AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Før jeg fikk mine egne barn så syns jeg folk på sentre med skrikende unger var så slitsomme og skjønte virkelig ikke hvorfor de ikke hadde kontroll på ungen sin. For en tid tilbake (har barn nå) så var det en mann som tok yttertøy på barnet sitt, ungen var urolig som bare det og stakkaren var svett, ekstrem skjelven og det så ut som om han ikke hadde sovet godt på flere år. Fikk nesten lyst til å gå bort for å hjelpe han, men tenkte at det ville tas på en feil måte så lot vær. Hadde du noen fordommer før du fikk barn som du endret synet helt på etter at du fikk barn ? Anonymkode: fed9f...d59
Gjest Chelseagirl Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Ja. *Jeg skjønte aldri hvorfor småbarnsfamilier alltid var tidlig oppe og i gang med aktiviteter (tur, leikeplass osv) i 9-tida. Hvorfor stresse så liksom? Noen år senere var det jeg som smørte brødskiver i rekordfart mens svetta rant med en ettåring med lavt blodsukker. Og da var klokka 7 (Skjønte i ettertid det ikke var så gæli likevel når jeg hadde venner som gjorde samme kl 4:30 :D) Og på den tida så var jeg og ute av huset ofte tidlig for det fungerte mye bedre her å komme seg ut litt med energisk unge i stedet for å være mye inne Så full forståelse for det nå 😄 *Tenkte før at ungene mine knapt skulle få se på tv og ha ipad utenom til faste tider osv osv osv. Blablabla. Nå er ikke ungene her så opptatt av det, men selvsagt lot jeg de ha litt ipad eller tegnefilm på TV så jeg fikk laga middag etter jobb i fred. SELVSAGT gjør en det, hallo! *Irriterte meg faktisk over småbarnsforeldre som la seg i 21-22 tida på kvelden og sa de var trøtte. (Tåler de ingenting liksom??) Noen år seinere gjorde jeg samme. Men jeg la meg ofte kl 20 Jaja 😄 Nå er jeg der at jeg blir mektig irritert over andre som ikke forstår hvordan livet med små barn funker, f.eks når jeg får spm om "Heiii kan jeg komme til deg kl 21 en liten tur?" Men en forstår det gjerne ikke før en havner i småbarnssituasjonen selv. Det gjaldt hvertfall meg
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Den største (Og flaueste) fordommen jeg hadde var den med dyr vrs barn. Skjønner ikke hvordan jeg kunne være så dum at jeg sammenlignet dem selv om jeg er dyreelsker på min hals. Jeg var helt uforberedt på kjærligheten.... Jeg sa bokstavelig talt at jeg ville ofret en fremmed unge for hunden min. Ikke den meningen nå lenger for å si det sånn, selv om følelsene for hunden min absolutt ikke har blitt mindre. Og offentlig amming....Gadh...Jeg var så uvitende. Anonymkode: 88b8f...456 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 Jeg trodde at unger som utagerer hadde sløve foreldrene som ikke gjorde noe for å endre på barnets oppførsel. Noen år senare var det min unge som utagerer i bhg selv om jeg gjorde alt for å prøve å få en slutt på det. Anonymkode: a86da...3a2 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Kollegaer og nære venner som betrodde seg/fortalte om bagatellmessige episoder fra Bhg eller hjemme som hadde gjort lille barnet litt lei seg, eller ubetydelige skader/sykdom, at barnet ikke fikk være med på noe gøy, eller hadde glemt matpakke, frøs litt en dag eller et annet barn hadde sagt noe stygt. Og de tok det så tungt, og snakket om det og syns synd på lillegullet sitt. Jeg tenkte alltid at «Såpass må ALLE tåle, hele tiden». Og det må vi jo, men nå er det jeg som snart bruker uttrykket «det blør i mammahjertet mitt» fordi sønn fem år fikk ødelagt en leke. Anonymkode: b847b...4bf 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 Det med å finne andre å passe på barn, når vi ikke har besteforeldre i nærheten. Trodde at jeg ville jo bare klare å skaffe barnevakt. Men det er jo ikke bare bare, å skaffe barnevakt når barna ikke kjenner barnevakten, og kan ikke etterlates med ukjent, og går ikke an å forklare de noe for de er ennå for små. Gidder jo ikke å starte tredagers tilvenningsperiode for hver barnevakt. Og jeg tør ikke selv. Hvorfor legger foreldre unger så tidlig, allerede kl 6-7 liksom? Jo, fordi barna er jo utslitte etter barnehagen, de er ikke akkurat hyggelige å holde våkne, overtrøtte og sure. Joda, vi legger ungene kl 7. Samme som hun over skrev, med å være tidlig ute av huset i helgene. Å holde mine barn hjemme er som å holde to ville apekatter i en porselenbutikk. Best å gå ut, for alle parter. Denne forstår ikke besteforeldre fortsatt. Lurer på om de har glemt, eller var jeg og sambo ekstremt rolige unger. Anonymkode: 35d62...283 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 Jeg hadde så mange fordommer at jeg blir flau🙈 -Forstod ikke hvorfor man måtte ta så hensyn til gravide, mente de overdrev og at det kunne umulig være så slitsomt å være gravid?! -Foreldre som lot barna sine skrike på kjøpesentre og andre offentlige steder var bare sløve. -Skjønte ikke hvorfor småbarnsforeldre alltid så så slitne ut, de hadde da mer enn nok tid til å fikse seg i løpet av dagen? Nei huff 🙈🙈 Anonymkode: 0554c...287 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Auda, jeg hadde fordommer så det rant over.... var egentlig ikke særlig begeistret for unger i det hele tatt før jeg fikk min egen. Skrikende, snørrete og masete små vesener som det bare var mas med. Blant annet skjønte jeg helt ærlig ikke hvorfor folk dro på ferie med ungene sine... da var det jo ingen ferie! Kunne de (foreldrene) ikke heller lempe skrikerungene over på besteforeldrene hjemme, og så dra på ferie i fred og ro? Det må da være mye bedre å være kvitt ungene en uke eller to....(savn, hva er det? Det tenkte jeg ikke på en gang at man kunne) Ikke skjønte jeg hvorfor man ikke ville gå fra en 8 mnd gammel baby om kveldene heller (overlate til far for å gå ut med venninner selv). Tenkte overhodet ikke på at det kunne være trøbbel med legging, problemer med å få barnet til å ta flaske så det måtte ammes i søvn etc. Sånne ting falt meg ikke inn, synes bare det var skikkelig dårlig å bare prioritere ungen. Anonymkode: efcb2...cc6 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 -ungen min skulle aldri få se på skjerm før han ble 2 år;) -irriterte meg over hylende unger på fly/butikker og tenkte ungene måtte ha dårlig oppdragelse;);) -jeg skulle aldri bli den «slitne mora som ikke gadd å sminke meg hver dag»(oh yes) Anonymkode: 0053c...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 Jeg hadde ikke mange fordommer. Det skyldes nok mine attpåklatt søsken. En med kolikk, men en ting jeg var usedvanlig fordomsfull mot var urolige barn. Mine søsken har tydeligvis vært ekstremt rolige barn fordi de uttagerte aldri ute eller hadde raserianfall så jeg kunne forstå hva som feilte foreldrene som ikke hadde styr på barna. Det fikk jeg smertelig erfare da minsten var halvannet. Overtrøtt og på julegavehandel... Det handler ikke om å ha styr på Anonymkode: f9474...053 2
Gjest Chelseagirl Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det med å finne andre å passe på barn, når vi ikke har besteforeldre i nærheten. Trodde at jeg ville jo bare klare å skaffe barnevakt. Men det er jo ikke bare bare, å skaffe barnevakt når barna ikke kjenner barnevakten, og kan ikke etterlates med ukjent, og går ikke an å forklare de noe for de er ennå for små. Gidder jo ikke å starte tredagers tilvenningsperiode for hver barnevakt. Og jeg tør ikke selv. Hvorfor legger foreldre unger så tidlig, allerede kl 6-7 liksom? Jo, fordi barna er jo utslitte etter barnehagen, de er ikke akkurat hyggelige å holde våkne, overtrøtte og sure. Joda, vi legger ungene kl 7. Samme som hun over skrev, med å være tidlig ute av huset i helgene. Å holde mine barn hjemme er som å holde to ville apekatter i en porselenbutikk. Best å gå ut, for alle parter. Denne forstår ikke besteforeldre fortsatt. Lurer på om de har glemt, eller var jeg og sambo ekstremt rolige unger. Anonymkode: 35d62...283 Oh LORD, det med besteforeldre ja. Jeg var IKKE en rolig unge, men foreldra mine skjønner ikke helt hvorfor en MÅ ut. "Kan en ikke bare slappe av hjemme?" Jo. Nå som jeg har en ganske selvstendig 6-åring går det fint. Men det var ikke like suksessfullt med en 2-3 åring. Da er det vinn-vinn å være mye ute. Barna får frisk luft, bevegelse, rotet inne elimineres og alle er behagelig trøtte på kvelden
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 6 minutter siden, Chelseagirl said: Oh LORD, det med besteforeldre ja. Jeg var IKKE en rolig unge, men foreldra mine skjønner ikke helt hvorfor en MÅ ut. "Kan en ikke bare slappe av hjemme?" Jo. Nå som jeg har en ganske selvstendig 6-åring går det fint. Men det var ikke like suksessfullt med en 2-3 åring. Da er det vinn-vinn å være mye ute. Barna får frisk luft, bevegelse, rotet inne elimineres og alle er behagelig trøtte på kvelden Svigers har til og med bemerket åpent, at «ingen MÅ ut så tidlig». Neivel nei, men så måtte de jo tilbringe en hel lørdagsmorgen med mine to engler 🤩, og da måtte de begge gå og legge seg for å sove litt kl 11-12 (da overtok vi). 😂 Men de har ikke lært.. Anonymkode: 35d62...283 1
Gjest Chelseagirl Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Svigers har til og med bemerket åpent, at «ingen MÅ ut så tidlig». Neivel nei, men så måtte de jo tilbringe en hel lørdagsmorgen med mine to engler 🤩, og da måtte de begge gå og legge seg for å sove litt kl 11-12 (da overtok vi). 😂 Men de har ikke lært.. Anonymkode: 35d62...283 HAHAHA! Har opplevd samme flere ganger. Har til gode å se mindre barn foretrekke å sitte rolig på et fang og bli lest for i tre timer, pusle, perle osv. Det er rett og slett ikke naturlig for de fleste barn i den alderen Og mora mi sa tørt " Det er vel en grunn for at en ikke er fertil mer når en er 60". HAHA!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 Alle de jeg kjente som hadde fått barn hadde virkelig forfalt, blitt overvektige og slutta og sminke seg. Jeg kunne ikke fatte hvordan de kunne tillate at det skjedde dem, det er jo bare blablabla... Joda her sitter jeg overvektig og uten sminke 😄 småbarnstiden har virkelig tatt på, ante ikke hvor liten tid man fikk til seg selv. Og når jeg kom hjem til de med små så kunne jeg ikke skjønne hvorfor de ikka hadde ryddet. Haha nå vet jeg...de hadde ryddet, men poff så var det like ille 😄 Anonymkode: 177af...538 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #15 Skrevet 1. februar 2019 AH. Hadde SÅ mange fordommer eller forestillinger om å få barn. Jeg tenkte for det første at det var noe å trakte etter å ha så disiplin på barna at de ikke "vistes" når de voksne hadde besøk. Har et vennepar hvor ungen bare underholder seg selv og ikke snakker med foreldrene sine mens vi er der, og før vi fikk vår egen tenkte jeg at de jammen hadde gjort en god jobb med ungen. Nå tenker jeg tvert i mot at det er et sunnhetstegn at barn føler seg en del av sosiale settinger med besøk, og disiplin er jammen langt nede på listen over ting jeg vil gi henne. Jeg tenkte også om nybakte mødre som vandret rundt på kjøpesenter med babyen at de måtte være helt skrullete som utsatte seg selv og barnet for et sånt kjipt og stressende miljø. Nå har jeg jammen tilbragt en del timer på det lokale kjøpesenteret med barnet jeg også. Fikk baby midt i verste vinteren og var snødd inne i mange måneder. Å gå tur med vogn var derfor helt uaktuelt, og her ute på bygda var det jammen ikke mye sosialt tilbud. Så da ble det skamfulle turer på kjøpesenter. 😂 Jeg hadde også mange ideer om at hvis man bare brukte folkene i rundt seg godt kunne man helt fint få avlastning og pleie forholdet i barselstida. Realiteten: Ungen trenger pupp for å sove, og har en heeelt maksgrense på tid borte fra meg på 20 timer. Anonymkode: 3a9ed...49b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå