Bur_Øgla Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Jeg har i 2 år tid vært i et forhold med en far med en sønn på 5 år. Jeg personlig har ingen barn, og har aldri hatt noe seriøst forhold utenom min nåværende samboer. Jeg ble forelsket i denne mannen og jeg elsker han enda, men jeg merker nå at jeg snart ikke orker mer. Da han begynte å snakke om at vi skulle flytte sammen hadde vi vært sammen i ca 6 måneder, å jeg kjente den gangen at dette var noe jeg virkelig ville. Da kom jo selvsagt problemet at vi bodde i forskjellige fylker, ikke mer enn 1,5 time å kjøre, men jeg måtte flytte fra min familie, mine venner, min jobb, mitt hjemsted og alt jeg er glad i. Jeg trodde det ville gå fint, jeg flyttet inn i huset som han å exen hadde kjøpt sammen for lenge siden. huset bar ikke noe spesielle preg av at hun hadde bodd der sånn hjemmemessig. utenom at halveparten av hennes ting fortsatt var i leiligheten. Den gangen trodde jeg at ting ville bli bedre bare hennes ting forsvant ut, men siden september har ting blitt verre. Jeg hadde da bursdag og en kollega av meg som kjenner eksen til min samboer spurte hva jeg hadde fått i gave av han. jeg svarte at jeg hadde fått kake. hun ble helt paff og spurte meg igjen hvem jeg var sammen med. jeg svarte. Å da fikk jeg "merkelig" nok høre at han alltid kjøpte veldig flott gaver til eksen. han hadde året hun ble 29 fått et instrument en bukket nydelige blomster og tur til london. dette fikk jeg bekreftet da hun viste meg en Facebook post fra eksen sin facebookside. Jeg ble selvsagt nysgjerrig å sjekket videre. å hun har i tidenes løp blitt overøst med gaver av ham. det er ikke det at gavene betyr noe, men det eneste jeg har fått i løpet av tiden vår sammen er at han har fikset bilen min. han fikser fortsatt bilen hennes når enn hun ringer. sønnen hans er også blitt et problem da han ikke spiser det jeg lager fordi mamma sitt er bedre og jeg er ikke like perfekt som mamma uansett om jeg henter i barnehagen eller om jeg vasker.. Hadde noen av dere blitt i et forhold som dette? hadde dere bodd i huset til eksen?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Har jeg forstått dette riktig: Du vurderer å gå fra ham fordi eksen fikk finere gaver og en 5-åring klager på maten? Anonymkode: 8c087...06e 32
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 Hadde ikke brutt eller krevd salg av hus, det høres ut som om du må jobbe med sjalusien din mer enn at mannen eller stesønnen din har ett problem, Anonymkode: cb885...6ad 5
EvaLena Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Ja, du bør gå fra han. Flytt hjem igjen, han fortjener noe mye bedre enn deg. Makan til utakknemlighet. En 5 åring kan si mye rart, det er bare ett lite barn ennå. 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #5 Skrevet 1. februar 2019 Kanskje han har en annen økonomi nå? Og femåringer sier mye rart. Jeg fikk ofte høre at "det kunne ikke jeg bestemme, for jeg var ikke mamma'n hans". Tok det ikke akkurat til meg. Tror nok det beste er at du flytter ut. Du skriver jo selv at du måtte flytte fra familie og venner. Anonymkode: 671f9...786 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #6 Skrevet 1. februar 2019 Jeg fikk høre av sønnen min at havregrøten jeg laget lignet på lim,å at bestemor sin var best Tar jo meg ikke nær av det! Å her hjemme vil han ikke ostesmørbrød for er visst bare bestemor som lager den best selv om vi lager den helt likt. Skal du ta deg nær av alt ett lite barn sier så sliter du Anonymkode: e3ce5...b36 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #7 Skrevet 1. februar 2019 Jeg forstår deg godt... - særlig når "gavene " han gir til deg er det samme som han fremdeles "gir " til eksen.. men om det bare er dette med gaver- så ville jeg nok kvelt de følelsene og lykkelig med mannen din . Det kan jo hende at han erfarte at dyre gaver etc ikke ga en mer lykkelig frue.. om du syns sønnen er en utfordring- så ville jeg nok vurdert å forlate mannen.. det er krevende å være en god kjæreste når man har barn fra før , men greier man ikke det fortjener man heller ikke å ha kjæreste .. i Norge er det overskudd av menn- så man må ikke ta til takke med leftovers og gjenbruk Anonymkode: c91d5...36f 4
altflyter Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 Bare et vilt forslag: snakk med ham om det? 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke brutt eller krevd salg av hus, det høres ut som om du må jobbe med sjalusien din mer enn at mannen eller stesønnen din har ett problem, Anonymkode: cb885...6ad Synes du det er så rart at hun blir usikker på hva denne forskjellsbehandlingen betyr? Han overøste eksen med gaver, og hun får en kake på bursdagen sin. Det kan være mange årsaker til endringen, f.eks strammere økonomi, å måtte prioritere fornuftig som eneforsørger, kanskje var eksen kravstor og han gav større gaver enn han egentlig føler for, kanskje har han endret seg på gavesiden fordi det føltes bittert å ha gitt bort mye penger etter bruddet. Uansett, ts føler seg avvist av barnet, og det kan føles sårt. Nå lurer hun på om samboeren hun har gitt opp sitt etablerte liv for, ikke elsker henne/elsket sin eks mer. Det er såre følelser å gå med. Anonymkode: 6c76e...e83 7
Gent82 Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du det er så rart at hun blir usikker på hva denne forskjellsbehandlingen betyr? Han overøste eksen med gaver, og hun får en kake på bursdagen sin. Det kan være mange årsaker til endringen, f.eks strammere økonomi, å måtte prioritere fornuftig som eneforsørger, kanskje var eksen kravstor og han gav større gaver enn han egentlig føler for, kanskje har han endret seg på gavesiden fordi det føltes bittert å ha gitt bort mye penger etter bruddet. Forståelig at hun blir usikker ja. Det virker ikke som om han er bitter, for ts skriver feks at han uten å nøle fortsatt stiller opp og fikser bilen hennes når hun ringer. Kan kjæresten til ts ha bestemt seg å forsøke å legge gave-lista litt rimeligere i dette forholdet kanskje? (Tydeligvis mye rimeligere) 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du det er så rart at hun blir usikker på hva denne forskjellsbehandlingen betyr? Han overøste eksen med gaver, og hun får en kake på bursdagen sin. Det kan være mange årsaker til endringen, f.eks strammere økonomi, å måtte prioritere fornuftig som eneforsørger, kanskje var eksen kravstor og han gav større gaver enn han egentlig føler for, kanskje har han endret seg på gavesiden fordi det føltes bittert å ha gitt bort mye penger etter bruddet. Uansett, ts føler seg avvist av barnet, og det kan føles sårt. Nå lurer hun på om samboeren hun har gitt opp sitt etablerte liv for, ikke elsker henne/elsket sin eks mer. Det er såre følelser å gå med. Anonymkode: 6c76e...e83 Men det er fremdeles Ts som eier usikkerheten. Jeg skjønner hun blir usikker og at det er sårt, men hverken mannen eller sønnen gjør noe galt. Så hun må jobbe med seg selv om hun ønsker å bli i forholdet. Anonymkode: cb885...6ad
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du det er så rart at hun blir usikker på hva denne forskjellsbehandlingen betyr? Han overøste eksen med gaver, og hun får en kake på bursdagen sin. Det kan være mange årsaker til endringen, f.eks strammere økonomi, å måtte prioritere fornuftig som eneforsørger, kanskje var eksen kravstor og han gav større gaver enn han egentlig føler for, kanskje har han endret seg på gavesiden fordi det føltes bittert å ha gitt bort mye penger etter bruddet. Uansett, ts føler seg avvist av barnet, og det kan føles sårt. Nå lurer hun på om samboeren hun har gitt opp sitt etablerte liv for, ikke elsker henne/elsket sin eks mer. Det er såre følelser å gå med. Anonymkode: 6c76e...e83 Jeg er en slik eks som ble overøst med store og fine gaver. Er fortsatt bestevenn med eksen, og vi kom inn på gavepratet en gang for litt siden. Grunnen til at han ikke ga så ekstravagante gaver lenger til nye damer var rett og slett fordi han brukte penger smartere og hadde blitt fornuftigere med årene, ikke fordi han elsket de mindre. Så det ligger nødvendigvis ikke noe bak det Anonymkode: 15ede...a90 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 Gaver: du må jo snakke med han. Kan være eksen hadde eviglange lister han måtte innfri (slik at hun kan legge det ut på face), at han nå har gavehysteriet opp i halsen, at det på han er befriende at du ikke er like krevende. Unger og mat: de sier alt mulig rart, hele tiden. Slik er det med barn. Jeg håper virkelig det ligger mye bak beslutningen om å gå, og at dette bare er lite gjennomtenkte eksempler. Anonymkode: 3e7ea...74b 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 Du trekker fram to ting her - at eksen fikk dyre gaver og at stesønnen din ikke liker maten du lager. Jeg er helt sikker på at det ikke er disse to tingene isolert sett som har gjort at begeret har rent over? For isolert sett er det bagateller. Som flere her sier, barn sier mye rart - og det er jo nytt for barnet og ha fått en stemor også. Du blir jo aldri like bra som mammaen hans, ikke sant. For mammaen hans er MAMMA. Og du er ikke bare ny, du er også kanskje en trussel. Det er helt normalt å opponere mot det. Men det er jo det store bildet du skal leve med? Føler du at du ikke blir anerkjent eller respektert? Føler du at mannen din ikke er ferdig med eksen sin? Er du ensom på det nye stedet? Det er beintøft å flytte til et sted der du ikke kjenner noen. Det er beintøft å bli stemor. Det er beintøft å flytte inn som "den nye dama" i huset der mannen din bodde med eksen sin. Det er vanskelig å bygge et solid forhold i en hverdag fylt av jobb, stebarn, ekser og alt annet. Det er ikke noe rart at du er usikker på om alt dette er verdt det! Jeg synes du skal reflektere litt over hvor skoen trykker, og så ta en lang prat med mannen din. Anonymkode: e7c05...810 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 Hva sier magefølelsen TS? Uansett, stol på den og hvis den sier at noe ikke stemmer så lytt til det selv om alt virker ganske fint. Min mening er at hvis man er i et forhold så gir man ikke eksen finere og dyrere gaver enn kjæresten. Det handler om å ha et snev av respekt selv om det egenltig ikke handler om prisen på gavene. Anonymkode: a23d6...41c
Gjest Bilbao7 Skrevet 2. februar 2019 #16 Skrevet 2. februar 2019 Kan du snakke med mannen din om alt det her og det du frykter mest, om grunnen til at du ikke trives? Forstår deg godt. Men kan hende alt har en naturlig forklaring. Og bare han kan gi deg den. Unødvendig av kollegaen din å så tvil hos deg. Hun høres ut som en intrigemaker. Ikke lytt så mye til henne framover.
SoWhat? Skrevet 2. februar 2019 #17 Skrevet 2. februar 2019 Litt av en kollega du har. Snakk om å stikke nesa si i ting og formidle sladder. Den kollegaen er sånn en bør holde på en armlengs avstand. Ellers kan du og eksen hans være veldig ulike. Mye mulig at hun var typen som klagde på at hun fikk lite gaver, og at han da begynte å kjøpe dyre gaver. Vet du noe om hvordan forholdet deres var? Men jeg syns jo at man bør kjøpe en gave til bursdager da, selv om det ikke er i dyre dommer. Han ga deg ihvertfall kake, så han ga ikke f heller. Snakk med ham. At barn sier som du beskriver er ganske vanlig. Mamma og pappa er som oftest idealene og gjør alt best 🙂 det må du bare overse.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #18 Skrevet 2. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en slik eks som ble overøst med store og fine gaver. Er fortsatt bestevenn med eksen, og vi kom inn på gavepratet en gang for litt siden. Grunnen til at han ikke ga så ekstravagante gaver lenger til nye damer var rett og slett fordi han brukte penger smartere og hadde blitt fornuftigere med årene, ikke fordi han elsket de mindre. Så det ligger nødvendigvis ikke noe bak det Anonymkode: 15ede...a90 Og jeg er en som ikke fikk gave, kort, blomster, sjokolade eller noe, på min runde dag. Eller bursdagene før det. Faktisk ikke engang første julen vi var sammen. Mens andre han har såvidt datet eller vært sammen i under 1 år har har fått gaver til ti tusen og nesten det dobbelte. Det er sårt å ikke bli gjort stas på, og det er ikke mindre sårt når man vet at han kan så mye bedre, bare ikke gidder for meg. (Da tenker jeg ikke prisen, men å anstrenge seg litt for å gjøre noe fint for kjæresten sin. Kommer langt med en romantisk gest.) Anonymkode: 6c76e...e83 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 Jeg hadde uansett ikke giddet å blitt sammen med en mann som har barn fra før og være nr 2 i hans liv og stå i skyggen ab eksen han i all fremtid. Dump fyren og finn deg bedre fyr Anonymkode: 0d61f...f2e 2
VKM Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 Det med gavene for mange oppstår som at du klager og er utakknemmelig: det er faktisk ikke så enkelt. Det handler litt om respekt og hvor mye energi og tid ønsker å legge på noen. Jeg vet ALT om det. Har økonomien blitt strammere, kan det forklare mye, men synes da en tur til london vs en kake er litt drøyt. Å bake en kake er fint og søtt, men skjønner du føler det er litt kjipt. Derimot synes jeg det er overkommelig med å snakke om det Det at han hjelper eksen skjønner jeg også er problematisk. Det hadde ikke jeg orket: da virker det som om han bare prøver å vinne henne tilbake. Det går da en grense mellom å være hyggelig/hjelpsom til det punktet at han går og fikser ting for henne som hun lett kan ordne på andre måter. At han faktisk er så villig til det, synes jeg er ennå mer rart... Føler du han prioriterer hun mer? Barn har jeg ingen erfaring med. Det er jo sant at barnet kommer nok alltid til å savne mor og foretrekke henne for det meste. Beste å gjøre er å bli mer kjent med barnet om du vil fortsette i forholdet. Jeg vil ikke si du skal dumpe han, fordi dette kan nok løses. Men at du vurderer det forstår jeg... hør hva han har å si først og ta det derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå