Gå til innhold

Leve av renter på 477millioner..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg tenker helt feil, men har alltid tenkt at om man vant en stor sum penger så kunne man levd å tenten. Så siden eurojackpoten idag er på 477 millioner så tok jeg det som et eksempel.

Jeg tok et kjapt google søk og fant ut at man må betale 0,85% formueskatt og 23% skatt av renteinntekter. På sparekontoen min idag har jeg 1,243% rente (litt usikker på om det er like høyt når innskuddet er på millionbeløp.

477.000.000 × 0,85% = 4.054.500kr i formueskatt

477.000.000 × 1,243% = 5.929.110kr i renteinntekter

5.929.110 × 23% = 1.363.695kr i skatt på renteinntekter

5.929.110 - 4.054.500 - 1.363.695 = 510.915kr i fortjeneste.

Så konklusjonen er at det er absolutt mulig å leve kun på renteinntektene, men så for meg at det kom til å bli langt mer i fortjeneste.

Dagens foundering fra min side 😂😂😂 om jeg ikke tenker helt feil.

Sikkert bedre å innvestere pengene i stede 😊

Anonymkode: 800f2...ac7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville gått for eiendomsinvesteringer her... Samt spredd noen millioner utover i høyrentekontoer hos forskjellige banker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt egoistisk og uten å tenke på arvingene, eller hvis man som meg ikke har arvinger, kan man jo rett og slett bare bruke pengene krone for krone også. Man kan jo bruke noen millioner hvert eneste år og likevel ha nok til alderdommen. Det skulle holde både til strømregninga og noen ferieturer, det :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg tenker helt feil, men har alltid tenkt at om man vant en stor sum penger så kunne man levd å tenten. Så siden eurojackpoten idag er på 477 millioner så tok jeg det som et eksempel.

Jeg tok et kjapt google søk og fant ut at man må betale 0,85% formueskatt og 23% skatt av renteinntekter. På sparekontoen min idag har jeg 1,243% rente (litt usikker på om det er like høyt når innskuddet er på millionbeløp.

477.000.000 × 0,85% = 4.054.500kr i formueskatt

477.000.000 × 1,243% = 5.929.110kr i renteinntekter

5.929.110 × 23% = 1.363.695kr i skatt på renteinntekter

5.929.110 - 4.054.500 - 1.363.695 = 510.915kr i fortjeneste.

Så konklusjonen er at det er absolutt mulig å leve kun på renteinntektene, men så for meg at det kom til å bli langt mer i fortjeneste.

Dagens foundering fra min side 😂😂😂 om jeg ikke tenker helt feil.

Sikkert bedre å innvestere pengene i stede 😊

Du glrmmer en ting, du kan mange ster ikke sette inn i en bank mer enn 2 mill/sikkerhetsbeløpet i bankgarantifondet. Blir svært mange banker å hokde styr på her. 

En finanstådgiver er stedet å begynne.

Anonymkode: 38648...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mye går man i minus på 1 år og hvor mye går man i pluss på 1 år? 

Skjønte ikke regningen 😛

Anonymkode: b4179...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med over 400 millioner, og kanskje noen tiår igjen å leve, så hadde jeg ikke brydd meg om rentene. Jeg hadde levd på gevinsten, og det fett også.

Hadde selvfølgelig delt med mine nærmeste. Sønnen min hadde fått en kjempeflott leilighet, for eksempel. Foreldre og søsken hadde også fått noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har 30 år igjen å leve, har du 15 millioner i året. Hvis du klarer å bruke opp det så er du gal.

Anonymkode: fde92...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har 30 år igjen å leve, har du 15 millioner i året. Hvis du klarer å bruke opp det så er du gal.

Nå har eller får vel veldig mange både barn og barnebarn som man gjerne vil trygge i fremtiden også. Funker ikke å bruke opp alt da. 

Anonymkode: b57c3...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlig rente du har på sparekontoen din, jeg har 2,5 og den skal opp.

Anonymkode: da514...8a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du setter inn 447 millioner på sparekontoen din, går renten sannsynligvis ned også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du da fri begrensning ifht uttak? Hvilken bank er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor mye går man i minus på 1 år og hvor mye går man i pluss på 1 år? 

Skjønte ikke regningen 😛

Anonymkode: b4179...29f

Man går i pluss 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har eller får vel veldig mange både barn og barnebarn som man gjerne vil trygge i fremtiden også. Funker ikke å bruke opp alt da. 

Anonymkode: b57c3...272

De må vel kare seg selv de som alle andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller brukt pengene på eiendom og leid ut. Eiendom for 447 millioner vil gi solide leieinntekter.

Sett penger i ulike fond. Kan fint få 10% avkastning her. Skatter ved realisering av gevinst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor sette de på vanlig lavrente sparekonto i stedet for på fond? Det viser bare total mangel på økonomisk sans å sette så høye summer inn på en vanlig sparekonto. 

Anonymkode: e46e3...820

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvis du setter inn 447 millioner på sparekontoen din, går renten sannsynligvis ned også der.

Hvor har du det fra? Ellers er det jo at beløp ubder en viss grense har lavere rente enn høyere beløp. Dette på alle sparekontoer jeg har hatt. Babken vil jo tjene op å låne ut oengene dine til ebda høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glrmmer en ting, du kan mange ster ikke sette inn i en bank mer enn 2 mill/sikkerhetsbeløpet i bankgarantifondet. Blir svært mange banker å hokde styr på her. 

En finanstådgiver er stedet å begynne.

Anonymkode: 38648...2ad

Vil de si at fu får ikke rente på mer enn 2mill? Pengene må jo være et sted og det er vel svært sjelden eller aldri at norske banker går konkurs?

Tror ikke jeg hadde plasser pengene mine rundt i 100 vis av banker. Det hadde blitt en laaaaang selvangivelse 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Ellers er det jo at beløp ubder en viss grense har lavere rente enn høyere beløp. Dette på alle sparekontoer jeg har hatt. Babken vil jo tjene op å låne ut oengene dine til ebda høyere pris.

Mange av bankenes betingelser for innskudd. Kanskje du vil fortelle hvilken bank du benytter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor sette de på vanlig lavrente sparekonto i stedet for på fond? Det viser bare total mangel på økonomisk sans å sette så høye summer inn på en vanlig sparekonto. 

Det var aldri ment å være en realitet. Bare ren fundering på hva man hadde sittet igjen med! Så om du ikke har annet å komme med så kan du og den økonomiske sansen din bare gå å legge deg 😋

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri ment å være en realitet. Bare ren fundering på hva man hadde sittet igjen med! Så om du ikke har annet å komme med så kan du og den økonomiske sansen din bare gå å legge deg 😋

Om man har god økonomisk sans og setter de på et fond vil man ha betydelig mye mer i året i renter enn om man har dem på sparekonto. At du blir støtt av det er ikke mitt problem. Dette er et diskusjonsforum, og såpass må du tåle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...