Gå til innhold

Hva er en god rollemodell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er til en oppgave🙂

Anonymkode: 99eb3...4af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en god rollemodell for deg? :)

Skrevet

Ett ubrukelig konsept.

Når vi snakker om gode rollemodeller, plukker vi som regel ut ett sett med egenskaper knyttet til ett personlig image og synliggjør de positive konsekvensene av dette. Målet er å forsterke sosial forståelse av ideelle løsninger.

Problemet er at mennesker generelt har flere dimensjoner, og når man personifiserer gode sider, risikerer man også å gjøre dette med de negative. Hitler var visstnok vegetarianer og glad i dyr.

I gamle dager, der det ble generelt publisert mindre, og der man hadde bedre kontroll over hva som faktisk kom ut, var ikke det ett stort problem. Elvis kunne levere ett rimelig to dimensjonalt glansbilde av seg selv. 

Men idag er dette umulig. Selv Mor Theresa er avslørt å være ett veritabelt rasshøl utenfor den konteksten hun ble regnet som helgen for.

Det gjør at skal du fungere som god rollemodell idag, MÅ du være GOD. Og det er faktisk ikke logisk mulig.

Anonymkode: e3c25...2d2

Skrevet

Det vil jo variere fra person til person, hvilke verdier man setter høyest.

For meg vil jeg si at en god rollemodell er en som respekterer andre. Som behandler andre rundt seg på en god måte, rett og slett. Når jeg møtte han som nå er samboeren min, var dette en ting som jeg oppdaget at var kjempeviktig for meg. En ting var jo at han behandlet meg fint, det er jo å forvente når man liker noen. Men han behandlet alle fint. Gamle damer, små barn, rampete ungdommer. Ikke nødvendigvis "snilt", eller naivt og ettergivende, men med respekt og varme. På den måten får han respekt også tilbake. Han synes jeg er en god rollemodell.

Ellers synes jeg gode rollemodeller generelt:

• Tar tak hvis noen blir behandlet dårlig
  • Inkluderer andre og løfter andre fram
  • Er snille mot seg selv
  • Følger samfunnets lover og regler (sikkert ikke uten unntak, men sånn generelt). Går foran som et godt eksempel, rett og slett.

Anonymkode: 185f5...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...