Gå til innhold

Barnemat og - voksenmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell? Er det noe mat som er typisk "barnemat", og typisk "voksenmat"?

Anonymkode: b7549...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pølser og potetmos med ketchup er noe jeg ser på som typisk barnemat.

Sushi eller smalahove er det jeg ser på som voksenmat - som man gjerne må ha en litt spesiell sans for å like.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Million skrev:

Sushi eller smalahove er det jeg ser på som voksenmat - som man gjerne må ha en litt spesiell sans for å like.

Pølse er kun voksenmat, om du forstår, wink wink.

Pølser og kjøttboller er fin mat for oss voksne.

Endret av Superkona
Skrevet
Akkurat nå, Superkona skrev:

Pølse er kun voksenmat, om du forstår, wink wink.

Pølser og kjøttboller er mat for voksne.

Hvorfor siterer du meg for å skrive noe så dumt? Det kunne du postet uten å sitere noen. Snakk for deg sjøl.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen forskjell? Er det noe mat som er typisk "barnemat", og typisk "voksenmat"?

Anonymkode: b7549...747

Det er definitivt forskjell på småbarnsmat og voksenmat, i hvert fall. Vi voksne elsker biff, det klarer ikke de små å tygge ordentlig en gang. Vi elsker rødvinsgryter og ølgryter - ungene setter ikke like stor pris på det (mine barn vil forsåvidt ikke ha noe mat som er blandet, så da utgår alt av gryter egentlig). Barn er mer kresne enn voksne generelt, så mens de fleste voksne kan spise det meste, er det mye av det som barn ikke vil ha. Og da går man gjerne for noe "barnevennlig" i stedet. Her hos oss er det fisk, fiskepinner, fiskekaker, pølser, kjøttboller, pannekaker osv. Mens vi egentlig drømmer om lam og and og blåskjell og sånn deilig mat som vi pleide å spise en gang i tida. 

Anonymkode: 95c11...304

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Million skrev:

Hvorfor siterer du meg for å skrive noe så dumt? Det kunne du postet uten å sitere noen. Snakk for deg sjøl.

Fordi du mente pølse var mat for barn, det er faktisk ufattelig kvalm å tenke på 🤮

Så her måtte jeg si fra! Men at du syns det er dumt er vel enten fordi du vil provosere eller fordi du ikke er gammal nok til å forstår hva det var jeg mente.

Endret av Superkona
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Alle barn jeg kjenner digger da sushi, dvs Lakse-Ngiri. Foreldrene mine og andre i deres generasjon derimot... 

Mat de fleste barn liker er søt, litt salt, mild. 

Mat de fleste barn har problemer med er sterk og bitter. Og så har det jo også noe med konsistens, utseende og lukt å gjøre. Lutefisk. Lever. Blåmuggost. Blåskjell. Det er voksenmat. 

Anonymkode: bdd17...71d

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Superkona skrev:

Fordi du mente pølse var mat for barn, det er faktisk ufattelig kvalm å tenke på 🤮

Så her måtte jeg si fra! Men at du syns det er dumt er vel enten fordi du vil provosere eller fordi du ikke er gammal nok til å forstår hva det var jeg mente.

Herregud, du kan ikke være riktig skrudd sammen....

Pølser er barnebursdags-meny nummer en i dette landet. Så hvorfor du går rundt og mener at pølser er for voksne fordi du tenker pikk.... man må jo bare lure på hvordan et sånt menneske er skrudd sammen. Det kan umulig være på riktig måte.

PS! Jeg er over 50

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Superkona said:

Herregud

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Herregud, du kan ikke være riktig skrudd sammen....

Pølser er barnebursdags-meny nummer en i dette landet. Så hvorfor du går rundt og mener at pølser er for voksne fordi du tenker pikk.... man må jo bare lure på hvordan et sånt menneske er skrudd sammen. Det kan umulig være på riktig måte.

PS! Jeg er over 50

Deg om det.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er definitivt forskjell på småbarnsmat og voksenmat, i hvert fall. Vi voksne elsker biff, det klarer ikke de små å tygge ordentlig en gang. Vi elsker rødvinsgryter og ølgryter - ungene setter ikke like stor pris på det (mine barn vil forsåvidt ikke ha noe mat som er blandet, så da utgår alt av gryter egentlig). Barn er mer kresne enn voksne generelt, så mens de fleste voksne kan spise det meste, er det mye av det som barn ikke vil ha. Og da går man gjerne for noe "barnevennlig" i stedet. Her hos oss er det fisk, fiskepinner, fiskekaker, pølser, kjøttboller, pannekaker osv. Mens vi egentlig drømmer om lam og and og blåskjell og sånn deilig mat som vi pleide å spise en gang i tida. 

Barn er mer kresne fordi de vokser opp med muligheten til å bli det. Jeg har reist til mange kulturer og barn i svært mange andre land spiser det samme for de voksne, bare i mindre mengder (og selvsagt uten det sterkeste av chili osv). Kjenner flere nordmenn som oppdrar barna på dette viset og deres barn spiser alt fra sushi til rødvinsgryte og veggisretter med alt mulig av grønt i seg. 

Anonymkode: 251e9...4c2

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er mer kresne fordi de vokser opp med muligheten til å bli det. Jeg har reist til mange kulturer og barn i svært mange andre land spiser det samme for de voksne, bare i mindre mengder (og selvsagt uten det sterkeste av chili osv). Kjenner flere nordmenn som oppdrar barna på dette viset og deres barn spiser alt fra sushi til rødvinsgryte og veggisretter med alt mulig av grønt i seg. 

Jeg har prøvd på det, men ga opp til slutt. De blir jo påvirket andre steder enn hjemme også. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kjenner flere søskenpar der én er altetende og glad i mat fra fast føde ble innført, og en annen så kresen som man kan bli. Vi har prøvd dette med våre, og nå i tiårsalderen har det løsna for den eldste, og hun spiser chili og skalldyr, liker lagrede oster og smaker på alt. Men hun har også hatt faser der hun «ikke likte» fisk, matpakka kom hjem hvis det var feil brød ol. Man utvikler seg. 

Anonymkode: bdd17...71d

• Liker 1
Gjest Krampus
Skrevet

Det er meningen at barn skal være kresne. Det er sånn de overlevde for tusener av år siden, og instinkter sitter fortsatt i. Smaksløkene deres er anderledes enn hos voksne også. Men ang barnemat og voksenmat. Syns det er teit å kategorisere sånn. Hvilken alder er det liksom meningen at man skal begynne å skamme seg over å like pannekaker med syltetøy eller pølse og pommes frittes liksom? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh okey. Jeg har bodd i flere land og kan bekrefte at barna der er akkurat like kresne som barna her. Barn er kresne fordi smaksløkene utvikler seg og forandrer seg hele tiden, ikke fordi foreldrene ikke oppdrar dem riktig (de aller fleste norske foreldre jeg kjenner lar barna smake på alt, meg selv inkludert). Og barn er forskjellige. Noen liker alt alltid, andre må smake på en brokkoli 20 ganger før den vokser på dem. Har du barn?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...