Gå til innhold

Erfaring med voldsoffererstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville det ikke vært mye bedre å forsøke å legge hele denne saken bak deg ?                

Anonymkode: 839b3...494

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville det ikke vært mye bedre å forsøke å legge hele denne saken bak deg ?                

Anonymkode: 839b3...494

Tror du ikke man har prøvd på det etter lang tid? 

Anonymkode: a98cc...0b0

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet
På 1.2.2019 den 23.22, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller vil gjerningsmannen måtte betale. Regress, heter det det? 

Jeg fikk nettopp et avslag i posten. Ble utsatt for overgrep av en nabo. Dette ble til og med anmeldt og vi vant i tingretten. Tapte derimot i høyesterett. Søkte om erstatning nå i voksen alder pga diverse. Alt gjort i nært samarbeid med advokat. Fikk som nevnt avslag, etter nesten 2 års behandlingstid. 

Anonymkode: e9b39...abb

Hvis du tapte i høyesterett så er jo ikke dommen rettskraftig. 

Noen som vet om det er mulig de avviser min søknad? Har rettskraftig dom på at han skal betale meg 150 000, men har ikke sett noe til erstatningen. Skal sende søknad til uken. Advokaten min fyller den ut så det blir gjort riktig for seg. Står på siden deres at de ikke er bundet til rettsavgjørelser. Og kan han klage til dem hvis de utbetaler?

Anonymkode: 4b74e...8e5

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om det er mulig de avviser min søknad? Har rettskraftig dom på at han skal betale meg 150 000, men har ikke sett noe til erstatningen. Skal sende søknad til uken. Advokaten min fyller den ut så det blir gjort riktig for seg. Står på siden deres at de ikke er bundet til rettsavgjørelser. Og kan han klage til dem hvis de utbetaler?

I teorien foretar KFV en selvstendig vurdering av bevisene samt utmåling av erstatning. Foreligger det rettskraftig dom i saken, vil denne i praksis alltid bli lagt til grunn ettersom domstolene bygger på et strengere beviskrav enn Kontoret. Domstolens erstatningsutmåling fravikes kun i tilfeller der denne utgjør et avvik fra KFVs praksis. 

Anonymkode: 75fe5...20b

Skrevet

Jeg har fått voldsoffer erstatning for voldtekt. Det er staten som betaler dette så du får det fra advokaten din ganske raskt etter en kjennelse. I mitt tilelle fant de aldri overgriperen, det var aldri en rettsak, men fikk erstatningen uansett siden det var helt klart at det hadde skjedd et overgrep (overfallsvoldtekt). Uansett så trengs det mindre bevis for å få erstatning enn du ville trengt om noen skulle dømmes til fengsel. Det må bare være mest sannsynlig at det har skjedd. Altså en person kan bli frikjent fordi det ikke er nok bevis, men samtidig bli dømt til å betale erstatning. 

Anonymkode: cb966...583

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått voldsoffer erstatning for voldtekt. Det er staten som betaler dette så du får det fra advokaten din ganske raskt etter en kjennelse. I mitt tilelle fant de aldri overgriperen, det var aldri en rettsak, men fikk erstatningen uansett siden det var helt klart at det hadde skjedd et overgrep (overfallsvoldtekt). Uansett så trengs det mindre bevis for å få erstatning enn du ville trengt om noen skulle dømmes til fengsel. Det må bare være mest sannsynlig at det har skjedd. Altså en person kan bli frikjent fordi det ikke er nok bevis, men samtidig bli dømt til å betale erstatning. 

Vil legge til at overgriperen må betale inn til staten ikke til deg. så om han ikke kan betale så får du pengene uansett av staten. 

Skrevet
På 12.9.2019 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at overgriperen må betale inn til staten ikke til deg. så om han ikke kan betale så får du pengene uansett av staten. 

Takk for svar 😊

Skrevet
På 12.9.2019 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Ja hvis det er regress ja. Men det er det ikke alltid. Og man får ikke vite dette heller. 

• 4 uker senere...
Skrevet

Fikk vedtak om innvilget erstatning i dag. En måned etter søknaden ble sendt, så det gikk jo veldig fort!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vedtak om innvilget erstatning i dag. En måned etter søknaden ble sendt, så det gikk jo veldig fort!

Med dom?

Anonymkode: b3bc0...e8a

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dom?

Anonymkode: b3bc0...e8a

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...