Gå til innhold

er det mors plikt å fylle opp klesskapet hos far som ikke har bidratt på 12 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er begynt med samvær, og for hver gang blir et plagg borte, jeg har ikke det store utvalget her hjemme selv. akkuratt nok til en grei hverdag med ca 5 plagg av hvert slag. gutten vokser som fy og jeg har ikke økonomisk overskudd hver måned. derfor kan jeg ikke kjøpe å kjøpe for å fylle opp her hele tiden. kun når d er behov for bytte av størrelser. 

må jeg sende med alt barnet  burde kunne ha av klær, sportsutstyr, og diverse hver gang? 

Anonymkode: 3a13d...f15

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Om du er bostedsforelderen og får barnebidrag så er det du som er pliktig til å sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr ja.

Du må bare sørge for at far og barn er rutinerte etter endt samvær og pakker ned alt kvelden i forveien så ingenting blir igjen.

Endret av BearMama
Skrevet

Jeg har aldri fått noe barnebidrag, men jeg er bostedsforeldreren. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så søk om bidrag via nav da! 

Send klær i en bag, og få de tilbake igjen etter samværet. 

Be barnet om å legge de brukte klærne i en pose rett i bagen.

Anonymkode: deb31...efc

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må du kreve. 

Endret av BearMama
Skrevet (endret)

Ja det er ditt ansvar. 

Dersom du sliter med at klær ikke kommer tilbake så snakk med far. Vi hadde samme problemet, men en gang sendte jeg barnet med kun det hen hadde på seg med beskjed til far om at han fikk vaske og tørke klær om natten dersom det ble møkkete. (var til søndag) og etter dette ble far mer nøye på å sende klærne hjem igjen. 

Når det gjelder spesialtøy som boblebukse og regntøy etc så har jeg tvunget far til å levere dette på mandag dersom det ikke kom med på søndag, eller vippse penger for nytt. Far bor en times kjøring unna. Hadde han ikke gjort det så hadde det ikke blitt sendt med mer spesialtøy. 

I dag har far faktisk kjøpt egen boblebukse og regntøy til barnet som barnet har der. 

Du kan forresten prøve å skrive en spesifisert liste om hva som er i bagen, så den blir lettere å pakke på søndagene, og send med så lite som mulig. Selv sender jeg med ett skift (to truser og sokkepar) og thats it. 

At far ikke har betalt bidrag har ingenting med saken å gjøre, det har vært din fulle rett fra dag 1 å søke om bidrag. 

Endret av Chablis
  • Liker 2
Skrevet

Hvis far ikke betaler bidrag, har vel ikke du noen plikt tilbake heller. Far får det han betaler for. Men hvis du skal tenke mer på barnet enn far, så kan det være greit å få med seg en ren truse og slikt småtteri.

Jeg synes ikke du skal begynne å lære opp far, skrive lister osv. Det er ikke så vanskelig å pakke en bag. Ta en samtale hvor du sier at du sender med rent undertøy og et skift, hvis mer trengs får han kjøpe selv. Han må gjerne betale bidrag, da vil dere spleise på yttertøy og barnet kan ta det med såfremt det kommer tilbake.

Du burde kreve bidrag via NAV så slipper du å ha det så trangt.

• Liker 4
Skrevet

sender jo med klær og yttertøy, men det er jeg som ender opp med å mangle klær da det alltid ligger noe igjen. så det er jo det som er problemet egentlig. jeg må kjøpe nytt til bruk her fordi far fyller opp skape hos seg.  og jeg har prøvd å si i fra men får bare beskjed om at halt er med. vil såklart ikke la barnet dra uten klær, men. det blir en evig ball. 

Skrevet

Her har far eget firma for å slippe bidrag.  Jeg sender ikke med noe som helst fordi han roter bort og ødelegger klær. Han har kjøpt eget tøy som er hos han. 

Anonymkode: a8d19...6a7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har far eget firma for å slippe bidrag.  Jeg sender ikke med noe som helst fordi han roter bort og ødelegger klær. Han har kjøpt eget tøy som er hos han. 

Du mener vel heller å si at farens firma ikke har stort nok overskudd til at han skal betale bidrag.  Det er jo noe helt annet enn at far har eget firma for å slippe bidrag!  Hvis barnet ditt er hos far f.eks. annen hver helg, er det du som skal sende med klær til barnet.,  Det er IKKE fars ansvar. 

Hvor infam kan man være...?  Ser du ikke at det går ut over barnet ditt?

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, ViljaH skrev:

Hvis far ikke betaler bidrag, har vel ikke du noen plikt tilbake heller. Far får det han betaler for. Men hvis du skal tenke mer på barnet enn far, så kan det være greit å få med seg en ren truse og slikt småtteri.

Jeg synes ikke du skal begynne å lære opp far, skrive lister osv. Det er ikke så vanskelig å pakke en bag. Ta en samtale hvor du sier at du sender med rent undertøy og et skift, hvis mer trengs får han kjøpe selv. Han må gjerne betale bidrag, da vil dere spleise på yttertøy og barnet kan ta det med såfremt det kommer tilbake.

Du burde kreve bidrag via NAV så slipper du å ha det så trangt.

Dette stemmer rett og slett ikke. Barnet trenger klær med seg på samvær uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis han ikke betaler bidrag trenger du ikke sende med noe, men igjen, det går kun utover barnet. Har du mulighet til å arve klær eller kjøpe en billig brukt klespakke, så kan det ligge fast hos far?

Anonymkode: a65a7...387

Skrevet

Si til han at han får velge mellom å sende tilbake alle klærne eller begynne å betale bidrag. Han velger nok det første. 

Anonymkode: 92180...e22

Skrevet
9 timer siden, Zienna skrev:

Du mener vel heller å si at farens firma ikke har stort nok overskudd til at han skal betale bidrag.  Det er jo noe helt annet enn at far har eget firma for å slippe bidrag!  Hvis barnet ditt er hos far f.eks. annen hver helg, er det du som skal sende med klær til barnet.,  Det er IKKE fars ansvar. 

Hvor infam kan man være...?  Ser du ikke at det går ut over barnet ditt?

Jeg mener det jeg skrev, han har hele barnets liv gjort alt han kunne for å ikke betale bidrag. Før han startet firma ble han en periode tvangstrukket, da syntes han det var helt ok å drapstrue meg. 

Dette er et barn han ønsket seg. Barnet har nå blitt 13 år og vil ikke til får lenger fordi han er en rass. 

Hvem er den infame sa du? 

Skrevet (endret)

Bidrag har ingen sammenheng med samvær eller samværsordning og øvrige plikter!! (I sammenhengen; utstyr , tilrettelegging o.l. )

De som tror det har noe å lære! 

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Gjest rabrabara
Skrevet

Nei! Ved å sende med alt og ikke kreve bidrag tillater du jo at dette fortsetter. Og det er i det lange løp ikke bra for noen av dere. Høres ut som han trenger en realitetsorientering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...