Gå til innhold

Pusse opp, salg om fem år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å bygge om noen år, og ønsker selvsagt mest mulig for den boligen vi i dag bor i. Vi har ca 500.000 som vi skal pusse opp for. 

Hva anbefaler dere oss å fokusere på og pusse opp?

Kjøkkenet trenger vi ikke å gjøre så mye mer med enn et malingsstrøk, men ellers er det ganske utdatert her. 

Anonymkode: f141c...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammelt er huset, og hva er det egentlig som er så utdatert? Hvordan er det med vann/avløp, elektrisk anlegg, drenering, isolasjon og alle sånne ting? 

Anonymkode: 185c7...846

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere bruke så mye penger på å pusse opp noe dere har tenkt å selge ? Ville det ikke være bedre å spare pengene til huskjøpet, og alle utgiftene som det medfører ? Dere kan pusse opp bad, gulv, vegger osv så mye dere bare vil, men de som kommer på visning liker kanskje hverken badet, gulvene eller noe av det dere har valgt. Om ikke badet er helt forferdelig (manglende membran, udokumentert arbeid osv), ville jeg holdt meg til maling av vegger og tak, evnt nye innerdører og et nøytralt gulv (helst noe praktisk, f eks fliser i gang og kork på kjøkken). Men å bruke 1/2 million ? Det hørtes veldig mye ut.

Anonymkode: ba191...148

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er huset, og hva er det egentlig som er så utdatert? Hvordan er det med vann/avløp, elektrisk anlegg, drenering, isolasjon og alle sånne ting? 

Huset er fra 60-tallet. Vann/avløp og isolering kan det nok gjøres litt med.

Vi var nytt elektrisk anlegg og drenering er heller ikke veldig lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere bruke så mye penger på å pusse opp noe dere har tenkt å selge ? Ville det ikke være bedre å spare pengene til huskjøpet, og alle utgiftene som det medfører ? Dere kan pusse opp bad, gulv, vegger osv så mye dere bare vil, men de som kommer på visning liker kanskje hverken badet, gulvene eller noe av det dere har valgt. Om ikke badet er helt forferdelig (manglende membran, udokumentert arbeid osv), ville jeg holdt meg til maling av vegger og tak, evnt nye innerdører og et nøytralt gulv (helst noe praktisk, f eks fliser i gang og kork på kjøkken). Men å bruke 1/2 million ? Det hørtes veldig mye ut.

Fordi vi skal pusse opp for å trives i fem år. Badet er udokumentert ja, og fugene er på vei til å gå i oppløsning. Gulv er greit, det holder noen år til. 

Tror vi har kommet fram til å ta bad og skifte vinduer, og ellers et malingsstrøk her og der. 

1/2 million er lite på boligmarkedet her vi bor, det får vi lett igjen. Huset har økt i verdi med 1,550.000 bare siden vi flyttet inn, og da har vi bare tatt el-anlegg, kjøkken og skiftet gulv til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i dette. For meg et nyoppusset hus sjeldent aktuelt fordi jeg som regel ikke liker stilen de har valgt. Syns det er bortkasta og lite miljøvennlig med dobbel oppussing.

(Jeg hater forøvrig f.eks. fliser i gangen.) 

Frisk opp med litt maling.

Endret av Maude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde selv valgt bad, og hadde også foretrukket dette som kjøper. 

Så hadde jeg nok også foretrukket OK gulv, mest fordi det gjør at man kan bo i boligen man pusser opp overflater på. 

Drenering/utbytting av gamle vinduer og diverse tiltak for å fjerne fukt og slikt hadde og vært positivt for min del. 

Anonymkode: af9ec...a12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg som spurte lenger opp om hva som er utdatert. 

Hvis vi skulle kjøpt nytt bosted nå, hadde vi sett på hva som må gjøres av de mer grunnleggende tingene som jeg nevnte. Det er slikt som uansett må oppdateres/vedlikeholdes, resten kan man ta litt mer som man ønsker.

Jeg må dog tilstå at hvis jeg skulle kjøpt noe helt alene, hadde jeg prøvd å få råd til noe nyoppusset. Nå har vi nesten totalrenovert vårt nåværende hus, og selv om min handy supermann av en samboer har gjort det aller meste, er jeg drittlei kaos og midlertidige løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngangsdør¨er¨ Inngangsparti, -førsteinntrykk. Billig etterisolering, dobbelt lag Glava på loft, evt. blåse inn mer i vegger, -vet ikke pris. -For høyere ¨Energi-klasse¨ 

..Tak ok... Hvis slitent, kan maling\behandling gjøre mye på intrykket :vetikke:

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst kjøpt et nyoppusset hus, oppussingsobjekt er uaktuelt for oss, da vi ikke orker kaoset og styret. Men velg for all del en ganske nøytral stil. Med unntak av hvite fliser, det er ufattelig kjedelig! Jeg ville satt stor pris på at det var pusset opp litt i alle rom, fremfor at alle pengene var lagt i et fantastisk bad f.eks. Like dører til alle rom er en ting jeg ville lagt merke til og satt stor pris på. Høyere pris enn det det kostet dere ;)

Anonymkode: 8c07f...a6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis planen er å bo i fem år ville jeg absolutt tatt badet. Det er jo viktig å ha det ålreit mens man bor. Ellers ville jeg malt og holdt det enkelt. Kjøpere om 5 år vil ikke tenke på badet som nyoppusset, men som "trygt og deilig å ikke måtte tenke på". Det vil også gi dem økonomisk rom til å pusse opp kjøkkenet som sikkert kommer til å trenge det da. Nye vinduer er alltid et pluss og godt for både dere og nye kjøpere. 

Anonymkode: aef36...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bestemt oss for å bygge om noen år, og ønsker selvsagt mest mulig for den boligen vi i dag bor i. Vi har ca 500.000 som vi skal pusse opp for. 

Hva anbefaler dere oss å fokusere på og pusse opp?

Kjøkkenet trenger vi ikke å gjøre så mye mer med enn et malingsstrøk, men ellers er det ganske utdatert her. 

Å legge så mye penger i en bolig dere skal selge om fem år, er galskap. Særlig dersom du tenker at du skal få pengene tilbake ved salg. Hvordan boligprisene utvikler seg de neste fem årene er også umulig å spå om. 

Hvilken stil en fremtidig kjøper ønsker, er også et lotteri. Mange foretrekker å pusse opp selv for å få en ny bolig slik de selv ønsker. I tillegg, om fem år er boligen nok moden for en ny oppussing. Så gjør hva du vil.

Anonymkode: 3e1de...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad, om dette er en typisk første-gangs-kjøper plass. Da har man veldig sjelden råd/lyst/kunnskap til å ta badet, og stedet utelukkes derfor allerede når man scroller gjennom Finn.no. 

Skap og skapfronter. Å rive integrerte eller eldre skap, og sette inn en Pax/Ikea løsning er billig og selvgjort. man har mye glede av det mens man bor der, og ved salg gir det et veldig godt inntrykk. Om plassen ikke passer helt for Pax ville jeg også brukt noen timer på snekkerhjelp for å få det integrert, inntrykket blir et helt annet. 

Om det er kaldt ville jeg prioritert varmepumpe fremfor isolering. 1) billigere 2) synlig og pluss på visning. 

Riv ned gamle rullegardiner og persienner, heng opp lameller eller lignende i stedet. Gir et helt annet inntrykk, og koster lite. 

Ta med notatblokk og gå over stedet. Noter hva som kan flikkes/fikses i hvert rom, og ta det over tid. Blir mye trivligere å bo, er hyggelige små prosjekter å ta her og der, og koster lite. 

Anonymkode: e56ad...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bad, om dette er en typisk første-gangs-kjøper plass. Da har man veldig sjelden råd/lyst/kunnskap til å ta badet, og stedet utelukkes derfor allerede når man scroller gjennom Finn.no. 

Skap og skapfronter. Å rive integrerte eller eldre skap, og sette inn en Pax/Ikea løsning er billig og selvgjort. man har mye glede av det mens man bor der, og ved salg gir det et veldig godt inntrykk. Om plassen ikke passer helt for Pax ville jeg også brukt noen timer på snekkerhjelp for å få det integrert, inntrykket blir et helt annet. 

Om det er kaldt ville jeg prioritert varmepumpe fremfor isolering. 1) billigere 2) synlig og pluss på visning. 

Riv ned gamle rullegardiner og persienner, heng opp lameller eller lignende i stedet. Gir et helt annet inntrykk, og koster lite. 

Ta med notatblokk og gå over stedet. Noter hva som kan flikkes/fikses i hvert rom, og ta det over tid. Blir mye trivligere å bo, er hyggelige små prosjekter å ta her og der, og koster lite. 

Ikea skap er billig dritt, og noe med det første naboene og andre kaster ut når de kjøper nytt. Å tro man øker verdien på en bolig med dårlige løsninger er temmelig naivt. 

Varmepumper tillater man ikke i leiligheter. 

Lameller er forlengst ut, og har vørt ut en god stund, om fem år er den invisteringen både oppbrukt og avlegs, som furumøbler fra 1980tallet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikea skap er billig dritt, og noe med det første naboene og andre kaster ut når de kjøper nytt. Å tro man øker verdien på en bolig med dårlige løsninger er temmelig naivt. 

Varmepumper tillater man ikke i leiligheter. 

Lameller er forlengst ut, og har vørt ut en god stund, om fem år er den invisteringen både oppbrukt og avlegs, som furumøbler fra 1980tallet. 

Veldig så negativ da

Har hatt god suksess med Pax i leilighetene jeg har solgt. Og har nå valgt det igjen i walk-in skapet. De holder kjempefint, er dønn solide og praktiske, i motsetning til skapet fra Garderobemannen som blir mer og mer ustabilt, og som vi dessverre måtte velge på gjesterommet på grunn av plassen. 

Og ikke alle leiligheter er i strengt regulerte sameier/borettslag, der du ikke får installere varmepumpe. Vi vet ikke en gang om det er en leilighet det er snakk om her. 

Hvorfor denne store interessen for at TS ikke skal gjøre noe som helst, selv om hun skal bo der i 5 år? Er du kanskje samboeren, som heller vil bruke pengene på ny bil? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt badet, pen ny maling i alle rom og nytt gulv. 

Anonymkode: f14bb...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)

(...)

Det med lameller kommer veldig an på både vinduene og stilen ellers i boligen.. Det bør være ganske store vinduer, helt ned til gulvet, og en moderne stil om lameller skal passe inn. 

Vi pusser opp huset vårt nå, men lameller kommer ikke inn her. Hadde blitt helt feil i forhold til både stilen og vinduene på boligen. 

Anonymkode: 7ddf2...c12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de som sier badet, og ellers gjøre ting enkelt. Gaper dere over for mye nå, og ender opp med å pusse opp hele boligen i løpet av fem år, så er dere drittlei før dere begynner å bygge hus 🙈

Anonymkode: 7ddf2...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips! ❤️ 

Velger selvsagt løsninger som er nøytrale og egner seg for salg, samtidig som det ikke må gå på bekostning av trivselen vår siden det er snakk om å bo her i noen år. Dette er gjennomtenkt, og vi har pengene. En del av dem er forsikringspenger som er bundet til å gjøre noe med akkurat dette huset. Skulle ønske alle bare kunne svare på det man spør om, så man slipper å skrive alt sånt. 

Skulle egentlig bygge nå, men avventer. Og vi får bad til innkjøpspris, samt materialer og vinduer. Jobben (unntatt bad) gjør samboer og svigerfar. Med de prisene som er her siden det er så stor vekst, vil dette bare gjøre det mer attraktivt. Det er et hus som har alt på en flate og samtidig har tre soverom, så jeg tenker det kan være interessant for dem som er lei av å pusse opp også. Vi syntes det var fint da vi var yngre og så etter oppussingsobjekter, men nå er vi lei av det. Huset vårt er uansett for dyrt for dem som er i startfasen og skal inn på boligmarkedet og kanskje ser etter oppussingsobjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis planen er å bo i fem år ville jeg absolutt tatt badet. Det er jo viktig å ha det ålreit mens man bor. Ellers ville jeg malt og holdt det enkelt. Kjøpere om 5 år vil ikke tenke på badet som nyoppusset, men som "trygt og deilig å ikke måtte tenke på". Det vil også gi dem økonomisk rom til å pusse opp kjøkkenet som sikkert kommer til å trenge det da. Nye vinduer er alltid et pluss og godt for både dere og nye kjøpere. 

Anonymkode: aef36...3dd

Dette har jeg også tenkt. Kjøkkenet må sikkert pusses opp da ja. Vi pusset det opp da vi flyttet inn og det er veldig nøytralt og kunne vært fra tiden nå. Samtidig er det så kjedelig. Så hvis bad er ok, kjøkken gjøres greit for vår del så vi trives, og det ellers kommer på plass noe maling her og der, tror jeg også det ville høynet inntrykket veldig. 

Har et vindu som trekker, så det bør vi nok bytte ut ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...