Gå til innhold

Vurderer å dra til Roma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt på at jeg skulle få tatt en tur til Roma. Colosseum er blant annet noe jeg tenker å se. Er det noen andre attraksjoner dere anbefaler? Hvordan er prisnivået på mat, klær osv? Godt kollektivtilbud? Er drosjene dyre?

Anonymkode: 26172...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra, fineste byen.. Husker ikke drosjeprisene, tok kun fra flyplassen til byen, men her kan man velge buss tror jeg. Vi kjøper kun billetter til turistbussene, som gikk til alle de kjente stedene, man hopper på og av overalt i byen.. Er utrolig mye man får med seg til fots også om man bor sentralt, beste med Roma er å rusle på måfå, er så mye vakkert å se og mye god mat/drikke. http://reisetips.nettavisen.no/reise-til-roma/

Skrevet

Roma er fantastisk. Fra flyplass koster det ca 40euro med taxi, det er 3,6 mil fra FCO, ellers går det buss og tog, tyoget koster ca 6 euro. Italia er jo ikke veldig billig på shopping, men det finnes en del bra spisesteder med gode priser, om en sjekker litt rundt. 

Anonymkode: c6e47...779

• Liker 1
Skrevet

Pantheon, omtrent like viktig som Colosseum og Forum Romanum.

Pantheon er gratis og Forum Romanum er inkludert i billetten til Colosseum.

Anonymkode: a86f6...5f9

• Liker 1
Skrevet

Peterskirken og sixtinske kapell er et must, breathtaking.

• Liker 2
Skrevet

Roma er oppskrytt. Tråkket i turister overalt og det var frekke gateselgere som forsøkte å lure turister på hvert gatehjørne. Laaaaaange køer for å komme inn på severdighetene jeg ville se, som Vatikanmuseet og Peterskirken. 

Opplevde å ble lurt på to restauranter: Regningen var en håndskrevet papirlapp med noen summer på, uten at det var spesifisert hva beløpene var for. Da summen var 5-6 Euro høyere enn forventet jeg ba om forklaring på enkeltbeløpene. Da forstod plutselig ikke servitøren eller andre ansatte engelsk spesielt godt og de ble sure, irriterte og truende. Betalte for å slippe mer pes, men surt å bli lurt, selv om summen ikke var veldig høy.  

Drar ikke tilbake.

Anonymkode: f57a7...f63

Skrevet

Elsket Roma. Attraksjoner er ikke så interessante for meg, og dette er lenge siden så jeg husker ikke helt hva vi så en gang. Men stemningen var fantastisk. Det var veldig tidlig vår, sikkert på denne tiden, det var blomster og masse fugler i trærne og en utrolig romantisk følelse. Husker jeg likte Spansketrappen. Vi spiste pannepizzaer med alt mulig rart på på gatehjørnene, ble ropt "Ciao bella" etter på kvelden og ble frastjålet penger på trikken. Det var fantastisk.

Anonymkode: 3bc59...28b

• Liker 1
Skrevet

Roma oppskrytt?? Alle veier går til rom! Vi snakker om en endeløs historisk by/rike, romerriket er jo helt vanvittig.

Indre roma er jo ikke stort, men: ALDRI reis dit i turistsesong. Reis mellom nov-februar ca.

Bo i det indre historiske bydelen, rundt pantheon. Da kan du gå til alt, selv til colusseum. Men ikke stress, gå i gatene uten mål. Du støter alltid på noe. Ikke spis på de dyreste stedene, får jevnt over ok romersk mat mange steder. Gå på trattorias.

Trenger bare evt kollektiv til og fra flyplassen, resten løses ved å gå! Drikkevannkilder er det mange steder også.

Les litt: romareiser.no

Anonymkode: 7f0de...e0a

• Liker 4
Skrevet

Det er noen år siden jeg var i Roma men jeg synes Italia er et flott ferieland. Først og fremst fordi jeg synes det er interessant med historie men de kan også by på flott landskap, god mat og vin etc Her er et reisebrev fra Roma - kanskje du kan få noe ut av det: http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Colosseum er et must, det samme er Palatine hill, Trevi fontene, Vatikanet med museet og St. Peter kirken, spanske trappene etc. Men det er en travel by med mange turister - men det er lett å komme seg vekk. Det er billig å leie bil og en kan også ta tog rundt omkring. Bologna og Firenze er verd å besøke og hvis du er glad i mat så er det spennende å besøke Parma, Modena og Toscana 🙂

Skrevet

Trevifontenen.

Bilderesultat for trevifontenen

Anonymkode: db62f...1c9

Skrevet

Roma er nydelig! Vi tråkket rundt eller tok buss, så aner ikke drosjepriser. Vi hadde ikke behov for drosje, klarte oss med buss og bein 😊

Skrevet

Roma var kjempe vakkert og det er utrolig mye ting å se. Vil anbefale å bare gå overalt, man går glipp av mye ved å bruke transport. Shoppingen der var ikke helt etter mitt smak og evne. Følte at det var veldig mye designer butikker. Ellers masse god pizza ♡ Har også fått et lite inntrykk av at italienerne hadde vell kort lunte, så vær forsiktig ikke gjør dem pissed.. Menmen det er vell litt av sjarmen med landet 😂

Skrevet

Jeg bodde på hotell i en av disse shopping-gatene, husker ikke hva den heter i farta. Jeg gikk til alle attraksjonene derfra, det var ikke spesielt langt og jeg personlig synes jeg får sett mye av byen på denne måten:) Dette er jo også en by med abnorme mengder historie, det er nesten så man ikke klarer å velge i overfloden. Spansketrappen, Trevifontenen, Sixtinske kapell, Vatikanstaten, Phanteon, Colluseum er must.

Jeg var der i november, og jeg tørr ikke tenke på hvordan det er i høysesongen! Det var mye (åpenbare) turistfeller, selfiesticks-selgere(eller bomster, praplyer etc) som er innpåslitne etter nordmenns standard, masete innkastere ved spisesteder(ble fysisk tatt tak ved et par anledninger, ikke noe jeg ikke setter pris på og går av prinsipp aldri inn på slike steder. En venninne og reisefølget ble svindlet på en slik restaurant.). Stod jeg å så på kartet så kom disse overnevnte i horder så var best å holde seg i bevegelse. Jeg foretrekker litt mer ukonvensjonelle steder å reise med mindre turister, selv om Roma også var en opplevelse og jeg setter pris på å ha vært der:) Bare vær litt forberedt på folkemengder:P Gjør gjerne litt research på steder å spise om du setter pris på god mat:) Spiste en nydelig pizza rett ved Trevifontenen.

Ta forøvrig toget fra flyplassen og inn, enkelt og greit. Og for gudsskyld: vær forsiktig i trafikken! De kjører som om de er blind, hjelp :fnise:  Shopping interesserer meg ikke så der kan jeg ikke svare.

Anonymkode: 7cb03...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...