partneren ikke har blitt smittet/hatt symptomer. Anonymkode: 54c45...118 Men da er dere utrolig forsiktige da. Slik at det blir det ingen smitte ? Anonymkode: eb34f...4c1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 Huff da, men leser mye fornuftig i denne tråden. En må tenke på at en ikke skal være en kilde til å spre det videre også, så en bør iallefall spille med åpne kort ifht. En evt. Sexpartnere. Anonymkode: da893...484 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes for 10 år siden. Følte det var verdens undergang. Jeg får utbrudd i forbindelse med mensen, og hvis det var vondt/plagsomt så tok jeg tabletter for det så utbruddet gikk fortere over. Jeg datet og hadde ons med kondom og passet på å ikke ha det under utbrudd. Jeg fant min nåværende kjæreste for 7 år siden. Fortalte han det da det begynte å bli seriøst og før vi hadde sex (ca 3 mnd med dating). Han ønsket å satse på meg. Vi har avstått fra sex når jeg har utbrudd (ganske enkelt egentlig siden jeg fremdeles får det under mens) og vi brukte kondom i starten til han var klar for å ta risikoen. Vi sluttet å bruke prevensjon, kun forhåndsregler ved å avstå fra sex også når jeg kjenner murringer (nummen på ene siden av låret/rumpa) og ventet 4-7 dager etter utbrudd var over. På de 7 årene har han aldri fått noen utbrudd har lest om ekteskap over flere tiår der den andre partneren ikke har blitt smittet/hatt symptomer. Anonymkode: 54c45...118 Det er vel slik at de fleste som har herpes ikke vet det selv og aldri har hatt (merkbare) symptomer. Så det kan godt hende at partneren er blitt smittet selv om vedkomnende ikke har merket noe. Partneren kan også være smittet allerede før hen møtte deg. Dersom partneren skulke få et utbrudd, vet man ikke nødvendigvis hvem som er smittekilden. Jeg fikk påvist herpes1 i underlivet (det viruset ca 80 % av oss har i munnen, de fleste uten utbrudd) etter 16 år med samme partner. Sannsynligvis har jeg hatt viruset i årevis. Anonymkode: b6d86...322
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men da er dere utrolig forsiktige da. Slik at det blir det ingen smitte ? Anonymkode: eb34f...4c1 Ja, vi er forsiktige, mest pga jeg ikke unner noen å ha et førstegangsutbrudd, det er så vondt. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel slik at de fleste som har herpes ikke vet det selv og aldri har hatt (merkbare) symptomer. Så det kan godt hende at partneren er blitt smittet selv om vedkomnende ikke har merket noe. Partneren kan også være smittet allerede før hen møtte deg. Dersom partneren skulke få et utbrudd, vet man ikke nødvendigvis hvem som er smittekilden. Jeg fikk påvist herpes1 i underlivet (det viruset ca 80 % av oss har i munnen, de fleste uten utbrudd) etter 16 år med samme partner. Sannsynligvis har jeg hatt viruset i årevis. Anonymkode: b6d86...322 Det er sant, så helt sikre kan vi ikke bli, men jeg ønsker å være nøye på å forhindre smitte så godt det lar seg gjøre, uten å måtte leve i sølibat Anonymkode: 54c45...118
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #16 Skrevet 4. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes for 10 år siden. Følte det var verdens undergang. Jeg får utbrudd i forbindelse med mensen, og hvis det var vondt/plagsomt så tok jeg tabletter for det så utbruddet gikk fortere over. Jeg datet og hadde ons med kondom og passet på å ikke ha det under utbrudd. Jeg fant min nåværende kjæreste for 7 år siden. Fortalte han det da det begynte å bli seriøst og før vi hadde sex (ca 3 mnd med dating). Han ønsket å satse på meg. Vi har avstått fra sex når jeg har utbrudd (ganske enkelt egentlig siden jeg fremdeles får det under mens) og vi brukte kondom i starten til han var klar for å ta risikoen. Vi sluttet å bruke prevensjon, kun forhåndsregler ved å avstå fra sex også når jeg kjenner murringer (nummen på ene siden av låret/rumpa) og ventet 4-7 dager etter utbrudd var over. På de 7 årene har han aldri fått noen utbrudd har lest om ekteskap over flere tiår der den andre partneren ikke har blitt smittet/hatt symptomer. Anonymkode: 54c45...118 Hvis du får utbrudd hver gang du har mensen og det varer en stund og i tillegg må vente opotil 7 dager etterpå, blir det jo ikke mye tid igjen... Anonymkode: b6d86...322 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #17 Skrevet 4. februar 2019 På 2.2.2019 den 0.24, shakini skrev: Selv om jeg ikke har noen formell diagnose (ingen av de legene jeg har gått til har klart å ta riktig prøve av meg) er jeg ganske sikker på at jeg fikk genital herpes for noen måneder siden. Når jeg fikk det tenkte jeg sånn umiddelbart at det ikke var noen big deal. Men nå begynner jeg å innse at det er litt mer problematisk enn jeg trodde i begynnelsen. Jeg har begynt å bli redd for at det skal begynne å gro spindelvev i tissen min, at jeg skal være singel for resten av livet, og at jeg alltid skal få en ekkel bismak i magen hver gang noen flørter med meg. Jeg føler jeg meg egentlig helt lost. På en måte synes jeg herpes har vært ganske sånn piece of cake i seg selv. Selv om jeg har hatt ganske mange utbrudd (kanskje ca en gang i md), er de egentlig ikke veldig plagsomme og går over veldig fort. Men jeg gikk jo ikke akkurat rundt og ønska meg genital herpes før jeg fikk det, og kjenner at jeg har en del indre motstand mot å gi et uhelbredelig virus videre til andre med viten og vilje. Tross alt vil jeg jo som regel helst ligge med folk jeg liker og vil vel. Så selv om mange leger og helsearbeidere har råda meg til å holde herpesen hemmelig for nye partnere (det anses ikke som en alvorlig sykdom og man har derfor ikke juridisk sett opplysningsplikt bortsett fra akkurat når man har utbrudd), kjennes ikke det egentlig ut som et komfortabelt alternativ. Samtidig fører opplysning om herpes-smitte nesten alltid til avvisning (i alle fall fram til nå). Jeg lurer veldig på hva andre i samme situasjon som meg gjør. Er det noen som har lyst til å dele noen tanker eller erfaringer? Herpes 2? Herpes simplex er jo vanlig. Fikk selv det på penis etter blowjob, kom aldri tilbake etter 1 utbrudd. Anonymkode: 0aeff...855
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #18 Skrevet 4. februar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk herpes for 10 år siden. Følte det var verdens undergang. Jeg får utbrudd i forbindelse med mensen, og hvis det var vondt/plagsomt så tok jeg tabletter for det så utbruddet gikk fortere over. Jeg datet og hadde ons med kondom og passet på å ikke ha det under utbrudd. Jeg fant min nåværende kjæreste for 7 år siden. Fortalte han det da det begynte å bli seriøst og før vi hadde sex (ca 3 mnd med dating). Han ønsket å satse på meg. Vi har avstått fra sex når jeg har utbrudd (ganske enkelt egentlig siden jeg fremdeles får det under mens) og vi brukte kondom i starten til han var klar for å ta risikoen. Vi sluttet å bruke prevensjon, kun forhåndsregler ved å avstå fra sex også når jeg kjenner murringer (nummen på ene siden av låret/rumpa) og ventet 4-7 dager etter utbrudd var over. På de 7 årene har han aldri fått noen utbrudd har lest om ekteskap over flere tiår der den andre partneren ikke har blitt smittet/hatt symptomer. Anonymkode: 54c45...118 Du her heldig som har en mann som godtar dette 🙂 Anonymkode: 0aeff...855 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #19 Skrevet 4. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi er forsiktige, mest pga jeg ikke unner noen å ha et førstegangsutbrudd, det er så vondt. Det er sant, så helt sikre kan vi ikke bli, men jeg ønsker å være nøye på å forhindre smitte så godt det lar seg gjøre, uten å måtte leve i sølibat Anonymkode: 54c45...118 Førstegangsutbrudd trenger ikke å være så veldig vondt. Man kan også få vonde utbrudd senere. Dette er veldig individuelt. Herpes1 gir gjerne mildere utbrudd enn herpes2, men dette varierer også. Ca 80% har herpes 1 i munnen, de fleste uten å vite det. Dette kan også smitte til kjønnsorganene. Så ca 80% av befolkningen risikerer å smitte partneren til kjønnsorganene om de gir oralsex. Og i dag er jo oralsex nærmest "obligatorisk". Selv er jeg i et fast forhold, og ikke på "markedet". Men om jeg skulle blitt single, tror jeg dette ville hindret meg om jeg mot formodning skulle møtt en ny mann. Ønsker jo ikke å smitte noen, og han må ihvertfall få velge selv om han vil ta sjansen. Men da risikerer man jo å bli avvist, og i verste fall at han forteller det videre. Ønsker jo ikke at dette skal være "allment kjent". Ingen andre enn mine nærmeste fortrolige og pitensielke sexpartnere har noe med dette. Det er litt bittert å tenke på at så mange er smittet uten å vite det, og at man risikerer å bli dumpet pga dette av en person som selv har viruset.... Egentlig burde alle testes med blodprøve, men helsepersonell anbefaler ikke dette fordi det vil være en nedtur å teste positivt om man er lykkelig uvitende. Men de utgjør jo like stor smittefare for andre som de som har hatt (merkbart) utbrudd. Anonymkode: b6d86...322 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #20 Skrevet 4. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herpes 2? Herpes simplex er jo vanlig. Fikk selv det på penis etter blowjob, kom aldri tilbake etter 1 utbrudd. Anonymkode: 0aeff...855 Ja, det er vanlig. Men de fleste som har det, vet det ikke. Og de fleste vet heller ikke hvor vanlig det er. Statistisk sett har nok de fleste hatt sex ned flere som er bærere av viruset. De fleste i dag har jo hatt et tosifret antall sexpartnere. Men mange skyr likevel personer med kjent herpessmitte som pesten. Anonymkode: b6d86...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå