Gå til innhold

Hva skjer med at mange barn i dag har NULL konsentrasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må nesten spørre dere som er foreldre, for selv er jeg uten barn men jobber i skolen.

Blir stadig mer sjokkert over hvor mange barn som er utrolig ukonsentrerte, på nippet til det vanvittige. Det er snakk om å måtte gi veldig mange elever samme beskjed opptil 10 ganger, og selv da er det mange som ikke hører. Ofte handler det om de ikke følger med, og det er selvsagt også noen som ignorerer og ikke gidder.

Et fåtall er "med" og tar en beskjed med en gang. Jeg ser klasser hvor 2-3 stk er de som klarer å ta en beskjed med en gang.

Da jeg var barn var dette aldri et problem. Barna hørte på de voksne, både hjemme og på skolen. Hva er det som har skjedd med barn siden den gang? Er problemet bare teknologien, at barna får sitte på mobil og nettbrett?

Hvorfor er barn så rastløse i dag? Før satt vi som tente lys på ved skolepulten. Er det rett og slett fordi barn ikke lenger får lov å kjede seg, bruke fantasien og egen kreativitet, og at de alltid har organiserte aktiviteter?

Jeg ser lærere bli totalt utbrent i yrket sitt, og veldig mye går på at elevene ikke hører. Liten konsentrasjon og mindre respekt for lærerne er store problemer. Utagerende adferd ser jeg egentlig ganske lite til, mangel på konsentrasjon er et mye større problem.

Men hvor og med hvem starter problemene med? Og hva kan gjøres for å bedre dette, både i hjemmet og på skolen?

Anonymkode: 9af22...8b6

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet

Starte med å la barn være barn lenger og ikke kaste de inn i et «sitte ved pulten og være stille» fra de er 5 1/2 år!

Mer aktivitet på skolen ute i frisk luft, null lekser og mer fokus på læring gjennom lek.

Skrevet

Da du var barn så du på andre barn gjennom din lense. Det er veldig mulig andre barn ikke fulgte med, men det så du ikke, fordi du så ting på din måte

• Liker 14
Skrevet

Det var da sånn når jeg gikk på skolen også, begynte i førsteklasse i 1989. Lærere ble utbrent, elever hørte ikke etter osv. Er ikke noe nytt dette.

Men man kan ikke forvente at førsteklassinger (og andreklassinger egentlig) skal sitter rolig i mange timer. Hele 6 åringreformen er en fiasko. Det kan påvirke barna negativt oppover årene. 

Anonymkode: 4c97f...222

• Liker 5
Skrevet

All denne skjermtiden hjelper ikke. Det er bevist at mye av innholdet på nett som barn har tilgang til ødelegger konsentrasjonen og utviklingen. 

Anonymkode: 0f1d4...20b

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er barn så rastløse i dag? Før satt vi som tente lys på ved skolepulten. 

Yeah, right. Ikke en gang faren min født på 40-tallet har den erfaringen... :ler:

Skrevet
14 minutter siden, magikeren skrev:

Da du var barn så du på andre barn gjennom din lense. Det er veldig mulig andre barn ikke fulgte med, men det så du ikke, fordi du så ting på din måte

Eldre lærere som hadde min generasjon som elever sier det samme..

Skrevet
17 minutter siden, BearMama skrev:

Starte med å la barn være barn lenger og ikke kaste de inn i et «sitte ved pulten og være stille» fra de er 5 1/2 år!

Mer aktivitet på skolen ute i frisk luft, null lekser og mer fokus på læring gjennom lek.

Enig, det er svært uheldig at barn starter med skole så tidlig.

Men husk at denne reformen kom i 1997, så den har eksistert ganske lenge nå, og siden lærere sier dette med konsentrasjon blir stadig verre er ikke dette hele forklaringen.

Skrevet

Vi har jo mye mer tilgang til underholdning nå som gjør at man stadig blir "matet" med intrykk og underholdning. mobil,ipad,tvspill. Vi starter i skolen så unge at mange ikke en gang er modne for skole. Mor og far bekymrer seg om pensjon og må jobbe mer, foreldre er slitne og færre mødre er hjemme. Og sånn går utviklingen.

Anonymkode: 793b6...ebe

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eldre lærere som hadde min generasjon som elever sier det samme..

Jepp det har jeg og hørt. I tillegg er det mange lærere jeg kjenner som har vært yrkesaktiv i 40 år nå som sier det samme :) Hilsen lærer :)

Anonymkode: 0889e...76f

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg synes nå det til tider var fullstendig vill vest da jeg gikk på barneskolen på åttitallet. Men jeg tror lærerne den gangen var mye friere til å sette grenser for problematisk atferd slik det passet dem. Med urokråkene på gangen eller hos rektor, var det gjerne bare tente lys igjen i klasserommet.  

• Liker 2
Skrevet

I gamle dager hadde vi spesialklasser, spesialskoler, man ble kasta på gangen rett som det var.

Idag skal alle inn i den vanlige skolen, og barn og foreldre hyler høyt om det blir satt grenser.

Men det begynner i barnehagen ser jeg, foreldre som vil være kompis og venninne med barna - ikke foreldre. Foreldre som er livredde å være trauste, kjedelig voksne, som bestemmer over barna. Foreldre som kjøper tv-spill og filmer beregnet på langt eldre barn. Foreldre som kjøper klær, utstyr og gjør aktiviteter beregnet på eldre barn og ungdommer.

LA BARN VÆRE BARN! 

Anonymkode: 2d7d5...197

• Liker 6
Skrevet

Kan ha noe med deg som lærer å gjøre. 

Anonymkode: 13b3c...821

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må nesten spørre dere som er foreldre, for selv er jeg uten barn men jobber i skolen.

Blir stadig mer sjokkert over hvor mange barn som er utrolig ukonsentrerte, på nippet til det vanvittige. Det er snakk om å måtte gi veldig mange elever samme beskjed opptil 10 ganger, og selv da er det mange som ikke hører. Ofte handler det om de ikke følger med, og det er selvsagt også noen som ignorerer og ikke gidder.

Et fåtall er "med" og tar en beskjed med en gang. Jeg ser klasser hvor 2-3 stk er de som klarer å ta en beskjed med en gang.

Da jeg var barn var dette aldri et problem. Barna hørte på de voksne, både hjemme og på skolen. Hva er det som har skjedd med barn siden den gang? Er problemet bare teknologien, at barna får sitte på mobil og nettbrett?

Hvorfor er barn så rastløse i dag? Før satt vi som tente lys på ved skolepulten. Er det rett og slett fordi barn ikke lenger får lov å kjede seg, bruke fantasien og egen kreativitet, og at de alltid har organiserte aktiviteter?

Jeg ser lærere bli totalt utbrent i yrket sitt, og veldig mye går på at elevene ikke hører. Liten konsentrasjon og mindre respekt for lærerne er store problemer. Utagerende adferd ser jeg egentlig ganske lite til, mangel på konsentrasjon er et mye større problem.

Men hvor og med hvem starter problemene med? Og hva kan gjøres for å bedre dette, både i hjemmet og på skolen?

Det er ikke skolen, hjemmet eller samfunnet som er skylden i dette. Det er alle tre. Skolen kan ikke oppdra barna isolert fra samfunnet. Barna opplever mye stimuli gjennom medier, raske skifter, hastigere bildeskifte i filmer og flimrede bilder. Alt går fortere. Foreldrene har det travelt i hverdagen og fra barna er små lærer de at alt skal gå fort. De skal hit og dit hele tiden, på fritidsaktiviteter og senter med mye folk. Folk bruker generelt mindre tid på å fordøye seg i aktiviteter som lesing, håndarbeid/lek. 

Så er det det at alle skal med. Ingen skal lenger i spesialskoler, men alle skal i vanlig skole med tilpasset opplæring (selv om det ikke er nok ressurser til å følge opp dette. 

Samfunnet er også blitt mer individfokusert, der det viktigste er å være tro mot seg selv, ikke inrette seg etter gruppa. Autoriteter har ikke lengre autoritet i form av sin posisjon, men må gjøre seg fortjent sin autoritet gjennom å være en rettferdig leder. 

Også menneskesynet med at alle er like mye verdt enten du er ung eller gammel er med på å jevne ut forskjeller her. Forresten, det er ungdom/ung voksen som er idealet. Det å være gammel er ikke ansett av verdi lengre, fordi man fort blir utdatert. Unge vil ikke lære av gamle, deres lærdom og kunnskaper er gått ut på dato. Unge vil heller google. Men livsvisdom og refleksjon finnes ingen snarvei til. (sorry Sophie E)

Anonymkode: d5250...cb3

• Liker 5
Skrevet

Barn er i større grad blitt inaktive konsumenter enn før. Det påvirker selvfølgelig konsentrasjonen deres også. 

Det følger absolutt positive ting med barns bruk av digitale medier, men det har absolutt negative sider for ungene og samfunnet også.

Anonymkode: 4242d...33a

• Liker 1
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ha noe med deg som lærer å gjøre. 

Anonymkode: 13b3c...821

Er ikke lærer og har ikke noe hovedansvar der. Men de som ikke jobber i skolen vet kanskje ikke så mye om disse problemene.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Respekt er ikke noe som kommer av seg selv når det gjelder barn. De tester grenser og strekker de så langt det går. Og så lenge dette gjelder så mange barn, så tror jeg det er hos mange lærere problemet gjelder.

Synes dette bildet illustrerer så godt hvordan det har utviklet seg.

last ned.jpg

Anonymkode: daa8d...b87

• Liker 1
Skrevet

Kjenner konsentrasjonen har blitt dårligere hos meg og da. 

Vi er alle blitt vane med en annen måte å ta til oss lærdom og kunnskap på. Om man forventer at unger skal kunne sitte lenge og lese, skrive og høre på læreren må man stikke fingeren litt i jorda og tenke seg til om man selv ville klart det.  Og så plusse på at barn er barn så det er enda vanskeligere å styre seg når noe er kjedelig... 

Jeg tror at vi må tenke litt annerledes og ta tilbake praktiske fag i tillegg til teoretiske.  Lærdom mens man er i bevegelse. Learning by doing. Interaktive læringsspill. Mye kan gjøres. Men når trenden er at mange mange barn sliter med å konsentrere seg, må man innse at det er ikke barna man kan endre nå. Man må tilpasse undervisningen. 

Anonymkode: 1838f...458

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respekt er ikke noe som kommer av seg selv når det gjelder barn. De tester grenser og strekker de så langt det går. Og så lenge dette gjelder så mange barn, så tror jeg det er hos mange lærere problemet gjelder.

Synes dette bildet illustrerer så godt hvordan det har utviklet seg.

last ned.jpg

Totalt feilslått å si at lærerne er problemet.

Tingen er at lærere i dag kun kan nå igjennom med ord, og ikke fysisk makt. Det eneste man kan gjøre er å snakke, og hva når det nesten er umulig? Når uansett hva man sier, går inn det ene øret og ut det andre?

Lærere idag gjør alt de kan, er tålmodige og forståelsesfulle, og vil barnets beste. Jeg ser dette bedre hver dag enn deg, med mindre du også jobber i skolen?

Idag ser læreren hele mennesket som eleven er, også privat. Før var lærere mindre opptatt av det, og var fokusert på å undervise. En lærer i dag har et overveldende ansvar, og må forholde seg til sure og krevende foreldre, hvor mange nesten forventer at deres eget barn skal sys puter under armene på. Ekstremt mange er opptatt av kun eget barn, og ikke hvordan klassen er som helhet. Det er mitt barn, mitt barn og atter mitt barn.

Jeg tror lærere i dag er flinkere enn før, bedre pedagoger osv, men at dagens foreldregenerasjon ikke holder mål som irettesettere og oppdragere av barnet sitt. Barn på 1-2 år blir stimulert med en mobil i hånda som de spiller på, mens foreldrene selv fikler med det samme.

Et annet problem er at vi er så politisk korrekte at vi ikke tør ta vanskelige barn ut av klassen. De som ikke kan fungere i et klasserom; få de ut slik at resten kan få det de har krav på. I grupper, spesialklasser, et eller annet som de kan utvikle seg på utifra sitt utgangspunkt. Slike elever ødelegger og forstyrrer klassene så fundamentalt, det blir mye fokus på dem og mindre på de elevene som faktisk er mottakelige for læring.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner konsentrasjonen har blitt dårligere hos meg og da. 

Vi er alle blitt vane med en annen måte å ta til oss lærdom og kunnskap på. Om man forventer at unger skal kunne sitte lenge og lese, skrive og høre på læreren må man stikke fingeren litt i jorda og tenke seg til om man selv ville klart det.  Og så plusse på at barn er barn så det er enda vanskeligere å styre seg når noe er kjedelig... 

Jeg tror at vi må tenke litt annerledes og ta tilbake praktiske fag i tillegg til teoretiske.  Lærdom mens man er i bevegelse. Learning by doing. Interaktive læringsspill. Mye kan gjøres. Men når trenden er at mange mange barn sliter med å konsentrere seg, må man innse at det er ikke barna man kan endre nå. Man må tilpasse undervisningen. 

Anonymkode: 1838f...458

Men dette har tydeligvis blitt et større problem enn før. Hvorfor har det blitt det? Barn har alltid vært barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...