Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere hvitevarene deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er visst utrolig merkelig ifølge venner.  :ler:

Jeg vasker:

Vaskemaskin: hver 2. - 4. uke, siden det vaskes mye arbeidstøy, fullt av støv og møkk.  Da vasker jeg doseingsskuffen, gummiringen, renser filteret, og kjører en rensevask på 90 grader.

Tørketrommel: lofilter renses etter bruk, og vannbeholder tømmes.  En gang pr mnd vaskes gummiringen og vannbeholder.

Kjøleskapet vaskes ved behov, frysere avrimes og vaskes 3-4 ganger i året.

Oppvaskmaskin: renser filter etter bruk.  Rensevask ca en gang i mnd.

Kjøkkenventilator vaskes hver mnd, kullfilter byttes hver 3. mnd.

Komfyr vaskes ved behov, som oftest 1 gang i mnd.

Anonymkode: b3a1e...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor kjøper du rensevask til oppvaskmaskin og vaskemaskin? Det er jo svindyrt.. Så rensevask gjør jeg når jeg føler behov, kanskje 2 ganger i året liksom. 

Ellers vasker jeg alt ved behov. Jeg tenker ikke at det er nå 4 uker siden sist. Jeg tar det når jeg føler for det. 

Anonymkode: 04336...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyere frysere, så ingen is/rim. Tørker av om det er søl, men det er veldig sjelden. 

Holder kjøleskapet rent jevnlig. Kanskje en nedvask en gang i året der alt av hyller og skuffer tas ut og vaskes. 

Vaskemaskinen sier fra om det er behov for trommelrens, tar da over gummiring og skuffer samtidig. 

Oppvaskmaskin renses en gang i måneden. 

Dampovnen renses annenhver uke, blir lett lukt uten. 

For stekovn kjører jeg renseprogram en gang i måneden. 

Kaffetrakter og nespressomaskin en gang i måneden. 

Anonymkode: e2495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper du rensevask til oppvaskmaskin og vaskemaskin? Det er jo svindyrt.. Så rensevask gjør jeg når jeg føler behov, kanskje 2 ganger i året liksom. 

Ellers vasker jeg alt ved behov. Jeg tenker ikke at det er nå 4 uker siden sist. Jeg tar det når jeg føler for det. 

Anonymkode: 04336...73d

Europris?

https://www.europris.no/rensetabletter-2-pk-til-vaskemaskin-156087.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nyere frysere, så ingen is/rim. Tørker av om det er søl, men det er veldig sjelden. 

Holder kjøleskapet rent jevnlig. Kanskje en nedvask en gang i året der alt av hyller og skuffer tas ut og vaskes. 

Vaskemaskinen sier fra om det er behov for trommelrens, tar da over gummiring og skuffer samtidig. 

Du har tydeligvis litt nyere hvitevarer enn jeg har.   Vaskemaskinen min sier ikke i fra når det er på tide med rens, og jeg har ikke isfrie frysere.  :(  (De fleste hvitevarene mine er 10-14 år gamle)

Men ellers ser det ut til at vi har omtrent samme intervaller på renholdet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaskemaskin: kjører en 90-graders vask uten innhold ca. annenhver måned (med vanlig vaskepulver). Skyller vaskemiddelskuffen etterpå, og tørker av maskinen utvendig. Pakningen i døra sjekker jeg etter hver vask. En gang i året åpner jeg for å sjekke avløpsfilteret, har aldri vært tett.

Tørketrommel: fjerner lo etter hver bruk, gjør ren kondensatoren en gang i måneden (slik det står i bruksanvisningen at man skal).

Kjøleskap: tar ut alt og vasker 3-4 ganger i året. Søl fjernes selvfølgelig så snart jeg oppdager det. Fryseren i kombiskapet tømmes og skuffene vaskes 1-2 ganger i året. 

Oppvaskmaskin: kjører den tom på varmeste program (med vanlig vaskemiddel) ca annenhver måned. 

Ventilator: vaskes i følge bruksanvisning en gang i måneden.

Steikeovn: ved behov (les: hver gang guttungen har vært alene hjemme og steikt pizza...).

Platetopp: tørkes over med fuktig klut etter bruk, keramikkrens ca en gang i måneden.

Kaffetrakter: bruker rensemiddel når jeg synes den begynner å se ekkel ut. Drikker ikke kaffe selv.

Hvor ofte de forskjellige tingene må vaskes er jo veldig individuelt. Vi er bare voksne i huset, de av oss som har veldig skitne arbeidsklær har mulighet til å vaske disse på jobb. Verken vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin eller steikeovn er i daglig bruk. Det er klart det er annerledes i en barnefamilie.

Anonymkode: b808d...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steikeovn: ved behov (les: hver gang guttungen har vært alene hjemme og steikt pizza...).

Kaffetrakter: bruker rensemiddel når jeg synes den begynner å se ekkel ut. Drikker ikke kaffe selv.

Hvor ofte de forskjellige tingene må vaskes er jo veldig individuelt. Vi er bare voksne i huset,

Hvorfor rydder ikke mannen opp etter seg selv? 

Og hvorfor kaller du en voksen mann for guttungen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskin: kjører en tom 90-graders vask 2-3 ganger per år. Vasker vaskemiddelskuffen og gummiringen samtidig. Gummiringen tørker jeg over i ny og ne ellers også. 

Tørketrommel har jeg ikke lenger, men da jeg hadde tømte jeg lofilteret og kondensbeholder etter hver bruk. Gummiring ble vasket etter behov. 

Kjøleskap: tømmes og vasker alle hyller et par ganger i året + etter behov hvis det har kommet noe søl på hyllene. Gummipakningen tas med klut en gang i uka omtrent. 

Fryser: rimes av ca annethvert år. Fryserdøren er tett og fin, og jeg har aldri døra lenge oppe om gangen. Det forebygger oppbygging av rim, så det er ikke nødvendig å ta det oftere. 

Oppvaskmaskin: skyller filteret en gang i måneden eller noe. Alt som skal inn i oppvaskmaskinen er godt skyllet på forhånd. 

Steikeovn: ved behov. 

Platetopp: etter hver bruk.

Kaffetrakter og kapselmaskin: månedlig.

Kjøkkenventilator: ca månedlig + ellers etter behov.

Anonymkode: fc467...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskin: Kjører minimum 1 kokevask med håndklær i uka, sjekker gummiring hver vask, tømmer lofilter når den klager på det. Skuffen vaskes ved behov, 2 ganger i året kanskje? Griser ikke med pulveret så blir ikke gris der.. 

Tørketrommel: tømmer filter etter bruk, renser "finfilteret nederst hver 3-4 uke. Eller lite vedlikehold. 

Kjøleskap: Ved behov. Tørker over om det søles. Hiver alt av hyller i oppvaskmaskina 2-3 ganger per år. 

Oppvaskmaskin: Kjører rens hver 2-3 mnd. Tømmer filteret ved behov. Bruker maskina 1-2 ganger, så tror den er renere enn om den hadde stått ett par-tre dager mellom hver vask. 

Ventilator: Hiver filterene inn i maskina hver 2 mnd ca. 

Komfyr: 2-3 ganger i året bruker jeg sånn sterk såpe for det. Ellers tørker jeg med klut i bunnen ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

En gang i mnd? er ikke det litt i overkant? 

Har også sånn reiseprogram selv, bruker alltid den korteste (1.45) som jeg synes er myeeee, hadde aldri klart å ta det hver mnd.

Anonymkode: 4cf88...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gang i mnd? er ikke det litt i overkant? 

Har også sånn reiseprogram selv, bruker alltid den korteste (1.45) som jeg synes er myeeee, hadde aldri klart å ta det hver mnd.

Tar jo ti sekunder å sette på, så gjør ovnen jobben, så ti nye sekunder å tørke bort "støvet" med en våt klut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar jo ti sekunder å sette på, så gjør ovnen jobben, så ti nye sekunder å tørke bort "støvet" med en våt klut. 

Jeg vet det, men det tar så lang tid allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker ofte selv. Det værste som fins er når det lukter ganmel oppvaskmaskin av glass og bestikk 🤮

Anonymkode: b0485...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, men det tar så lang tid allikevel.

Men sitter du og ser på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
På 1.2.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker:

Vaskemaskin: hver 2. - 4. uke, siden det vaskes mye arbeidstøy, fullt av støv og møkk.  Da vasker jeg doseingsskuffen, gummiringen, renser filteret, og kjører en rensevask på 90 grader.

Tørketrommel: lofilter renses etter bruk, og vannbeholder tømmes.  En gang pr mnd vaskes gummiringen og vannbeholder.

Samme som deg. Minus oppvaskmaskinen. Det har jeg ikke. Her i huset er jeg oppvaskmaskin, jeg vaskes hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 1.2.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker:

Har du fritidsproblemer? 

Anonymkode: 907b5...31a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Hvorfor rydder ikke mannen opp etter seg selv? 

Og hvorfor kaller du en voksen mann for guttungen? 

Det første må du spørre mannen om.

Guttungen er voksen på papiret, men fremdeles en guttunge i mine øyne.

Pleier å si at her i huset er det to som roter (mannen og guttungen) og en som rydder (meg). Sannsynligvis tror de at jeg liker å vaske siden jeg jobber som renholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fritidsproblemer? 

Anonymkode: 907b5...31a

Hvor sjeldent vasker du når du mener man har fritidsproblemer om man vasker noe en gang i måneden og sjeldnere?

Anonymkode: 18e13...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...