Gå til innhold

Kobber spiral eller hormonspiral?

Gjest Kirsebæra

Anbefalte innlegg

Gjest Kirsebæra

Hvem heter hva egentlig? 

Morens og Jaydess? Er det hormonspiral er? 

Hva er kobber spiralen? Ønsker liksom å lese på felleskatalogen å gjøre meg opp en slags mening. Googlet, og finner en reseptfri kobber spiral som heter Nova T380? Kan kjøpes blant annet.på nett og hos Maske...faktisk. whaat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har den nova, kjøpte den på apoteket. Trengs ikke resept, men lege eller gynekolog må sette den inn.

Kobberspiral er uten hormoner, så du opplever ikke de samme bivirkningene som hormonspiral som går på fysisk og psykisk helse, f.eks humørsvingninger, vektøkning, hovne kroppsdeler og blodpropp. Kobberspiralen kan likevel gi sterkere menssmerter. Jeg blødde litt hver dag i en mnd før menstruasjonen ble regelmessig igjen. Kjenner ikke stor forskjell på menssmerter da jeg alltid har hatt sterke. Bivirkningene jeg kjenner på er små magesmerter her og der, uavhenig av hvor jeg er i syklusen, og at det bråker nedentil, som magerumling, bare at der kommer fra skrittet😅 men høres ut som vanlig magerumling så det er ikke noe å være flau over. 

Anbefales, men kan være smertefull å sette inn om du ikke har født før. Du kan ta smertestillende før innsetting, dette glemte jeg selvfølgelig så det vsr jævla vondt, holdt på å besvime. Men har hørt fra andre barnløse at det ikke var vondt, er visst individuelt.

Anonymkode: b86fc...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
2 timer siden, Kirsebæra skrev:

Hvem heter hva egentlig? 

Mirena og Jaydess? Er det hormonspiral er? 

Hva er kobber spiralen? Ønsker liksom å lese på felleskatalogen å gjøre meg opp en slags mening. Googlet, og finner en reseptfri kobber spiral som heter Nova T380? Kan kjøpes blant annet.på nett og hos Maske...faktisk. whaat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral. Dette grunnet utrolig kraftige menstrasjonssmerter og store blødninger. Har hjulpet noe enormt! Før kunne jeg blø ut 3 nattbind i løpet av en natt, mens nå trenger jeg bare truseinnlegg. Deilig og anbefales. Grusomt å sette inn, men det tar heldigvis ikke mer enn 15 minutter ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral avgir såpass lite hormoner og det aller, aller meste av det forblir lokalt. Så kroppen får ikke de samme hormonene som ved p-piller, p-plaster og p-sprøyte. Den gir stort sett mye mindre blødning og mindre smerter. Mange mister mensen helt på den. 

Kobberspiral har ingen hormoner. Men den kan gi større blødninger og sterkere menssmerter.

Begge må settes inn av en lege eller gynekolog. 

Anonymkode: a919c...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...