Gå til innhold

Delt omsorg og flytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn og er i ferd med å gå fra hverandre. Det er ikke første gangen noen har opplevd det, så akkurat den biten er jeg rolig på. 

Men; årsaken til bruddet er at hun har vært utro. Dvs, hun er utro i det at det andre forholdet ikke er avsluttet. Han er en familiefar som bor 20 mil unna. 

Jeg er bekymret for at hun ønsker å finne et nytt hjem med ham et stykke unna og ta med barnet som er godt etablert i nærmiljø og barnehage. Men kan hun det ved delt bosted? 

Hvor langt kan hun flytte uten å måtte gi hovedomsorgen til meg?

Anonymkode: 8c671...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er BARNETS beste som skal ligge til grunn ved omsorgsfordeling og bosted, ikke hva foreldrene vil eller hva som er "rettferdig" for foreldrene. Husk også på at du ikke har noen grunn til å forsøke på noen "straff" overfor mor fordi om hun har vært utro, hun er fortsatt en god mor for barnet. Dine såre følelser må du derfor legge til side, for å få til en best mulig situasjon for barnet.

Dersom dere avtaler delt bosted, så legger det begrensninger på begges mulighet til å flytte så langt at delt bosted umuliggjøres. Det er ikke rimelig at barnet må reise langt fra den enes bopel til barnehage/venner/skole/fritidsaktiviteter, og barn kan heldigvis ikke gå i 2 barnehager/skoler. Dette må derfor begge ta hensyn til, ved skilsmisse og nyetablering.

Hun vil forøvrig aldri "måtte" gi hovedomsorgen til deg pga flytting eller av andre årsaker, fordi det, som sagt ALLTID skal vurderes hva som er  til barnets beste.

• Liker 1
Gjest Ikkegjestlenger
Skrevet

Såklart er det barnets beste som gjelder. Jeg kjenner detaljene og historikken her, så vet veldig godt at det beste for barnet er å bli. Men all den informasjonen er jo bare i mitt hode, skjønner at du reagerer. 

Det er ikke ment som noe straff for mor på noen måte og jeg ville aldri drømt om å bruke barnet som dette. 

Jeg ville bare ha et riktig svar så vi har noe å forholde oss til. Og så jeg har et svar om mor plutselig kjøper leilighet 10 mil unna og vil ta med seg barnet.

I mitt hode er det beste utgangspunktet at både far og mor har samme forståelse av lovverk og avtaler, så man ikke kaster bort tiden på å krangle om ting som loven uansett regulerer. 

Jeg er altså innstilt på et godt samarbeid, men har behov for å vite hva rammene er. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn og er i ferd med å gå fra hverandre. Det er ikke første gangen noen har opplevd det, så akkurat den biten er jeg rolig på. 

Spoiler

Men; årsaken til bruddet er at hun har vært utro. Dvs, hun er utro i det at det andre forholdet ikke er avsluttet

. Han er en familiefar som bor 20 mil unna. 

Jeg er bekymret for at hun ønsker å finne et nytt hjem med ham et stykke unna og ta med barnet som er godt etablert i nærmiljø og barnehage. Men kan hun det ved delt bosted? 

Hvor langt kan hun flytte uten å måtte gi hovedomsorgen til meg?

Anonymkode: 8c671...bbc

At noen har vært utro er ikke rrelevant i forhold tol barnet.

Men dette med flytte barnet fra sitt nåværende hjem kan far sette med foten for dersom han vi ha bosted.

Barnet bor der det bor og skal ikke flyttes fra registert bopel uten begge foreldres samtykke. Alternativt en rettslig avgjørelse.

Mor kan ikke lovlig ta med barnet ut av felles hjem i dag som sagt uten videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...