AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Dro til aleris i går pg av kort ventetid. Legen hadde tid til en prat og vi pratet politikk eller det var vel jeg som var dum for det ble en dyr prat. Betalte per 15 min. Han var klar på at vi var på tur til å bli som Amerika. Noe jeg ikke har tenkt godt nok over, men tror kanskje han har rett. Det går sakte men sikkert dit? Det offentlige drifter jo nesten ingen ting lengre og alt går på ambud. Samtidig har lønn stagnert til en større junk av befolkningen og fagforeninger har tapt seg. Det planlegges ingenting for den fremtidige arbeiderklassen. Han legen mente det var positivt at norge blir som usa, uten at jeg helt forstod hvordan det skulle gagne vanlige folk. Men jeg synes ikke det er så positivt, med tanke på andell fattige i usa. Hva tenker folk? Anonymkode: d7068...81f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Det er ikke bra selvfølgelig! Anonymkode: 546c5...594 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Det håper jeg virkelig ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 Vi beveger oss i den retning, men NEI det er ikke bra! Anonymkode: e466f...a60 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: f88f1...8d1 Fordi? Anonymkode: d7068...81f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Her var det vel to spørsmål, om Norge beveger seg i retning USA og hvorvidt dette er bra eller ikke.... Svarene mine på det er ja; vi har dessverre bevegd oss i retning av USA de siste årene, men nei, det er ikke bra. Egenbetaling for ting som helsetjenester og helseforsikring, høyere utdanning, barnehage (full pris, uten subsidiering), dårligere arbeidsvilkår for folk på "gulvet", svært dårlig sikkerhetsnett hvis man faller utenfor etc. er selvsagt ikke bra i et samfunnsperspektiv. Det betyr flere som relativt sett blir mye fattigere, mer utenforskap, mer kriminalitet og vold, mer behov for politi og i det hele tatt større fokus på bekjempelse av kriminalitet heller enn den forebyggende linjen man har vært vant med i Norge. Jeg har ingen problemer med å tro at denne legen og sikkert andre leger syntes en slik utvikling er bra. Leger tjener vanligvis ganske bra i land som USA, siden det krever solid utdanning og er en tjeneste som de fleste trenger en eller flere ganger i livet og derfor ikke kan velge bort. Blir heller ikke overrasket hvis de tjener mer i det private enn i det offentlige. Anonymkode: b6c2b...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 Amerika? Du mener kanskje USA? Anonymkode: e72a5...62d 1
Måbarefåsiat... Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 På tur? Nei, vi blir nok værende her vi er. Om vi holder på bli som derimot...
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 Usa er jo ikke USA lenger. Hvor mye har ikke det forandrets seg de siste 15 årene? Demografisk, politisk, økonomisk. Er vi også på vei til å bli et splittet, kaotisk, uhomogent land? Eller mener du at vi er like feite? Anonymkode: 5b4ec...dd7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Usa er jo ikke USA lenger. Hvor mye har ikke det forandrets seg de siste 15 årene? Demografisk, politisk, økonomisk. Er vi også på vei til å bli et splittet, kaotisk, uhomogent land? Eller mener du at vi er like feite? Anonymkode: 5b4ec...dd7 USA har alltid vært slik. Anonymkode: 8b469...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 Vær positive... det er bedre at det blir Amerika, enn visse andre steder som begynner på A, som jeg leste feil først 😛 Anonymkode: 5e46c...507
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Amerika? Du mener kanskje USA? Anonymkode: e72a5...62d Jeg tipper at de aller fleste skjønner hva som menes. Men en og annen fjott forsøker jo alltid å kverulere. Anonymkode: a4a7d...fee 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: USA har alltid vært slik. Anonymkode: 8b469...0e2 Anonymkode: 5b4ec...dd7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #16 Skrevet 31. januar 2019 Norge er ikke "på tur" til noe som helst. Anonymkode: e1e78...28b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #17 Skrevet 31. januar 2019 Vi er i ferd med å få en like heterogen befolkning som USA. Det vil gi oss de samme problemene, med fattigdom og mangel på samhold mellom forskjellige klasser og befolkningsgrupper. Sannsynligvis blir løsningene også de samme, med mer ansvar for seg selv og mindre for andre. Anonymkode: 75d7c...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #18 Skrevet 1. februar 2019 JA. Dessverre. Og det liker Høyre og Frp veldig godt! For de vil ha oss dit. Anonymkode: a6543...7f0 5
Illuminatum Skrevet 1. februar 2019 #19 Skrevet 1. februar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dro til aleris i går pg av kort ventetid. Legen hadde tid til en prat og vi pratet politikk eller det var vel jeg som var dum for det ble en dyr prat. Betalte per 15 min. Han var klar på at vi var på tur til å bli som Amerika. Noe jeg ikke har tenkt godt nok over, men tror kanskje han har rett. Det går sakte men sikkert dit? Det offentlige drifter jo nesten ingen ting lengre og alt går på ambud. Samtidig har lønn stagnert til en større junk av befolkningen og fagforeninger har tapt seg. Det planlegges ingenting for den fremtidige arbeiderklassen. Han legen mente det var positivt at norge blir som usa, uten at jeg helt forstod hvordan det skulle gagne vanlige folk. Men jeg synes ikke det er så positivt, med tanke på andell fattige i usa. Hva tenker folk? Anonymkode: d7068...81f Den største fattigdomsveksten kommer at de senere års store innvandringskull. Norges befolkning har økt med 1 million fra 1990. Store deler av innvandrerne har dårlig utdannelse og om de jobber har de dårlig betalte jobber. Det offentlige Norge er veldig stort og ca 675000 ansatte jobber i offentlig sektor. Det vil si 30% av de som jobber. At noen få har fått konkurranseutsatt sine jobber gjør nok ikke så stor forskjell. Hvordan kan du hevde at lønn har stagnert? Hvordan blir vi lik USA? Uansett pussig å bruke en tilfeldig lege som sannhetsvitne;-)
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #20 Skrevet 1. februar 2019 Visst er landet det. En kan jo bare se på all den idiotiske anglifiseringen av språket vårt, som ungdommen holder på med. De aner visst ikke hvor tussete det høres ut. Anonymkode: 91fd1...ae5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå