Gå til innhold

2. klassing som spiser for lite på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så frustrert og vet ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å spise mer enn det hun gjør. Hun er undervektig, så jeg kan på en måte ikke akseptere at hun spiser så lite.

Jeg prøver å sende med variert mat, spør henne hva hun vil ha, sender ikke med for mye. Forlanger heller ikke at hun må spise alt i matboksen, men blir enige på morgenen om et minimum som må spises. Allikevel kommer hun hjem og har spist minimalt.

Jeg har tatt det opp med lærer to ganger. De sier de skal følge med henne, og da går det bedre en stund, før det sklir ut igjen.

Hun sier hun spiser lite enten fordi hun ikke er sulten, eller fordi hun glemmer seg pga at de ser på film. Hun spiser i tillegg ganske sakte.

Er det noen som har noen gode råd? Er rett og slett rådvill her.

Anonymkode: 6835b...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare på skolen hun spiser lite? Kan det være noen fysiologiske årsaker? Stress? Dårlig matlyst? Angst for å ikke bli ferdig å spise? At hun trenger å bli påminnet? Ingen rutiner? 

Jeg ville ha tatt kontakt med fastlege, evt ernæringsfysiolog - om problemet vedvarer.

Anonymkode: 56adf...bc8

• Liker 2
Skrevet

Er hun undervektig og syk eller undervektig og frisk? Kan du kompensere for det måltidet på annen måte? (Kan hun drikke noe kaloriholdig til lunsj? Drikkeyogurt med havregryn feks? ) 

Jeg var også småspist og tynn som barn, hatet frokost og i perioder skolemat. Det er ikke godt og spise når man ikke er sulten! Blir kvalm og fæl... 

Vanskelig avveining det der, du risikere jo full vegring/nekt/forstyrrede tanker rundt mat hvis det blir for mye fokus på det... 

Anonymkode: 8ab3a...702

• Liker 7
Skrevet

Husker enda fra da jeg var liten. Jeg var helt lik på det med mat, lite matlyst, lite ork, undervektig og spiste sakte. 

Det at hun spiser sakte kan forklare hvorfor hun ikke spiser mye om gangen, når man spiser sakte så lurer man kroppen til å tro at man får i seg mer mat enn den egentlig trenger. 

Blir hun mobbet? Det kan nemlig ligge psykisk der, husker jeg ble mye mobbet og hadde ingen å spise med og dermed spiste jeg heller ikke. 

Spiser hun en næringsrik frokost? Dersom hun ikke får i seg en grei frokost så kan det hende at kroppen rett og slett ikke har kommet igang riktig og dermed ikke føler på sulten. 

Det kan som nevnt være lurt å sende med en form for drikkeyogurt, eller næringsdrikk av noen slag. Om de har en vannkoker på skolen eller en mikro kan det også hjelpe å sende med noe mat som kan varmes opp (litt mer fristende kanskje?) 

Håper det ordner seg for både deg og henne :)

• Liker 2
Skrevet

Ser film? Er det vanlig nå? Får de nok tid til å spise?

Anonymkode: 1821b...b88

Skrevet

Hun er undervektig, men frisk. Heldigvis.

Hun blir ikke mobbet og trives veldig godt på skolen.

Hun spiser greit hjemme. Er ingen storspiser, men heller ikke veldig småspist. 

Hun er ikke spesielt glad i drikkeyoughurt og smoothie, men kan prøve å se om jeg kan finne noen nye vi ikke har prøvd.

Hun er ikke spesielt glad i frokost, men spiser ei brødskive før skolen.

Jeg syns det er veldig vanskelig dette her. For er redd det blir mye fokus på denne maten og at hun må spise. Ønsker virkelig ikke at hun skal utvikle et vanskelig forhold til mat fordi jeg maser for mye og legger for mye fokus på det. Men, jeg kan jo ikke la være heller på en måte.

TS

Skrevet

Hvorfor ser de på film under matpausa? Skru av filmen, la elevene spise og prate med hverandre..jøsses..på vår skole så leser læreren litt i en bok når de spiser. Ikke under hele måltidet, men fem minutter. Resten av tiden prater de med hverandre og spiser. Å se tv /film under matspising er ikke bra. Det begrenser intaket. Bare google det..

• Liker 5
Skrevet

Skjønner godt hva du mener her. Er det eventuelt en mulighet å sende med frukt hvis hun ikke får på skolen? Eventuelt prøve å smøre en skive med noe usunt bare for å se. En salat av noe slag kan også være en mulighet. 

Skrevet

Evt kan en proteindrikk fra apoteket hjelpe på. Ene gutten min har det på resept pga at han spiser lite/ikke noe på skolen, så han får i seg noe. Hør med legen om det kunne vært noe. Hvis hun synes det skulle være flaut å ha med, så kjøp en liten flaske og fyll over på den 😉

Anonymkode: 41390...15f

• Liker 3
Skrevet

Mitt normalvektige barn kommer også hjem med omtrent urørt matpakke pga film de setter på. Glemmer å spise. Som om ikke de får nok skjermtid! Uvesen

Anonymkode: da630...bfd

• Liker 3
Skrevet

Gjør matpakken litt mer spennende og tilsett frukt og grønt. Kanskje spørre kontaktlæreren om det er mulig å kjøpe en micro til klassen sånn at hun og de andre i klassen kan varme middagsrester.

Anonymkode: ce4b0...cb8

Skrevet

Forslag til næringstett og god matpakke: Små bokser med f.eks. ostebiter, friske bær, fet yoghurt, spekepølse, nøtter, tørka frukt osv. Alt etter hva hun liker. Det fins også forskjellige barer som er lagd av bare nøtter og frukt.

Anonymkode: bbf73...118

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør matpakken litt mer spennende og tilsett frukt og grønt. Kanskje spørre kontaktlæreren om det er mulig å kjøpe en micro til klassen sånn at hun og de andre i klassen kan varme middagsrester.

Å herregud! 23-25 unger i kø som skal varme noe to minutter hver. Det går jo ikke. Var forslag om det hos oss, læreren fikk panikk. Og det forstår jeg godt! 

Min hadde også en periode der han ikke "rakk" å spise opp. Da oppdaget jeg at de ikke fikk spise i friminuttene heller. Det blir litt håpløst da...

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Å herregud! 23-25 unger i kø som skal varme noe to minutter hver. Det går jo ikke. Var forslag om det hos oss, læreren fikk panikk. Og det forstår jeg godt! 

Min hadde også en periode der han ikke "rakk" å spise opp. Da oppdaget jeg at de ikke fikk spise i friminuttene heller. Det blir litt håpløst da...

Min fjerdeklassing har bare 15 minutter spisetid før de blir kastet ut og da får de ikke lov til å spise, jeg synes det er utrolig dårlig gjort. Husker da jeg gikk på barneskolen og aldri fikk tid til å spise lunsjen så jeg gikk sulten hele dagen 😕

Men drikke kan faktisk hjelpe til med å spise fortere, drikke er jo også noe som er lov utenom måltidene så da kan du lage smoothie til barnet og tilsette for eksempel havregryn.

Skrevet

Energitett mat. Peanøttsmør, ekstra nye smør på skiva, fete oster, tørka frukt som rosin og daddel. Kneippbrød kan være å foretrekker over grovt da det kan føles mindre mettende. Prøv evt fristende pitabrød (med feks pølse:pepperoni, ost osv i) eller rundstykker. Flytende næring som smoothie (med hmelk/kokosmelk, i ss olje osv),sjokomelk.

Bruk ellers ekstra oljer og smør i fbm de andre måltidene. Bruk ekstra saus på middagen. Drikk kakao eller noe før stengetid. 

Kanskje kan dere sammen bake pizzahorn eller pizzasnurrer i helga som hun kan ha med seg på skolen neste uke osv for å få opp matgleden og la henne lage noe selv også? 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg blir så frustrert og vet ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å spise mer enn det hun gjør. Hun er undervektig, så jeg kan på en måte ikke akseptere at hun spiser så lite.

Jeg prøver å sende med variert mat, spør henne hva hun vil ha, sender ikke med for mye. Forlanger heller ikke at hun må spise alt i matboksen, men blir enige på morgenen om et minimum som må spises. Allikevel kommer hun hjem og har spist minimalt.

Jeg har tatt det opp med lærer to ganger. De sier de skal følge med henne, og da går det bedre en stund, før det sklir ut igjen.

Hun sier hun spiser lite enten fordi hun ikke er sulten, eller fordi hun glemmer seg pga at de ser på film. Hun spiser i tillegg ganske sakte.

Er det noen som har noen gode råd? Er rett og slett rådvill her.

Jeg spiste så og si ikke før jeg ble 13, så jeg vet akkurat hvordan hun er 😊 for meg var det nok også lott slik at jeg syns all mat var fryktelig tørr og kjedelig. For lite smak rett og slett.

Men, jeg hadde iallefall begynt med å øke kaloritettheten på det hun faktisk spiser. F. Kan du sende med henne hjemmelaget brød med masse solsikkefrø, mer olje og mye smør. Du kan også bake f. Ex havremuffins med banan og tilsett en boks kokosmelk + matolje for å få mer energi. osv osv 

ellers kan man lage flygende Jakob og likn  til middag. 

Anonymkode: eaa6f...439

Skrevet

Ville heller ha slappet litt mer av ang maten. Det presset og daglige maset med å måtte spise ditt og datt skaper heller ingen matglede, heller tvert om.

Og film når de skal spise?? Det er en forferdelig uting!

En boks med mange små rom er bra. Da kan du ta f.eks en kjøttbolle eller to, noen druer, eggerøre av et egg, agurk, paprika, ostebiter, nøtter osv i. Da ser du hva som blir spist og ikke.

Men den masingen altså, vær så snill og slutt med det. Hun er frisk og rask og spiser litt til slutt uansett.

Anonymkode: 5b0f3...45a

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Lill3My skrev:

Energitett mat. Peanøttsmør, ekstra nye smør på skiva, fete oster, tørka frukt som rosin og daddel. Kneippbrød kan være å foretrekker over grovt da det kan føles mindre mettende. Prøv evt fristende pitabrød (med feks pølse:pepperoni, ost osv i) eller rundstykker. Flytende næring som smoothie (med hmelk/kokosmelk, i ss olje osv),sjokomelk.

Bruk ellers ekstra oljer og smør i fbm de andre måltidene. Bruk ekstra saus på middagen. Drikk kakao eller noe før stengetid. 

Kanskje kan dere sammen bake pizzahorn eller pizzasnurrer i helga som hun kan ha med seg på skolen neste uke osv for å få opp matgleden og la henne lage noe selv også? 

Dette! Hva med frokostmuffins etc?

Skrevet
9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

På Kuben vgs deler hele skolen på en micro, de ordner det ved å la flere varme samtidig.

Skrevet

Send heller med tørka frukt, nøtter, avocado, pølser ol enn agurk og tomat som mange nevner - det gir henne få kalorier og tar opp plass i magen som heller kunne blitt fylt av noe mer energirikt. Det er uansett utrolig lite næring å hente i agurk så når det er grønt på menyen velg noe med mer nytte enn agurk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...