Gå til innhold

Dårlig å takke ja til intervju for treningens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det dårlig av meg å gå i et jobbintervju til en jobb jeg ikke føler meg kvalifisert for og vet jeg ikke kommer til å få, kun fordi jeg trenger trening i å gå i intervju å ikke minst overkomme nerver?

Anonymkode: 1a2be...f35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er dårlig gjort. Hvis du faktisk blir innkalt til intervju, betyr det jo at de som ansetter har likt søknaden din og anser deg som kvalifisert.

Skrevet

Tror det er vanlig, bare møt opp å svar så godt du kan. Greit å vite at man ikke skal ha jobben, blir lettere da. Ikke så nøye hvordan man svarer.

Skal selv i intervju til uken, ser ikke på den som aktuell for meg heller.

Anonymkode: 41e32...b73

• Liker 3
Skrevet

Du har søkt på en jobb og blitt innkalt til intervju - da er det vel ikke åpenbart at du ikke vil få den? De intervjuer jo ikke folk bare for gøy heller, de synes jo du er en interessant kandidat! Gå på intervjuet med god samvittighet du ☺️ Blir man kalt inn til intervju har man en sjanse! Bare dumt å gå glipp av den - og uansett får du jo, som du sier, god trening! 

Anonymkode: 2a726...51d

• Liker 2
Skrevet

Kjør på! Smart!

Anonymkode: 0e000...762

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver hadde ikke kalt deg inn hvis de ikke hadde ansett deg som kvalifisert. Hvis du mot egen formodning får tilbud om jobben, kommer du til å ta den? I så fall: still opp på intervjuet og gjør ditt beste! 

Hvis det er en jobb du egentlig ikke ønsker deg har du to valg:
1. Du kan stille opp på intervju og trekke søknaden etter intervjuet. Da kan du si at du har fått en annen forståelse av stillingen enn du hadde da du søkte, og at du derfor velger å trekke søkdaden.
Alternativt kan du
2. Takke nei til intervjuet.

Det som er mest risikabelt å gjøre er å gjennomgå intervjuet og late som om du er interessert for så å trekke deg hvis du får tilbud om jobben. Det KAN medføre at du får et dårlig rykte i organisasjonen, noe som kan være negativt ved fremtidige søknader. Norge er et lite land, og også ledere skifter jobber, så du risikerer å møte dem i andre sammenhenger også. Jeg har erfaring fra arbeidsgiversiden i søkerprosesser der man har vært skeptiske til enkelte søkere fordi de enten har fått tilbud om samme jobb og takket nei tidligere, til tross for at de lot som om de var SÅ interessert, eller en i intervjupanelet har møtt søkeren i forbindelse med andre søknader på andre arbeidsplasser, hvor søker også har vist falsk interesse og takket nei. Denne opptredenen, som man kanskje tenker at er ganske uskyldig og god intervjutrening, kan altså få negative konsekvenser fordi man framstår som uærlig. 

Anonymkode: 19262...fd6

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver hadde ikke kalt deg inn hvis de ikke hadde ansett deg som kvalifisert. Hvis du mot egen formodning får tilbud om jobben, kommer du til å ta den? I så fall: still opp på intervjuet og gjør ditt beste!

Det spiller ingen rolle om du eventuelt vil takke nei til et jobbtilbud. I denne fasen skylder ikke firmaet deg noe, og du skylder ikke det noe. Du blir ikke svartelista om du får et jobbtilbud og takker nei.

Gjest 007_008_007
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det dårlig av meg å gå i et jobbintervju til en jobb jeg ikke føler meg kvalifisert for og vet jeg ikke kommer til å få, kun fordi jeg trenger trening i å gå i intervju å ikke minst overkomme nerver?

Anonymkode: 1a2be...f35

Gå på det intervjuet uten å ha samvittighetskvaler. Du skulle bare visst hvor lite empatiske arbeidsgivere kan være når det er snakk om lang avstand mellom hjemmet og arbeidsplassen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle om du eventuelt vil takke nei til et jobbtilbud. I denne fasen skylder ikke firmaet deg noe, og du skylder ikke det noe. Du blir ikke svartelista om du får et jobbtilbud og takker nei.

Jo, som jeg skriver i forrige innlegg; akkurat det risikerer man faktisk å bli. Det eksisterer selvsagt ikke offisielle svartelister, men man gjør ikke noe godt inntrykk på denne måten. Folk som får et jobbtilbud og som kun bruker tilbudet som brekkstang for å forhandle opp lønningen sin stiller også i samme kategori. De blir husket og de risikerer å ikke få sjansen igjen. 

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, som jeg skriver i forrige innlegg; akkurat det risikerer man faktisk å bli. Det eksisterer selvsagt ikke offisielle svartelister, men man gjør ikke noe godt inntrykk på denne måten. Folk som får et jobbtilbud og som kun bruker tilbudet som brekkstang for å forhandle opp lønningen sin stiller også i samme kategori. De blir husket og de risikerer å ikke få sjansen igjen. 

Det der må være et norsk fenomen. I USA er det helt vanlig.

Skrevet

Det er jo ikke du som avgjør om du er kvalifisert eller ikke. Det er det intervjuer og de du har søkt jobb hos som avgjør når de har lest CV og søknad. Det har de gjort i ditt tilfelle og funnet deg interessant.

Forbered deg og still på intervjuet og gjør ditt beste, særlig hvis dette er en bedrift du kan tenke deg å jobbe hos. På alle arbeidsplasser får man en viss opplæring, ingen forventer at du skal kunne alt med en gang.   Arbeidsgivere intervjuer ikke folk på gøy, det er det veldig få i norsk næringsliv som tar seg råd til.

Anonymkode: f6233...69d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Det der må være et norsk fenomen. I USA er det helt vanlig.

Vi er i Norge nå, er vi ikke? Norge er et lite land, og mange kjenner hverandre innad i ulike bransjer. Antall aktuelle søkere til jobber er derfor heller ikke bestandig så stort, og det er derfor lett å bli husket. Mobiliteten, miljøene og antall personer er mye større i USA, men TS har ikke sagt noe om at jobben er i USA, så jeg har gått ut fra norske forhold. 

Som AB...69d over meg også skriver: arbeidsgivere gjennomfører ikke intervjuer for moro skyld. Det er dårlig ressursbruk. Kandidater som stiller til intervju for med hensikt å kaste bort arbeidsgivers tid er derfor ikke veldig populære. 

Skrevet

Ikke dårlig gjort i det hele tatt! Men stusser over at du sier du ikke er kvalifisert? Du har faktisk blitt innkalt til intervju, så da er du har de jo "godtatt" de evt manglene du ser 😉

Hadde det vært motsatt, at du anså deg selv som overkvalifisert, og at du på forhånd vet du ikke vil ha jobben, så er det fremdeles innenfor å takke ja. Men er enig med hun ovenfor at det da er lurt å ringe inn og trekke søknaden sin etterpå 😉

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i Norge nå, er vi ikke? Norge er et lite land, og mange kjenner hverandre innad i ulike bransjer. Antall aktuelle søkere til jobber er derfor heller ikke bestandig så stort, og det er derfor lett å bli husket. Mobiliteten, miljøene og antall personer er mye større i USA, men TS har ikke sagt noe om at jobben er i USA, så jeg har gått ut fra norske forhold. 

Som AB...69d over meg også skriver: arbeidsgivere gjennomfører ikke intervjuer for moro skyld. Det er dårlig ressursbruk. Kandidater som stiller til intervju for med hensikt å kaste bort arbeidsgivers tid er derfor ikke veldig populære. 

Stikk i strid med hva headhuntere tilråder.

Skrevet

Bortkastet? Er vel mange som sier nei til jobber, eller finner ut etter intervjuet at dette ikke var noe å satse på. Elendig kjemi med arbeidsgiver for eks.

Nei, ikke vær redd for å si nei! Husk hvor dårlig mange arbeidsgivere behandler sine ansatte.

Anonymkode: 41e32...b73

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

:fnise:

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Du kan gjerne latterliggjøre, men du tar skammelig feil hvis du tror det jeg skriver ikke stemmer. Jeg sier ikke at jeg synes det er supert at det er slik, men faktum er at det absolutt finnes en hel del arbeidsgivere som gjør slike vurderinger. 

Skrevet

Er du på intervju, så kan det hende du undervurderer deg selv. Bare å prøve, og man skal ikke være redd for å misbruke bedriftenes tid. De hadde ikke kalt deg inn dersom de ikke mente du har potensiale. 

Anonymkode: 83c83...1e2

Skrevet

Jeg gjorde det når jeg egentlig skulle begynne på mastergraden, jeg tenkte målet mitt var å bli kalt inn på et intervju til drømmejobben - slik at jeg kunne være forberedt etter endt mastergrad.

Men det gikk ikke helt som tenkt, jeg ble tilbudt jobben 😛 Takket ja (og fullførte masteren senere). 

Og den jobben sikret meg neste jobb så videre. 

Det greie med å tro at man ikke er kvalifisert nok er at man faktisk ser på det som en ren øvelse og slapper mer av/gjennomfører bedre enn om forhåpningene er veldig store. Verste som skjer er at du er en av mange som ikke kom opp som nummer 1. 

Anonymkode: 99630...1ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...