AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Har lest gjennom pasientrettigheter på lovdata, men kan ikke finne noe som gjelder å skrive seg ut på eget ansvar. Jeg ble nemlig nektet å dra hjem fra sykehuset (ikke psykiatrisk), skal i møte med sykehuset nå og skulle gjerne hatt en paragraf å vise til. Har googlet meg opp og ned men finner altså nada. Noen som vet eller som kan hjelpe? Anonymkode: 93106...cfc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Med mindre de fysisk holdt deg tilbake så var det jo bare å gå ut. Hvis legen mener det ikke er forsvarlig å skrive deg ut så er ikke han/hun pålagt å gjøre det heller, men så lenge de ikke holder deg fast er det jo bare å spasere ut på eget ansvar. Anonymkode: d0632...e37 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Dette skjedde for et halvt år siden. Jeg spurte om det var mulig å få dra hjem, men det sa de at det ikke var. I ettertid har jeg skjønt at man kan skrive seg ut på eget ansvar men finner ikke ut hvor dette står 2 minutter siden, Chablis skrev: Hvorfor vil de ikke skrive deg ut? Anonymkode: 93106...cfc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Hvorfor vil du absolutt skrive deg ut hvis de mener at du ikke er klar for det? Har du problemer med å tilpasse deg i samfunnet? Anonymkode: 41fe2...ec4 3
Chablis Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette skjedde for et halvt år siden. Jeg spurte om det var mulig å få dra hjem, men det sa de at det ikke var. I ettertid har jeg skjønt at man kan skrive seg ut på eget ansvar men finner ikke ut hvor dette står Anonymkode: 93106...cfc Tror det kommer veldig an på hva grunnen til innleggelse er. Hvorfor lurer du egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre de fysisk holdt deg tilbake så var det jo bare å gå ut. Hvis legen mener det ikke er forsvarlig å skrive deg ut så er ikke han/hun pålagt å gjøre det heller, men så lenge de ikke holder deg fast er det jo bare å spasere ut på eget ansvar. Anonymkode: d0632...e37 Jeg spurte om å få dra hjem men de nektet. Ble lovt å få reise hjem «i morgen» flere dager på rad. Dette var på barselavdelingen og jeg reiste ikke hjem når de nektet meg det. I ettertid har jeg skjønt at jeg kunne skrevet meg ut på eget ansvar men finner ikke noe lovverk på dette. Skal i møte med sykehuset nå og trenger noe å slå i bordet med. Anonymkode: 93106...cfc
Chablis Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Kanskje du finner noe her, under kapittel 4A https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63#KAPITTEL_5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du absolutt skrive deg ut hvis de mener at du ikke er klar for det? Har du problemer med å tilpasse deg i samfunnet? Anonymkode: 41fe2...ec4 For noen antagelser. Jeg har ikke problemer med å tilpasse meg i samfunnet men ønsket å dra hjem fra barsel da jeg ikke så noen grunn til å bli værende, og jeg kunne fint fortsatt behandlingen hjemme. Det nektet de. Anonymkode: 93106...cfc 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte om å få dra hjem men de nektet. Ble lovt å få reise hjem «i morgen» flere dager på rad. Dette var på barselavdelingen og jeg reiste ikke hjem når de nektet meg det. I ettertid har jeg skjønt at jeg kunne skrevet meg ut på eget ansvar men finner ikke noe lovverk på dette. Skal i møte med sykehuset nå og trenger noe å slå i bordet med. Anonymkode: 93106...cfc Etter barsel?! Da kan du ikke skrive deg ut på eget ansvar, fordi det er ikke bare du som reiser, men babyen å. Da må du pent vente til det er forsvarlig å reise hjem. Anonymkode: e1dcd...3b4 14
Chablis Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte om å få dra hjem men de nektet. Ble lovt å få reise hjem «i morgen» flere dager på rad. Dette var på barselavdelingen og jeg reiste ikke hjem når de nektet meg det. I ettertid har jeg skjønt at jeg kunne skrevet meg ut på eget ansvar men finner ikke noe lovverk på dette. Skal i møte med sykehuset nå og trenger noe å slå i bordet med. Anonymkode: 93106...cfc Dersom dette også gjaldt det nyfødte barnet så tror jeg det går på litt andre paragrafer, da barnet selv ikke kan bestemme. Usikker på om sykehus kan holde igjen barn, men tror de har mer rett til det enn deg som voksen. Hvorfor ikke bare akseptere at de vet mer enn deg og ønsket det beste for din helse? Vanligvis klager folk for å bli kastet ut av sykehuset så når de holder deg der så lenge vil jeg tro de har tungtveiende grunner. 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: For noen antagelser. Jeg har ikke problemer med å tilpasse meg i samfunnet men ønsket å dra hjem fra barsel da jeg ikke så noen grunn til å bli værende, og jeg kunne fint fortsatt behandlingen hjemme. Det nektet de. Anonymkode: 93106...cfc De hadde vel ikke kapasitet til å behandle deg hjemme, da. Anonymkode: 8ff49...3bc 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Chablis skrev: Kanskje du finner noe her, under kapittel 4A https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63#KAPITTEL_5 Takk for hjelp, men dette gjelder de som ikke har damtykkekompetanse, noe jeg hadde😉 Anonymkode: 93106...cfc
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De hadde vel ikke kapasitet til å behandle deg hjemme, da. Anonymkode: 8ff49...3bc Det var snakk om medisiner som kunne taes på egen hånd. Ingen som skulle behandle meg hjemme. Anonymkode: 93106...cfc
Ullvott Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 Jeg tror du må se til Pasientrettighetsloven § 4-1, som handler om samtykke. Så lenge man ikke er innlagt under tvang skal du som pasient samtykke til behandling. Du har rett til å trekke samtykket ditt (som du i praksis gjør hvis du reiser hjem før tiden), men da skal sykehuset informere deg om mulige konsekvenser av dette. Kap 4a handler om pasienter uten samtykkekompetanse. Det er noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #16 Skrevet 31. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var snakk om medisiner som kunne taes på egen hånd. Ingen som skulle behandle meg hjemme. Anonymkode: 93106...cfc Da var du vel rett og slett ikke egnet og klar for å reise hjem med baby på noen dager da. Hvor lenge var du innlagt? Er BV inni bildet? Anonymkode: 41fe2...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #17 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Chablis skrev: Dersom dette også gjaldt det nyfødte barnet så tror jeg det går på litt andre paragrafer, da barnet selv ikke kan bestemme. Usikker på om sykehus kan holde igjen barn, men tror de har mer rett til det enn deg som voksen. Hvorfor ikke bare akseptere at de vet mer enn deg og ønsket det beste for din helse? Vanligvis klager folk for å bli kastet ut av sykehuset så når de holder deg der så lenge vil jeg tro de har tungtveiende grunner. Dette blir utenfor tema, jeg spør om hjelp til å finne lovverket rundt dette, ikke synsing eller kommentarer fra deg om at sykehuset vet best. De kan ikke holde igjen barn, men jeg som har foreldreansvar skal kunne skrive ut både meg og barnet på eget ansvar dersom ikke liv er i fare (noe det ikke var). Jeg kunne som sagt fint fortsatt medisineringen hjemme, men de nektet Anonymkode: 93106...cfc
Chablis Skrevet 31. januar 2019 #18 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var snakk om medisiner som kunne taes på egen hånd. Ingen som skulle behandle meg hjemme. Anonymkode: 93106...cfc Dersom det var blodfortynnende (noe det ofte er) så gis dette ved injeksjoner og det er ikke noe hvem som helst kan sette uten en viss opplæring. Ikke for å være negativ, men jeg tror du bare skal glemme å få rett i mot sykehuset her når det er snakk om en barselsituasjon og spedbarn. Det kan være en million grunner til at de ikke lot deg dra, alt fra mistanke om psykose til behov for blodfortynnende. Det eneste du kan være helt sikker på er at de ikke holdt deg der for å være vanskelig, med den mangelen på senger det er på norske sykehus så kan jeg love deg at de som ligger der bør være der. Bruk heller energien din på babyen din. 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #19 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da var du vel rett og slett ikke egnet og klar for å reise hjem med baby på noen dager da. Hvor lenge var du innlagt? Er BV inni bildet? Anonymkode: 41fe2...ec4 Barnevernet er ikke innblandet. Jeg ble behandlet forferdelig dårlig av barnepleierene og ønsket derfor å dra hjem etter to dager ( dagen man føder regnes ikke, men jeg født om morgenen så totalt tre dager), men måtte bli fem dager. At jeg ikke var egnet er tull og langt utenfor det jeg spør om. Baby skulle ha medisiner til hvert måltid, han la på seg fint og gikk ikke ned i vekt mer enn normalt men de nektet meg å dra hjem fordi han skulle måltidsveies. Jeg tilbydde meg å kjøpe babyvekt og følge med på vekten hans selv, eller å komme på sykehuset til hvert måltid for å veie, men heller ikke det ble godtatt. Fint om du slutter å avspore. Anonymkode: 93106...cfc
Chablis Skrevet 31. januar 2019 #20 Skrevet 31. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir utenfor tema, jeg spør om hjelp til å finne lovverket rundt dette, ikke synsing eller kommentarer fra deg om at sykehuset vet best. De kan ikke holde igjen barn, men jeg som har foreldreansvar skal kunne skrive ut både meg og barnet på eget ansvar dersom ikke liv er i fare (noe det ikke var). Jeg kunne som sagt fint fortsatt medisineringen hjemme, men de nektet Anonymkode: 93106...cfc Nei, de holder ikke igjen barnet men de har direktelink til barnevernet, og de kommer på flekken dersom sykehuset anser at du som forelder truer barnets helse ved å ikke ta i mot nødvendig helsehjelp. Og barnevernet kan holde igjen barn. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå