AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Jula er endelig over, men nå kommer bursdagene som perler på en snor. Svigersøster er intens på å skulle spleise hele tiden, men jeg liker å finne gaver som betyr noe fra oss, som familie, i stedet for å bare bli en signatur på et kort 🙄 De får kanskje ikke store, dyre ting da, men de får jo noe gjennomtenkt?? Evt. ved spleising, hvordan bør fordelingen gjøres? Svigersøster er singel og har en helt grei jobb. Svigerbror er singel, har 2 barn med samvær av og til, og en riktig så god jobb. Samboer har en grei jobb, jeg er i permisjon 80% nå - helt ok jobb til vanlig (men ikke 100%stilling). Vi har en datter på 2 mnd med utgiftene som hører til der. I fjor kjøpte vi sykkel til svigerfar, til 8000 kroner, fra "barna". Jeg følte meg tvunget til å være "person nr 4" som spleiset, men 2000 er dobbelt så mye, om ikke mer, enn jeg bruker på egne foremdres bursdag! Jeg nekter en slik gjentakelse i år! Anonymkode: edfa4...f86
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Er presangen fra barna, så er den fra barna. Ikke fra deg. Du gir heller noe som passer for deg og din situasjon. Anonymkode: 9b1ee...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 Voksne søsken spleiser til hverandre og til foreldre. Hvis de er uenige i det, finner du bare på en liten personlig presang som er fra deg og barna. Blomst og tegninger for eksempel. Hos oss skriver vi alle på kortet, men siden det er de enslige som initierer dette, så kan dere bare droppe det og ha eget kort. Anonymkode: cd9b5...47c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Til foreldre deler vi likt på antall søsken, uavhengig av sivilstatus og antall barn. Til de under 15 år spleiser vi ikke. Anonymkode: 6a13d...a79 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #5 Skrevet 1. februar 2019 Til foreldre har vi alltid delt likt, uavhengig av sivilstatus/barn. Innimellom gir noen en gave i tillegg, litt avhengig av økonomi og hva man ønsker å gi, har heller aldri vært noe problem. Men nå snakker vi veldig godt sammen, og er ærlige og åpne med hverandre. Hadde det vært konflikter ville jeg droppet alt som heter spleis. Anonymkode: 07ac7...0fc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #6 Skrevet 1. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jula er endelig over, men nå kommer bursdagene som perler på en snor. Svigersøster er intens på å skulle spleise hele tiden, men jeg liker å finne gaver som betyr noe fra oss, som familie, i stedet for å bare bli en signatur på et kort 🙄 De får kanskje ikke store, dyre ting da, men de får jo noe gjennomtenkt?? Evt. ved spleising, hvordan bør fordelingen gjøres? Svigersøster er singel og har en helt grei jobb. Svigerbror er singel, har 2 barn med samvær av og til, og en riktig så god jobb. Samboer har en grei jobb, jeg er i permisjon 80% nå - helt ok jobb til vanlig (men ikke 100%stilling). Vi har en datter på 2 mnd med utgiftene som hører til der. I fjor kjøpte vi sykkel til svigerfar, til 8000 kroner, fra "barna". Jeg følte meg tvunget til å være "person nr 4" som spleiset, men 2000 er dobbelt så mye, om ikke mer, enn jeg bruker på egne foremdres bursdag! Jeg nekter en slik gjentakelse i år! Anonymkode: edfa4...f86 Vil du ikke være med å spleise, så ha ryggrad til å si ifra om at du ikke er med. Når man spleiser så deler man beløpet på antall hoder, ikke på husholdninger. Anonymkode: eb543...f84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #7 Skrevet 1. februar 2019 Vær litt i forkant, og når dere blir spurt om å spleise på gave så sier dere at dere allerede har kjøpt noe/planlegger å kjøpe noe som dere føler er noe bursdags "barnet" vi sette pris på. Anonymkode: df7e4...f51
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jula er endelig over, men nå kommer bursdagene som perler på en snor. Svigersøster er intens på å skulle spleise hele tiden, men jeg liker å finne gaver som betyr noe fra oss, som familie, i stedet for å bare bli en signatur på et kort 🙄 De får kanskje ikke store, dyre ting da, men de får jo noe gjennomtenkt?? Evt. ved spleising, hvordan bør fordelingen gjøres? Svigersøster er singel og har en helt grei jobb. Svigerbror er singel, har 2 barn med samvær av og til, og en riktig så god jobb. Samboer har en grei jobb, jeg er i permisjon 80% nå - helt ok jobb til vanlig (men ikke 100%stilling). Vi har en datter på 2 mnd med utgiftene som hører til der. I fjor kjøpte vi sykkel til svigerfar, til 8000 kroner, fra "barna". Jeg følte meg tvunget til å være "person nr 4" som spleiset, men 2000 er dobbelt så mye, om ikke mer, enn jeg bruker på egne foremdres bursdag! Jeg nekter en slik gjentakelse i år! Anonymkode: edfa4...f86 Bør deles på tre. Altså svigersøster, svigerbror og din mann.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 Hvor mange man er i familien og sivilstatus spiller ingen rolle, det er barna som spleiser på gave til foreldre, i dette tilfellet skal da gavesummen deles på 3 (din mann, svigersøster og svigerbror). Om du og barna ikke blir ført opp på kortet, så synes jeg det er utrolig gnient av søsknene til mannen din! Jeg kjøper samme gave til mine foreldre som tidligere. Dvs, varierer jo litt ut i ŕra min livssituasjon og personlige økonomi, men har da aldri doble beløpet gaven fordi jeg ble samboer (og iallefall ikke bedt samboer om å spytte inn!) Men naturligvis skriver jeg både samboer og meg på kortet. Tilsvarende gjør jo min samboer, jeg blir med på kortet og han bestemmer beløp, jeg får ikke noen forespørsel på Vipps om å spytte inn penger etterpå 😛 Anonymkode: f4469...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du ikke være med å spleise, så ha ryggrad til å si ifra om at du ikke er med. Når man spleiser så deler man beløpet på antall hoder, ikke på husholdninger. Anonymkode: eb543...f84 Nei, det gjør man ikke. Når jeg spleiser på presang til mine foreldre, spleiser jeg med mine søsken. Deres kjærester, ektefeller, barn og ekser har ingen ting med det å gjøre, men ofte står alle «på kortet». De har heller ingen ting med beløp og hva gaven er. Når jeg får en gave fra min bror og kona, er foreventer jeg ikke dobbelt då dyr nå som han har blitt gift. Men nå er gavene fra «han og henne». Selvsagt. Anonymkode: cd9b5...47c 2
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 Syns for det første at det var en veldig dyr gave. Og 4000,- for én husholdning, rart de andre ikke skjønner hvor penger det er. Jeg hadde nok ikke blitt med på spleising der mer. Det er jo uansett normalt når man spleiser, at de som tar initiativ spør på forhånd om summen er ok, og ikke bare antar at alle kan eller vil bruke så mye penger. Når jeg og mitt søsken spleiser på gaver til våre foreldre føler jeg riktignok på at jeg burde betale en større andel siden mitt søsken er singel og jeg har en mann. Men når jeg tenker etter gir vel dette mer mening når man spleiser på gaver til andre, når det er egne foreldre burde partner kunne skrive seg på kortet og så deler man utgiften likt mellom søsken. Her pleier vi å gjøre en mellomting, dvs at jeg betaler litt mer, men ikke dobbelt så mye. 1
ViljaH Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 Når vi søsken spleiser på gave til foreldre, så deler vi sum på antall søsken, og navn skrives bare "Siv m fam, Kristian m fam". Uten at familiemedlemmer spytter i. Si til svigersøster at hun må snakke med din mann om spleis og avtale sum, fordi dere i familien har bestemt at du ordner og betaler gaver til din side, han ordner og betaler til sin side. Selv om din svigersøster er singel, så er det ikke riktig at hun skal slippe billigere unna enn dere. Med partner kommer en helt ny slektsgrein som skal ha gaver. Det slipper hun å betale på.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 I min familie deler vi på antall voksne. Dvs jeg og min mann betaler dobbelt så mye sammen som hver av mine single søsken, selv om vi har ett barn og et av mine søsken har to. Min mann får jo gave av de i min familie, uten at jeg får mindre av den grunn, så det er bare rett og rimelig at han også gir gave tilbake. Barna har ikke inntekt, så de trenger ikke gi tilbake selv om de står på kortet uansett. Men vi gir ikke for sånne summer da, det hadde aldri i verden vært aktuelt. Da hadde jeg sagt at vi kjøper gave selv. Men har aldri opplevd at noen har prøvd å diktere hvor mye vi skal bruke på gave på den måten, når det har vært snakk om å spleise så har vi først avklart hvilket prisnivå som er greit for alle å legge seg på. Anonymkode: 32f04...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå