Gå til innhold

Skrive seg ut på eget ansvar - hvilken lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er dette å skrive til andre mennesker på nett? 

Som skrevet over her må jeg bare beklage hvis du også har opplevd meg som frekk, det har ikke vært meningen. Men i slike saker som dette er det selvsagt mye som ikke kommer frem av hensyn til å ikke bli gjenkjent og å dele hele historien på nett. 

Sykehuset har tatt kritikk på mange ting og har hatt et internt oppvaskmøte så i denne saken er det nok ikke bare jeg som har gjort feil. Flere her foreslo å bare gå ut døren, men jeg gjorde jo selvsagt ikke det! Jeg mener derimot at sykehuset skulle ha informert meg om muligheten til å skrive seg ut på eget ansvar når keg spurte om dette! Det er det som er sakens kjerne her. 

Anonymkode: 93106...cfc

De foreslå å bare gå ut av døren når de trodde det var deg de snakket om og ikke et spedbarn. Hadde du skre et seg ut på eget ansvar ville nok barnevernet blitt kontaktet.

Anonymkode: 9af2b...6f8

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke jeg lest gjennom alle svar, så svarer ut fra antagelser. 

Barnet under 16 har ikke samtykkekompetanse iht pas og brukerrettighetsloven kap 4. De kan holde barnet tilbake om det er medisinske grunner for det, om omsorgsperson ikke viser forståelse for barnets tilstand/behov for behandling eller om barnet har en omsorgsperson med rusproblemer og eller at det foreligger mistanke om manglende omsorgevne. 

Anonymkode: 7ad66...76f

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er ikke innblandet. Jeg ble behandlet forferdelig dårlig av barnepleierene og ønsket derfor å dra hjem etter to dager ( dagen man føder regnes ikke, men jeg født om morgenen så totalt tre dager), men måtte bli fem dager. 

At jeg ikke var egnet er tull og langt utenfor det jeg spør om. Baby skulle ha medisiner til hvert måltid, han la på seg fint og gikk ikke ned i vekt mer enn normalt men de nektet meg å dra hjem fordi han skulle måltidsveies. Jeg tilbydde meg å kjøpe babyvekt og følge med på vekten hans selv, eller å komme på sykehuset til hvert måltid for å veie, men heller ikke det ble godtatt. Fint om du slutter å avspore. 

Da er det barnelegene som ikke ville at barnet skulle hjem ...   de kunne ikke holdt deg tilbake om du valgte å reise hjem med barnet ....😊

Anonymkode: 014c0...7dd

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, duplexx skrev:

Okei.

Siden jeg kan litt om dette kan jeg dele med deg: du har ikke bestemmelsesretten på din side. Bare slutt å tro det. Ikke gidd engang. Beklager.

Sykehuset lot ikke baby dra, og de ønsket samtidig å holde igjen deg fordi du hadde melk de ønsket babyen skulle få.

Stkehuset ønsket selvfølgelig også heller ikke at babyen skulle frem og tilbake fra dette sykehuset hver tredje time - uansett hvor nære du bor.

Her har du verken loven eller skjønnet på din side, her er det sykehuset som handlet riktig.

Jeg ville lagt meg helt flat på det møtet, virkelig, så ikke sykehuset tror at du ikke forstår hvorfor du ikke fikk dra. Din mangel på innsikt og forståelse er absolutt bekymringsfullt. 

Du vet absolutt ingenting om jeg mangler innsikt eller ikke. Det jeg vet er at babyer blir svært påvirket av hvordan mor har det, har ikke mor det bra har heller ikke baby det bra. Hverken helsestasjonen eller noen andre er bekymret for min omsorgsevne. Du overanalysere det jeg skriver til de grader. 

Kanskje jeg ikke tenkte helt klart med å dra baby frem og tilbake på sykehuset hver tredje time, men det er ingenting som tilseier at jeg ikke skulle gi baby mme hjemme. Jeg ønsket så klart et friskt barn. 

Som skrevet tidligere har sykehuset allerede innrømmet flere feil og de har hatt et internt oppvaskmøte. Sorry å si det, men det hadfe de ikke giddet å tatt hvis jeg var så på jordet som du antyder.

• Liker 4
Skrevet

Har du tenkt over at de ikke ser noe feil i det hele tatt med å ikke la deg dra hjem? 

At deres interne oppvask var om de andre tingene du opplevde? 

For de andre tingene du opplevde et absolutt ikke greit, og det forstår jeg godt at de tar en skikkelig oppvask på. Men jeg klarer ikke å se at de har gjort noe feil angående tidligere utskrivelse, dessverre. 

Anonymkode: c3497...7a4

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg lest gjennom alle svar, så svarer ut fra antagelser. 

Barnet under 16 har ikke samtykkekompetanse iht pas og brukerrettighetsloven kap 4. De kan holde barnet tilbake om det er medisinske grunner for det, om omsorgsperson ikke viser forståelse for barnets tilstand/behov for behandling eller om barnet har en omsorgsperson med rusproblemer og eller at det foreligger mistanke om manglende omsorgevne. 

Anonymkode: 7ad66...76f

Takk for svar! Det har aldri vært mistanke om hverken rusproblemer eller manglende omsorgsevne. Bv har ikke vært inne i bildet, heller ingen bekymringsmelding fra sykehuset til bv. 

Det var snakk om å fortsette behandlingen av gulsott med mme hjemme samt måltidsveie han, som sykehuset ikke godtok. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det barnelegene som ikke ville at barnet skulle hjem ...   de kunne ikke holdt deg tilbake om du valgte å reise hjem med barnet ....😊

Anonymkode: 014c0...7dd

Takk for svar. Ja det var barnelegen som ikke ville barnet skulle hjem. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet absolutt ingenting om jeg mangler innsikt eller ikke. Det jeg vet er at babyer blir svært påvirket av hvordan mor har det, har ikke mor det bra har heller ikke baby det bra. Hverken helsestasjonen eller noen andre er bekymret for min omsorgsevne. Du overanalysere det jeg skriver til de grader. 

Kanskje jeg ikke tenkte helt klart med å dra baby frem og tilbake på sykehuset hver tredje time, men det er ingenting som tilseier at jeg ikke skulle gi baby mme hjemme. Jeg ønsket så klart et friskt barn. 

Som skrevet tidligere har sykehuset allerede innrømmet flere feil og de har hatt et internt oppvaskmøte. Sorry å si det, men det hadfe de ikke giddet å tatt hvis jeg var så på jordet som du antyder.

Ja. Og poenget er: du får ikke fortsette behandling hjemme alene ettersom sykehuset ikke syns det var godt nok.

HVORFOR vet ikke vi. Men det var sykehusets avgjørelse. Foreslår at du slår deg til ro med det. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at de ikke ser noe feil i det hele tatt med å ikke la deg dra hjem? 

At deres interne oppvask var om de andre tingene du opplevde? 

For de andre tingene du opplevde et absolutt ikke greit, og det forstår jeg godt at de tar en skikkelig oppvask på. Men jeg klarer ikke å se at de har gjort noe feil angående tidligere utskrivelse, dessverre. 

Anonymkode: c3497...7a4

Hun jeg pratet med på tlf som var sjef for barsel sa seg enig i at jeg skulle blitt informert om at jeg kunne skrive meg og barnet ut på eget ansvar, fordi gulsott og behandlingen av det ikke ansees som så alvorlig at de kunne holdt oss tilbake eller meldt til bv. Så jo, sykehuset innrømmer feil også der. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, duplexx skrev:

Ja. Og poenget er: du får ikke fortsette behandling hjemme alene ettersom sykehuset ikke syns det var godt nok.

HVORFOR vet ikke vi. Men det var sykehusets avgjørelse. Foreslår at du slår deg til ro med det. 

Men så har jeg vel aldri bedt om at dere skal begrunne det heller? Jeg spurte om hjelp til lovverket rundt dette. 

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet

Noen ganger skyldes gulsott hos nyfødte en underliggende sykdom, slik som en infeksjon eller en tilstand som kalles rhesus sykdom. 

Pga dette må mange barn født med gulsott være under observasjon første uken. Det ville ikke vært ok at du selv skulle opptret som lege/pleier og observert barnet selv da du er i en sårbar situasjon etter fødsel, og ikke har kunnskap og vet hva du skal se etter uten utdanning innen barnehelse. 

Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Noen ganger skyldes gulsott hos nyfødte en underliggende sykdom, slik som en infeksjon eller en tilstand som kalles rhesus sykdom. 

Pga dette må mange barn født med gulsott være under observasjon første uken. Det ville ikke vært ok at du selv skulle opptret som lege/pleier og observert barnet selv da du er i en sårbar situasjon etter fødsel, og ikke har kunnskap og vet hva du skal se etter uten utdanning innen barnehelse. 

Det er i dag standard prosedyre for alle gravide å bli testet for blodtype tidlig i svangerskapet. Så rhesus sykdom var allerede avkreftet for mange uker siden da jeg fikk bekreftet at vi hadde samme blodtype. 

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i dag standard prosedyre for alle gravide å bli testet for blodtype tidlig i svangerskapet. Så rhesus sykdom var allerede avkreftet for mange uker siden da jeg fikk bekreftet at vi hadde samme blodtype. 

Nå er ikke rhesus eneste grunn til at mange må ligge til observasjon heller. 

Skrevet

Om det ikke har vært levert bekymringsmelding til barnevernet så kommer du før eller siden til å krangle deg til en, Ts.

Anonymkode: b881d...468

• Liker 9
Skrevet

Noen ting er det faktisk best å la fare, TS. Du og barnet er ikke utsatt for feilbehandling, men det motsatte. Dere ble ønsket beholdt for ekstra oppfølging og ivaretakelse av barnet. Å lage sak av dette er unødvendig og skaper bare et bilde av deg som vanskelig. 

Hadde du beskrevet feilbehandling skulle du selvfølgelig gått videre med det, men dette er en liten fillesak i ditt og barnets liv som du med fordel kan la ligge.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, førstedamen skrev:

Nå er ikke rhesus eneste grunn til at mange må ligge til observasjon heller. 

Det er jeg også full klar over, men alle blodprøver ble tatt som de skulle og viste ingenting annet galt enn kun gulsotten. Det ble testet første dagen de mistenkte gulsott, prøvene som ble tatt etterpå var kun for å kontrollere at verdiene sank som de skulle. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så har jeg vel aldri bedt om at dere skal begrunne det heller? Jeg spurte om hjelp til lovverket rundt dette. 

DU har ikke lovverket på din side i denne saken. Det har sykehuset. 

Skrevet
7 minutter siden, Ulven skrev:

Noen ting er det faktisk best å la fare, TS. Du og barnet er ikke utsatt for feilbehandling, men det motsatte. Dere ble ønsket beholdt for ekstra oppfølging og ivaretakelse av barnet. Å lage sak av dette er unødvendig og skaper bare et bilde av deg som vanskelig. 

Hadde du beskrevet feilbehandling skulle du selvfølgelig gått videre med det, men dette er en liten fillesak i ditt og barnets liv som du med fordel kan la ligge.

Jeg har heller ikke påstått at jeg ble utsatt for feilbehandling, men at jeg skulle ønske sykehuset informerte meg om rettighetene mine til å skrive ut både meg og barnet på eget ansvar, slik som de er pliktige til. 

Jeg legger selvsagt ikke ut hele helsehistorikken min på nett og det er derfor mye om oppholdet heller ikke kommer frem. Hvis du har lest i tråden vil du se at det er flere ting ved oppholdet på barsel som jeg reagerte på. 

Jeg tok en tlf til barsel og det var de som foreslo et møte for å snakke ut om oppholdet, og se på hvilke feil som er gjort fra sykehuset sin side. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, duplexx skrev:

DU har ikke lovverket på din side i denne saken. Det har sykehuset. 

Det har de faktisk ikke. De er pliktige til å opplyse om pasientenes rettigheter. Foreslår at du kommer deg ut av tråden hvis du ikke slutter å krangle og kverulere

• Liker 1
Skrevet

Men er du ikke i ettertid glad for at de gjorde dette? Du sier jo selv at å dra baby frem og tilbake hver 3 time døgnet rundt kanskje ikke hadde vært så lurt.. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...