Gå til innhold

Strømpebånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette strømpebåndfenomenet, hvordan er det folk gjør det? Kjøper dere det selv, eller forventer dere å få det av forlover eller venninner? Og når dere da har det på på bryllupsdagen, er det meningen man skal ta det av og sette det på en annen ugift gjest, eller sitter det på helt til dere kler av dere for natten? Bare lurer jeg :)

Skrevet

Hei!!

Kan nok dessverre ikkje hjelpe deg med dette siden eg lurer på det samme..

Men har hørt at en skal ta det av i løpet av kvelden og "slenge det fra seg" på samme måte som en tidligere (eller fortsatt for alt eg veit, men eg kommer ikkje til å gjøre det!) gjorde med brudebuketten!

Men det er kanskje feil det??

Kommer sikkert til å kjøpe meg et sjølv, og heller satse på å få lånt noe annet!! :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

I USA er tradisjonen at brudgommen tar det av med tennene, og kaster det til ungkarene/single/ugifte i lokalet. Noen velger å gjøre det samme her også, men mitt blir på til natten :sjarmor:

Skrevet
Men har hørt at en skal ta det av i løpet av kvelden og "slenge det fra seg" på samme måte som en tidligere (eller fortsatt for alt eg veit, men eg kommer ikkje til å gjøre det!) gjorde med brudebuketten!

NEI nei og atter nei!!

De som tror dette har sett for mye amerikanske filmerl. Spør deres mødre om dette er tradisjon, og dere vil antagelig få negativt svar.

Har enda ikke vært i ETT bryllup hvor noen av delene er skjedd, og hadde gremmes om jeg så noen kaste fra seg strømpebåndet sitt. NOE så harry, å kaste deler av undertøyet sitt til gjestene!!!

:o

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk med et strømpebånd da jeg kjøpte skoene mine jeg da. Men tror ikke jeg skal bruke det...

Hvilken funksjon har det egentlig...har ikke skjønt det der jeg... :oops:

K

Skrevet

I gamle dager var det ikke strikk i strømpene, da ble de holdt oppe av bånd. Nå er det kun for pynt. selv synes jeg det er stygt (særlig om man har korte bein), og hadde det IKKE da jeg giftet meg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ok - er det sånn det henger sammen. Takk!

Skrevet

Vet ikke helt hvor gammel skikken med å kaste buketten er her i landet, men det har blitt gjort i alle bryllup jeg har vært i - 4-5 stykker de siste 10 årene.

Brudene har vært norske, eller med 'flerkulturell' bakgrunn i den forstand at de har vokst opp rundt om kring i verden, og ingen hadde spesielt 'amerikanske' brylluper.

Synes det er en artig skikk, og har tenkt å kaste buketten når den tid kommer.

Strømpebåndet vurderer jeg også å kaste - selv om den biten med brudgom og tenner nok ikke kommer til å skje. :wink:

Synes jo det er litt urettferdig om damene får sloss om buketten, mens gutta ikke får noe - selv om jeg har tenkt å la ungkarene få konkurrere om buketten dersom de vil.

Hmmmm... Kanskje derfor man har to forskjellige, slik at ungkarene ikke skal tråkke på damene i høye hæler og pene kjoler? :wink:

Må også nevnes at min mor giftet seg borgerlig i Sverige for 30 år siden, så hennes erfaringer er ikke så veldig relevante for mitt bryllup.

Fanget bukett i mitt første bryllup, og syntes det var kjempegøy!

Kunne jo tørket min egen bukett og lagt den på en hylle, men jeg har nok støvsamlere og den vil sikkert gå i stykker i neste flytt.

Alle får gjøre det de har lyst til, men synes slike skikker kan være artige, dersom man ikke gjør det for 'billig' - kaste bukett i alle fall kan være både morsomt og stemningsfullt, selv om jeg forstår at det er lite fristende om man har investert masse tid og penger i Den Spesielle Buketten. (Nok en grunn til at jeg går for enkel og rimelig bukett. :wink:)

Skrevet

Min brudebukett skal uansett ikke kastes til noen som helst!!

Den skal legges på graven til "svigermor" som døde for noen år siden!! Basta! Noen synes sikkert det er teit av meg men for meg føles det riktig!!!

Skrevet

I de fire bryllup jeg har vært i i mitt liv har det verken blitt kastet strømpebånd, brudebukett eller andre ting... og det kommer ikke til å skje hos meg heller.

Skrevet

Jeg har vært i ett bryllup hvor brudgommen tok strømpebåndet av bruden og ga det til det paret han mente skulle gifte seg neste gang.... :-)

Skrevet

Jeg har bare vært i et bryllup og det var i USA. Da kastet først bruden sin bukett over hodet og mot alle de ugifte damene. Så satte hun seg på en stol, og brudgommen måtte fjerne strømpebåndet med munnen.. Deretter kastet han på samme måte båndet over hode og mot alle ungkarene. Deretter måtte hun som fikk buketten sette seg på stolen og få strømpebåndet tredd på av ungkaren som fanget det.

Dette var helt vanlig der borte, men vi kommer ikke til å kaste noen ting, ikke buketten heller.

Skrevet
Jeg har bare vært i et bryllup og det var i USA. Da kastet først bruden sin bukett over hodet og mot alle de ugifte damene. Så satte hun seg på en stol, og brudgommen måtte fjerne strømpebåndet med munnen.. Deretter kastet han på samme måte båndet over hode og mot alle ungkarene. Deretter måtte hun som fikk buketten sette seg på stolen og få strømpebåndet tredd på av ungkaren som fanget det.

Jeg synes disse skikkene er så utrolig vulgære. Det burde heller vært mannen som kastet noe fra seg, ikke undertøyet til bruden.

Skrevet

Hmmmm... Brudgommen kommer ikke til å ha på seg så mange 'disposable' ting - kanskje slipset? :wink:

Eller corsage?

Er enig i at dette med å trekke av/tre på strømpebånd er ganske vulgært - men synes ikke dette med å kaste bukett/strømpebånd er verre enn den gamle (så vidt jeg vet) overtroen om at 'dersom kakestykket står opp på tallerkenen din blir du gift innen et år'... :P

Faller litt inn under både tradisjoner og selskapsleker for meg - morsomt lite avbrekk i de bryllup jeg har vært i. :-)

Siterer fra Kvinneguiden:

Det er mye overtro knyttet til brudebuketten. Hvis en av blomstene visner før bruden kommer ut av kirken, varsler det ulykke. Hvis brudebuketten settes i vann får paret et kort ekteskap, så det er bedre å kaste brudebuketten til de ugifte kvinnelige bryllupsgjestene.

:wink:

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg skal gifte meg på sensommeren og jeg vil ikke ha noe strømpebånd, jeg har korte ben og jeg tviler jeg på vill vere noe vakkert.

Jeg er enig med Sweetpea at buketten ikke skal kastes.

Svigerforeldra mine døde for 4 og 5 år siden, så brude buketten skal legges mellom gravene. Det tror jeg min blivende mann vil sette stor pris på og. :)

Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke ha noe som gnager eller klør på bryllupsdagen, nei. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...