AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Har forsøkt å Google litt, men fant lite relevant svar - så jeg håper noen her inne sitter på erfaring eller kunnskap! Jeg har høy forbruksgjeld, og kommer til å slås konkurs ila det neste året. Jeg har kontakt med gjeldsrådgivning osv, og planen økonomisk fremover er sånn sett klar. Yrket jeg har nå er vanskelig å finne arbeidsplass innenfor, og jeg har mistet selvtilliten på at jeg mestrer det (kreativt yrke) - dessuten vil de fleste ha folk med høyskolebakgrunn, ikke bare fagbrev.. Spørsmålet er: Er det mulig å studere deltid (Er innstilt på å jobbe omtrent fullt, minst 80%) selv om man har gjeld? Er det lurt? Noen som har prøvd? Offentlig eller privat? Kan Lånekassen nekte deg lån/stipend på bakgrunn av at du allerede har gjeld? Har foreløpig ikke betalingsanmerkninger men det vil komme..😓 Om.noen har andre erfaringer og tips å komme med mtp studere deltid ved siden av jobb, kom gjerne med det! Anonymkode: bb4de...d47
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Vet ikke hvordan det er å studere med forbrukslån, men jeg studerer for øyeblikket fullt uten å ta noe lån fra lånekassen. Husleien min er på 6000 ink. internett og strøm, og jeg forbruker generelt veldig lite, så tjener jeg ca. 12000 +- med min deltidsjobb i måneden. Fungerer greit for min del. Når det gjelder deg så ser jeg ingen problem om at du klarer å studere deltid, samt at du tjener nok til å betale ned forbrukslånet og til evt husleie og fritid. Det gjelder bare å prioritere hvor pengene dine skal gå. Lån fra lånekassen får du nok uansett, selv om du har forbruksgjeld. Det er det billigste lånet du kan ha, så uansett så kan du supplere med de pengene + lønn til å betale ned forbrukslånet som er viktigst å få ned. Tenker du klarer det fint, og det er en god ide å studere (noe nyttig) 🙂 Anonymkode: 52901...a32
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Kan nevne at tjener du mer enn 177 257 kr i året vil deler av lånet forbli lån, altså det blir ikke til stipend når du består faget. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntektsgrenser/ Anonymkode: 52901...a32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå