Gå til innhold

Ugle som kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har det i Norge? Ikke til å sitte å klappe i sofaen da, men på samme måte som noen holder jaktfalker og brevduer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ulovlig i Norge så vidt jeg vet. Om man ikke starter hjelpesenter i regi av Mattilsynet

Anonymkode: c5349...83f

• Liker 4
Skrevet

Håper virkelig det er ulovlig.

Anonymkode: 5b36e...5c9

• Liker 5
Skrevet

For å gjøre det lett for deg å sove og slik da eller? De lager jo en slik halvskummel lyd...

Skrevet

Det er ulovlig å holde ville dyr som kjæledyr. Altså er det ulovlig å holde ugler i Norge. Men du kan sette opp en uglekasse i nærheten av der du bor, og følge med fra litt lengre hold. Er du veldig interessert, kan du bli med i Norsk Ornitologisk Forening, og kanskje bli med på uglemerking.

Anonymkode: 4588d...23d

• Liker 6
Skrevet

Det drives vel oppdrett av ymse ugler rundt i verden, men tvilsomt at du får tatt det inn hit på en grei måte. 

En telefon til Mattilsynet vil gi deg fasiten.

Skrevet

Det blir lite soving om natta om du skal ha ugle som kjæledyr. :)) 

Vi har uglekasse i hagen, og får oppleve dem på nært hold der. Anbefaler deg heller det.

Det er svært fasinerende fugler, og dyktige jegere som spiser mye mus. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Gasellen skrev:

Det blir lite soving om natta om du skal ha ugle som kjæledyr. :)) 

Vi har uglekasse i hagen, og får oppleve dem på nært hold der. Anbefaler deg heller det.

Det er svært fasinerende fugler, og dyktige jegere som spiser mye mus. 

Ja, det var vel noe sånt jeg hadde i tankene i såfall. Synes rovfugler er veldig fascinerende!

Skrevet
56 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Ja, det var vel noe sånt jeg hadde i tankene i såfall. Synes rovfugler er veldig fascinerende!

Du spør om du kan ha ugle som kjæledyr å så er det egentlig en fuglekasse i hagen du tenkte på? Altså... du kan ikke stenge ugla inne noe sted på noen måte. Så eneste mulighet er å sette ut uglekasser de kan bosette seg i om de har lyst. 

Anonymkode: 605d0...ce1

• Liker 6
Skrevet

Sjekk opp oppskrifter og tips angående uglekasser på nett. Uglekassene skal fylles noen cm med flis eller sand. Ugler bygger nemlig ikke reir selv. Rovfuglene legger eggene sine litt før de andre fuglene. De andre dyrene og fuglene blir jo mat til rovfuglene, så rovfuglene er litt smarte her. Uglene leter etter reirplass i februar så få opp kassa litt fort :) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om du kan ha ugle som kjæledyr å så er det egentlig en fuglekasse i hagen du tenkte på? Altså... du kan ikke stenge ugla inne noe sted på noen måte. Så eneste mulighet er å sette ut uglekasser de kan bosette seg i om de har lyst. 

Anonymkode: 605d0...ce1

Jeg skrev også at jeg mente på samme måte som noen har falker og brevduer, hadde ikke tenkt å ha de inne i stua;)

Men (f)uglekasse høres ut som et greit alternativ!

Skrevet

Det er ulovlig å ha ville dyr/rovdyr som kjæledyr her i landet

Anonymkode: f28b9...4d7

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å ha ville dyr/rovdyr som kjæledyr her i landet

Anonymkode: f28b9...4d7

Synd i grunn.

Skrevet
14 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Synd i grunn.

Synd? Takk gud for det! 

Anonymkode: 392cb...d36

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd? Takk gud for det! 

Anonymkode: 392cb...d36

Det er jo stilig med jaktfalker og brevduer.

Skrevet
5 timer siden, dr_zhivago skrev:

Det er jo stilig med jaktfalker og brevduer.

Brevduer er det jo enkelte som driver med.

Men ørn, rev, jerv, ulv osv er ikke kjæledyr. Heldigvis. Det er plenty andre kjæledyr å kose seg med. :) Og store fugler som feks papegøyer er ikke kjæledyr for hvermansen. Store fugler er smarte og krever mye stimuli. Og i fangenskap blir de svært gamle. I tillegg liker de gjerne å forholde seg til èn person og ikke en hel familie. De takler ofte barn dårlig og så er det slik at noen er fuglemennesker og noen er ikke. Selv og de ønsker inderlig å være det. Det er deprimerende hvor mange som har papegøyer ett par år før de innser at dette ikke var dyret for meg og sender dem videre. Fugl som kjæledyr må være minst like igjennomtenkt som hund, katt og hest.

Og akkurat ugla har det best i skogen og i hagen din:) 

• Liker 1
Skrevet
På 31.1.2019 den 19.03, dr_zhivago skrev:

Er det noen som har det i Norge? Ikke til å sitte å klappe i sofaen da, men på samme måte som noen holder jaktfalker og brevduer.

Hva med å bare tilbringe mer tid i naturen. Dyrene trives ikke i hus. De er smarte sånn.

Anonymkode: 25910...00d

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare tilbringe mer tid i naturen. Dyrene trives ikke i hus. De er smarte sånn.

Anonymkode: 25910...00d

Hvor ofte ser man en ugle ute i naturen da? Man må jo være Lars Monsen for å se noe annet enn elg og kråker.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, dr_zhivago skrev:

Hvor ofte ser man en ugle ute i naturen da? Man må jo være Lars Monsen for å se noe annet enn elg og kråker.

Du kan gå ut grytidlig om morgenen. Så min første ugle da. Den satt på en grein foran meg og lettet og fløy rett over hodet mitt. Den hadde et stort vi vingespenn, og det var litt av en opplevelse da den var bare toppen to meter over hodet mitt! Hvis du kommer deg ut i naturen, og har mulighet til å overnatte, sånn at du kan få med deg en grytidlig morgen så bør du se noe annet enn elg og kråker liksom. Tror de aller fleste har sett flere dyr enn det her til lands. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, dr_zhivago said:

Tips: Ugler er nattaktive. Så grytidlig eller veldig sent om kvelden er tiden for å prøve å se en ugle.

Anonymkode: 4588d...23d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...