Gå til innhold

Barn og dialekt, flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 18 mnd og skal begynne i bhg til høsten. Vi bor i bergen, men er fra tromsø. Problemet mitt er at jeg ønsker at han skal snakke samme dialekt som meg, ikke fordi jeg har noe imot bergen, men fordi jeg vil at han skal høres ut som MIN sønn, om dere skjønner. Så nå vurderer jeg å flytte "hjem." Men jeg trives ikke i tromsø så dette er en vanskelig problemstilling for meg. 

Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: 904de...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bytte dialekt...

Mitt barn og meg har ikke samme dialekt. Vi bor på et sted som likner min dialekt, men barnet tar ikke etter. Og det selv om barnet kun var 4 år da vi kom hit. Det er nå 6 år siden 😮

Gjør meg ikke noe.

Anonymkode: d778f...1c0

• Liker 1
Skrevet

De fleste barn tar dialekten fra der de bor, ikke etter foreldrene hjemme. Dette er ikke til å unngå, med mindre du skal gå og hakke på sønnen din daglig for å rette på han når han skarrer på "r" og sånn, da....

Du får enten flytte, eller godta at han snakker slik de gjør der dere bor.

Anonymkode: 71a9f...3b1

• Liker 7
Skrevet

Du må bare bestemme deg for hva som er viktigst for deg, trivsel eller dialekt. Blir du boende i Bergen kommer gutten til å snakke bergensk, i alle fall ute blant folk. (Jeg kjenner flere som har snakket en dialekt hjemme og en dialekt ute.) 

Anonymkode: 2156e...ae0

• Liker 7
Skrevet

Valget mellom dialekt og trivsel burde være veldig enkelt..

• Liker 16
Skrevet

Jeg har en dialekt hjemme og en dialekt ute blant folk. Aldri vært noe problem for hverken meg eller foreldrene mine.

Anonymkode: 4ff8a...3a4

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er 18 mnd og skal begynne i bhg til høsten. Vi bor i bergen, men er fra tromsø. Problemet mitt er at jeg ønsker at han skal snakke samme dialekt som meg, ikke fordi jeg har noe imot bergen, men fordi jeg vil at han skal høres ut som MIN sønn, om dere skjønner. Så nå vurderer jeg å flytte "hjem." Men jeg trives ikke i tromsø så dette er en vanskelig problemstilling for meg. 

Noen som vil dele erfaringer?

Jeezes...  Du vurderer å bo et sted du ikke trives for at din sønn skal uttale noen ord annerledes......     

Anonymkode: 5f3c2...8bf

• Liker 8
Skrevet

Kjenner noen "nordfra" som bor her på østlandet hvor barna deres er født. Barna prater nordlending med foreldrene og østlending ellers. 

Selv har jeg ikke samme dialekt som barna mine, men det er tydeligvis mulig å lære barn to dialekter.

Anonymkode: 445cb...a70

• Liker 3
Skrevet

Min sønn snakker slik de gjør i Oslo fordi han er oppvokst der. Jeg kommer fra samme område som deg TS. Men har aldri tenkt over at vi MÅ snakke samme dialekt for å bli tatt for mor-sønn. Der tror jeg du tar feil...

• Liker 5
Gjest BearMama
Skrevet
12 minutter siden, Ananas. skrev:

Valget mellom dialekt og trivsel burde være veldig enkelt..

👆🏻

Skrevet

Jeg snakket Bergens-dialekt da jeg flyttet til Oslo som 6 åring. Innen et år i Oslo, var den dialekten borte, og jeg snakket helt østlandsdialekt. Spilte ingen rolle hva foreldrene våre snakket hjemme. Vi snakket den dialekten vi lærte ute blant venner og på skole.

Samme med brødrene mine også.

Anonymkode: 71a9f...3b1

Skrevet

For å være ærlig forstår jeg ikke problemstillingen. Jeg er fra Nord-Norge, mannen min er fra vestlandet og vi bor i Oslo-området. Barna våre snakker med andre ord en helt annen dialekt enn både mannen og jeg gjør og jeg kan ikke med beste vilje forstå at det skulle være rart eller at de ikke skulle oppfattes som barna våre av den grunn. Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt vurderer å flytte et sted du ikke trives bare pga dialekten. 

• Liker 2
Skrevet

Eldste prater litt bergensk med meg, ellers er det østlandsk. Er snart fire. Begynte med dette da vi var i Bergen i høst. Yngste prater ikke enda. Morsomt at det innimellom kommer litt bergensk, men tenker ikke så mye på det. Arbeider på skole, innimellom det kommer litt bergensk fra elevene mine også 😂

Anonymkode: 84e0b...7d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det er en ikke-problemstilling og skikkelig irrasjonelt. Men av en eller annen grunn så føles det sårt, jeg vet ikke hvorfor. 

Andre grunner til å flytte "hjem" er at alt av familie er i tromsø, vi har absolutt ingen i bergen. Tenker kanskje det kan vøre litt sårt for sønnen å ikke få være så mye sammen med besteforeldre?

TS

Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

For å være ærlig forstår jeg ikke problemstillingen. Jeg er fra Nord-Norge, mannen min er fra vestlandet og vi bor i Oslo-området. Barna våre snakker med andre ord en helt annen dialekt enn både mannen og jeg gjør og jeg kan ikke med beste vilje forstå at det skulle være rart eller at de ikke skulle oppfattes som barna våre av den grunn. Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt vurderer å flytte et sted du ikke trives bare pga dialekten. 

Jeg og søsknene mine snakker en helt annen dialekt enn foreldrene våre, som igjen snakker to helt forsljellige dialekter. Denne tråden er første gang jeg hører om en slik problemstilling. Hva har dialekt å si??

Skrevet

La nå gutten få ha den dialekten han har. Uansett dialekt så er han din sønn og det er helt tussete å flytte på seg kun for dialekt-påvirkning.

I mitt gamle nabolag, var det en familie som snakket kav bergensk, datteren også. De flyttet til Oslo. Kort tid etterpå skiftet hun til å snakke flytende Oslo-dialekt. Da de kom tilbake til Bergen etter 5 år, skiftet datteren dialekten sin til bergensk, så det hjelper lite å flytte på seg

Anonymkode: 93aaa...de4

• Liker 1
Skrevet

Skjønner traumet du opplever TS ;) . Jeg er fra Bergen, men min bror bodde i Oslo en del år. Datteren hans snakket kav oslo-dialekt, heldigvis tok han til vettet og flyttet hjem igjen. Nå snakker datteren hans kav bergens-dialekt.....puh! ;) :)

Anonymkode: 30b68...143

Skrevet

Dette er jo bare absurd. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakker annen dialekt enn min mamma. Jeg har flyttet til ett sted som snakker anderledes enn meg nå og det faktum at barnet mitt kommer til å snakke en annen dialekt enn meg er en ikke noe jeg har tenkt på en gang. For en filleting å henge seg opp i. Er jo ikke mindre din sønn forde?? Slik tror jeg bare det er du som tenker. Barnet ditt stammer kanskje fra Oslo men Bergen kommer til å være hjemmet hans.

Tenk på alle ungene som snakker østlending bare fordi de har sett så mye Tv og som ikke har bodd i nærheten av østlandet en gang 😂

Anonymkode: a3fae...1a2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk på alle ungene som snakker østlending bare fordi de har sett så mye Tv og som ikke har bodd i nærheten av østlandet en gang 😂

Øh

Anonymkode: 5fe23...988

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...