Gå til innhold

Lov å henge ut offentlig ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner godt er offentlig ansatt, og har nå havnet i en situasjon hvor han henges ut med fullt navn og bilde. Den som henger ham ut påstår at det er «lov å henge ut offentlig ansatte», men er det virkelig det? 

Det er ikke bare snakk om navn og bilde, men også injurierende påstander og oppdiktede konspirasjonsteorier uten rot i virkeligheten. Dette deles offentlig, i grupper og på profiler i sosiale medier, og ses dermed av mange tusen (basert på antallet delinger). Kan dette virkelig være lov? Jeg har oppfordret til å anmelde, men han er redd for at det bare skal henlegges og dermed bli enda verre. 

Noen som vet? 

Anonymkode: fda62...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg gjette- det er disse barnevernsgruppene som er på krigsstien igjen? jo det er absolutt lovhjemmel for å anmelde, det er ikke lov å henge ut noen slik. Det er straffbart, men politiet har ikke alltid ressurser til å etterforske. Men når det er i den skalaen der har jo denne idioten virkelig dritet på draget så her tror jeg vennen din har en god sak. Husk å ta bilder av alt. 

Anonymkode: 250d8...d3d

• Liker 14
Skrevet

Nei, det er straffbart. 

Anonymkode: 39887...c0a

• Liker 2
Skrevet

Det er ulovlig

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov å henge ut noen, uansett hvor de jobber. Så dette bør du overtale han til å anmelde.

Anonymkode: 5768c...e7c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette- det er disse barnevernsgruppene som er på krigsstien igjen? jo det er absolutt lovhjemmel for å anmelde, det er ikke lov å henge ut noen slik. Det er straffbart, men politiet har ikke alltid ressurser til å etterforske. Men når det er i den skalaen der har jo denne idioten virkelig dritet på draget så her tror jeg vennen din har en god sak. Husk å ta bilder av alt. 

Anonymkode: 250d8...d3d

Det stemmer. 

Jeg tar skjermdumper av alt jeg ser, både poster og kommentarer. 

Jeg ser de gjemmer seg voldsomt bak at det er lov å skrive om jobben offentlig ansatte gjør eller ikke gjør, men her er det ikke snakk om «Ola Nordmann meldte oss til BV», eller «*yrke* meldte oss til BV» det er mer i retning «Ola Nordmann (med bilde) liker å stjele barn og støtter misbruk av unger. Han lyver så det renner og alt er oppdiktet». Og jeg kan ikke helt forstå at det er å «skrive om jobben noen gjør». 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å henge ut noen, uansett hvor de jobber. Så dette bør du overtale han til å anmelde.

Anonymkode: 5768c...e7c

Ja, jeg prøver. Svaret han fikk fra advokaten de har på jobb var at så lenge det ikke var trusler, så var det ikke verdt å anmelde, og det har nok skremt ham. Pr nå har han slettet seg i sosiale medier og er på vei mot sykemelding, så det er helt hårreisende at det ikke skal være noe å anmelde. 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg prøver. Svaret han fikk fra advokaten de har på jobb var at så lenge det ikke var trusler, så var det ikke verdt å anmelde, og det har nok skremt ham. Pr nå har han slettet seg i sosiale medier og er på vei mot sykemelding, så det er helt hårreisende at det ikke skal være noe å anmelde. 

Jo du anmelder. Det er ikke lov da det er ment å svekke troverdigveten til den som henges ut. Og offentlife ansatte har et særskilt vern mot slikt.

Anonymkode: 258a8...05a

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo du anmelder. Det er ikke lov da det er ment å svekke troverdigveten til den som henges ut. Og offentlife ansatte har et særskilt vern mot slikt.

Anonymkode: 258a8...05a

Har du noen henvisninger til lovverk som jeg kan sende til ham? Han er som sagt redd for at en anmeldelse ikke skal føre fram, og at det bare gir dem mer vann på mølla. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner godt er offentlig ansatt, og har nå havnet i en situasjon hvor han henges ut med fullt navn og bilde. Den som henger ham ut påstår at det er «lov å henge ut offentlig ansatte», men er det virkelig det? 

Det er ikke bare snakk om navn og bilde, men også injurierende påstander og oppdiktede konspirasjonsteorier uten rot i virkeligheten. Dette deles offentlig, i grupper og på profiler i sosiale medier, og ses dermed av mange tusen (basert på antallet delinger). Kan dette virkelig være lov? Jeg har oppfordret til å anmelde, men han er redd for at det bare skal henlegges og dermed bli enda verre. 

Noen som vet? 

Offentlig ansatte har overordnede som håndterer denne typen saker, utenfor kvinneguiden. 

Din omtale av saken her, er å helle bensin på bålet. Du er ikke bedre selv enn dem du henviser til.

Anonymkode: 4bb21...f6c

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på hva politikerne våre går igjennom er det rart hvis det ikke stemmer. Selv mener jeg at man ikke burde henge ut noen som helst. Det er feil måte å løse ting på. 

Anonymkode: b2539...205

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Offentlig ansatte har overordnede som håndterer denne typen saker, utenfor kvinneguiden. 

Din omtale av saken her, er å helle bensin på bålet. Du er ikke bedre selv enn dem du henviser til.

Nå må du gi deg! :ler: 

Det er ikke noe i det jeg har skrevet som gjør at saken kan identifiseres. Det er heller ikke skrevet noe om «den andre parten», utover at de skriver innlegg på nett som henger ut noen som er offentlig ansatt. Om du mener det på noe vis kan sammenlignes med å henge ut noen med navn, bilde og injurierende påstander, så er det nærliggende å tro at du er medlem i disse gruppene. 

Og sånn ellers, nei, beskjeden han har fått er at han må anmelde som privatperson. Det er ikke noe som blir «håndtert av overordnende». Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg ikke hatt noen grunn til å spørre om råd. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hva politikerne våre går igjennom er det rart hvis det ikke stemmer. Selv mener jeg at man ikke burde henge ut noen som helst. Det er feil måte å løse ting på. 

Anonymkode: b2539...205

Jeg skjønner hva du mener, men jeg har vel antatt at det er forskjell på statsministeren og Kari som jobber i den lokale barnehagen. Om slike ting ikke skal kunne anmeldes, så er det heller ikke rart at terskelen for å melde til BV blir forferdelig høy, selv om man er pålagt å gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer. 

Jeg tar skjermdumper av alt jeg ser, både poster og kommentarer. 

Jeg ser de gjemmer seg voldsomt bak at det er lov å skrive om jobben offentlig ansatte gjør eller ikke gjør, men her er det ikke snakk om «Ola Nordmann meldte oss til BV», eller «*yrke* meldte oss til BV» det er mer i retning «Ola Nordmann (med bilde) liker å stjele barn og støtter misbruk av unger. Han lyver så det renner og alt er oppdiktet». Og jeg kan ikke helt forstå at det er å «skrive om jobben noen gjør». 

Send melding til den som ble outet

Anonymkode: fdc2b...136

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er feil.

Jeg jobber selv i en stor offentlig etat, og har kollegaer som har opplevd å bli uthengt. De måtte anmelde personlig, og sjefen støtter som en venn, ikke sjef. Jobb ble holdt helt utenfor anmeldelsen. Det er i ettertid forsøkt tatt opp med ledelsen og fagforeningene, for å få inn rutiner som krever at arbeidsgiver har mer ansvar, men det ble ikke tatt til følge. Helt sykt! 

Ta skjermdump av ALT, ALLE som sprer og ALLE kommentarer, og følg den uthengte til politistasjonen. Noen saker blir faktisk løst, uten henleggelse! 

Anonymkode: 5a2a3...dd3

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er feil.

Jeg jobber selv i en stor offentlig etat, og har kollegaer som har opplevd å bli uthengt. De måtte anmelde personlig, og sjefen støtter som en venn, ikke sjef. Jobb ble holdt helt utenfor anmeldelsen. Det er i ettertid forsøkt tatt opp med ledelsen og fagforeningene, for å få inn rutiner som krever at arbeidsgiver har mer ansvar, men det ble ikke tatt til følge. Helt sykt! 

Ta skjermdump av ALT, ALLE som sprer og ALLE kommentarer, og følg den uthengte til politistasjonen. Noen saker blir faktisk løst, uten henleggelse! 

Anonymkode: 5a2a3...dd3

Takk for godt svar! 

Det er helt sykt at det er sånn. Det burde være en enkel rutine på at arbeidsgiver faktisk står for anmeldelse i slike tilfeller. Når man utfører jobben man er satt til å gjøre, og i enkelte tilfeller også står personlig ansvarlig dersom man ikke gjør, så burde det være en selvfølge at man ikke må stå i det alene. Jeg jobber også i det offentlige, og jeg er rett og slett rystet over at man er såpass «alene» om noe slikt skulle skje. Det er mye av det som legges ut om folk som er regelrett grov uthenging. 

Jeg tar skjermdump av det jeg finner, inkludert antall delinger, kommentarer og lignende. Jeg har sagt at jeg blir med til politiet, men så langt har han ikke villet gå. Så vi får se. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg! :ler: 

Det er ikke noe i det jeg har skrevet som gjør at saken kan identifiseres. Det er heller ikke skrevet noe om «den andre parten», utover at de skriver innlegg på nett som henger ut noen som er offentlig ansatt. Om du mener det på noe vis kan sammenlignes med å henge ut noen med navn, bilde og injurierende påstander, så er det nærliggende å tro at du er medlem i disse gruppene. 6

Og sånn ellers, nei, beskjeden han har fått er at han må anmelde som privatperson. Det er ikke noe som blir «håndtert av overordnende». Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg ikke hatt noen grunn til å spørre om råd. 

Fått beskjed om å anmelde som privatperson når han i embets meføre blir trakasert? Selv knøttsmå kommuner har rutiner på denne typen skaer. Det er nemlig ikke så veldig lenge siden en slik sak verserte i en liten kommune. 

Han har både kommuneadvokat og tillitsmannsapparat å søke hjelp hos, ja, også har han en som hjelper han mye her da. :ironi:

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått beskjed om å anmelde som privatperson når han i embets meføre blir trakasert? Selv knøttsmå kommuner har rutiner på denne typen skaer. Det er nemlig ikke så veldig lenge siden en slik sak verserte i en liten kommune. 

Han har både kommuneadvokat og tillitsmannsapparat å søke hjelp hos, ja, også har han en som hjelper han mye her da. :ironi:

Ja, han må anmelde som privatperson. Det må man også i andre situasjoner som skjer på jobb, f. eks. ved vold eller tyveri. At ting muligens fungerer slik i din «knøttlille kommune», betyr ikke at det fungerer slik alle steder. 

Og som du har du fått beskjed om at din antagelse om hvordan alt fungerer ikke stemmer, så da kan du kutte ut din «hjelpsomhet». 

• Liker 1
Skrevet

Ja, han må anmelde som privatperson. Det må man også i andre situasjoner som skjer på jobb, f. eks. ved vold eller tyveri. At ting muligens fungerer slik i din «knøttlille kommune», betyr ikke at det fungerer slik alle steder. 

Og som du har du fått beskjed om at din antagelse om hvordan alt fungerer ikke stemmer, så da kan du kutte ut din «hjelpsomhet». 

Det koker ned til at mennesker må forstå at det er den sterkestes rett som gjelder, også i et tilsynelatende sivilisert samfunn. Man får som regel ikke hjelp når man trenger det, og må derfor ta skjeen i egen hånd. Enten ved å anmelde selv eller gå den brutale ruten ved å finne ut hvem som begynte å spre rykter, og ta dem. 

Anonymkode: 9c36f...55e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koker ned til at mennesker må forstå at det er den sterkestes rett som gjelder, også i et tilsynelatende sivilisert samfunn. Man får som regel ikke hjelp når man trenger det, og må derfor ta skjeen i egen hånd. Enten ved å anmelde selv eller gå den brutale ruten ved å finne ut hvem som begynte å spre rykter, og ta dem. 

Anonymkode: 9c36f...55e

De legger jo ut med fullt navn, så det er ikke vanskelig å finne ut hvem det er. Men å ta noen er selvfølgelig ikke aktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...