Gå til innhold

Sykepleiestudenter - når fikk dere gi medisiner på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er sykepleiestudenter, hvor langt uti studieforløpet fikk dere begynne å gi medisiner på deres jobb? F.eks sykehjem. 

Og måtte dere igjennom noe kurs eller var det bestått med.eksamen som var kriterie? 

Anonymkode: 47c2e...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne gi medisiner fra multidose da jeg hadde bestått farmakologi, legemiddelhåndtering og medikamentregning. Alternativet var å ta medisinkurs i kommunen. 

Anonymkode: 3098b...eaa

Skrevet

Jeg måtte bestå 3 semester (selv om jeg hadde består med.kurs). Andre bekjente fikk gi ut medisiner etter å ha kun bestått med. kurs. Kommer an på arbeidsplassen egentlig. 

Anonymkode: c7344...b84

Skrevet

Gitt multidose/dosett fra dag 1 som assistent. Begynte å gi før medisinkurset som jeg fikk gjennom arbeidsplassen. Får begynne å sette exelonplaster osv når jeg er ferdig med andreåret. Dette er i hjemmesykepleien.

Skrevet

Aldri, men dette var på sykehus.

Anonymkode: 1e4bf...c21

Skrevet
21 timer siden, lipglossy skrev:

Gitt multidose/dosett fra dag 1 som assistent. Begynte å gi før medisinkurset som jeg fikk gjennom arbeidsplassen. Får begynne å sette exelonplaster osv når jeg er ferdig med andreåret. Dette er i hjemmesykepleien.

Er dette i hele tatt lovlig?

Anonymkode: 44f17...f65

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette i hele tatt lovlig?

Vet ikke. Gikk helsefag på vgs og har en god del praksis fra før, så kan hende det har med at arbeidsgiver stoler på at jeg kan det jeg driver med. 

Skrevet

Jeg tok medisinkurs på jobb og kunne gi medisiner før jeg begynte på studiet :) 

Skrevet
På 1.2.2019 den 23.51, lipglossy skrev:

Sånn er det på min jobb også, men er ikke sykepleierstudent. Alle får gi medisin men sykepleier legger ut og en annen sjekker. 

Anonymkode: 89dcc...494

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det på min jobb også, men er ikke sykepleierstudent. Alle får gi medisin men sykepleier legger ut og en annen sjekker. 

Har du delegasjon fra lege? Medisinkurs?

• Liker 1
Skrevet

Etter at førsteåret var bestått (medikamentregning + farmakologieksamen). Dette er i kommunen. Men tror reglene er noe endret nå. Studentene som jobber hos oss må kommet halveis eller lenger i studiet. 

Skrevet
På 1.2.2019 den 11.12, AnonymBruker skrev:

Dere som er sykepleiestudenter, hvor langt uti studieforløpet fikk dere begynne å gi medisiner på deres jobb? F.eks sykehjem. 

Og måtte dere igjennom noe kurs eller var det bestått med.eksamen som var kriterie? 

Etter å ha tatt medikament eksamen på skolen, fikk jeg nettkurs via jobb og fikk gi ut medisiner etter gjennomført opplæring :) dette er på sykehjem 

Skrevet

Jeg har ingen utdannelse, kun ett kurs via kommunen. Jeg deler ut medisin og henter ved behov. Jobber på sykehjem.

Anonymkode: 91605...cf1

Skrevet

Har gitt medisiner fra dosett og multidise hele tiden, samt satt insulin. Dette var etter nettkurs og praktisk opplæring. Etter bestått legemiddelhåndtering og farmakologi fikk jeg legge dosetter - men det skulle kontrolleres av en spl. Annen student fikk altså ikke lov å kontrollere meg. Fikk også trekke opp og gi medisiner med kontroll fra spl. 

Anonymkode: 44f2f...353

• Liker 1
Skrevet

Kunne gi medisiner fra jeg bestod med. eksamen og fikk opplæring i tralla. Ikke fått dispensasjon til å sette insulin/klexane osv. enda. Går andreåret nå. 

Anonymkode: 59156...6a0

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Store variasjoner altså med andre ord. Intressant å se hvordan de ulike stedene løser det. 

Skrevet
På 3.2.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Har du delegasjon fra lege? Medisinkurs?

Nei.

Skrevet
På 4.2.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen utdannelse, kun ett kurs via kommunen. Jeg deler ut medisin og henter ved behov. Jobber på sykehjem.

Du kan gå på medisinrommet og hente?!

Anonymkode: 29bf1...ec9

Skrevet

fikk lov da jeg bestod medikamentregningen i 1 klasse. det var da fra dosett. Fikk lov å administrere i.v, sprøyter osv sammen en annen sykepleier. Fikk ikke lov å gå alene på medisinrommet alene eller ha koder. det bør man være bevisst på også og ikke gjøre.  

dumt om noe blir borte og du står ansvarlig. 

Mitt råd er å ikke gi medikamenter du ikke har utdannelse/kurs til alene. det er den som gir som er ansvarlig. 

Anonymkode: a5ba7...f3b

• 2 uker senere...
Skrevet
På 4.2.2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke lov! 

Anonymkode: 03797...d99

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...