AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Er det bare tillegget man minster, eller skal man minste timene også, om dette er avtalte vakter noen uker i forveien (bli igjen noen timer på jobb), men så blir man denne dagen enten syk selv, eller må være hjemme med sykt barn. Ser at jeg bare har fått godtgjort for de opprinnelige timene i turnus. Kan forstå om tillegget for merarbeid/overtid blir tatt bort, men burde ikke timelønn bli med, det var jo forhåndsavtalte timer.... Anonymkode: 6567a...a47 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Kommer an på om man har timelønn eller fastlønn. Om man har fastlønn, så skal man ha lønn for i utgangspunktet oppsatte vakter, men ikke for overtidstillegg (overtid betales bare for faktisk jobbet overtid). Har man timebetaling, så får man betalt for antall timer man jobber. Anonymkode: da682...571 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer an på om man har timelønn eller fastlønn. Om man har fastlønn, så skal man ha lønn for i utgangspunktet oppsatte vakter, men ikke for overtidstillegg (overtid betales bare for faktisk jobbet overtid). Har man timebetaling, så får man betalt for antall timer man jobber. Anonymkode: da682...571 Det er bare tull. Man skal ha betalt for det man var pålagt å jobbe vel? Anonymkode: 0bdcc...1bd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 takk for svar, skulle aldri vært hjemme med sykt barn de dagene, men må man så må man Anonymkode: 6567a...a47
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er bare tull. Man skal ha betalt for det man var pålagt å jobbe vel? Anonymkode: 0bdcc...1bd ok? ja magefølelsen min sier at jeg burde fått i hvertfall for godtgjort for timene time-for-time, skjønner om tillegget ikke blir med... veldig usikker nå? Har fastlønn. Anonymkode: 6567a...a47
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på om man har timelønn eller fastlønn. Om man har fastlønn, så skal man ha lønn for i utgangspunktet oppsatte vakter, men ikke for overtidstillegg (overtid betales bare for faktisk jobbet overtid). Har man timebetaling, så får man betalt for antall timer man jobber. Anonymkode: da682...571 Selvsagt skal man ha betalt for timer som er satt opp på forhånd hvis man blir syk. Fastlønn eller ikke. Anonymkode: 137d0...b4b 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull. Man skal ha betalt for det man var pålagt å jobbe vel? Anonymkode: 0bdcc...1bd 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal man ha betalt for timer som er satt opp på forhånd hvis man blir syk. Fastlønn eller ikke. Anonymkode: 137d0...b4b Greit nok, liten presisering: Ja, men det gjelder bare hvis man har avtale (dvs. kontrakt) på disse timene, f. eks. 20% Deltid. Da har du krav på betaling for ca 8 timer i uken, gitt en 40 timers arbeidsuke. Men poenget mitt er at veldig mange med timelønn ikke har et fast kontraktsfestet timeantall, og da bortfaller også rettigheter som betaling for det man ikke jobber, sykelønn osv. Anonymkode: da682...571
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok, liten presisering: Ja, men det gjelder bare hvis man har avtale (dvs. kontrakt) på disse timene, f. eks. 20% Deltid. Da har du krav på betaling for ca 8 timer i uken, gitt en 40 timers arbeidsuke. Men poenget mitt er at veldig mange med timelønn ikke har et fast kontraktsfestet timeantall, og da bortfaller også rettigheter som betaling for det man ikke jobber, sykelønn osv. Anonymkode: da682...571 Jeg har hatt jobb hvor jeg kun hadde fast annen hver helg. Jobbet likevel fullt og mer. Vi var flere som jobbet sånn. De vaktene som var skrevet opp på oss fikk vi betalt for om vi var syke, selv om kontrakten min sa at jeg jobbet fast annenhver helg. Anonymkode: 0bdcc...1bd
Gjest Albbas Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Greit nok, liten presisering: Ja, men det gjelder bare hvis man har avtale (dvs. kontrakt) på disse timene, f. eks. 20% Deltid. Da har du krav på betaling for ca 8 timer i uken, gitt en 40 timers arbeidsuke. Men poenget mitt er at veldig mange med timelønn ikke har et fast kontraktsfestet timeantall, og da bortfaller også rettigheter som betaling for det man ikke jobber, sykelønn osv. Anonymkode: da682...571 Feil. Man har krav på sykelønn for avtalte vakter, selv om de ikke er kontraktsfestet. Er du ansatt 20% men satt opp 80% skal du ha 80%. https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvakter-og-sykelonn/ Men ts - hvordan det er med faktisk overtid vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt jobb hvor jeg kun hadde fast annen hver helg. Jobbet likevel fullt og mer. Vi var flere som jobbet sånn. De vaktene som var skrevet opp på oss fikk vi betalt for om vi var syke, selv om kontrakten min sa at jeg jobbet fast annenhver helg. Anonymkode: 0bdcc...1bd Det kan jo selvfølgelig skje, noe som er en bra ting og vitner om en fair arbeidsgiver som strekker seg litt for sine ansatte. Men så vidt meg bekjent har man ikke krav på noe uten at timetallet/stillingsprosenten er fastsatt i kontrakt. Og et problem for mange er nettopp "nulltimerskontrakter", "ringevikar" eller andre former for kontrakter der man ikke har en fast stillingsprosent. Anonymkode: da682...571
Gjest Albbas Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 Just now, AnonymBruker said: Det kan jo selvfølgelig skje, noe som er en bra ting og vitner om en fair arbeidsgiver som strekker seg litt for sine ansatte. Men så vidt meg bekjent har man ikke krav på noe uten at timetallet/stillingsprosenten er fastsatt i kontrakt. Og et problem for mange er nettopp "nulltimerskontrakter", "ringevikar" eller andre former for kontrakter der man ikke har en fast stillingsprosent. Anonymkode: da682...571 Jo. Hvorfor uttaler du deg når du ikke kan dette?
Sam Jones Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 Dersom det er vanlig avtalte vakter, har man rett på betalt. Overtid har man ikke rett på med mindre man faktisk jobber. 1
alabaster Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 Du skal ha betalt for timene du hadde avtalt å jobbe. Overtidstillegget faller bort. Dersom du i utgangspunktet jobber 100 %, og den avtalte vakten var overtidsarbeid, får du den ikke dekket. Du får ikke mer enn 100 % av lønn i sykepenger, selv om du hadde avtalt å jobbe utover vanlig dag/uke. 3
Edie Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 Ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til dette. Edie, adm.
Gjest Josefine5 Skrevet 1. februar 2019 #15 Skrevet 1. februar 2019 Du skal ha betaling for timene, men ikke overtidstillegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå