Gå til innhold

Barn som dusjer én gang i uken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det? Hvis barnet er 12 år, går på aktiviteter og sport flere ganger i uka, men altså bare dusjer én gang pr uke?

Anonymkode: d298d...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alt for sjeldent. Man bør dusje annen hver dag og de dagene man ikke dusjer bør man vaske seg med en klut de stedene som sola ikke skinner.

Blir barnet ivaretatt bra sånn ellers?

Anonymkode: 710ca...257

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er 12 år gammelt, så bør det forresten også bli lært opp til å bruke deodorant, og å vaske seg med en klut/dusje før den blir brukt. Tviler på at foreldrene til det barnet har lært barnet det, hvis det dusjer så sjeldent.

Anonymkode: 710ca...257

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er for lite. Har selv en jente på 11 som dusjer 3-4 ganger i uka. Småsøsknene hennes (barnehagebarn) bader som regel 2-3 ganger i uka, oftere om sommeren når de blir skitne, og av og til sjeldnere på vinteren. Men for store barn som går på aktiviteter synes jeg det er altfor lite med en ukentlig dusj.

Anonymkode: 6bbc6...062

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om barnet svetter mye, og om det vasker seg hver dag. Mine barn har eksem og dusjer en gang i uka, 11-åringen nå to. Jeg syns det er litt vanskelig, for seksåringen vrir jeg bare opp en klut til, gir henne i handa og sier «vask deg, husk der og der på kroppen».11-åringen gjør jeg jo ikke det med, og altfor ofte vet jeg at kroppsvæskene blir hoppet over. Det er ikke et problem nå, men kan bli det snart. 

Men rart barnet du nevner ikke dusjer etter sport?

Anonymkode: 3787c...c72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, alt for sjeldent. Min 12-åring dusjer annenhver dag og vasker seg de dagene hun ikke dusjer.

Anonymkode: ecb59...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for sjeldent. Da mine barn var små dusjet de bare 1 gang i uken (med mindre de var skitten/luktet), men da de begynte på skolen og aktiviteter, så måtte de dusje minimum annen hver dag. 

I den alderen begynner man jo virkelig å lukte også..

Anonymkode: 20084...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs om barnet svetter mye, og om det vasker seg hver dag. Mine barn har eksem og dusjer en gang i uka, 11-åringen nå to. Jeg syns det er litt vanskelig, for seksåringen vrir jeg bare opp en klut til, gir henne i handa og sier «vask deg, husk der og der på kroppen».11-åringen gjør jeg jo ikke det med, og altfor ofte vet jeg at kroppsvæskene blir hoppet over. Det er ikke et problem nå, men kan bli det snart. 

Men rart barnet du nevner ikke dusjer etter sport?

KroppsVASKEN, ikke kroppsvæskene, men det gir vel samme mening...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, be barnet om å ta med seg håndkle og såpe etter trening. Kjøp deodorant uten aluminium og. 

Anonymkode: 500d0...d8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Hadde krevd en dusj annenhver dag. Klarer ikke barnet å passe på det selv hadde jeg sørget for at barnet dusjet før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for sjeldent. Har ei som blir 12 i år,hun dusjer så og si hver dag. Gym to ganger i uka,trening fire dager i uka pluss kamper i helgene. 

I blant svømmehall i helger om ikke kamper.

Blir mye dusjing,men de lukter jo litt etter hard trening. Hun bruker Neutral og produkter uten parfyme. Har deodorant,men bruker ikke hver dag ennå. 

Anonymkode: e079e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel lite, særlig om han har begynt å svette, som man gjerne gjør når man nærmer seg puberteten. Men typisk snur det i 15-årsalderen, da skal de plutselig ha lange dusjer både sent og tidlig 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er for lite. Har ei på 13, hun trener 4 ganger i uka pluss gjerne minst en kamp i helga, så det er kanskje en dag eller to pr uke hun ikke dusjer... 

Ser for meg at håret blir fett også? Det starter jo gjerne i den alderen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk dusjer for mye i dag og vasker av det naturlige fettlaget som beskytter huden, meg selv inkludert da jeg sliter med ekstremt fet hodebunn og fet ansiktshud. Derimot synes jeg én gang i uka var litt lite, særlig når hun er fysisk aktiv. Man kan ta en lett dusj med såpe i armhuler og mellom rumpeballene (ikke vaske med såpe i og rundt vagina, bare vann!) etter trening og en grundigere dusj med vask av hår 1-3 ganger per uke, mer trengs ikke. 

Anonymkode: 0a157...e14

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte at håret er fett ja, og det lukter jo selvfølgelig fort. Dette er ikke mitt barn, men jeg vet med sikkerhet at det kun er én gang i uken. Datteren min sier hun blir mobbet, noe jeg har forstått er mye på grunn av den dårlige hygienen.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ofte at håret er fett ja, og det lukter jo selvfølgelig fort. Dette er ikke mitt barn, men jeg vet med sikkerhet at det kun er én gang i uken. Datteren min sier hun blir mobbet, noe jeg har forstått er mye på grunn av den dårlige hygienen.

Ts

Du kan jo ta dette opp med lærer så kan læreren ta dette opp med foreldrene. 

Anonymkode: 4f530...401

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sånn at det fører til noen sykdom. Så det er ikke farlig, er heller mer farlig å dusje for ofte. Det å ikke vaske fingrene ofte er mer viktig. Men å ikke dusje bort svetten etter hard fysisk trening kan faktisk gjøre en kvalm og gi hodepine. Vet ikke hvorfor men det sa min gymlærer på ungdomsskolen for ørten år siden og har testa at det kanskje stemmer.

Så dette her handler om det sosiale og det kommer til å gå utover denne 12 åringen etterhvert dersom han ikke forstår at det lukter stygt av han osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kikkana skrev:

Det er vel ikke sånn at det fører til noen sykdom. Så det er ikke farlig, er heller mer farlig å dusje for ofte. Det å ikke vaske fingrene ofte er mer viktig. Men å ikke dusje bort svetten etter hard fysisk trening kan faktisk gjøre en kvalm og gi hodepine. Vet ikke hvorfor men det sa min gymlærer på ungdomsskolen for ørten år siden og har testa at det kanskje stemmer.

Så dette her handler om det sosiale og det kommer til å gå utover denne 12 åringen etterhvert dersom han ikke forstår at det lukter stygt av han osv.

Jeg er mer redd for hva det vil gjøre med henne i det lange løp, mobbing er jo ikke akkurat det beste for selvbildet. Uten å si for mye, så er det kun moren som er i bildet, og jeg skjønner jo at det har blitt sånn på grunn av hennes oppdragelse, hva hun har lært datteren sin av hygiene osv. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2019 at 9:43 PM, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om det? Hvis barnet er 12 år, går på aktiviteter og sport flere ganger i uka, men altså bare dusjer én gang pr uke?

Finnes ingen fasit, spørs om håret ser veldig fett ut og om det lukter. Ansikt og føtter vaskes hver dag. Hender hyppig. Folk i dag dusjer for mye. Jenta mi på7 dusjer 1 gang i uka, gutten min på 5 dusjer sjeldnere, men vi er nøye med hender og ansikt. Nå om vintern føler jeg det går greit, vi dusjer mye mer om sommeren pga solkremkliss og generelt mer skitne kropper

Anonymkode: 3872d...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...