Gå til innhold

7-åringen har begynt å lukte svette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 8 år i april. Kjente det når jeg koste med henne når hun skulle legge seg i dag. Luktet ikke voldsomt, men jeg kjente det. Er ikke det tidlig? 

Søstera husker jeg at begynte å lukte i 8-års alder, og jeg syns det var tidlig.

Begynner dere med deodorant så tidlig, eller bare god vask under armene hver dag?

Anonymkode: e12f6...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Preteens kan lukte. Hun får bruke en mild deodorant. 

Skrevet

Jeg har en 8-åring som for ca 1 år siden begynte å bli skikkelig svett under armene til tider. Han begynte etter hvert å bemerke det selv, han likte det ikke. Han gikk og vasket seg under armene når han syns det ble for vått. Etter hvert kunne jeg kjenne en svak, svak lukt også. Vi kjøpe han en mild og parfymert deodorant. Han husker ikke på å bruke det hver dag og det er nå greit siden han ikke svetter/lukter som en voksen akkurat. Tenker det er greit å innføre deo når de trenger det. Gav han instruksjoner om hvor og når det skal brukes, og hvordan deodorant fungerer. 

Anonymkode: 656fc...d03

• Liker 2
Skrevet

Ok, da skal jeg kjøpe en mild deodorant til henne. Hvilken deodorant er både mild, men litt parfymert?

ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da skal jeg kjøpe en mild deodorant til henne. Hvilken deodorant er både mild, men litt parfymert?

ts

Sjekk på apoteket.

Skrevet

Jeg var også sånn. Mamma kjøpte noe på apoteket som jeg pleide å ta på etter jeg hadde vasket meg på kvelden, og en mild deodorant som jeg brukte etter jeg hadde vasket meg på morgenen. Så hør på apoteket.

Anonymkode: b1751...89c

Skrevet

LEGEN!!

Anonymkode: 8a326...3b0

Skrevet

Min datter har hatt voksen svettelukt siden 6års alder. Hun er nå 9. Vasker seg daglig og bruker deodorant. Hun har nå startet å få litt små hår her og der. Håper ikke hun får mensen ennå hvertfall. Hun er ganske umoden ellers.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LEGEN!!

Hvorfor det?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Hvorfor det?

Kanskje det skyldes hormonell ubalanse?

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Sjekk på apoteket, min yngste datter begynte lukte svette i samme alder. Var nøye med å skifte tøy daglig, og brukte kun ren bomull eller ull på henne, Det var ganske stramt, hun var innom dusjen stort sett hver dag en periode, ellers vask. Men det gikk over etter en års tid, siden har hun aldri luktet . Så på henne var det en periode. 

Anonymkode: 14128...77c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det skyldes hormonell ubalanse?

Aha. Verdt å sjekke ja.

• Liker 1
Skrevet

Googlet dette her nå, og ble litt bekymret når jeg leste at jenter under 8 år bør undersøkes på sykehuset av spesialist hvis de lukter svette.

Bør jeg ta henne med til legen, altså?

ts 

Gjest BearMama
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Googlet dette her nå, og ble litt bekymret når jeg leste at jenter under 8 år bør undersøkes på sykehuset av spesialist hvis de lukter svette.

Bør jeg ta henne med til legen, altså?

ts 

Ja, bare for å sjekke det hormonelle 😊 Men det er helt normalt at de kan starte allerede i 6-7 års alder.

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/tidlig-pubertet-hos-barn-2541970

Skrevet

Det er normalt at de kan lukte litt. Min yngste gjorde også det etter trening og utelek som nesten 8-åring. 

Lukter ikke svett mann liksom,men litt svette. Har ikke deo,lukt går bort etter vask. 

Anonymkode: 1f945...b48

Skrevet

Sjekk klærne/treningsklærne, er de kanskje en kilde til sur lukt? Polyester-klær begynner fortere å lukte ihvertfall, så prøv å bruk ren bomull

Anonymkode: ea332...884

Skrevet

... og forresten, såper med lav pH er mye bedre for de snille og ikke-vont-luktende bakteriene, dvs for mye vask med såpe med høy pH kan ødelegge balansen. Et gammelt kjerringråd mot svettelukt fra armhulene var å ta på yoghurt under armene (les: lav pH og melkesyrebakterier). Lactasyd er den eneste flytende såpa man trenger 

Skrevet
On 1/31/2019 at 9:27 PM, AnonymBruker said:

ts

Husk forskjell på antiperspirant og deodorant. Ville unngått i det lengste å begynne med slike, særlig aluminiumsprodukter. unødvendige produkter for de fleste. Vanlig vask med lav pH-såpe og ren skjorte gjør susen. Nå når det er kuldegrader kan man henge ut klær til lufting, og de lukter friskt og fantastisk uten å ha blitt kjørt i vask på 60 grader. Økonomitips 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...