Gå til innhold

Er det lov å bli sliten og lei av hjemmeboende voksen barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste bor forsatt hjemme . Han er 20 . Han har forsatt det beste soverommet . Han flytter til sommer.  Han betaler husleie . Men bidrar ikke så mye med mat eller div husholdning ting pga han sparer . Men nå er jeg sliten å lei av å han han her. Vi har på en måte vokst fra hverandre. Han har en yngre søster som fortjener et soverom som hun trives i ikke et lite litt nesten.  Merker tålmodighet min er tom.  Og jeg er møkka lei oppvask og klesvask som er dobbelt de dagene han er hjemme . Som han ikke rekker å fikse pga skole aktivitet og venner.  Er det lov for en mamma å bli lei. Er kjempe glad i han . Kunne ikke tenkt meg livet uten   men han kunne godt flytte. 

Anonymkode: 8979a...4c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke vi er så veldig ulike dyrene. Når kattemor mener ungene er store nok begynner hun å avvise dem, det samme gjør hunder og alle andre dyr. Det er ikke en ond handling, ungene må lære å klare seg selv og det gjør de ikke når vi diller og daller. 

Endret av Duff
  • Liker 13
Gjest fleur de lis
Skrevet

Altså, han er 20 år. Du gjør han en stor bjørnetjeneste om du ikke tvinger han til å vaske egne klær og ta oppvasken. Det skulle da være det minste han kan gjøre. Alle har faktisk tid til dette, er jo en del av husarbeid som bare må gjøres. 

Har du spurt han hvordan han planlegger å rekke dette når han flytter for seg selv? Tror jeg hadde sagt at enten må han bidra, eller så bytter han og lillesøster soverom frem til han flytter, og sett en dato for flytten. 

Og slutt å vaske klærne hans. La de ligge igjen i vaskekurven. Når han spør hvorfor klærne er skitne, kan du svare at voksne mennesker vasker klærne selv.

Gjest theTitanic
Skrevet

Helt normalt. Forøvrig kunne han gjort klesvasken sin selv. Og oppvasken annenhver gang. "Har ikke tid" er verdens dårligste unnskyldning. Har heller ikke tid, men sånt gjør seg desverre ikke selv fordetom.

Skrevet

Hvorfor har han sluttet å ta sin del av husarbeidet?

Anonymkode: 38742...7d1

Skrevet

Tror dette er helt naturlig.. Når de er små, tenker man " gud hvordan skal jeg takle at de flytter ut". Men når de tipper 18, så skjer det noe. Tror som du at man vokser fra hverandre. Jeg har en datter som har flyttet, men sønnen fortsatt hjemme pga studie. Han gjør det vi ber han om, men gir veldig lite av seg selv. Spiser med oss, men ellers på rommet eller ute med venner. Han forteller ikke stort, syns nok mor maser og er klar for å løsrive seg Så får vi se hva som skjer til sommeren, han og vi er klare. 

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Han er ung, flytter om under et halvt år og betaler uansett for seg. Det er slettes ikke så verst for en 20 åring i disse dager.

Anonymkode: 25e77...24c

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har han sluttet å ta sin del av husarbeidet?

Anonymkode: 38742...7d1

Hva får deg til å tro at han noensinne har begynt? :klo:

Anonymkode: d414f...643

• Liker 5
Skrevet

Husleie er minstekravet for å bo hjemme når man har fulltidsjobb. Spiser han hjemme skal han være med å lage middag også. Ellers er det rydding og vask av fellesområder, gå ut med søppla, måke, klippe plenen osv. Nå er det bare et halv år til han flytter, så du kan ta den kampen nå, bite tennene sammen eller kaste han ut.

Anonymkode: cd1cf...b61

• Liker 1
Skrevet

På en måte kan du gjøre det litt mindre attraktivt å bo hjemme, krev at han bidrar mer. Men helt ærlig hadde jeg aldri giddet. Han er ute om under 6 mnd. Og du kommer sikkert til å savne han...

Anonymkode: 5959d...d62

• Liker 3
Skrevet

Jeg bare lurer siden jeg ser så mange du må la barna bo hjemme .. du er alltid ansvarlig for barns . Økonomisk og  mentalt.

Han gjør  ting viss jeg sier det. Eller hinter veldig Og han klare å være hjemme alene. I sommer i fjor hadde han huset alene i 3 uker . Hunden overlevde.  Potteplantene mine ikke og glemte å ta ut søppel.  Men ellers gikk det flott. Så han klare og vet hvordan. Han bare tar meg for gitt.  Da han skrøyt av hvor mye han hadde spart for å flytte . Så jeg vel du betaler jo så mye . Han ble fornærmet han mente han betalte for alt i disse husleie pengene . Måtte forklare at husleie er kun for bolig. Ikke strøm  ikke  vann og ikke mat .

Og han spiser meg ut av huset. Viss han kjøper noe er det kun til han  . Nåde om lille søster har rørt det. Men ting jeg har kjøpt er tydeligvis for alle.   Han er av typen jeg vet jo alt og kan alt. Så jeg gleder meg litt å se hvordan det blir når han flytter.  

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer siden jeg ser så mange du må la barna bo hjemme .. du er alltid ansvarlig for barns . Økonomisk og  mentalt.

Han gjør  ting viss jeg sier det. Eller hinter veldig Og han klare å være hjemme alene. I sommer i fjor hadde han huset alene i 3 uker . Hunden overlevde.  Potteplantene mine ikke og glemte å ta ut søppel.  Men ellers gikk det flott. Så han klare og vet hvordan. Han bare tar meg for gitt.  Da han skrøyt av hvor mye han hadde spart for å flytte . Så jeg vel du betaler jo så mye . Han ble fornærmet han mente han betalte for alt i disse husleie pengene . Måtte forklare at husleie er kun for bolig. Ikke strøm  ikke  vann og ikke mat .

Og han spiser meg ut av huset. Viss han kjøper noe er det kun til han  . Nåde om lille søster har rørt det. Men ting jeg har kjøpt er tydeligvis for alle.   Han er av typen jeg vet jo alt og kan alt. Så jeg gleder meg litt å se hvordan det blir når han flytter.  

Skulle så betaler ikke så mye mere en husleie. 

Skrevet

Det er selvfølgelig lov å bli sliten og lei. Men han er bare 20 år, han betaler for seg hjemme og skal flytte til sommeren.
Hvor tenker du at han skal bo i et halvt år?
Jeg kjenner mange som har større problemer enn deg altså, da snakker vi om langt eldre voksne barn som liker seg for godt på gutte/jente rommet.

Anonymkode: a00c8...fce

• Liker 2
Skrevet

Kast den patetiske gutten ut på gata.

Anonymkode: bf405...b8d

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Han har en yngre søster som fortjener et soverom som hun trives i ikke et lite litt nesten.  Merker tålmodighet min er tom.  Og jeg er møkka lei oppvask og klesvask som er dobbelt de dagene han er hjemme . Som han ikke rekker å fikse pga skole aktivitet og venner.  Er det lov for en mamma å bli lei. Er kjempe glad i han . Kunne ikke tenkt meg livet uten   men han kunne godt flytte. 

Jeg tenker

1) Få han til å bidra med oppvask og klesvask. 

2)  Om han betaler husleie så dekker han vel kostnadene deres? Eller betaler han mindre i husleie enn dere bruker på mat og slik til han?

3) Han flytter ut til sommeren. Da klarer vel datteren din å akseptere at hun må vente litt med å få rommet? Det er jo snakk om bare noen måneder? 

Anonymkode: 12a81...469

Gjest supernova_87
Skrevet

Hvorfor vasker du klærne til ditt 20 år gamle barn? Er han syk? 

Min mor gjorde det for meg da jeg var alvorlig syk, men ikke ellers. Man er tross alt voksen. Blir ikke klærne rene så går han til slutt tom og må gjøre det selv. Gjør livet lettere for deg selv, og ham (på sikt) og begynn å la ham ta ansvar for det han kan. 

Du skriver også at han er delvis hjemme, hva med å få ham til å bytte rom med yngre søsken? At "nå er det Emma sin tur å få ha det store rommet, hun bor her tross alt hele tiden" eller noe som passer?

Skrevet

Siden han skal flytte til sommeren så tenker jeg at det virker litt dumt å begynne med bytting av rom osv, iallfall om han betaler husleie. Men at han må bidra mer med vasking av klærne sine osv synes jeg ikke er å be om for mye :) Da jeg bodde hjemme etter vgs fikk jeg vite at om jeg ville bo hjemme mer enn 1 år så måtte lillesøster få det store rommet mitt og jeg ta det lille hennes. Det syntes jeg var fair, og flyttet ut ett år etter vgs (som jeg jo uannsett hadde planlagt) :) Jeg betalte ikke noe husleie det året da. 

Anonymkode: 82821...afa

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig lov å bli sliten og lei. Men han er bare 20 år, han betaler for seg hjemme og skal flytte til sommeren.
Hvor tenker du at han skal bo i et halvt år?
Jeg kjenner mange som har større problemer enn deg altså, da snakker vi om langt eldre voksne barn som liker seg for godt på gutte/jente rommet.

Anonymkode: a00c8...fce

Å har ikke tenkt å kaste han du . Er du gal. Er bare sliten av å ha han her. Han tar stor plass her.  Jeg bare føler på den dårl7g samvittheten av å glede meg til han flytter . At jeg og minste får bedre plass.   Mindre mat innkjøp. Jeg gleder meg mye mere en jeg gruer meg.  For vi er nærme hverandre og alltid god tone mellom oss. Så kontakten blir alltid der. Vi bare ikke sees og jeg trenger ikke på stresse stelle. Vil selvfølgelig savne han . Men ikke sånn sorg savne. 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hvorfor vasker du klærne til ditt 20 år gamle barn? Er han syk? 

Min mor gjorde det for meg da jeg var alvorlig syk, men ikke ellers. Man er tross alt voksen. Blir ikke klærne rene så går han til slutt tom og må gjøre det selv. Gjør livet lettere for deg selv, og ham (på sikt) og begynn å la ham ta ansvar for det han kan. 

Du skriver også at han er delvis hjemme, hva med å få ham til å bytte rom med yngre søsken? At "nå er det Emma sin tur å få ha det store rommet, hun bor her tross alt hele tiden" eller noe som passer?

Fordi jeg har ikke plass til et  berg med kles vask . Lite bad.  Han gjør det viss jeg ber han.  Han kan viss han vil.  Jeg nekter å brette klær  da. He he. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har ikke plass til et  berg med kles vask . Lite bad.  Han gjør det viss jeg ber han.  Han kan viss han vil.  Jeg nekter å brette klær  da. He he. 

Da kan han ha skittentøyskurven på sitt eget rom. Problem solved.

Anonymkode: 2b62f...5ea

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...