Gå til innhold

Hva er poenget med å gå på kino med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går av og til på kino alene, og da merker jeg fort at jeg er en av de få som gjør dette. De fleste som går på kino kommer i grupper. Man er som oftest to eller flere som går i lag, men er det egentlig noe poeng i det? Med mindre man går ut og spiser før eller etter filmen, så er ikke kino noe særlig sosialt. Du kan ikke prate med noen under filmen uansett. Du sitter i et mørkt rom hvor du ikke kan prate med andre. 

Jeg hadde i alle fall ikke skjønt meg på noen som hadde invitert meg med på en date for å så dra med meg på kino. Da kan man jo ikke bli kjent. 

Ikke misforstå, jeg liker å gå på kino, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er tradisjon å dra med andre. 

Anonymkode: 3e988...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhh...jeg har vært mange ganger på gjeng-kino og venninne-kino og finner det masete og forstyrrende
for en god, avslappet filmopplevelse. Det blir så mye annet ala prating, fnising, andres behov...som jeg
helst vil slippe. Jeg har lyst til å fordype meg i filmen når jeg først drar på kino. Meg og filmen. :hjerte:
Jeg måtte velge og har i mange år valgt å gå alene. Trives veldig godt på dette viset og har ikke tenkt
en eneste gang at noen kanskje ville mene at dette var rart. Syns noen det, så må de få lov til det. 🍿:lillesky:

Skrevet

De få gangene jeg går på kino, går jeg som regel alene. Synes det er like greit, mindre pes med å finne ut når andre kan osv. Fordelen med å gå med andre, er at man kan "fordøye" filmen sammen etterpå. :)

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, FrankDrebin skrev:

De få gangene jeg går på kino, går jeg som regel alene. Synes det er like greit, mindre pes med å finne ut når andre kan osv. Fordelen med å gå med andre, er at man kan "fordøye" filmen sammen etterpå. :)

Dette er vel en stor del av årsaken til at mange liker å se film sammen med noen. En felles opplevelse som man kan bruke som grunnlag for samtale og fellesskap. For veldig mange er den følelsen av fellesskap viktigere enn filmen/opplevelsen i seg selv. 

Mange synes også at det er flaut/vanskelig å gå på kino alene, de tenker kanskje at det symboliserer at man ikke har noe sosialt liv, ikke har venner e.l. 

Jeg tar det ikke så nøye. Er det en film jeg vil se, som ingen jeg kjenner er interessert i, så går jeg alene. Har jeg en venn som vil se samme film, kan vi gå sammen hvis det passer sånn. Men jeg hadde nok heller gått alene enn med flere fnisete venninner som er mer opptatt av å tagge hverandre og filmen på Facebook for å vise at de har venner og kommer seg ut, enn av filmopplevelsen.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 18 går som regel alene, eller han går sammen med faren sin om far betaler 🙂

Mange som synes at det er roligere og mer behagelig å få sett en film i fred og ro.

Anonymkode: c7da6...ca0

Skrevet

Har helt sluttet å gå på kino. Ser heller filmen på video i ro og mak hjemme

Skrevet

Dele opplevelse sammen med noen andre, diskutere filmen etterpå. 

"Gjøre noe" som ikke krever eller koster noe særlig. Komme seg ut av huset en tur, lavterskel. 

Skrevet

Går både på kino alene og sammen med andre. Når det er sammen med andre er det gjerne kombinert med et restaurantbesøk, en roadtrip til nabobyen eller noe slik - også er det jo gøy å kunne snakke om filmen etterpå. Går egentlig for det meste på kino med samboeren - og da er det jo fordi vi begge har lyst til å se samme filmen. 

Men det går fint å gå på kino alene også da. 

Anonymkode: 53a0d...e61

Skrevet
57 minutter siden, charactouy skrev:

Dette er vel en stor del av årsaken til at mange liker å se film sammen med noen. En felles opplevelse som man kan bruke som grunnlag for samtale og fellesskap. For veldig mange er den følelsen av fellesskap viktigere enn filmen/opplevelsen i seg selv. 

Mange synes også at det er flaut/vanskelig å gå på kino alene, de tenker kanskje at det symboliserer at man ikke har noe sosialt liv, ikke har venner e.l. 

Jeg tar det ikke så nøye. Er det en film jeg vil se, som ingen jeg kjenner er interessert i, så går jeg alene. Har jeg en venn som vil se samme film, kan vi gå sammen hvis det passer sånn. Men jeg hadde nok heller gått alene enn med flere fnisete venninner som er mer opptatt av å tagge hverandre og filmen på Facebook for å vise at de har venner og kommer seg ut, enn av filmopplevelsen.

Er nok der det ligger, ja. Kan skjønne at noen kanskje føler at noen tror de ikke har et sosialt liv osv., men det bryr jeg meg ikke om, det er uansett fremmede mennesker jeg aldri har sett før, og aldri kommer til å se igjen, så hva de evt. måtte tenke om min sosiale status bryr jeg meg ikke noe om. :)

Skrevet
12 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Er nok der det ligger, ja. Kan skjønne at noen kanskje føler at noen tror de ikke har et sosialt liv osv., men det bryr jeg meg ikke om, det er uansett fremmede mennesker jeg aldri har sett før, og aldri kommer til å se igjen, så hva de evt. måtte tenke om min sosiale status bryr jeg meg ikke noe om. :)

Ja, selv synes jeg det ligger enorm frihet i å ikke være avhengig av andre for å skape de opplevelsene og det livet jeg ønsker. Jeg synes det er for dumt å gå glipp av en god film fordi jeg lar meg hemme av konstruerte sosiale normer.

Skrevet

På samme måte som en person raser over at samboeren gamer, men "se tv sammen" er helt ok.

Anonymkode: 13ec6...41e

Skrevet

Fordelen med å gå med noen er å ha noe å gjøre på mens reklamene fyker over skjermen. Litt kjedelig å sitte der alene da. Men utenom det, full 100% fokus på filmen! :) 

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Man gjør det for å dele en opplevelse og gjerne prate om filmen over en matbit etterpå.

Endret av BearMama
Skrevet

Jeg går aldri på kino siden jeg ikke har noen å gå på kino med. Er ikke lov å ta med hundene dit. Også tør jeg det ikke alene siden det er skummelt.

Skrevet

Å ikke å tørre å være alene handler om usikkerhet, det må skje noe heletiden. Ellers føler man seg usikker/alene.

Anonymkode: 7d671...8a2

Skrevet

Fordi de ønsker å ha noen å skravle med i løpet av filmen. Det er i alle fall min erfaring.     

Folk klarer rett og slett ikke holde kjeften sin, og bare følge med på ting som skjer... 

Anonymkode: 90eb5...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...