AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Min far giftet seg med stemor da jeg var voksen. Hun har to sønner som var små da min far møtte henne og som nå er unge voksne. Min far har bare meg. De eier et hus sammen, som er det eneste de begge eier av verdi. Min far har fungert mye som far for disse guttene, da de etterhvert mistet kontakt med sin far. Han gikk bort nylig, og da fikk de en anstendig farsarv fra ham. Nå har stemor begynt å ymte frempå om at hun synes det er urettferdig at jeg arver halvparten av huset de jobber sammen for å betale ned, og at det er urettferdig at hennes sønner bare får hver sin fjerdedel. Hva tenker dere om dette? Er ikke disse arvereglene der av en grunn? Og hadde hun kun hatt ett barn, hadde det jo ikke vært noe problem. Jeg arver jo ikke heller min stefar, så på den siden kommer jeg dårligst ut blant søsken. Synes dette er vanskelig. Anonymkode: 6871a...9e0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Stesøsknenes far gikk bort. Min far lever, altså. Om det ble litt uklart. Anonymkode: 6871a...9e0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 Nei, det er ikke urettferdig. De har arvet sin far og du arver din. Hadde hun syntes det var rimelig om de fikk en forkortet arv fra sin far med samme begrunnelse? Anonymkode: efb29...601 29
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Folk gjør hva spm helst for å gribbe til seg penger. Her synes jeg du skal ta en god snakk med din far og en advokat slik at du/ dere ikke blir lurt. Anonymkode: ca541...dcd 21
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #5 Skrevet 1. februar 2019 Folk skal bare ha og ha og ha og ha og ha og ha... helvetes menneskefaenskap! Mye vil ha mer, stemmer vel.... Anonymkode: 3506b...fac 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #6 Skrevet 1. februar 2019 Det kan hun ymte om så mye hun vil, de arvereglene har vi for en grunn, ja. Anonymkode: 2a066...b84 16
Kontormus Skrevet 1. februar 2019 #7 Skrevet 1. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke urettferdig. De har arvet sin far og du arver din. Hadde hun syntes det var rimelig om de fikk en forkortet arv fra sin far med samme begrunnelse? Anonymkode: efb29...601 Det er vel nettopp det hun ikke gjør. Her mener noen at stefar skal gi en andel til noen som ikke er hans arvinger 1
Gjest BearMama Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 Spør henne om hun synes det er rettferdig at hennes barn skal arve dobbelt opp når fe allerede har fått sin farsarv 🙄
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 Hvis man forutsetter at person A og person B eier halvparten av huset hver, men ikke har barn sammen, skal selvsagt As barn arve hans eiendeler (dvs halve huset) mens Bs barn skal arve hennes eiendeler (dvs halve huset). Hvor mange barn noen av dem har er ikke relevant, As barn bør ikke ha arverett på Bs eiendeler, og Bs barn bør ikke ha arverett på As eiendeler. Anonymkode: 7fede...957 16
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har stemor begynt å ymte frempå om at hun synes det er urettferdig at jeg arver halvparten av huset de jobber sammen for å betale ned, og at det er urettferdig at hennes sønner bare får hver sin fjerdedel. Hva tenker dere om dette? Er ikke disse arvereglene der av en grunn? Og hadde hun kun hatt ett barn, hadde det jo ikke vært noe problem. Bare ikke skriv under på at faren din og stemoren din kan bo i uskiftet bo, dør faren din før henne, så kan hun være skikkelig sleip. Klart du skal ha halvparten, fatter ikke hva hun tenker med! Du kan be ungene hennes om å dele sin farsarv med deg, kanskje hun forstår hvor urimelig hun er.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 Verdien av huset blir delt på 2. Derfor arver du kun din fars verdi. Så det er på ingen måte urettferdig. Makan! Anonymkode: 2e3a3...a6d 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 Ok, godt jeg får støtte her i alle fall. Problemet er at faren min liksom anser seg som far til disse guttene, så jeg tror at han liksom føler at han har tre barn 🤔 Men jeg synes det er urettferdig når de får farsarven sin fra sin far. Jeg kjenner jo dem nesten ikke en gang, og så må jeg dele arven min med dem. Har avtale om å snakke med min far om dette til uka. Ts Anonymkode: 6871a...9e0 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 Bør dere ikke arve samme andel? Om de har arvet fra sin far kan ikke de lastes for det vel? Har din far og stemor kjøpt huset sammen eller er det ditt barndomshjem? Det har vel noe å si også? Mulig har du noe morsarv i vente? Anonymkode: 1cfa9...a74
Chablis Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, godt jeg får støtte her i alle fall. Problemet er at faren min liksom anser seg som far til disse guttene, så jeg tror at han liksom føler at han har tre barn 🤔 Men jeg synes det er urettferdig når de får farsarven sin fra sin far. Jeg kjenner jo dem nesten ikke en gang, og så må jeg dele arven min med dem. Har avtale om å snakke med min far om dette til uka. Ts Anonymkode: 6871a...9e0 Min far prøvde å overtale meg til å signere noe rundt dette han også, for vi var jo en familie må vite! Ikke signer noe som helst, og ikke fir på et eneste krav. Så må du bare stå i mot det som evt kommer av motgang, rett skal jammen være rett! 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #15 Skrevet 1. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, godt jeg får støtte her i alle fall. Problemet er at faren min liksom anser seg som far til disse guttene, så jeg tror at han liksom føler at han har tre barn 🤔 Men jeg synes det er urettferdig når de får farsarven sin fra sin far. Jeg kjenner jo dem nesten ikke en gang, og så må jeg dele arven min med dem. Har avtale om å snakke med min far om dette til uka. Ts Anonymkode: 6871a...9e0 Han kan føle så mye han vil, men synes han setter deg i en skikkelig knipe om han skal ha gjennom dette. Jeg gruer meg veldig til min far dør da jeg vet det blir et helvete i etterkant fordi han er gift med en grisk drittkjerring. Lykke til. Anonymkode: b7d1c...43a 5
Chablis Skrevet 1. februar 2019 #16 Skrevet 1. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bør dere ikke arve samme andel? Om de har arvet fra sin far kan ikke de lastes for det vel? Har din far og stemor kjøpt huset sammen eller er det ditt barndomshjem? Det har vel noe å si også? Mulig har du noe morsarv i vente? Anonymkode: 1cfa9...a74 Far og stemor eier huset, så de eier halvparten hver. Far har et barn og dermed går hele hans halvdel til henne. Stemor har to barn som må dele stemor sin andel. 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #17 Skrevet 1. februar 2019 Far kan vel i teorien testamentere bort alt han vil bortsett fra pliktarven. Men prøv å få faren til til å se din side av saken, og at disse andre faktisk allerede har fått en farsarv. Anonymkode: ca541...dcd 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #18 Skrevet 1. februar 2019 1 time siden, Chablis skrev: Far og stemor eier huset, så de eier halvparten hver. Far har et barn og dermed går hele hans halvdel til henne. Stemor har to barn som må dele stemor sin andel. Glem ikke at stemoren har også arverett etter farens halvdel. Anonymkode: 7e444...bce 3
Notisblokk Skrevet 1. februar 2019 #19 Skrevet 1. februar 2019 Ifølge logikken til stemor så skal du arve fra henne også. Du er like mye i deres farmilie som hennes barn er. Håper du får faren din til å forstå at dette ikke er urettferdig eller logisk. At barna hennes har fått sin arv og de vil få av henne også. At du skal få av faren din og moren din. Grisk stemor.... 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #20 Skrevet 1. februar 2019 Oi, vi har enda en ond stemor! Anonymkode: bbd78...2a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå