Gå til innhold

Skrive seg ut på eget ansvar - hvilken lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er ikke innblandet. Jeg ble behandlet forferdelig dårlig av barnepleierene og ønsket derfor å dra hjem etter to dager ( dagen man føder regnes ikke, men jeg født om morgenen så totalt tre dager), men måtte bli fem dager. 

At jeg ikke var egnet er tull og langt utenfor det jeg spør om. Baby skulle ha medisiner til hvert måltid, han la på seg fint og gikk ikke ned i vekt mer enn normalt men de nektet meg å dra hjem fordi han skulle måltidsveies. Jeg tilbydde meg å kjøpe babyvekt og følge med på vekten hans selv, eller å komme på sykehuset til hvert måltid for å veie, men heller ikke det ble godtatt. Fint om du slutter å avspore. 

Anonymkode: 93106...cfc

Så det var barnets helse som var grunn til at de holdt igjen, ikke din.

Nei, dette skal du bare gi opp. 

• Liker 19
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelp, men dette gjelder de som ikke har damtykkekompetanse, noe jeg hadde😉

Les den igjen du. Barnet ditt har ikke samtykkekompetanse. 

Anonymkode: 26f2f...4c9

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

Dersom det var blodfortynnende (noe det ofte er) så gis dette ved injeksjoner og det er ikke noe hvem som helst kan sette uten en viss opplæring. 

Ikke for å være negativ, men jeg tror du bare skal glemme å få rett i mot sykehuset her når det er snakk om en barselsituasjon og spedbarn. Det kan være en million grunner til at de ikke lot deg dra, alt fra mistanke om psykose til behov for blodfortynnende. Det eneste du kan være helt sikker på er at de ikke holdt deg der for å være vanskelig, med den mangelen på senger det er på norske sykehus så kan jeg love deg at de som ligger der bør være der. 

Bruk heller energien din på babyen din. 

Som jeg har svart noen andre her, så ønsket jeg å dra fordi jeg ble behandlet forferdelig dårlig av personalet. De gjorde narr av meg, kom med stygge kommentarer, gjorde ikke undersøkelser de skulle på meg etter fødsel +++. 

Baby hadde litt gulsott (godt under maksvekten) og skulle derfor få 10 Ml nutramigen til hvert måltid, noe jeg er kapabel til å gi selv. Tilbydde meg å kjøpe nutramigen for å gi selv og babyvekt for at jeg skulle følge med på vektoppgangen (han gikk ikke ned mer enn normalt i vekt og spiste godt til hvert måltid). Eller å komme på sykehuset til hvert måltid så de på barsel kunne måltidsveie og gi nutramigen, men de nektet. 

Det har vært internt oppvaskmøte etter oppholdet mitt på barsel, så nå skal jeg i møte med de. Derfor jeg ønsket lovverk jeg kan slå i bordet med. Ikke snakk om medisiner til meg eller noe blodfortynnende. Jeg fikk ikke engang lov til å dra på butikken for å kjøpe ammeinnlegg da jeg gikk tom etter et par dager, og jeg fikk heller ikke tilbud om det på barsel. Måtte sende en venninne. Jeg synes barsel har gjort seg svært vanskelige i denne situasjonen på flere områder. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les den igjen du. Barnet ditt har ikke samtykkekompetanse. 

Anonymkode: 26f2f...4c9

Det er jeg fullt klar over, men barn går ikke innunder den paragrafen. Jeg har samtykkekompetanse fordi jeg har foreldreansvar, så det du skriver stemmer ikke. 

Kreftsyke barn får behandling hjemme. Det var ingenting som tilsa at jeg ikke kunne gi medisinene/mme hjemme. 

Skrevet

Det blir pasientrettighetsloven. Man har rett til å takke nei til behandling som tilbys. Og det skal være ganske alvorlig før de kan holde deg igjen med tvang. I tillegg krav til at de diskuterer med deg og vurderer alternativer. Hvis du vil ha bistand kan du jo høre med pasientombudet heller enn Kvinneguiden. Mange sprø folk her. 

Anonymkode: 7bdb2...8f6

• Liker 6
Skrevet

Var det på kk i på Haukeland forresten? Bare av nysgjerrighet.. har dårlige erfaringer med de selv. 

Skrevet
9 minutter siden, Chablis skrev:

Nei, de holder ikke igjen barnet men de har direktelink til barnevernet, og de kommer på flekken dersom sykehuset anser at du som forelder truer barnets helse ved å ikke ta i mot nødvendig helsehjelp. Og barnevernet kan holde igjen barn. 

Det var ikke snakk om å avslutte barnets behandling. Det var snakk om å fortsette behandlingen hjemme, eller å få sove hjemme men fortsette behandlingen på sykehuset. 

Moren min har jobbet i helsevesenet i 40 år og er enig med meg i denne saken, det finnes utallige foreldre som har skrevet ut seg selv og barn uten at bv kobles inn. Men hun vet ikke lovverket rundt dette.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg fullt klar over, men barn går ikke innunder den paragrafen. Jeg har samtykkekompetanse fordi jeg har foreldreansvar, så det du skriver stemmer ikke. 

Kreftsyke barn får behandling hjemme. Det var ingenting som tilsa at jeg ikke kunne gi medisinene/mme hjemme. 

Du har ikke samtykkekompetanse for eget barn bare fordi du har foreldreansvar når barnet er sykt og trenger helsehjelp.

Mitt barn ble født med veldig lav feber - jeg kunne bare glemme å dra hjem selv om ungen en time etterpå var helt frisk og fin, ikke noe galt.

Sykehuset har også et ansvar. Jeg måtte gjerne dra, men fikk ikke ta med baby. Var ikke noe å lure på, så jeg ble.

Jeg forstår ikke hvorfor du lager et helvete av noe som sier seg selv. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir pasientrettighetsloven. Man har rett til å takke nei til behandling som tilbys. Og det skal være ganske alvorlig før de kan holde deg igjen med tvang. I tillegg krav til at de diskuterer med deg og vurderer alternativer. Hvis du vil ha bistand kan du jo høre med pasientombudet heller enn Kvinneguiden. Mange sprø folk her. 

Takk for svar. Da skal jeg høre med pasientombudet. Hehe, ja det er helt sant😂

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var ikke snakk om å avslutte barnets behandling. Det var snakk om å fortsette behandlingen hjemme, eller å få sove hjemme men fortsette behandlingen på sykehuset. 

Moren min har jobbet i helsevesenet i 40 år og er enig med meg i denne saken, det finnes utallige foreldre som har skrevet ut seg selv og barn uten at bv kobles inn. Men hun vet ikke lovverket rundt dette.

Tydeligvis så syntes ikke sykehuset at du var kapabel til dette da, av grunner vi bare kan spekulere i.

Når de holder deg på sykehuset så er det en grunn til det, og når det gjelder et sykt spedbarn så vil de gudskjelov være grundig. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, duplexx skrev:

Du har ikke samtykkekompetanse for eget barn bare fordi du har foreldreansvar når barnet er sykt og trenger helsehjelp.

Mitt barn ble født med veldig lav feber - jeg kunne bare glemme å dra hjem selv om ungen en time etterpå var helt frisk og fin, ikke noe galt.

Sykehuset har også et ansvar. Jeg måtte gjerne dra, men fikk ikke ta med baby. Var ikke noe å lure på, så jeg ble.

Jeg forstår ikke hvorfor du lager et helvete av noe som sier seg selv. 

Jeg fikk heller ikke lov til å dra hjem selv. Jeg spurte feks om lov til å gå på butikken for å kjøpe ammeinnlegg men ble nektet fordi det var «mor og barn-vennlig sykehus» hvor man skal passe på baby selv, så å få dra hjem uten baby var uaktuelt. Barnet var ikke sykt i den forstand. Les gjerne hele tråden før du kommenterer

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest gjennom pasientrettigheter på lovdata, men kan ikke finne noe som gjelder å skrive seg ut på eget ansvar. 

Jeg ble nemlig nektet å dra hjem fra sykehuset (ikke psykiatrisk), skal i møte med sykehuset nå og skulle gjerne hatt en paragraf å vise til. Har googlet meg opp og ned men finner altså nada. Noen som vet eller som kan hjelpe?

Du trenger ingen paragraf å vise til. 

Legen, derimot, må vise til grunnlaget for å beholde deg på sykehuset. Mangler du samtykkekompetanse eller andre grunner tilsier at du ikke forstår alvoret i situasjonen din, så skal legen tilkalle psykiatrien og få deg vurdert. Mener psykiateren at det er grunn for å holde deg med tvang, så blir dette gjort med vedtak der og da. 

Ser noen gir deg råd om å spasere ut av sykehuset, uten noen diskusjon. Da kan du forvente at politiet blir varslet. Det er vel en grunn til at legene vil holde deg innlagt? Det ksoter tross alt en formue å ha folk innlagt på sykehuset, og dem man kan skrive ut, de skriver man ut, uansett tid på døgnet.

Anonymkode: 09267...eb0

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

Tydeligvis så syntes ikke sykehuset at du var kapabel til dette da, av grunner vi bare kan spekulere i.

Når de holder deg på sykehuset så er det en grunn til det, og når det gjelder et sykt spedbarn så vil de gudskjelov være grundig. 

Hva sykehuset synes blir bare spekulasjoner fra din side. Dette er så dumt at det ikke fortjener et svar. 

Hvis du leser hva jeg har skrevet var det snakk om gulsott som skulle behandles med mme. 

Skrevet

Jeg fikk heller ikke lov til å dra hjem selv. Jeg spurte feks om lov til å gå på butikken for å kjøpe ammeinnlegg men ble nektet fordi det var «mor og barn-vennlig sykehus» hvor man skal passe på baby selv, så å få dra hjem uten baby var uaktuelt. Barnet var ikke sykt i den forstand. Les gjerne hele tråden før du kommenterer

Har lest hele. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke forstår.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ingen paragraf å vise til. 

Legen, derimot, må vise til grunnlaget for å beholde deg på sykehuset. Mangler du samtykkekompetanse eller andre grunner tilsier at du ikke forstår alvoret i situasjonen din, så skal legen tilkalle psykiatrien og få deg vurdert. Mener psykiateren at det er grunn for å holde deg med tvang, så blir dette gjort med vedtak der og da. 

Ser noen gir deg råd om å spasere ut av sykehuset, uten noen diskusjon. Da kan du forvente at politiet blir varslet. Det er vel en grunn til at legene vil holde deg innlagt? Det ksoter tross alt en formue å ha folk innlagt på sykehuset, og dem man kan skrive ut, de skriver man ut, uansett tid på døgnet.

Takk for et ordentlig svar! Nei selvsagt spaserte jeg ikke ut av sykehuset. Behandlingen som ble gitt var mme etter hver amming samt måltidsveing av barnet for å sjekke at han fikk nok mat. Han gikk fint opp i vekt og spiste bra. 

Jeg sliter også med å forstå hvorfor sykehuset absolutt skulle holde meg igjen, regner med å få svar på det i møtet. Det var heller ikke noe psykiatri i bildet

• Liker 2
Skrevet

Dette er garantert en av de sakene på KG der det er myyyye vi ikke får vite. Men uansett om du har samtykkekompetanse til å skrive ut deg selv ts, så anser altså ikke sykehuset det som trygt at babyen drar hjem. Merkelig at du ikke setter en nyfødts behov forran din egne må jeg si, de fleste ville vel gjort alt for å høre på sykehuset i en slik situasjon. 

Det skrev jeg før TS gadd å informere om at det ikke bare gjaldt henne, men også en nyfødt. 

Anonymkode: d0632...e37

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sykehuset synes blir bare spekulasjoner fra din side. Dette er så dumt at det ikke fortjener et svar. 

Hvis du leser hva jeg har skrevet var det snakk om gulsott som skulle behandles med mme. 

Det jeg leser er et barn som trengte medisinsk behandling ved hvert måltid, som med nyfødte ofte er annenhver time døgnet rundt. 

Jeg leser også at sykehuset ikke ville skrive dere ut pga dette. Og ønsket ikke at du skulle behandle baby på egenhånd. 

Dette er fakta du selv har gitt. 

Så kommer da mine meninger, og mitt hovedpoeng er at de holder deg ikke på sykehuset såfremt det ikke virkelig er nødvendig, så derfor tror jeg du maler på litt her, og utelater deler av denne historien. Noe som selvfølgelig er din hele og fulle rett. 

• Liker 8
Skrevet

Takk for et ordentlig svar! Nei selvsagt spaserte jeg ikke ut av sykehuset. Behandlingen som ble gitt var mme etter hver amming samt måltidsveing av barnet for å sjekke at han fikk nok mat. Han gikk fint opp i vekt og spiste bra. 

Jeg sliter også med å forstå hvorfor sykehuset absolutt skulle holde meg igjen, regner med å få svar på det i møtet. Det var heller ikke noe psykiatri i bildet

I innlegg #19 sier du det var snakk om medisin ved hvert måltid. 

Nå må du holde styr på historien din her.. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her skriver du om medisiner:

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var snakk om medisiner som kunne taes på egen hånd. Ingen som skulle behandle meg hjemme. 

Anonymkode: 8ff49...3bc

• Liker 3
Skrevet

Dette er garantert en av de sakene på KG der det er myyyye vi ikke får vite. Men uansett om du har samtykkekompetanse til å skrive ut deg selv ts, så anser altså ikke sykehuset det som trygt at babyen drar hjem. Merkelig at du ikke setter en nyfødts behov forran din egne må jeg si, de fleste ville vel gjort alt for å høre på sykehuset i en slik situasjon. 

Det skrev jeg før TS gadd å informere om at det ikke bare gjaldt henne, men også en nyfødt. 

Anonymkode: d0632...e37

Selvsagt, jeg legger ikke ut hele helsehustorien til meg og barnet på nett. Det var aldri snakk om å avslutte behandlingen baby fikk med mme, men å gi dette hjemme. Jeg spurte kun om hjelp til å finne lovverk på dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...