AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Av og til er jeg mer kjepphøy enn det som godt er. "Klart jeg blir med!" klarte jeg å svare da bedriften min vil stille stafettlag på Bergen City Maraton i april. Jeg har fått utdelt etappe på like rundt 2 km. Det klarer jeg fint å løpe, MEN problemet mitt er at jeg ikke løper noe kjapt. Jeg pleier å løpe 2 til 3 km til oppvarming når jeg trener, men farten er 8,5 til maks 9 km timen. Det er ikke noe særlig å slå i bordet med på stafett! Flere av dem som skal bli med holder fart på 12-13 km t på sine distanser. Det tror jeg er uoppnåelig for meg, men 10- 11 føler jeg at jeg burde klare. Hvordan skal jeg klare å få mer fart i bena til april? Jeg kan ikke dedikere meg helt til løping heller, for jeg har forpliktet meg til å følge et fast treningsprogram (vekter) frem til sommeren. Det ser slik ut : Mandag : Oppvarming (alltid løping) + ben og biceps. 1 t 40 min totalt. Tirsdag : Oppvarming + bryst og triceps. Normalt 1 time 30 min totalt. Onsdag : Hviledag Torsdag : Oppvarming + skuldre, rygg og mage. Normalt 1 time 40 min totalt. Fredag : Oppvarming + hele kroppen. Normalt 1 time 40 min totalt. Jeg må få løpetrening til å passe inn med dette, men en liten utfordring er at jeg ofte er veldig tung i bena tirsdag (etter trening ben mandag), og onsdag også de gangene jeg har økt opp med vekter på ben. Da klarer jeg iallefall bare å løpe rolig, eller eventuelt intervall. Hvordan bør jeg legge dette opp? Er det best å alltid begrense meg til de ca 2 km jeg skal løpe på stafett, og forsøke å presse farten på akkurat den distansen, eller er det smart å presse meg maksimalt på intervall noen dager, og løpe lenger noen dager? Eller bør jeg velge den farten jeg føler er akseptabelt på stafetten, og løpe så langt som jeg klarer, og håpe på at det blir lengre og lengre? Hvordan får man mer fart i bena? Anonymkode: f7a2b...d88
Scoops Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Uten at jeg har noe peiling så ville jeg ihvertfall løpt en god del intervaller,både lange og korte pluss en litt lengre rolig tur og av og til
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 5 timer siden, Scoops skrev: Uten at jeg har noe peiling så ville jeg ihvertfall løpt en god del intervaller,både lange og korte pluss en litt lengre rolig tur og av og til Takk for svar! Det er egentlig det jeg har gjort en stund, uten å få farten opp. Kommer jeg over 9,5 i hastighet blir jeg fort sliten. Anonymkode: f7a2b...d88
Scoops Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Jeg ville og sjekket hvilke etappe jeg hadde fått ,sånn at visst du har fått en med masse stigning ville jeg lagt inn bakkeintervaller
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 4 minutter siden, Scoops skrev: Jeg ville og sjekket hvilke etappe jeg hadde fått ,sånn at visst du har fått en med masse stigning ville jeg lagt inn bakkeintervaller Jeg valgte etappe selv, og den er ganske flat. Anonymkode: f7a2b...d88 1
xHenrik Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 Dette er hva jeg har mest tro på, særlig når det er så kort tid igjen. - Tren på 2 km og se hvor mye du kan forbedre tiden. Ville ikke løpt lenger enn 2 km sammenhengende. - Tren intervaller minst 1 gang pr. uke frem til april. Dette er trolig det som gir mest effekt kapasitetsmessig. - Ikke tren hardt i uka før stafetten. Ville ellers sett litt på hvordan du løper i og med at du sier at du ikke får fart på beina. Å lande på hælene gir ikke mye fart.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 Men dette 9 km/t du sier du maks klarer i 2 km, er det målt på mølla eller utendørs? For når jeg løper på mølla løper jeg betydelig saktere og holder ikke like lenge som utendørs. For eksempel når jeg løper intervaller på mølla ligger jeg på 11,5 km/t i 3 min, men utendørs løper jeg uten særlig problem 3 kilometer med en snittfart på 13 km/t som på mølla ville vært alt for raskt. Jeg tenker dermed at du blir kanskje overrasket over hvor høy fart du kan ha utendørs. Anonymkode: a7764...23b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Av og til er jeg mer kjepphøy enn det som godt er. "Klart jeg blir med!" klarte jeg å svare da bedriften min vil stille stafettlag på Bergen City Maraton i april. Jeg har fått utdelt etappe på like rundt 2 km. Det klarer jeg fint å løpe, MEN problemet mitt er at jeg ikke løper noe kjapt. Jeg pleier å løpe 2 til 3 km til oppvarming når jeg trener, men farten er 8,5 til maks 9 km timen. Det er ikke noe særlig å slå i bordet med på stafett! Flere av dem som skal bli med holder fart på 12-13 km t på sine distanser. Det tror jeg er uoppnåelig for meg, men 10- 11 føler jeg at jeg burde klare. Hvordan skal jeg klare å få mer fart i bena til april? Jeg kan ikke dedikere meg helt til løping heller, for jeg har forpliktet meg til å følge et fast treningsprogram (vekter) frem til sommeren. Det ser slik ut : Mandag : Oppvarming (alltid løping) + ben og biceps. 1 t 40 min totalt. Tirsdag : Oppvarming + bryst og triceps. Normalt 1 time 30 min totalt. Onsdag : Hviledag Torsdag : Oppvarming + skuldre, rygg og mage. Normalt 1 time 40 min totalt. Fredag : Oppvarming + hele kroppen. Normalt 1 time 40 min totalt. Jeg må få løpetrening til å passe inn med dette, men en liten utfordring er at jeg ofte er veldig tung i bena tirsdag (etter trening ben mandag), og onsdag også de gangene jeg har økt opp med vekter på ben. Da klarer jeg iallefall bare å løpe rolig, eller eventuelt intervall. Hvordan bør jeg legge dette opp? Er det best å alltid begrense meg til de ca 2 km jeg skal løpe på stafett, og forsøke å presse farten på akkurat den distansen, eller er det smart å presse meg maksimalt på intervall noen dager, og løpe lenger noen dager? Eller bør jeg velge den farten jeg føler er akseptabelt på stafetten, og løpe så langt som jeg klarer, og håpe på at det blir lengre og lengre? Hvordan får man mer fart i bena? Anonymkode: f7a2b...d88 Dette er en spøk? Anonymkode: 49c35...4e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå