Gå til innhold

Skrive seg ut på eget ansvar - hvilken lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg fødte så var jeg på sykehuset i 9 dager tilsammen. 4 av dem før fødsel, men jeg lyttet til legene selvom det ikke var noe farlig fordi jeg ville lytte til noen som ønsket meg og mitt barn noe godt. Ingen nevnte noe rettigheter for meg heller da sånt ikke nevnes når noen prøver å gjøre ting for ditt eget beste! Ikke alle barne pleierne var hyggelige men det er måte på hva man skal ta seg nær av. I Norge så har vi heldigvis dyktige folk! Så løsning kunne du fått der og da om det var et så stort problem. 

At du blir furt fordi noen slenger litt med leppa er bare dumt, da slenger du enten tilbake eller klager på vedkommende med en eneste gang. Med mindre du faktisk har bedt om tilsnakk pga dine handlinger.

Jeg prøvde også å reise hjem, før fødsel. Men pga vannavgang så fikk jeg ikke lov. Men det var ikke snakk om at jeg skulle skylde på alt og alle som jobbet der. Jeg godtok det og lot det ligge med det!  Du fremstår som en veldig vanskelig person, det kommer ingenting godt ut av det. Vær glad barnet ditt er friskt og at sykehuset ønsket å sørge for at barnet var det før du dro! 

Sykehuset er tilogmed villige til å ta en prat med deg, for å få DEG til å føle deg bedre. Men utakknemlig er du, nei vet du hva voks nå opp før du for en bekjymringsmelding pga måten du oppfører deg på. 

Anonymkode: 0b811...391

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest gjennom pasientrettigheter på lovdata, men kan ikke finne noe som gjelder å skrive seg ut på eget ansvar. 

Jeg ble nemlig nektet å dra hjem fra sykehuset (ikke psykiatrisk), skal i møte med sykehuset nå og skulle gjerne hatt en paragraf å vise til. Har googlet meg opp og ned men finner altså nada. Noen som vet eller som kan hjelpe?

Anonymkode: 93106...cfc

Det er nok ikke alt i samfunnet som er lovregulert.

Du trenger ikke lovhjemmel for å kunne gå ut av sykehuset, men de ville trengt en lovhjemmel for å holde deg igjen. Det er bare å kle på seg og gå. Om helsepersonellet mener at dette vil være en stor helserisiko vil de nok kontakte barnevernet for at de midlertidig kan overta omsorgen for det, men du kan fortsatt bare ta på deg klærne dine å gå.

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du aner vel virkelig ingenting om det var forsvarlig eller ikke. Eneste grunn til at vi måtte bli på sykehuset (som de oppga som grunn) var at baby måtte veies og få mme, det kunne blitt gjort hjemme. 

Det er tydeligvis like vanskelig som for deg å slutte å avspore tråden. 

De ville veie baby selv nettopp for å observere! Er dette så utrolig vanskelig å forstå? Om de ikke hadde hatt behov for det hadde de jo sendt deg hjem. 

Skrevet

Konsentrer deg om det virkelige problemet - du opplevde å bli dårlig behandlet av personalet. Fikk ekle kommentarer og slik. Det er kritikkverdig.

At sykehuset holdt deg der to dager mer enn du ønsket og synes var nødvendig er neppe noen stor sak. De synes ikke det var noen god ide at du reiste hjem, og ville ha deg der noen dager ekstra. Hva er problemet med det? Selv om skulle ha vært   en «overdrivelse» fra deres side, så er det jo mye bedre at man er innlagt en dag eller to mer enn det som er absolutt nødvendig. Det er snakk om et par dager. Jeg forstår at du hadde det kjipt på barsel - men de holdt dere nok igjen for å være på den sikre siden. Vær heller takknemlig for det. Selv om du mistrivdes så er det tross alt bare snakk om to dager. Det er ingen stor greie i den store sammenhengen...

Anonymkode: e8ef4...bca

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da mistolket jeg innlegget ditt, for jeg ønsker ikke å ha med meg en advokat på møtet. Møtet er selvsagt ikke midt på natten heller, hvor får du det fra? Jeg startet tråden på kvelden fordi det er da jeg har mulighet til å være på mobilen men det var tydeligvis galt for flere her inne. 

Jeg var ikke klar over at advokater har døgnåpent slik som du sier, jeg trodde de hadde kontortid 8-16 som så mange andre.

du er i konstant forsvarsmodus i hele tråden og virker veldig var for kritikk. Litt dramatisk av deg? Kritiske og spisse bemerkninger fra ansatte er slett ikke ok!, Det er det du bør ha som hovedfokus under samtalen. Skal man jobbe på føden og med kvinner i en sårbar situasjon, der kvinner nettopp har født, hormonene svirrer og man er i en ekstra sårbar situasjon så må man ha personligheten til det. Og det er her du bør rette klagen. Ikke på at du ble holdt lenger enn du ville. De tok hensyn til barnet og når du i ettertid ser at det er fullstendig tåpelig å dra fram og tilbake til sykehuset hver 3t (snakk om stress for barnet) har du lite å banke i bordet med på den kanten. 

Anonymkode: cace8...fb6

• Liker 5
Skrevet
19 timer siden, Chablis skrev:

Dersom det var blodfortynnende (noe det ofte er) så gis dette ved injeksjoner og det er ikke noe hvem som helst kan sette uten en viss opplæring. 

Ikke for å være negativ, men jeg tror du bare skal glemme å få rett i mot sykehuset her når det er snakk om en barselsituasjon og spedbarn. Det kan være en million grunner til at de ikke lot deg dra, alt fra mistanke om psykose til behov for blodfortynnende. Det eneste du kan være helt sikker på er at de ikke holdt deg der for å være vanskelig, med den mangelen på senger det er på norske sykehus så kan jeg love deg at de som ligger der bør være der. 

Bruk heller energien din på babyen din. 

Jeg måtte sette blodfortynnende i magen selv to ganger om dagen i seks uker. Var aldri snakk om å få bli lenger på barsel på grunn av de sprøytene

Anonymkode: 8a0f9...62a

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte sette blodfortynnende i magen selv to ganger om dagen i seks uker. Var aldri snakk om å få bli lenger på barsel på grunn av de sprøytene

Anonymkode: 8a0f9...62a

Når det er snakk om 6 uker så skjønner jo de fleste at du ikke kan bli på sykehuset bare pga det, da får man opplæring og så tar man de hjemme. Orker man ikke å ta de selv så kan en hjemmehjelp ordnes. 

Endret av Chablis
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk heller ikke dra hjem fra barsel når jeg ønsket pga babyen. Han lå på vippen til å få gulsott. Det var jo forståelig. Så fort prøvene hans ble fine så dro vi. Jeg hadde det ikke bra på barsel, ingen hadde tid til å lære meg å amme og de var rett og slett frekke. Hjalp ikke hvor mange ganger jeg spurte, ingen hadde noen gang tid. Da kunne jeg like så godt dra hjem. 

Jeg har dratt fra sykehuset på eget ansvar. Legen ville ha meg på observasjon over natten, men jeg nektet. Sover så elendig på sykehus, så det orket jeg ikke. Og jeg følte meg helt fin. Jeg fikk bare beskjed om at det var opp til meg, ingen kunne holde meg igjen, men at jeg måtte ta kontakt om jeg ble dårlig igjen. Men da var det jo bare meg, ikke noe barn.

Anonymkode: 76d11...77a

• Liker 2
Skrevet

Det eneste som skjer er at forsikringselskapet kan nekte deg forsikring hvis noe skjer hjemme. Både mor og far jobber med forsikring og mor jobber i statens personansvarforsikring og sier at det er det DUMMESTE du kan gjøre om legene anbefaler deg å bli. Har en venninne som måtte betale flere hundre tusen for behandling da forsikringen ikke dekket det etter hun skrev seg ut mot legens anbefaling. 

Anonymkode: ca065...738

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

du er i konstant forsvarsmodus i hele tråden og virker veldig var for kritikk. Litt dramatisk av deg? Kritiske og spisse bemerkninger fra ansatte er slett ikke ok!, Det er det du bør ha som hovedfokus under samtalen. Skal man jobbe på føden og med kvinner i en sårbar situasjon, der kvinner nettopp har født, hormonene svirrer og man er i en ekstra sårbar situasjon så må man ha personligheten til det. Og det er her du bør rette klagen. Ikke på at du ble holdt lenger enn du ville. De tok hensyn til barnet og når du i ettertid ser at det er fullstendig tåpelig å dra fram og tilbake til sykehuset hver 3t (snakk om stress for barnet) har du lite å banke i bordet med på den kanten. 

Anonymkode: cace8...fb6

Hvis du har lest hele tråden har du kanskje fått med deg at jeg har beklaget til de som har oppfattet meg som krass? 

Og ja, jeg må si jeg blir irritert på folk som vet bedre når de kun kjenner til 1/10 av min og babys helsehistorikk og drar lange konklusjoner ut av dette. 

Men, på tlf har sykehuset innrømmet at fordi gulsotten var på vei ned, baby var i fin form og ikke slapp, og spiste godt hele tiden var det ikke noen grunn til å holde meg igjen. 

Det eneste jeg spurte om var hjelp til å finne lovverket rundt å skrive seg ut på eget ansvar. 

Så tenker jeg at vi ikke må glemme at det er lett å feiltolke ting som skrives på nett, både den ene og andre veien. 

Ellers må jeg takke for tips om å ha ansattes «stikk» som hovedfokus, det er også planen😉

• Liker 4
Skrevet

Ville absolutt hatt de ansattes stikk som hovedfokus her, og heller lagt til at det var grunnen til at du ønske å dra hjem tidligere. 

Jada, det er nye vanskelige pasienter på sykehus. Men man skal holde seg profesjonell. Så at de ansatte kommer med stikk til pasienter er ikke greit. 

Det er jo noe i det du sier, siden de faktisk har beklaget seg, hatt ett oppvaskmøte og vil ha deg inn til samtale. Det hadde de ikke gjort om de mente du tok helt feil. 

Oppdater oss gjerne om resultatet av møtet TS. 

Anonymkode: de01b...ff2

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest hele tråden har du kanskje fått med deg at jeg har beklaget til de som har oppfattet meg som krass? 

Og ja, jeg må si jeg blir irritert på folk som vet bedre når de kun kjenner til 1/10 av min og babys helsehistorikk og drar lange konklusjoner ut av dette. 

Men, på tlf har sykehuset innrømmet at fordi gulsotten var på vei ned, baby var i fin form og ikke slapp, og spiste godt hele tiden var det ikke noen grunn til å holde meg igjen. 

Det eneste jeg spurte om var hjelp til å finne lovverket rundt å skrive seg ut på eget ansvar. 

Så tenker jeg at vi ikke må glemme at det er lett å feiltolke ting som skrives på nett, både den ene og andre veien. 

Ellers må jeg takke for tips om å ha ansattes «stikk» som hovedfokus, det er også planen😉

Folk forteller deg gang på gang at du ikke trenger lovverk for å skrive deg ut på eget ansvar. Det er det du gjør når du sier "jeg hører hva du sier men velger å gå hjem uansett"

Du sier gjentatte ganger at du "selvfølgelig ikke bare gikk ut døra" men så vil du absolutt ha en paragraf som sier "du kan bare gå ut døra"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...