Gå til innhold

Hvordan klarer dere handle billig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegging og et lite lager er trikset hos meg.

Varer som tørre kikerter og linser av ulike farger + bønner samt tørket krydder og koksmelk kjøper jeg i asiabutikk. Meierivarer kan jeg kjøpe i Sverige, grønnsaker og frukt veksler jeg på å kjøpe i asiabutikken eller på Kiwi eller Rema. Avhengig av hvem som har hva i ferskest tilstand. Kjøper litt kjøttpålegg og sild samt frø i Sverige. 

Sørger for å spise opp det jeg har åpnet. Lager gjerne mat for 2-3 dager ad gangen. Lever ikke på eksistensminimum.

Anonymkode: bd44e...57e

• Liker 1
Skrevet

Jeg handler f.eks kyllingkjøttdeig istedet for vanlig kjøttdeig, det er billigere.

Jeg er veldig dårlig å lage brun saus, så her om dagen skulle jeg kjøpe to pakker av det, ca 17 kr pakken. Mens jeg stod der så ser jeg at en pakke med 4 kostet 25 kr. 

Jeg har begynt aktivt med å skrive middagsmenyer og lage handlelister ut fra det. Sjekker frysen for hva som finnes. Tror planlegging er alfa&omega her.

Anonymkode: 40d69...bcd

• Liker 2
Skrevet

Være enkel i matveien, sannsynligvis. De fleste dager gidder jeg ikke styre så mye og jeg lager noe enkelt med linser/ bønner og grønnsaker og har på noe fett av noe slag (olivenolje, kokosmelk, rapsolje, nøtter). Spiser gjerne havregryn med litt plantemelk, linfrø og bær jeg tok ut av fryseren dagen før til frokost

Har altså det meste av bønner, grønnsaker og bær i fryseren. Har alltid linser, noe hermetikk, pasta, frø/ kjerner liggende. Sluker noen spirulinatabletter som mellommåltid iblant

Om du skal lage kyllinggryte eller taco, så kan du lage billigere varianter. Du "må" ikke ikke ha rømme og fløte, du velger å ha det fordi du syntes det er godt. Om du skal ha rømme i kyllinggryta, bruk litt og spis andre middager dagene etterpå med fløte i seg. Da får du brukt fløten i flere middager, og du trenger ikke kjøpe fløte hver uke. 

Det nærmeste jeg kommer taco, er å krydre kidneybønner i en tacoretning og spise det med salat, agurk, tomat og mais. Lager noen ganger end dressing med kokosmelk og hvitløk. Jævla godt, enkelt, billig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker på en annen måte. Middag for under hundrelappen er helt feil tankegang, jeg ser alt jeg spiser under ett. Men først, hvor mange er dere? Du må jo ha mer mat enn det jeg trenger, hvis dere er flere. 

Jeg kjøper nesten alltid det billigste akseptable alternativet, og der det er billigst. Brød koster dermed 7 kroner, 250g kokt skinke 18, agurk 10. Juice kjøper jeg aldri. Til taco tar jeg bare de viktigste tingene, så jeg dropper rømme og mais. Jeg tar så mye kjøttdeig som jeg trenger, 200 gram, som jeg allerede har kjøpt på tilbud, porsjonert og fryst. Jeg tilpasser oppskrifter og bruker billigere ingredienser, og varer som jeg får brukt opp, feks kjøper jeg aldri fløte, jeg erstatter med kremost, og et rundstykke får gjøre nytten hvis nanbrød er for dyrt.

Anonymkode: 2bb2e...b60

• Liker 2
Skrevet

Virker som om mange som sliter med høyt matbudsjett gjør ting i feil rekkefølge.

De bestemmer seg først for hva de vil ha til middag, og ser hva de er tom for, så går de i butikken. Da blir det dyrt. Det er jo nettopp slike familier butikkene tjener stort på. Som gjør at resten kan leve veldig billig på tilbud, lokkevarer, og sesong. 

Anonymkode: 075a4...13c

• Liker 3
Skrevet

^Jeg ser hva jeg har i skapene og bestemmer dagens middag deretter. Det er sjelden jeg tenker jeg skal prøve noe nytt og handler ingridienser til det. Og om jeg skal prøve noe nytt så forsøker jeg finne noe der jeg har mesteparten av ingridiensene elelr der jeg vet jeg kan bruke de til andre middager

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg ikke klarer å handle sånn at det blir billig..

En tacomiddag feks, så må jeg jo ha kjøttdeig, salat, rømme, mais, lefser, ost osv, og da er man oppe i 200 kroner. 

Pålegg og brød er dyrt. Brød 30 kroner, en skinkepakke nesten 30 kroner, agurk 20 kroner, juice 30 kroner. 

Skal jeg ha kyllinggryte så må jeg jo ha kyllingfilet som er dyrt, fløte, nanbrød, andre ingredienser. 

Hvordan klarer dere å handle middag for under 100lappen? 

Anonymkode: 7ab8c...058

Du må jo ikke ha alle disse tingene, og ønsker man å være økonomisk går man for de billigere alternativene.

Taco: Du skriver ikke hvor mange du handler til, men jeg er alene, og kjøper kjøttdeig på tilbud, og fryser ned i porsjoner. En boks bønner koster under 10 kroner, og da trenger man mye mindre kjøtt. Tacokrydder er kjempelett å lage selv, First Price ol lefser og salsa koster bare en brøkdel av feks SantaMaria. Du trenger heller ikke alle grønnsakene hver gang, jeg pleier å ha billige ting, som jeg likevel har i hus, og jeg handler helst på innvandrerbutikker. Rømme og ost er også ting man bruker til andre ting, så da tar man litt til tacoen, dersom man likevel har det i hus. 

Og du må hverken ha kyllingfilet, nanbrød eller fløte i kyllinggryte. Du kan velge billige fileeter, når det er tilbud, og fryse. Eller du kan kjøpe andre deler av kyllingen, og plukke av kjøttet, noe som egentlig egner seg bedre til en gryte uansett. Velg melk eller vann i stedet for fløte, eller kanskje litt av rømmen fra gårsdagens tacomiddag. Nanbrød er helt unødvendig, brødskive fra brødet du uansett kjøper duger like bra, eller et billig hvitt brød fra innvandrerbutikken, feks Pidebrød. 

Angående brødmat lønner det seg å bake selv, dersom du spiser mye brød. Jeg kjøper rimelige alternativer, og fryser ned, siden jeg spiser mindre brødmat. Både skinke og juice får du billigere enn det du skriver. Se deg rundt i butikken, og velg billigere alternativer. Halvprishylla kan ha mye bra og by på. 

Anonymkode: aa84d...31a

• Liker 1
Skrevet

Det går mange ganger på planlegging i god tid i forveien. F.eks skrive ned oversikt over dager og middager; mat til de forskjellige dagene. Vi skriver ukesliste over dette, og ved siden av skriver vi hva vi må handle inn. Handler inn gjerne mye eller flere ting som man bruker i flere av matrettene, kanskje retter over flere dager.

Tørr-  og boksevarer kan man alltid ha sende i skapet. Kok og forbered bønner av ulike slag og ha klar i frysen eller kjøleskapet (de du skal snart bruke). 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En tacomiddag feks, så må jeg jo ha kjøttdeig, salat, rømme, mais, lefser, ost osv, og da er man oppe i 200 kroner. 

Pålegg og brød er dyrt. Brød 30 kroner, en skinkepakke nesten 30 kroner, agurk 20 kroner, juice 30 kroner. 

Skal jeg ha kyllinggryte så må jeg jo ha kyllingfilet som er dyrt, fløte, nanbrød, andre ingredienser. 

følger med på tilbud. Coop har f.eks tacofredag hver fredag om jeg ikke tar feil, da er det 30% på alle tacovarer. Så kjøper jeg heller ikke dyreste tacosas, som er santa maria. Har testet ut flere, elsker tacosaus, men first price sin er like god og mye billigere. Kjøper mais fra billig merke, ingen forskjell fra den dyre. Spar har 10kr tilbud rett som det er, da kjøper jeg alt fra skinke og salami til 10kr. Kyllingfilet kjøper jeg sjelden, det er dritdyrt. Kiwi har ganske billig fisk ut februar, de har tatt ved momsen. 

Gå over flere kjøttfrie måltider, du sparer mye. 

Anonymkode: 2c8a2...9ae

Skrevet

til kyllinggryte bruker jeg forresten kokosmelk. Det tror jeg står bak på posen og, at man kan erstatte det med. Jo mer mat jeg lager fra bunnen jo billigere blir matbudsjettet har jeg merket. Jeg ser og over kjøleskapet og frysen, har jeg liggende grønnsaker eller ingredienser som snart går ut på dato planlegger jeg ut fra det. Har nesten alltid noe i frysen, wokblanding f.eks. Wokblanding trenger man egentlig ikke kjøpe, man kan jo bare skjære opp grønnsaker om man har noe man liggende fra før. Alt handler om planlegging. 

Anonymkode: 2c8a2...9ae

Skrevet

Er flittig bruker av holdbart.no,ser alltid i 50% disken,bruker mattilbud appen,kjøper produker fra butikkens eget merke,handler på internasjonale butikker,baker brød selv og lager mye pålegg fra bunnen av. Og så sparer jeg også vanvittig mye på dumpsterdiving :)

Anonymkode: 74a7f...a77

Skrevet

Vi utnytter tilbudene. Kjøper f.eks brus når det er på tilbud. I såpass store mengder at det varer til neste gang det er på tilbud. Slik gjør vi med alle tilbudsvarer vi bruker mye av.

Ellers bruker vi selvsagt Æ, som gir mye besparelser på det vi bruker mye penger på. Kan handle for i utgangspunktet 2000,- og ende opp med å betale 1500-1600. Her er det selvsagt viktig å ha produkter som ikke er vesentlig billigere hos konkurrerende butikker.

• Liker 1
Skrevet

Noen ting er jevnlig på tilbud. Svineknoke til 30,- kg, svinekoteletter til 30,- kg, -40% på taco, -40% på Toro gryteretter og posesauser, 10,- marked ++++ 

De fleste tilbudene "resirkuleres" med så jevne mellomrom at jeg vet hvor mye jeg trenger for å ikke gå tom før neste tilbudsrunde. Jeg vet også at det som oftest er ekstra mange gode tilbud rett etter jul og rett etter sommerferien, så jeg sørger for å ha ekstra god plass i fryseren da. Og at ferske grønnsaker ofte er på tilbud om høsten, og at jeg derfor må ha plass til hjemmelaget lapskaus og supper. 

Angående brød, så bruker jeg too good to go. Hos begge mine lokale extra-butikker, så får jeg 4 brød til 40,- via appen (+småbakevarer når de har). Og det er ikke av de billigste brødene. Får det ikke billigere om jeg baker selv. 

Jeg er kanskje sær som har 8 pakker salami, 4 store brett med egg og 5kg ost i kjøleskapet, og en bunke tacolefser, tacosaus i alle varianter og 20poser tacokrydder i skapet ved siden av en boks med torogreier og en stabel hermetikk kjøpt på 10kr-marked. 18pk kjøttdeig, flere kg oppskåret ribbe, koteletter, og bokser med middagsrester. 

Men. Jeg har også et budsjett på under tusenlappen per pers. I måneden. 

(Hjelper også at jeg har god oversikt og planlegger slik at jeg aldri kaster mat med mindre det har gått i gulvet). 

Anonymkode: eece6...92b

• Liker 4
Skrevet

Matbutikkene her til lands er så kjedelige og uinspirerende at jeg ikke klarer å handle inn til 7 middager i uken. Så vi handler inn til 3-4 middager i uken, resten av dagene spiser vi det vi har. Slik blir vi litt mer kreative og får testet ut nye smaker og blir kvitt rester. Ofte blir det til de beste middagene, her om dagen hadde jeg en pakke karbonadedeig i kjøleskapet, så tømte jeg grønnsaksskuffen og lagde en lasagne som ble så god at jeg måtte skynde meg å skrive ned ingrediensene før jeg glemte hvordan jeg lagde den. 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her, vi er en familie på tre, meg og to tenåringsdøtre. Alle normal vektige, vi bruker ca 10 000 på mat pr.måned. fatter ikke hvordan folk kan ligge på 4000-5000. Vi handler stort sett på Kiwi, og noe på Meny, en som er vegeterianer. Vi spiser sunt, mye frukt og grønt, en god del PM, og det koster ca 1000 kanskje pr.måned. Matpakker til jentene , vi kjøper aldri first price , orker ikke , ser udelikat ut i pakkene. Men det er inkludert helge godis, vi bruker ikke mye rødt kjøtt, blir karbonadedeig på lørdag til taco og kanskje en dag til pr.uke. Inkludert vaske saker og toalett papir . 

Anonymkode: 43316...efb

Om du ikke orker kjøpe first price, og i tillegg handler på de dyreste butikkene, så er det ikke så rart at matbudsjettet deres blir høyt. 

Anonymkode: 3ec90...43b

• Liker 6
Skrevet

Vi startet for noen år siden med å tenke "too good to go". Ikke først og fremst for å spare penger, men vi merket fort at matbudsjettet krympet merkbart. 

Vi har liste over alt vi har i fryseren. Den ligger fremme i en perm på kjøkkenet, og vi stryker ut hva vi bruker og føyer til det vi kjøper. Listen er hele tiden et godt utgangspunkt for å planlegge ukas menyer. Tidligere var fryseren et kaos av matvarer, der vi brukte det som lå på toppen og som vi husket at vi hadde. Mye av maten som ble liggende underst, ble kastet etterhvert som den ble gammel og glemt. Nå brukes maten lenge før den blir dårlig. 

Vi begynte også å ta vare på grønnsaker som var i ferd med å bli for gamle. Tidligere kastet vi altfor mye gulrøtter, poteter, selleri, tomater m.m. som begynte å bli dårlig. Nå gjør vi det slik: Ser vi at noen av grønnsakene er i ferd med å bli for gamle - og vi ikke skal ha dem i middagen samme dag - skjærer vi dem opp og fryser dem ned i poser. Veldig greit å ha ferdigkuttede grønnsaker i fryseren. Og nesten ingenting går i søpla. 

Anonymkode: 2ab42...5f8

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, vi er en familie på tre, meg og to tenåringsdøtre. Alle normal vektige, vi bruker ca 10 000 på mat pr.måned. fatter ikke hvordan folk kan ligge på 4000-5000. Vi handler stort sett på Kiwi, og noe på Meny, en som er vegeterianer. Vi spiser sunt, mye frukt og grønt, en god del PM, og det koster ca 1000 kanskje pr.måned. Matpakker til jentene , vi kjøper aldri first price , orker ikke , ser udelikat ut i pakkene. Men det er inkludert helge godis, vi bruker ikke mye rødt kjøtt, blir karbonadedeig på lørdag til taco og kanskje en dag til pr.uke. Inkludert vaske saker og toalett papir . 

Det er jo ikke rart det blir dyrt når du konsekvent kjøper det dyreste, karbonadedeig og kanskje de rådyre erstatningene for kjøttprodukter til vegetarianeren? :)

Anonymkode: c76b7...39e

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Taco: 

- kylling/svinekjøttdig 20kr

- isbergsalat 10-30kr

- tortilla 12kr (ofte på -40%, kan også være i fryseren) 

- salsa 10kr

- tacokrydder, lager selv

- rømme 20kr

- mais 5kr

- eget revet ost (oppbevares i fryseren) (70kr/kr/kg) 7 kr/100g

Skinkepålegg billigere på REMA og kiwi. Kan kjøpes stort og legge deler i fryseren

Brød (hverdagsbrød nr 2)  ofte på tilbud på Spar her til 10kr/stk. Hamstrer og legger i fryseren ferdig oppskjært. 

Juice drikkes ikke her, går i ekte frukt her.

Kylling kjøpes kun som datovare og fryses. 

En pakke fløte koster 20kr på REMA (varierte i fjor fra 17-20kr)

følg med på tilbud (mattilbud-appen) Dersom du kun vil kjøpe kylling av kjøtt, sørg for å få den på æ-listen hos remas app. 

Handler omtrent utlukkende på kiwi og REMA. Handler kun på Coop mega når de har 4 for 100 på restorante-pizzaene. 

Handler tilbudsprodulter på spar. Medlem i trumf, så hver uke får jeg også 4 produkter på -40%. Ikke alltid de blir brukt, må se at det er noe vi faktisk vil spise også.

Anonymkode: e84e9...982

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om mange som sliter med høyt matbudsjett gjør ting i feil rekkefølge.

De bestemmer seg først for hva de vil ha til middag, og ser hva de er tom for, så går de i butikken. Da blir det dyrt. Det er jo nettopp slike familier butikkene tjener stort på. Som gjør at resten kan leve veldig billig på tilbud, lokkevarer, og sesong. 

Anonymkode: 075a4...13c

Akkurat sånn er jeg. Har som regel bare litt pasta eller noe hjemme, fordi jeg er innom butikken hver dag, handler middagen jeg har lyst på den dagen,  kanskje jeg spiser restene dagen etter eller så blir det svinn. Eneste sparingen jeg gjør er at jeg kjøper firstprice varer fordi jeg synes de er minst like gode som andre varer. Jeg er heldigvis alene og har råd til sløsingen min, men tenker ofte at nå MÅ jeg begynne planlegge mer. 

Anonymkode: ac885...bac

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke rart det blir dyrt når du konsekvent kjøper det dyreste, karbonadedeig og kanskje de rådyre erstatningene for kjøttprodukter til vegetarianeren? :)

Anonymkode: c76b7...39e

Kjøper karbonade deig på tilbud når det er hos Meny, kjøper stort sett ikke noen erstatnings produkter for den som er vegetarianer, den bruker svarte bønner når vi har taco, ellers blir dte mye grønnsaker, bønner , linser , ,kikerter etc. Men vi spiser ikke fisk, bruker noe kyllingfilet, aldri kylling kjøttdeig eller kjøttdeig av svin. Ellers blir det Norwegia eller  synnøve Finden ost, Mills produkter,  noe soya melk, yoghurt etc pga laktose intoleranse på en, men ikke luksus noe syntes jeg. Bikker stort sett 10 000 pr.måned. Kiwi er vel en butikk med gode priser, liker ikke Rema her vi bor, trang, liten og rotete 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...