Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i privat sektor i dag, men lurer på om jeg skal ta et års vikariat i kommunen. Jeg tør ikke spørre lederen min om akkurat dette, så jeg prøver her blant dere erfarne i stedet. Kan man ha noen rettigheter til et års permisjon fra en jobb? Jeg har barn på småskolen og vet at jeg kan søke permisjon i deler av stillingsbrøken grunnet det, men kan jeg søke total permisjon for å gå over i annen jobb? Jeg ønsker ikke å si opp jobben min som jeg har i dag fordi jeg ikke vet om jeg kommer til å trives i det offentlige. Årsaken til at jeg ønsker å prøve noe annet er pga pendling og barn i småskolen. Noen som vet eller har erfaring?

Anonymkode: 19a97...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke rett på permisjon. Det er opp til arbeidsgiver om de vil gi deg det. 

Anonymkode: 8c40b...64d

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke rett på permisjon. Det er opp til arbeidsgiver om de vil gi deg det. 

Man har i hvert fall rett på permisjon for deler av stillingen pga små barn. Ei på jobben har fått permisjon 50% fordi hun har barn i småskolen. Det ble grundig undersøkt av lederen min vet jeg og måtte innvilges. 

Vet du med sikkerhet at man ikke har rett på 100% permisjon? En annen i samme bedrift har permisjon 100% pga små barn, men det er for å være hjemme. Ikke for å ta en annen jobb i mellomtiden. 

Skrevet

Rett på redusert stilling pga at man skal ha omsorg for små barn er noe helt annet enn rett på å ta ett års permisjon for å sjekke om man har lyst å bytte jobb. Den rettigheten du snakker om gjelder å ha omsorg for barn. 

Du kan ikke si at å prøve en ny fulltidsjobb i et år er å ha omsorg for små barn. 

• Liker 6
Skrevet

Du har ikke rett på det. Kun om du skal bruke permisjonen til omsorgsoppgaver. Det kan jo være at dere har en tariffavtale som sier noe annet.

Skrevet

Sjekk bedriftens permisjonsreglement først. Noen bedrifter har ordninger som gir rett til permisjon uten lønn i ett år (for å prøve annen jobb) hvis man feks har jobbet der minst fem år. Andre har IKKE slike ordninger, men hvis man har en sjelden kompetanse ksn man noen ganger forhandle seg til permisjon likevel. 

(Du kan ikke bruke omsorgspermisjon for å prøve annen jobb, men hvis du drøfter muligheten med sjefen din, kan dette med hensyn til småbarn og pendling vinkle årsaken til permisjonsønsket over til noe mer spiselig enn 'jeg er drittlei av jobben her' ) 

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier - det er ikke noe du har rett på. Du kan ikke søke om omsorgspermisjon for så å jobbe i en annen jobb. Du risikerer å bli oppsagt. 

Så her er du nok avhengig av arbeidsgivers godvilje.

Anonymkode: 3645a...157

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de andre sier - det er ikke noe du har rett på. Du kan ikke søke om omsorgspermisjon for så å jobbe i en annen jobb. Du risikerer å bli oppsagt. 

Så her er du nok avhengig av arbeidsgivers godvilje.

Jeg har da ikke tenkt til å søke om omsorgspermisjon 😅 Jeg kommer til å være helt klar på at jeg søker permisjon fordi jeg ønsker å prøve ut om dette kan fungere bedre for barnet mitt og meg. Det blir svært lange dager i den jobben jeg har nå. Jeg lurte bare på om det er noen som innvilger slikt.

Skrevet
10 timer siden, Eneri skrev:

Sjekk bedriftens permisjonsreglement først. Noen bedrifter har ordninger som gir rett til permisjon uten lønn i ett år (for å prøve annen jobb) hvis man feks har jobbet der minst fem år. Andre har IKKE slike ordninger, men hvis man har en sjelden kompetanse ksn man noen ganger forhandle seg til permisjon likevel. 

(Du kan ikke bruke omsorgspermisjon for å prøve annen jobb, men hvis du drøfter muligheten med sjefen din, kan dette med hensyn til småbarn og pendling vinkle årsaken til permisjonsønsket over til noe mer spiselig enn 'jeg er drittlei av jobben her' ) 

Takk for et konstruktivt svar. Nei, jeg tenker ikke å bruke omsorgspermisjon, men være helt tydelig på det siste du skriver. Jeg er på ingen måte lei jobben min, men pendlingen og den tidstyven den lange reiseveien er. Det går faktisk på bekostning av barnet mitt nå som han er såpass liten.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke tenkt til å søke om omsorgspermisjon 😅 Jeg kommer til å være helt klar på at jeg søker permisjon fordi jeg ønsker å prøve ut om dette kan fungere bedre for barnet mitt og meg. Det blir svært lange dager i den jobben jeg har nå. Jeg lurte bare på om det er noen som innvilger slikt.

Det var du selv som begynte å skrive om omsorgspermisjon. Det er noen arbeidsgivere som gir permisjon i et år for at arbeidstaker skal prøve ut annen jobb, andre gjør det ikke. Min erfaring er at arbeidsgiver helst gir slik permisjon hvis det er en arbeidstaker de svært gjerne vil beholde, men de er redd vedkommende heller vil si opp jobben hvis de sier nei. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var du selv som begynte å skrive om omsorgspermisjon. Det er noen arbeidsgivere som gir permisjon i et år for at arbeidstaker skal prøve ut annen jobb, andre gjør det ikke. Min erfaring er at arbeidsgiver helst gir slik permisjon hvis det er en arbeidstaker de svært gjerne vil beholde, men de er redd vedkommende heller vil si opp jobben hvis de sier nei. 

Da må jeg ha formulert noe annet enn det jeg mente i så fall. Jeg ga bare eksempler på hva som var innvilget tidligere. 

Bedriften vil beholde meg. Jeg har fått veldig klare meldinger på det, men om de kommer til å innvilge så lang permisjon er en annen sak. De må jo da bruke lang tid på å lære opp en ny uansett og da er det ikke sikkert at det er så ønskelig å gi meg permisjon. Jeg får nok heller finne andre løsninger tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...