AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Hei! Jeg har lyst til å klare flere pull ups. I dag klarer jeg mellom 3 og 5 med kun kroppsvekt. Burde jeg begynne med ekstra vekt i belte allerede nå, eller prøve å klare enda flere med bare kroppsvekt først? Anonymkode: 9d70f...bf2
Gjest Raggy Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Få til 15 stk på første settet først, ha alltid tre sett. Gjør øvelsen sakte så blir du sterkere. Prøv med vekt en gang i blant for å sjekke om du klarer.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 12 timer siden, Raggy skrev: Få til 15 stk på første settet først, ha alltid tre sett. Gjør øvelsen sakte så blir du sterkere. Prøv med vekt en gang i blant for å sjekke om du klarer. 15, ja... Da er det litt å gå på. Takk for råd! TS Anonymkode: 9d70f...bf2
Pierre Gynt Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 12 timer siden, Raggy skrev: Få til 15 stk på første settet først, ha alltid tre sett. Gjør øvelsen sakte så blir du sterkere. Prøv med vekt en gang i blant for å sjekke om du klarer. Det var da voldsomt. Det er ikke mange som klarer 15 stricte pullups. Ikke menn engang. Hvor har du det tallet fra? Man må ikke kunne klare 15 før man prøver med vekt. Men hvis man ligger på 3-5 reps, så trenger man ikke vekt med det samme, nei. Hvis målet uansett er å klare flere pullups, så er løsninga å gjøre flere pullups, ikke tyngre pullups. Måten du gjør dette på, er å trene smart med perioder. Ikke ta seg ut hele tida. F. Eks 3,3,3. Neste gang 4,3,3, så 4,4,3. Når det stagnerer, tar du en lett uke, så begynner du et stykke under der du slapp før du stagnerte, og bygger deg opp, forhåpentligvis forbi det punktet du stagnerte sist. Og slik kan du fortsette en god stund så lenge du spiser og sover nok, og trener riktig ellers.
Gjest Raggy Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Purt Gull skrev: Det var da voldsomt. Det er ikke mange som klarer 15 stricte pullups. Ikke menn engang. Hvor har du det tallet fra? Man må ikke kunne klare 15 før man prøver med vekt. Men hvis man ligger på 3-5 reps, så trenger man ikke vekt med det samme, nei. Hvis målet uansett er å klare flere pullups, så er løsninga å gjøre flere pullups, ikke tyngre pullups. Måten du gjør dette på, er å trene smart med perioder. Ikke ta seg ut hele tida. F. Eks 3,3,3. Neste gang 4,3,3, så 4,4,3. Når det stagnerer, tar du en lett uke, så begynner du et stykke under der du slapp før du stagnerte, og bygger deg opp, forhåpentligvis forbi det punktet du stagnerte sist. Og slik kan du fortsette en god stund så lenge du spiser og sover nok, og trener riktig ellers. Å ja.. Jeg er vant til å jobbe opp mot 15 reps selv så tenker det er naturlig å klare, men mulig jeg tar feil da.. Vet ikke hva stricte pullups er.. Er det når man holder et smalt grep med underarmene mot seg? Jeg løfter meg i ringer, kanskje det gjør øvelsen lettere?
Pierre Gynt Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 (endret) 3 minutter siden, Raggy skrev: Å ja.. Jeg er vant til å jobbe opp mot 15 reps selv så tenker det er naturlig å klare, men mulig jeg tar feil da.. Vet ikke hva stricte pullups er.. Er det når man holder et smalt grep med underarmene mot seg? Jeg løfter meg i ringer, kanskje det gjør øvelsen lettere? Strict betyr bare at man senker seg helt ned, altså ikke stopper for tidlig (partial rep), og at man ikke bruker momentum, slik som crossfittere f.eks. Ringer vil jeg tro er vanskeligere, bare. Klarer du 15 pullups i ringer? Hatten av for deg i så fall. Endret 31. januar 2019 av Purt Gull
Gjest Raggy Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Purt Gull skrev: Strict betyr bare at man senker seg helt ned, altså ikke stopper for tidlig (partial rep), og at man ikke bruker momentum, slik som crossfittere f.eks. Ringer vil jeg tro er vanskeligere, bare. Klarer du 15 pullups i ringer? Hatten av for deg i så fall. Å ja, jeg kan ikke så mye om sånt. Jeg har stått i strikk og øvd meg på pullups i starten å nå klarer jeg 15 stk uten strikk. Det hender jeg tar det i ganske høyt tempo, men alikevel så er det gøy å få til
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 Ikke alle som kan bygge seg opp til 15reps. Selv synes jeg lavere reps med vekt er veien å gå. Ligger selv på ca 5reps med ekstra vekter. Anonymkode: 3804a...6ed
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 17 timer siden, Raggy skrev: Å ja.. Jeg er vant til å jobbe opp mot 15 reps selv så tenker det er naturlig å klare, men mulig jeg tar feil da.. Vet ikke hva stricte pullups er.. Er det når man holder et smalt grep med underarmene mot seg? Jeg løfter meg i ringer, kanskje det gjør øvelsen lettere? Jeg også tok 3 x 15 stricte pull ups da jeg trente mye, er vel tre år siden. Stricte er dead hang, vil jeg si, perfekt utført, med andre ord. Pull ups er alltid med underarmene ut fra deg, ellers er det chins (som er mye lettere). Jeg er dame og var 47 år da jeg kjørte 15 stricte pull ups, ikke mange som gjorde det etter meg, uten å skryte Derfor må jeg også svare anonymt, ellers tror jeg flere kjenner meg igjen om de vil snoke Anonymkode: 6c88f...cb3
Gjest Raggy Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg også tok 3 x 15 stricte pull ups da jeg trente mye, er vel tre år siden. Stricte er dead hang, vil jeg si, perfekt utført, med andre ord. Pull ups er alltid med underarmene ut fra deg, ellers er det chins (som er mye lettere). Jeg er dame og var 47 år da jeg kjørte 15 stricte pull ups, ikke mange som gjorde det etter meg, uten å skryte Derfor må jeg også svare anonymt, ellers tror jeg flere kjenner meg igjen om de vil snoke Anonymkode: 6c88f...cb3 Så iom at jeg har underarmene mot hverandre i ringene så blir det lettere? Tror nemlig jeg ikke er sååå sterk, men jeg er sta og har utholdenhet, det kommer godt med i denne øvelsen
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 26 minutter siden, Raggy skrev: Så iom at jeg har underarmene mot hverandre i ringene så blir det lettere? Tror nemlig jeg ikke er sååå sterk, men jeg er sta og har utholdenhet, det kommer godt med i denne øvelsen Ja, chins er lettere enn pull ups. Og brede pull ups er tyngre enn smale Chins er altså håndflatene og underarmene mot ansikt, og med pull ups, har du håndflatene fra deg. Man kommer langt med stahet ja 😄 Anonymkode: 6c88f...cb3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 Edit til siste svar, henger du "død" mellom hvert løft, er det også tyngre, kipping og løfting av knær gjør det også enklere. Rett og stram i kroppen og helt ned mellom hvert løft, det er stricte og dead hang Anonymkode: 6c88f...cb3
Pierre Gynt Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 Men raggy sier hun gjør repsa raskt, og særlig i ringer kan det fort innebære en del momentum?
Gjest Raggy Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 Nå lurer jeg veldig på om jeg i det hele tatt klarer å løfte meg slik det beskrives her, med håndflatene fra meg, blir spennende å prøve i bur i morgen Liker ringene best da det er en god øvelse for kranglete skuldre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå