Gå til innhold

Erfaring med voldsoffererstatning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har opplevd særdeles groteske og grove seksuelle overgrep gjennom flere år som barn, noe som har medført store utfordringer i voksen alder ifht psykisk helse (diverse diagnoser bla PTSD),  store vansker med å stå i arbeidslivet og en rekke andre utfordringer ifht økonomi, evne til å være i forhold, rus, osv.   Overgriper er død i dag.  Overgrepene skjedde for 30 år siden.  Men det er under 25 år siden hun ble 18. Har skjønt det slik at foreldelsesfristen gjelder fra dagen man fyller 18. Hun har ingen bevis på at det har skjedd, men enhver fagperson vil skjønne at historien hennes uten tvil er sann. Et familiemedlem har snakket med henne om voldsoffererstatning,  jeg er usikker på om dette er lurt.  Er det i det hele tatt mulig slik saken står, men død gjerningsmann og ingen håndfaste bevis?  Og hva må hun i så fall igjennom for å å prøve å få denne erstatningen?  Og hvor mye kan hun få? 

Jeg er redd dette gjør vondt verre, og at det ikke skal være verdt påkjenningen.  Noen med erfaring?  Føler jeg må gi henne gode og realistiske råd

Anonymkode: 3ea3d...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har opplevd særdeles groteske og grove seksuelle overgrep gjennom flere år som barn, noe som har medført store utfordringer i voksen alder ifht psykisk helse (diverse diagnoser bla PTSD),  store vansker med å stå i arbeidslivet og en rekke andre utfordringer ifht økonomi, evne til å være i forhold, rus, osv.   Overgriper er død i dag.  Overgrepene skjedde for 30 år siden.  Men det er under 25 år siden hun ble 18. Har skjønt det slik at foreldelsesfristen gjelder fra dagen man fyller 18. Hun har ingen bevis på at det har skjedd, men enhver fagperson vil skjønne at historien hennes uten tvil er sann. Et familiemedlem har snakket med henne om voldsoffererstatning,  jeg er usikker på om dette er lurt.  Er det i det hele tatt mulig slik saken står, men død gjerningsmann og ingen håndfaste bevis?  Og hva må hun i så fall igjennom for å å prøve å få denne erstatningen?  Og hvor mye kan hun få? 

Jeg er redd dette gjør vondt verre, og at det ikke skal være verdt påkjenningen.  Noen med erfaring?  Føler jeg må gi henne gode og realistiske råd

Jeg fikk dette for en voldtekt. Det ble aldri ført sak (han er nå under gransking på nytt - anmeldt av noen andre 😈). Beviskravene er mye lavere for å få voldsoffererstatning.

Jeg vurderte å søke voldsoffererstatning foe grove overgrep opplevd i barndommen. Men jeg ble redd og trakk anmeldelsen (som ungdom). Kontaktet advokat flere år senere og fikk dette svaret: «Det er slik at man ikke har mulighet til å anmelde "på nytt" en sak som er henlagt, med mindre det er kommet nye bevis. Er det kommet nye bevis i saken, slik du ser det? 

Dersom det ikke er det, har du fortsatt mulighet til å søke om erstatning fra Kontoret for voldsoffererstatning.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, duplexx skrev:

Jeg fikk dette for en voldtekt. Det ble aldri ført sak (han er nå under gransking på nytt - anmeldt av noen andre 😈). Beviskravene er mye lavere for å få voldsoffererstatning.

Jeg vurderte å søke voldsoffererstatning foe grove overgrep opplevd i barndommen. Men jeg ble redd og trakk anmeldelsen (som ungdom). Kontaktet advokat flere år senere og fikk dette svaret: «Det er slik at man ikke har mulighet til å anmelde "på nytt" en sak som er henlagt, med mindre det er kommet nye bevis. Er det kommet nye bevis i saken, slik du ser det? 

Dersom det ikke er det, har du fortsatt mulighet til å søke om erstatning fra Kontoret for voldsoffererstatning.»

Utbetaler staten disse pengene?

Anonymkode: 370df...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller vil gjerningsmannen måtte betale. Regress, heter det det? 

Jeg fikk nettopp et avslag i posten. Ble utsatt for overgrep av en nabo. Dette ble til og med anmeldt og vi vant i tingretten. Tapte derimot i høyesterett. Søkte om erstatning nå i voksen alder pga diverse. Alt gjort i nært samarbeid med advokat. Fikk som nevnt avslag, etter nesten 2 års behandlingstid. 

Anonymkode: e9b39...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forholdet anmeldt? Dersom det ikke er det, så må dere begynne der. Forholdet må være anmeldt for at din samboer skal kunne få voldsoffererstatning (unntaksregelen fra dette er snever). Deretter må dere sende all dokumentasjon dere har med søknaden. Både anmeldelsen og eventuell annen relevant dokumentasjon, f.eks fra lege, pyskolog, psykiater, dokumentasjon på økonomisk tap dersom dere har tenkt til å kreve erstatning for det osv. Kontoret gjør en selvstendig vurdering av saken, dvs. at selv om saken f.eks er henlagt hos politiet, så betyr ikke det at voldsoffererstatning er utelukket.

Anonymkode: c61ed...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller vil gjerningsmannen måtte betale. Regress, heter det det? 

Jeg fikk nettopp et avslag i posten. Ble utsatt for overgrep av en nabo. Dette ble til og med anmeldt og vi vant i tingretten. Tapte derimot i høyesterett. Søkte om erstatning nå i voksen alder pga diverse. Alt gjort i nært samarbeid med advokat. Fikk som nevnt avslag, etter nesten 2 års behandlingstid. 

Anonymkode: e9b39...abb

Ja. Men det blir ikke regress i saken til samboer til TS da overgriper er død.

Nye ventetider innebærer at man ofte må vente to år +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, duplexx skrev:

Ja. Men det blir ikke regress i saken til samboer til TS da overgriper er død.

Nye ventetider innebærer at man ofte må vente to år +.

Kan man søke uten å ha anmeldt? Hvis gjerningsmannen er død og man har papirer fra psykolog, barnevern etc, og vil det forårsake masse styr for familien hans, eller vil det kunne skje utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er aldri anmeldt.  Gjerningsmann er død.  Hun har ikke klart å åpne seg om disse tingene før nå.  Kan man anmelde en død person? 

Sendes bare alle dokumenter inn og vurderes av saksbehandlere, eller må den som søker snakke direkte med saksbehandlerne?  

Og hvor mye er det egentlig å hente?  Er det verdt det liksom?  Er ingen probldm å dokumentere skaden overgrepene har voldt, ei heller de økonomiske konsekvenser det har medført

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan man søke uten å ha anmeldt? Hvis gjerningsmannen er død og man har papirer fra psykolog, barnevern etc, og vil det forårsake masse styr for familien hans, eller vil det kunne skje utenom det.

Ja du kan!

Om man orker påkjenningen ville jeg gjort det. Jeg skal søke selv, men saken ble anmeldt. Henlagt like fort. But still.

Jeg har blitt tydelig dårligere med årene og venter nå på innleggelse... Her vil alle timer med terapi og dokumentasjon/epikriser bli helt relevante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken er aldri anmeldt.  Gjerningsmann er død.  Hun har ikke klart å åpne seg om disse tingene før nå.  Kan man anmelde en død person? 

Sendes bare alle dokumenter inn og vurderes av saksbehandlere, eller må den som søker snakke direkte med saksbehandlerne?  

Og hvor mye er det egentlig å hente?  Er det verdt det liksom?  Er ingen probldm å dokumentere skaden overgrepene har voldt, ei heller de økonomiske konsekvenser det har medført

Jeg fikk 200.000kr for «bare» en voldtekt som ble henlagt. Jeg ville søkt. Om hun orker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, duplexx skrev:

Ja du kan!

Om man orker påkjenningen ville jeg gjort det. Jeg skal søke selv, men saken ble anmeldt. Henlagt like fort. But still.

Jeg har blitt tydelig dårligere med årene og venter nå på innleggelse... Her vil alle timer med terapi og dokumentasjon/epikriser bli helt relevante. 

Jeg har klart meg «bra» og vil ikke noen noe vondt, men jeg har vært lenge utenfor arbeidslivet og gått til årevis med behandling som dokumenterer voldssammenhengen. En god del år med tapt inntekt. Hvorfor finnes denne erstatningen med tanke på vold og ikke hvis man får et tre over seg for eksempel? Jeg synes det virker litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gå frem i så fall? Alt av bevis vil i så fall være lege og psykolog.. Og en journal som skriker overgrepsoffer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gå frem i så fall? Alt av bevis vil i så fall være lege og psykolog.. Og en journal som skriker overgrepsoffer.. 

Anonymkode: 3ea3d...

Har dere vært inne og sett på skjemaet? Der står infoen om hva du må sende inn :)

Anonymkode: c0e18...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en advokat som gjør alt for meg. Orker ikke forholde meg til det...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har klart meg «bra» og vil ikke noen noe vondt, men jeg har vært lenge utenfor arbeidslivet og gått til årevis med behandling som dokumenterer voldssammenhengen. En god del år med tapt inntekt. Hvorfor finnes denne erstatningen med tanke på vold og ikke hvis man får et tre over seg for eksempel? Jeg synes det virker litt rart.

Det vet jeg ikke. Men dette er en engangsutbetaling. Mange får AAP og uføre, så man får hjelp på den ene eller andre måten uansett. Uten at jeg skal påstå at det er bra eller enkelt.

Voldsoffererstatning er én sum, som får som erstatning. Det er statens måte å si «vi tror deg på», og de beklager det som skjedde. AAP og ufør derimot feks er ytelse man mottar i flere år og dermed mye mer enn f.eks 200.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil det få konsekvenser for familien hans? Jeg vil ikke at de skal vite noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vil det få konsekvenser for familien hans? Jeg vil ikke at de skal vite noe.

Nei, om han er død og ingenting er anmeldt vil det kun handle om hva du sender inn. De vil ikke granske saken, det gjør politiet. Og det vil ikke skje ettersom det ikke foreligger anmeldelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En så gammel sak vurderes etter reglene for da volden skjedde for 30 år siden. Da var voldsofferstatningssummene på enten 150 000 eller 200 000 kroner som maxbeløp. (Usikker på hvilke satser som gjelder og når satsene ble høynet, men dette finner du på nettet.)

For å få voldsoffererstatning må hun fremlegge en rekke dokumenter og hun må ha sakkyndigerklæring. At en fagperson vil forstå at saken hennes er sann, er ikke nødvendigvis slik en sakkyndig psykiater vil vurdere henne. For psykiateren skal både jøre og vurdere både historien hennes og om personen fremstår troverdig og oppriktig. Der er flere krav i mandatet til en sakkyndig psykiater som ikke kjenner henne, og hun må betale en slik erklæring selv, noe som lett kommer opp i et femsifret beløp. Eventuelt invilget erstatning vil kunne gi dekning av saksomkostninger også til psykiatrisk sakkyndig. 

Å gjennomgå en så omfattende undersøkelse og å grave i så gamle dokumenter og traumer for å få et så lite beløp, elelr i verste fall få avslag, det med personen selv avgjøre. Erstaninger utbetales og vurderes etter straffeloven og etter reglene for erstaninger på det tidspunktet forholdene fant sted, derfor blir beløpet ikke regnet etter dagens voldsoffererstatningsregler og beløp. 

Foreldelse på mange av disse saker er max 20 år, avhengig av hvilket straffebud de kommer inn under på det tidspunktet forholdene fant sted. Straffeloven for vold og seksuallovbrudd var i tillegg for 30 år siden helt annerledes enn de er i dag. Foreldelse regnes i tillegg fra da forholdet fant sted, ikke fra myndighetsalder. 

Så mitt råd er å glemme å ha tro på noen erstaningsutbetaling av småpenger her. Er det viktigste derimot å bli trodd, og at penger ikke spiller noen rolle, så må hun jo selvsagt vurdere å søke, men da være helt klar over at hun kan få avslag, noe som vil være verre enn å ikke søke, for veldig mange. 

Hun bør rådføre seg med advokat, Dixi eller senter mot incest og seksuelle overgrep, eventuelt rådgivningstjenesten på voldtektsmottak der hun bor. Sistnevnte tar inn også personer med gamle saker. 

Avslutningsvis, media har nå vist til at voldsofferstaninger nå brukes det over to år å behandle for nye saker. I de to årene skal denne kvinnen gå og kjenne på usikkerheten for om hun blir trodd, om hun får noen kroner og hun skal leve mens hun venter.

Anonymkode: 72f4d...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se mitt svar over. Du kan ikke bare sende en bunke dokumenter avsted til kontoret for voldsoffererstatning. Da får du papirene i retur. 

De flrste får fem timer fritt rettsråd hos advokat for en slik søknad. Men dette er skjeldent tilstrekkelig. Der skal fylles ut søknadsskjema og der skal utarbeides erklæringer. 

Politiet tar neppe i mot en anmeldelse for en 30 år gammel sak der den anmeldte er død. I tillegg, er det for ålstjenelig for kvinnen å måtte forklare seg til politiet på detaljnivå om hva som har skjedd? 

Anonymkode: 72f4d...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...