Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby har mild forstoppelse og har hatt det en stund. Vi prøvde først semperdråper, men det funket ikke så vi kuttet det ut for å se om det ble bedre av seg selv. Nå er baby så plaget at hen ikke vil ta puppen en gang før hen er skrubbsulten. Helsesøster (jeg mener, helsesykepleier) gir tommel opp for å prøve malt... Men jeg skjønte ikke helt hvordan dette skulle gis? Baby fullammes, får altså ingen erstatning, og jeg får i beste fall til å pumpe typ 50ml totalt. Helsesykepleier sa vi kunne blande det ut i vann, men hvilken mengde malt i hvor mye vann og hvor ofte daglig? 

Server meg med teskjei, vær så snill! 

Anonymkode: 716e3...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby er 11 uker forresten.

Skrevet

Svært svært sjelden fullammede barn blir forstoppet, men kan være småen har magesmerter. Jeg ville avventet å gi malt, da det kan gjøre vondt verre. Sykle med bena, ligge mye på magen, massere og gjerne et varmt bad! Mine har fort hatt 14 dager mellom avføring i den alderen, helt normalt. 

Anonymkode: ede36...1b8

Skrevet

Ta olje på en finger og masser forsiktig i endetarmsåpningen.

Anonymkode: 96471...06c

Skrevet

Hun har styrt på i 3-4 uker nå, bæsjer med 3-4 dagers mellomrom en veldig kjukk konsistens, minner om leverpostei. Hun har bæsjet daglig siden fødsel før dette begynte. Vi har ventet og prøvd å la det gå over av seg selv, og ser ikke problemet med å prøve malt et par ganger. Hvis det ikke funker, gir vi oss med det også, men et forsøk verdt er det. 

Noen som har tips til hvordan blande det ut? 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har styrt på i 3-4 uker nå, bæsjer med 3-4 dagers mellomrom en veldig kjukk konsistens, minner om leverpostei. Hun har bæsjet daglig siden fødsel før dette begynte. Vi har ventet og prøvd å la det gå over av seg selv, og ser ikke problemet med å prøve malt et par ganger. Hvis det ikke funker, gir vi oss med det også, men et forsøk verdt er det. 

Noen som har tips til hvordan blande det ut? 

Dette er jo helt normal både avføringsfrekvens og konsistens for en fullammet baby. Ikke rot til noe som er helt normalt.

Skrevet

Min er delammet og jeg måtte gi malt, i samråd med helsesøster, fra baby var 7 uker til ca 15 uker. 

Flaske mm/mme på 80-90ml = 1/2 ts malt

flaske mm/mme på 100-120ml = 1 ts malt. 

Mine teskjeer er små btw! Det fungerte alltid for oss. Baby var 15 uker da vi hadde glemt malt på ferie i Paris. Gav 1ss sviskemos blandet med mme, og det løste alle problemene. Siden den dagen har baby hatt daglig/annen hver dag bæsjebleier. Nå er han 19 uker snart. 

Anonymkode: 44cb5...b04

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min er delammet og jeg måtte gi malt, i samråd med helsesøster, fra baby var 7 uker til ca 15 uker. 

Flaske mm/mme på 80-90ml = 1/2 ts malt

flaske mm/mme på 100-120ml = 1 ts malt. 

Mine teskjeer er små btw! Det fungerte alltid for oss. Baby var 15 uker da vi hadde glemt malt på ferie i Paris. Gav 1ss sviskemos blandet med mme, og det løste alle problemene. Siden den dagen har baby hatt daglig/annen hver dag bæsjebleier. Nå er han 19 uker snart. 

Hvorfor gir du råd til ei som fullammer ut fra din egen situasjon med delamming? Delamming og fullamming er to helt forskjellige ting når det kommer til babyavføring.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ser på blandingsforholdet med mme og malt over her, kan du jo bare bytte ut mme med kokt vann? Jeg ville prøvd en drøy teskje malt til 100 ml. kokt vann og gitt 2-3 spiseskjeer av dette før/etter hver amming. Dette kan uansett ikke skade.

Dersom det ikke hjelper, eller du fortsatt er veldig usikker, burde du jo bare snakke med helsesykepleieren igjen så fort som mulig for å vite hva de anbefaler av mengder. (Egentlig tror jeg den største "faren" ved å evt. gi for mye malt er at barnet får veldig løs avføring,  det oppdager du jo i så fall veldig fort og kan enkelt justere mengden.)  Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt normal både avføringsfrekvens og konsistens for en fullammet baby. Ikke rot til noe som er helt normalt.

Det er ikke normalt for denne babyen, og helseskepleier er enig i at konsistensen på babys bæsj ikke er optimal. Hvis det ikke funker, så funker det ikke. I verste fall blir det verre, og i beste fall funker det. Hvis vi ikke gjør noe og det ikke blir bedre vil vi angre på å ikke ha prøvd. Da er det bedre å ha prøvd, og feilet, når sjansen erat baby blir bedre av det. 

Ellers takk til dere som svarer på det jeg spør om! Jeg skal ringe helsestasjonen å høre der i morgen, også 🙂

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir du råd til ei som fullammer ut fra din egen situasjon med delamming? Delamming og fullamming er to helt forskjellige ting når det kommer til babyavføring.

Fordi min erfaring er bedre enn ditt oppgulp! Her har jo ts blitt rådet av helsepersonell til å prøve malt siden systemet tydeligvis ikke fungerer. 

Ts, jeg glemte å si at jeg gav dette én gang om dagen bare. Det var nok til å få fart på tingene for oss. 

Gjest Mango1234
Skrevet

Har vært i lignende situasjon som deg ts. Vi gav malt til fullammet baby da han var nesten 4 mnd.

Prøvde først å løse opp en teskje i litt kokt vann (husker ikke mengde vann, men det var lite siden man ikke skal fylle magen med det), men baby ville ikke drikke det.

Prøvde så å løse det opp i litt vann og blande med utpumpet melk, ville ikke drikke det heller.

Endte med å duppe smokken i litt malt/smøre litt på den sånn 2-4 ganger til dagen. DET funket! Og magen ble bedre.

Alt var i samråd med helsesøster 

Skrevet

Ville heller diskutert saken med lege. Lactulose er ofte å foretrekke fremfor malt. Malt og mme er vanlig fordi mme forårsaker forstoppelse. 

Babyen din er jo ikke forstoppet en gang... Av og til kommer helsestasjonen med veldig gammeldagse råd. 

Anonymkode: d8ca0...411

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...