AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Skal ta nsb tog fra Norge til Gøteborg og å kjøpe en valp. Men hvordan fortoller jeg valpen hjemover på toget? Når toget krysser en landegrense? Er det lov med hund på det toget? Anonymkode: d7b0e...9e7
Nerine_ Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Her burde du lese deg opp litt, start med å lese denne.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 Fant ingenting om hvor tollen ligger? Hvilken tog stasjon? Anonymkode: d7b0e...9e7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fant ingenting om hvor tollen ligger? Hvilken tog stasjon? Anonymkode: d7b0e...9e7 Det er tollere som kommer ombord på toget, eller du blir stoppet på perrongen av sivile tollere på vei hjem. Jeg har tatt toget til Stockholm en del ganger, selv om det er mange år siden nå, og da kom tollerne og gikk gjennom toget underveis. Mens toget var i fart, sånn at ingen kunne prøve å hoppe av på stasjonen og komme seg ut og vekk fra tollen. Tollerne sjekker da bagasjen din og papirene dine. Jeg ble aldri bedt om pass, men jeg la merke til at alle mørkhudede i vognen ble det. Når du importerer en hund til Norge skal den være kuret med medisin mot revens lille bendelorm (eller hva det nå heter), men det er mulig det er unntak hvis det er en valp på 8 uker eller mindre. Mener å ha lest noe om det. Dette er du pliktig til å undersøke. Hvis du blir stoppet i tollen og ikke har dokumenter på at valpen har fått kuren til bestemte tider, så tar de hunden fra deg. Den kan bli avlivet eller du må betale karantene for den i ukesvis og månedsvis. Anonymkode: d835b...a47 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Så jeg kan fortolle valpen samtidig som jeg sitter på toget? Anonymkode: d7b0e...9e7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Jeg har aldri selv tatt med pass til meg selv når jeg reiser til Sverige. Vet at hunder alltid skal ha med pass. Anonymkode: d7b0e...9e7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Om du har alt "på stell" kan du fortolle valpen på toget om tollerne kommer ombord, ja. Men har du ikke det må valpen i karantene en stund (noe som koster en del) eller i verste fall blir den avlivet. Så sørg for å undersøke godt i forkant. Anonymkode: 020ed...8e9
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 1) Valpen må ha chip og pass 2) Valpen må være behandlet mot revens dvergbendelorm minst 24 timer før du kommer til norsk grense (Må gjøres i Sverige med attest fra svensk veterinær) 3) Valpen må ha helseattest ikke eldre enn 3 dager Anonymkode: edf0d...52e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Hvilken tog stasjon er tollen på? Anonymkode: d7b0e...9e7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken tog stasjon er tollen på? Anonymkode: d7b0e...9e7 Du kan treffe på norske tollere fra og med siste svenske stasjon før grensen og til du går av toget (og i noen tilfeller til du går ut av endestasjonen). Anonymkode: 05f83...b43
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 Hvorfor ringer du ikke tollvesenet og spør de om råd og retningslinjer? Da går alt riktig for seg, du får kanskje muligheten til å fylle ut evt papirer på forhånd og unngår usikkerhet og en dårlig opplevelse. Det kan også være lurt å snakke med Mattilsynet, da import av dyr er deres område. Anonymkode: d5e25...35d 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor ringer du ikke tollvesenet og spør de om råd og retningslinjer? Da går alt riktig for seg, du får kanskje muligheten til å fylle ut evt papirer på forhånd og unngår usikkerhet og en dårlig opplevelse. Det kan også være lurt å snakke med Mattilsynet, da import av dyr er deres område. Anonymkode: d5e25...35d Enig. Om tanken er å snike seg unna noen momskroner, så tenk igjen. Innkjøpsprisen på en hund er minimal i forhold til resten av hundeholdet. Det er greit å gjøre valpekjøpet ordentlig. Anonymkode: 05f83...b43
Zaga Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 (endret) Jeg vurderer også å få valp fra Sverige en gang siden det er flere kull derfra. Endret 4. februar 2019 av Zaga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå