AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Er det noen som kan veilede meg om ordvalg i en søknad om uføretrygd? Hva skal jeg legge vekt på? Hva av dette under er relevant? Jeg er kvinne, over 50, og har hatt økende smerter i over et år. Jeg kan ikke huske nøyaktig når det begynte, men vet at jeg var frisk i oktober 2017 på grunn av en fysisk anstrengende ferie, som jeg ikke hadde noe problemer med. Jeg tror jeg har Fibromyalgi, men diagnosen er ikke satt, selv om legen har nevnt det som en mulig diagnose. Jeg håper å få en diagnose i løpet av året. Jeg får ikke komme på smerteklinikk, siden det er så stor pågang. Jeg har fått legen til å søke om ultralyd for smertene i bena, men har fått avslag. I tillegg har jeg Bipolar 2, som er fastslått på en DPS-klinikk i 2013, og jeg er behandlet for det siden 2013. Jeg har vært utsatt for traumer og psykisk belastning. En barndom med alkoholisere foreldre, ustabilitet og mobbing. Jeg har også andre psykiske belastninger siden 2009, som ikke gir grunnlag for uføretrygd, men de skaper smerter og uro. Jeg ser uføretrygd som min framtid av følgende årsaker: Smerter som øker, og at jeg psykisk er langt nede i perioder, min arbeidsplass nedbemanner, jeg klarer ikke selv en enkel kontorjobb. Jeg ser ikke at jeg kommer til å være attraktiv på arbeidsmarkedet. På grunn av psyken ble jeg helt satt ut da jeg fikk føflekkreft, selv om den var i overflaten og det angrepne området er fjernet. Jeg har derfor tenkt å starte prosessen med å søke om uføretrygd når jeg har hatt sykemelding i 1 år. Jeg har allerede hatt tilrettelagt arbeid i flere måneder, og det finnes ikke noe enklere enn å sitte med papirer. Jeg kan også velge om jeg vil sitte eller stå, og ta pauser. Jeg har begynt å oppleve perioder av at jeg ikke er "tilstede i meg selv" når jeg arbeider, som om jeg ser hendene og skjermen på avstand. Dette opplever jeg ikke hjemme, og jeg tror det er stress. Når jeg likevel har større smerter til tross for tilrettelagt arbeid, og har gått fra 50% sykmelding til 60% sykmelding, så går dette feil vei. Jeg går også på tredemølle (15 minutter, klarer ikke øke) og gjør øvelser når jeg klarer. 40% i arbeid betyr at jeg klarer maks 1 time husarbeid i tillegg. Jeg tar smertestillende hver dag. Ikke at det hjelper så mye, men ... Vimovo hjelper noe. I tillegg har jeg fått resept på 1 g Paracet i 100-stk bokser, så jeg slipper å kjøpe 20 stk så ofte. Jeg våkner av smerter om natten selv om jeg tar smertestillende før jeg legger meg, Jeg sover mye. Jeg er helt utslitt etter 3 timer på en lett jobb, som om jeg hadde jobbet 8 timer i en fysisk krevende jobb. Å jobbe 1 dag 8 timer og ha fri en dag, er for eksempel uaktuelt. Jeg klarer ikke 8 timer. Selv om jeg blir satt på AAP, vil jeg søke om uføretrygd i tillegg, siden jeg allerede har så tilrettelagt arbeid at jeg ikke kan se hvordan noe kan bli enklere. Anonymkode: 82d01...c10
Million Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Nå er det mange år siden jeg søkte om uføretrygd, men jeg kan ikke huske at det var noe JEG skulle ordlegge meg i og fylle ut på egenhånd? Det er vel legen som gjør det, og skriver diagnoser og funn og helseproblemene dine ned der. Det er ikke noe man skal sitte og fylle ut selv. Da kan jo alle selv smøre tjukt på og bare lyve da? Har ikke peiling på hvor lang tid det evt vil ta deg å få søkt om dette, men jeg tror kanskje det vil ta lengre tid enn ett års sykemelding. Ofte går man på AAP i årevis før de lar deg søke og evt innvilger den. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Det stemmer at bruker ikke selv skal skrive noe i søknaden. Det er det kun behandler (lege, psykolog e.l.) som skal. Bruker må svare på noen få, enkle spørsmål om sivilstatus, barn, yrkesskade, avtjent militærtjeneste og arbeidsforhold. Du bør ikke søke uføretrygd uten at NAV anbefaler det. Dersom du likevel skulle gjøre det vil du etter all sannsynlighet få avslag (bl.a. grunnet manglende arbeidsevnevurdering og at du ikke er ferdig utredet). Et avslag på uføretrygd vil i noen tilfeller også kunne medføre at du ikke heller vil kunne få AAP. Det du må gjøre er å bestille dobbelttime hos fastlegen, og snakke med ham om hvordan du opplever din hverdag. Dersom du søker AAP vil NAV kreve at du er under behandling og/eller utredning (ev. står på venteliste til dette). Slik behandling kan i ditt tilfelle være smerteklinikk, psykolog og fysioterapi. Uføretrygd er siste løsning, når alt annet er prøvd. Slik du beskriver din situasjon kan jeg ikke se at dette stemmer for deg, og jeg får heller ikke inntrykk av at din funksjonsnedsettelse på det nåværende tidspunkt er av en slik art at uføretrygd vil være en passende løsning. Anonymkode: a5c61...602 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Selve søknaden er lett å fylle ut. Funksjonsbeskrivelse skal legen ta seg av. Du må for all del få godkjent søking av saksbehandler FØR du sender inn. Ellers er du nesten garantert avslag. Da skriver saksbehandler en AEV og innhenter erklæring fra legen din. Du fyller ut skjema på ditt nav. Når det er åpnet for det. Under «din uføretrygd». Lykke til. Anonymkode: 0fcf6...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Du må nok gjennom årene med AAP først. Og ufør kan først søkes om når/hvis NAV mener du har krav på det. Anonymkode: 22d91...82f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 På 31.1.2019 den 11.29, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan veilede meg om ordvalg i en søknad om uføretrygd? Hva skal jeg legge vekt på? Hva av dette under er relevant? Jeg er kvinne, over 50, og har hatt økende smerter i over et år. Jeg kan ikke huske nøyaktig når det begynte, men vet at jeg var frisk i oktober 2017 på grunn av en fysisk anstrengende ferie, som jeg ikke hadde noe problemer med. Jeg tror jeg har Fibromyalgi, men diagnosen er ikke satt, selv om legen har nevnt det som en mulig diagnose. Jeg håper å få en diagnose i løpet av året. Jeg får ikke komme på smerteklinikk, siden det er så stor pågang. Jeg har fått legen til å søke om ultralyd for smertene i bena, men har fått avslag. I tillegg har jeg Bipolar 2, som er fastslått på en DPS-klinikk i 2013, og jeg er behandlet for det siden 2013. Jeg har vært utsatt for traumer og psykisk belastning. En barndom med alkoholisere foreldre, ustabilitet og mobbing. Jeg har også andre psykiske belastninger siden 2009, som ikke gir grunnlag for uføretrygd, men de skaper smerter og uro. Jeg ser uføretrygd som min framtid av følgende årsaker: Smerter som øker, og at jeg psykisk er langt nede i perioder, min arbeidsplass nedbemanner, jeg klarer ikke selv en enkel kontorjobb. Jeg ser ikke at jeg kommer til å være attraktiv på arbeidsmarkedet. På grunn av psyken ble jeg helt satt ut da jeg fikk føflekkreft, selv om den var i overflaten og det angrepne området er fjernet. Jeg har derfor tenkt å starte prosessen med å søke om uføretrygd når jeg har hatt sykemelding i 1 år. Jeg har allerede hatt tilrettelagt arbeid i flere måneder, og det finnes ikke noe enklere enn å sitte med papirer. Jeg kan også velge om jeg vil sitte eller stå, og ta pauser. Jeg har begynt å oppleve perioder av at jeg ikke er "tilstede i meg selv" når jeg arbeider, som om jeg ser hendene og skjermen på avstand. Dette opplever jeg ikke hjemme, og jeg tror det er stress. Når jeg likevel har større smerter til tross for tilrettelagt arbeid, og har gått fra 50% sykmelding til 60% sykmelding, så går dette feil vei. Jeg går også på tredemølle (15 minutter, klarer ikke øke) og gjør øvelser når jeg klarer. 40% i arbeid betyr at jeg klarer maks 1 time husarbeid i tillegg. Jeg tar smertestillende hver dag. Ikke at det hjelper så mye, men ... Vimovo hjelper noe. I tillegg har jeg fått resept på 1 g Paracet i 100-stk bokser, så jeg slipper å kjøpe 20 stk så ofte. Jeg våkner av smerter om natten selv om jeg tar smertestillende før jeg legger meg, Jeg sover mye. Jeg er helt utslitt etter 3 timer på en lett jobb, som om jeg hadde jobbet 8 timer i en fysisk krevende jobb. Å jobbe 1 dag 8 timer og ha fri en dag, er for eksempel uaktuelt. Jeg klarer ikke 8 timer. Selv om jeg blir satt på AAP, vil jeg søke om uføretrygd i tillegg, siden jeg allerede har så tilrettelagt arbeid at jeg ikke kan se hvordan noe kan bli enklere. Anonymkode: 82d01...c10 Dette forsto jeg ikke. Du vil altså søke uføretrygd alt for du har kommet over på AAP? Det kan du bare glemme, rett og slett. Du må nok gjennom same styret som alle andre. Anonymkode: 16a9f...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette forsto jeg ikke. Du vil altså søke uføretrygd alt for du har kommet over på AAP? Det kan du bare glemme, rett og slett. Du må nok gjennom same styret som alle andre. Anonymkode: 16a9f...2ec Ikke nødvendigvis. Jeg fikk søke før sykemeldingsperioden gikk ut. Anonymkode: 0fcf6...1f6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Kan godt være at du kan ha rett på uføretrygd direkte fra sykepenger, men da ville jeg virkelig tatt kontakt med fastlege og Nav for å hatt et møte sammen. Ofte er man ikke ferdig avklart når året med sykepenger er omme, og da må man søke om arbeidsavklaringspenger og ta det derfra. Selve søknaden er enkel, men du må ikke søke før du har fått klarsignal fra nav! Anonymkode: 3f569...841 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Jeg fikk søke før sykemeldingsperioden gikk ut. Anonymkode: 0fcf6...1f6 Det kommer veldig an på diagnosen da. Har man diagnoser som nav mener ikke er ferdig utredet og/eller behandlet, må man gjennom årene med aap. Selvom det er snakk om kun noe bedring, ikke å bli frisk. Det hjelper ikke om legen og du forstår at dette er kronisk og at ufør er beste løsning. Kan godt hende TS får ufør før aap, men det er uansett noe nav bestemmer og ikke den syke eller legen... Anonymkode: 22d91...82f 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Jeg er en god del sykere enn deg TS og jeg måtte innom AAP. Jeg gikk 1 år og 3 måneder på AAP denne gangen, for 10 år siden var jeg 3.5 år på attføring. NAV er dokumentdrevet og du må finne mest mulig. Jeg hadde fra fastlege, psykolog, fysioterapeut, nevrolog, sosionom, osv. Sikkert 10 forskjellige instanser kikket på meg i løpet av disse årene og sikkert ett 50-talls fagpersoner. Jeg fikk også dokumentasjon etter rehabilitering og dokumentasjon fra arbeidsgiver. Jeg fylte ut funksjonsskjema og brukte aktivitetsplanen flittig. Her la jeg inn alt av behandling jeg skulle på. Så når jeg sendte melding til NAV om at jeg faktisk ikke klarte mer, tok det under 14 dager før uføretrygd var innvilget. Jeg slapp arbeidstrening og jeg slapp å komme inn på møte. Dokumentene sa absolutt alt om min helsetilstand. Så gjør som NAV sier og gi de mer dokumentasjon enn hva de spør om. Og vis at du forsøker. Og blir du bedt om å beskrive din tilstand, beskriv din verste dag på jobb. Ikke gå i detalj om diagnoser, bare fortell om hvordan du har det på jobb og etter jobb. Og vær tålmodig. NAV tar tid. Lykke til! Anonymkode: 7fdc7...aca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå